KADA je korejski automobilski gigant "Kija motors" 18. marta 2004. sa Vladom Slovačke potpisao ugovor o izgradnji fabrike u malom industrijskom gradiću Žilina, malo ko je verovao da će "Kija Slovačka" postati jedan od stubova industrije zemlje, doprinevši u znatnoj meri činjenici da Slovačka godinama unazad proizvodi najviše automobila po glavi stanovnika na svetu.

Fabrika, koju je ekipa "Novosti" nedavno posetila, počela je sa radom još 2006. godine. Izgrađen je kompleks na 223 hektara, a sama fabrika u kojoj se sklapaju automobili (pored nje fabrika motora), zauzima površinu kao 18 fudbalskih igrališta. Korejski gigant je uložio 1,7 milijardi evra u ovu fabriku, a ove godine u planu je da se investira još 130 miliona evra u osavremenjivanje proizvodnje!Kapacitet fabrike je oko 300.000 vozila. Prve godine, kada je započeta proizvodnja "sida", 2006. prodato je 5.000 automobila, već sledeće, kada je počela i proizvodnja prve generacije "sportidža" proizvedeno je 145.097 vozila, a naredne, 2008. 201.507 automobila. Usledila je krizna 2009. kada je zabeležen pad proizvodnje, pa je sa proizvodnih traka sišlo "samo" 150.020 vozila. Ali, već 2010. fabrika dodaje gas i proizvodi 225.505 automobila. Rast proizvodnje se nastavlja iz godine u godinu. Prvi milion vozila je proizveden 2012, a dvomilioniti automobil je u Žilini napravljen 2015. godine.

Prošle godine je proizvedeno 339.500 automobila. Ove godine ta cifra će po svemu sudeći biti nadmašena. Za to će se postarati oko 3.800 radnika i 470 robota koji rade u tri smene (osim subotom, nedeljom i državnim praznicima).

Fabrika je izuzetno moderna. Ipak, i pored obilja visoke tehnologije, sve je maksimalno prilagođeno radnicima, pa je radni ambijent veoma prijatan. Nemate osećaj teskobe, buka nije velika. Predviđeno je mnogo mesta za predah, okrepljenje zaposlenih i to u lepo uređenim prostorima oko proizvodnih linija.

Tu je i "trofejna sala", prostor u kome su izloženi modeli koje proizvodi ova fabrika, ali i mnogobrojna priznanja, najprestižnije nagrade za kvalitet, vrhunsku tehnologiju, zaštitu životne sredine, pa i priznanje za "kompaniju koja najviše puni budžet Slovačke".

Obilazak fabrike je priča za sebe. Počevši od "preseraja" u kome gigantske prese od 5.400 tona oblikuju vrhunski galvanizovani lim i šalju ga dalje na linije na kojima, zajedničkim radom roboti i vrhunski obučeni radnici, trenutno prave pet modela automobila ("kija sid", "kija prosid", "kija sport vagon", "venga" i "sportidž") do finalne kontrolne linije, gde dominiraju žene ("senzitivnije su, lakše uočavaju eventualne greške") na kojima se, po ko zna koji put proverava da li je sve "tip-top" po veoma strogim "Kijinim" standardima kvaliteta.

Jedino mesto gde nas nisu pustili da zavirimo deo je fabrike u kojima se automobili farbaju. I to zato što je u tim odeljenjima svako zrno prašine "državni neprijatelj", a uslovi su slični laboratorijskim, a kako i ne bi kad "Kija" na boju automobila daje garanciju od 12 godina.

Kada automobili siđu sa proizvodne trake pune se gorivom i kreće kratka probna vožnja na pisti u okviru fabričkog kompleksa dugoj tri i po kilometra.

Ako je i tu sve u redu, vozilo se ponovo pere, i sprema za isporuku u jednu od 95 zemalja sveta. Sa sedmogodišnjom garancijom.

Radnici sa kojima smo pričali ponosni su na to što rade u jednom od stubova slovačke privrede. Zanimljivo je da na svaka dva sata "rotiraju" radna mesta. Prosečne plate su im oko 1.300 evra (u Slovačkoj oko 900), zadovoljni su uslovima rada, ali i činjenicom da je fabrika iz Žiline, do sada uložila nekoliko desetina miliona evra u obnavljanje škola, vrtića, domova zdravlja... Ulaže se puno i u sport, i u kulturu.

I, naročito, na to da sa proizvodnih traka novi automobil silazi svakog minuta.

STUB INDUSTRIJE

U Slovačkoj pored "Kije" pogone imaju i "Folksvagen" i "Pežo-Sitroen", a u izgradnji je i fabrika "Jaguar-lend rover". Tu su i mnogobrojne fabrike guma, ali i proizvođači limova, sedišta, drugih delova za vozila.

Čak 125.000 Slovaka radi direktno u auto-industriji, a 250.000 radnih mesta je indirektno povezano. Auto-industrija ima udeo od 44 odsto u ukupnoj industriji zemlje.

Prošle godine samo "Kija" je u budžet uplatila 60, a 2015. čak 80 miliona evra na ime poreza.


PET MODELA

Na istoj proizvodnoj liniji trenutno se pravi čak pet modela, a maksimalno može osam automobila. Pored "Kije" fabrika je sposobna da pravi i modele "hjundaija".