SADA je postalo jasno da je “Dizelgejt” - skandal koji je izazvao “Folskvagen” priznavši da je čak 11 miliona vozila s dizel motorima opremio lažnim softverom na osnovu koga je prikazivano manje zagađenje vazduha od stvarnog - samo ubrzao “proterivanje” vozila s dizel motorima iz bliske budućnosti. Iako manje zagađuju, ni benzinski agregati, jasno je, neće moći da izbegnu sudbinu “dizelaša”.

Sve veće zagađenje životne sredine - a automobili sa unutrašnjim sagorevanjem su “dežurni krivci”, bez obzira na sve nižu cenu nafte - prouzrokovalo je i ubrzano traženje alternativnih pogona.

“Tojota”, koja prednjači u hibridnoj tehnologiji, veruje da je jedno od rešenja vodonik, i mnogo toga je uložila u projekat serijskog automobila na vodonik “miraji” koji već osvaja ulice Japana, Evrope i SAD.

Na nedavno završenom samitu Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama, Nemci su najavili da će do 2050. godine zabraniti upotrebu automobila s konvencionalnim (benzinskim i dizel) motorima.

Ta zemlja, međutim, nije jedina evropska država koja će doneti odluku o progonu “benzinaca” i “dizelaša”, s obzirom na to da će joj se pridružiti Holandija, Norveška i Ujedinjeno Kraljevstvo - članice ZEV alijanse, organizacije koja se zalaže za korišćenje vozila s nultom emisijom štetnih gasova.

Sličnu inicijativu pokrenuće i američke savezne države Kalifornija, Konektikat, Merilend, Masačusets, Njujork, Oregon i Vermont, a krajnji cilj alijanse je da se do sredine 21. veka globalna emisija motornih vozila smanji za 40 odsto, kako bi se zaustavile klimatske promene.

Pojedini proizvođači automobila takođe preduzimaju određene korake u tom smeru.

Najdalje je otišla “Tojota”, koja je najavila da će do 2050. godine iz svojih modela eliminisati konvencionalne motore koji za pogon koriste isključivo benzin ili dizel gorivo i da će se posvetiti “plug-in” hibridnim, električnim i vozilima na vodonik.

Nove modele na struju najavljuju i “Folskvagen”, BMV, “Mercedes”, “Sitroen”, “Reno”... “Ford” je najavio da će do 2020. proizvesti čak 13 vozila na struju, i za to je spremio četiri i po milijarde dolara!

Problem sporog punjenja (i dalje preskupih) baterija pokušavaju da reše sami proizvođači. Tako su BMV i “Nisan” krenuli stopama “Tesle”, pa sami postavljaju stanice za brzo punjenje...

Skoro sve vlade razvijenih zemalja stimulišu, na razne načine, kupovinu električnih vozila. Pojedine i sa desetak hiljada evra. Kod nas nema nikakve podrške države za kupovinu “eko-vozila”, pa i ne čudi što su zvanično kod nas registrovana samo četiri električna vozila. Od toga, dva su dobijena na poklon, jedno je napravio AMSS, a kupljeno je samo jedno - “micubiši mijev”.