Smart - mali, okretan i praktičan

Petar ŽIVKOVIĆ

06. 08. 2013. u 13:11

Test "Novosti": "Dajmlerovo" vozilo "smart" sve češće i na ulicama srpskih gradova. Teško da postoji pogodnije vozilo za svakodnevno provlačenje zakrčenim ulicama

MERCEDESOV mini--automobil "smart" sve češće je prisutan i na ulicama srpskih gradova, koji i na taj način "prate trend" koji već godinama unazad vlada u najvećim evropskim metropolama.

"Smartić" je baš potaman za zakrčene beogradske ulice kojima smo jezdili u prelepom žutom modelu koji smo imali na testu zahvaljujući ljubaznosti kompanije "Mercedes-Benc SCG".

"Smart" i po svojim dimenzijama i po voznim karakteristikama pokazuje da je namenski skrojen za grad. Razlog tome što je "simpatični mališan" u međuvremenu postao i takozvano fensi vozilo, jeste vanvremenski dizajn, ali i smele palete boja koje nam se nude u mnogobrojnim kombinacijama.

Jedan od velikih aduta malenog vozila jeste i parkiranje. Ako ne može po dužini, može popreko! Šteta je samo što gradski oci nemaju više sluha pa da, na primer, ukinu naplatu parkiranja, ili da je bar prepolove za ova (i slična po gabaritima) vozila.

DIMENZIJE * Dužina: 2.695 mm
* Širina: 1.752 mm
* Visina: 1.565 mm
* Masa: 825 kg

Dug samo 2.695 mm (ovaj model je duži od prethodnog za 65 mm) i širok 1.752 mm, "smart" snabdeven motorom od 71 KS sa automatskim (ili sekvencijalnim, po izboru) menjačem, i s radijusom okretanja od 8,75 metara, neprikosnoveni je kralj ulica.

Pri tome je i potrošnja izuzetno ekonomična. Model sa benzinskim motorom od 999 kubika i tri cilindra, koji smo mi imali na testu, prema fabričkim podacima, uz korišćenje "start-stop" tehnologije, u proseku troši 4,1 litar benzina na 100 pređenih kilometara.

"Dizelaši" su još ekonomičniji - njihova potrošnja je samo 3,3 (fabrički deklarisanih) litara dizela na 100 kilometara.

SPECIFKACIJE * Motor: 999 ccm
* Snaga: 71 KS
* Obrt. moment: 92 Nm
* Od 0 do 100 km/čas: 13,7 sek.

Pri tome servisni interval od 40.000 kilometara, ili svake dve godine, potvrđuje priču da je "smart" poprilično dugovečan.

Mesta u "smart for tu" ima sasvim dovoljno za dve odrasle osobe kojima je na raspolaganju moderno opremljena kabina snabdevena svim neophodnim džidžabidžama koje vole savremeni vozači.

Od klima-uređaja, preko bord kompjutera, pa do kvalitetnog radio-uređaja. Čak i pušači imaju poseban "pribor"...

"Smart" na testu - upečatljivo ofarban u žutu boju, s izuzetno modernim i atraktivnim enterijerom s kožnim sedištima crno-narandžasto-žute boje - bio je opremljen i multimedijalnim sistemom za navigaciju, a sportski volan s polugicama sekvencijalnog menjača ("kao u Formuli 1") i sportske, sjajno crne aluminijumske felne od 15 cola s tri dupla kraka i gumama 175-55 napred i 195-50 nazad, odavali su utisak da se nalazimo u minujaturnom bolidu.

Naravno, da bi ovakvo vozilo prošlo sve strože kreš-testove, mora da bude i posebno konstruisano i opremljeno.

Za bezbednost je "zadužena" tridon sigurnosna ćelija koja je dodatno ojačana visokokvalitetnim čeličnim šipkama na "strateškim" mestima. Zahvaljujući "sendvič" konstrukciji, u slučaju bočnog udara putnici su smešteni iznad neposredne zone opasnosti.

Napred i nazad su smešteni "kreš boksovi" čelične konstrukcije koji su tu da "odrade" posao u slučaju manjih sudara i da spreče oštećenje skupocene tridon ćelije.

Zanimljivo je da u slučaju bočnog udara drugo vozilo udara u točak iza kojeg se nalazi oslanjanje, a u slučaju čeonog udara prednji točak se oslanja na specijalnu sigurnosnu ćeliju koja pomaže u apsorbovanju ili preusmeravanju energije sudara.

"Smart" ima i moderne sisteme takozvane aktivne bezbednosti. ESP sistem je električni program dinamičke stabilnosti vozila koji blagovremeno prepoznaje opasnost i stabilizuje vozilo smanjenjem snage motora i selektivnim kočenjem točkovima. ABS je sistem koji sprečava blokiranje točkova i u sadejstvu s hidrauličnom kočnicom čini zaustavljanje maksimalno efikasnim.

Od takozvanih pasivnih sistema bezbednosti izdvajamo teleskopski sklopiv volan, koji se u slučaju čeonog sudara automatski uvlači i pravi više mesta u prostoru ispred grudi i glave vozača.

Naravno, najsavremeniji sistem prednjih i bočnih vazdušnih jastuka, ali i sigurnosnih pojaseva izrađenih od najsavremenijih materijala, zadužen je za maksimalnu sigurnost putnika. Nasloni za glavu su integrisani u sedišta, tako da su uvek u optimalnom položaju.

Zbog svega nabrojanog, "smart" nikako nije jeftin automobil. Model na našem testu košta 16.470 evra.

SPECIJALNA PONUDA

Trenutno je u toku "akcija" u kojoj se "smart for tu" sa benzinskim motorom od 45 kilovata prodaje za 8.990 evra. Radi se o ograničenoj seriji automobila koji kao standardnu opremu imaju dnevna svetla, klima-uređaj, naslon za ruku, audio-sistem...

"Smart" je vozilo koje će vam, sasvim sigurno, izmamiti osmeh...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije