Nema jeftinije vožnje nego na metan!
21. 02. 2015. u 14:47
Trenutno od ukupnog broja proizvedenih vozila u Kragujevcu skoro 30 odsto čine vozila s pogonom na LPG ili CNG goriva. U segmentu alternativnih goriva, metanski motori su najpogodniji tehnološki izbor
Foto: N. Fifić
KOMPANIJA “Fijat automobili Srbija” nedavno je organizovala promotivnu vožnju za specijalizovane novinare od Beograda do Kragujevca, s posetom fabrici za proizvodnju modela “fijat 500L” s pogonom na metan (CNG).
Malo je poznato da metan koji je Alesandro Volta otkrio još 1776. “Fijat” u svoja vozila ugrađuje veoma dugo. Još pre Drugog svetskog rata, kao jedno od rešenja za nestašicu benzina i dizela, “Fijat” je ponudio CNG.
Moderno doba u kome je počelo masovnije korišćenje metana kao alternativnog goriva počelo je 1997, s pojavom “fijat maree”, a sledeće godine pojavila se “multipla”, pa 2006. “panda”, 2010. “doblo” i krajem 2013. “500 L” na metan.
- Trenutno od ukupnog broja proizvedenih vozila u Kragujevcu skoro 30 odsto čine vozila s pogonom na LPG ili CNG goriva - kaže Umberto Janučeli, komercijalni direkor FAS-a. - U segmentu alternativnih goriva, metanski motori su najpogodniji tehnološki izbor i emituju 23 odsto CO2 manje u poređenju s benzinskim motorima. Stoga metan predstavlja najčistije gorivo koje je dostupno, a ujedno je i izvor obnovljive energije zahvaljujući razvoju biometana.

Počev od 1997. godine pa do danas “Fijat grupacija” prodala je više od 600.000 vozila s alternativnim gorivom, uključujući i laka komercijalna vozila.
Vozilo koje smo mi imali na test vožnji opremljeno je CNG uređajem koji se ugrađuje u fabrici u Kragujevcu u sklopu linije montaže po strogim bezbednosnim kriterijumima i s nekoliko faza testiranja. Ugrađuju se dva rezervoara, od 66 i 18 litara, koja su dodatno zaštićena od eventualnih udara. Autonomija vozila je oko 300 kilometara na metan.
Automobil startuje na benzin, a odmah zatim se automatski prebacuje na metan. Ukoliko nestane metana, ponovo automatski prelazi na korišćenje benzina. Za razliku od nekih drugih vozila, u “fijatu 500L” je sačuvan i originalni benzinski rezervoar od oko 50 litara, pa je autonomija ovog vozila zaista sjajna.
Motor pod haubom je mnogonagrađivani 0,9-litarski “multi-er” sa dva cilindra, koji uz pomoć turbokompresora razvija 80 KS, pri 5.500 obrtaja u minuti, uz maksimalnu vrednost obrtnog momenta koja iznosi najmanje 140 Nm pri 2.500 obrtaja u minuti. Na konkretnom primeru modela “500L” “0.9 tvin-er” ima CO2 emisiju od 105 g/km u kombinovanom ciklusu.
Cena ovog vozila u promotivnom periodu iznosi 13.490 evra, a trenutno je u ponudi samo za pravna lica.

CNG BEZ PREMCA
CENA litra metana u Srbiji iznosi 82 dinara. Računica koju je izveo “Fijat” pokazuje da za 100 kilometara koje prevalite s metanom, za istu cenu vozila s dizel pogonom možete da prevalite 64, sa TNG 56 i sa benzinom 42 kilometra.
- Ukoliko sa CNG pogonom za četiri godine prevalite oko 160.000 kilometara, računajući sve troškove eksploatacije, samo na gorivu možete da uštedite 13.550 evra, što je više nego trenutna cena vozila - objašnjava Janučeli.
Ono što je još važnije, kako kaže komercijalni direktor FAS-a, jeste to što sa ovim gorivom čuvamo prirodu za našu decu, za budućnost.
Mica
26.02.2015. 18:02
Po raznim testovima i graficima ispada da je dizel najisplatljiviji!
Sve se plasim da nije tako, na kraju je skuplje nego na benzin da vozis a drugo motor od 0.9L nikad nece preci toliku kilometrazu tako da im se racunica nikako ne isplati
Sve je ovo lepo i tacno ali ne u ovoj jadi od drzave. Ovako su svojevremeno reklamirali koriscenje TNG dok se narod nije navukao. Onda je drzava i rayni neradnici i lopovi izmislili stotine dazbina na tu vrstu goriva. To je opet povuklo inflaciju i novu zaradu istim tim lopovima. Trebaju nam doktori nauka za ugradnju i odrzavanje TNG uredjaja, a to je samo prosecno potrebno ynanje koje ima svaki mehanicar. Tako ce isto biti i sa pogonom na metan. Narod samo gubi jer je ispustio MOTKU.
Firmama se isplati sigurno ali motor od 0,9cm3 treba da povuče kada sedna četvoročlana porodica, natovari auto, krene na more i upali klimu......pa nisam baš siguran da se vozač uživati u toj vožnji, pogotovo ako krenu u Crnu Goru.
Dzabe nam sva buka oko metana, kada ovi dzabalebarosi iz vlasti svih vrsta i demokratskih i naprednih socijalistickih epoha gledaju kako vise da oderu potrosaca, odnosno ovcu za sisanje. Zasto se odustalo od otvaranja punionica metana? Nemacka i Belgija ih ima na svakom koraku. Jos nisu smislili na koji nacin da obrazloze uvodjenje dodatnih taksi, nameta, poreza i prireza, kao sto su vec smislili za TNG. Lopovi u birokratsko-drzavnom vrhu.
Komentari (5)