Starost vozila: Svaki treći “ubica“ na putu

P. ŽIVKOVIĆ

02. 04. 2013. u 20:58

Na drumovima Srbije kotrlja se jedan od najstarijih voznih parkova Starog kontinenta

U Srbiji je u prva tri meseca ove godine prodato manje od 4.000 novih automobila, a lane ukupno 22.000. Istovremeno, uvezeno je 108.000 polovnih vozila pa ne čudi da je prosečna starost našeg voznog parka 15 godina.

Od oko 2.000.000 vozila, koja se kotrljaju našim drumovima, mlađe od pet godina je nešto više od 200.000, dok je onih, starosti veće od 15 godina, čak 600.000. Četvorotočkaša starijih od 25 godina ima čak 180.000!

Još zabrinjavajući podatak je da je oko 36 odsto vozila neispravno, pri čemu 37 odsto tih automobila ima neispravne kočnice, a 13 odsto upravljački mehanizam.

- Podaci o vozilima u Srbiji su naprosto poražavajući. Mi odavno zahtevamo od nadležnih da se ograniči uvoz polovnih vozila tako što će se kao uslov tražiti „evro 4“ standard - kaže Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova. - Uvozimo krševe koji su nebezbedni, ali i zagađuju okolinu.

NOVI ZAKON OD JESENI KOMISIJA koja je formirana u Ministarstvu saobraćaja sa zadatkom da izmeni i prilagodi postojeći Zakon o bezbednosti saobraćaja radi punom parom. - Radimo veoma intenzivno da bismo na jesen doneli novi zakon. Njega će sa velikim zadovoljstvom dočekati svi pošteni i savesni vozači, a neće mu se obradovati bahati vozači i bahati putari - kaže Okanović.

Najavljen je stroži uvoz polovnjaka, koji bi po planu, kako kažu u Agenciji za bezbednost, trebalo da počne da se sprovodi 15. aprila. Za kontrolu će biti zadužene ovlašćene institucije, kao što su mašinski fakulteti u Beogradu, Kragujevcu, Nišu, Institut u Vinči, Tehnološki fakultet u Novom Sadu i Auto-moto savez Srbije.

- U suštini ne radi se o proveri tehničke ispravnosti već o proveri tehničke saobraznosti vozila kroz papire - objašnjava Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost. - To ne znači da će se ustanoviti da li neko vozilo imalo havariju ili ne, ili da li je „štelovana“ kilometraža. U suštini, to je još jedno nepotrebno izlaganje građana troškovima, jer će morati da plate prilikom uvoza i Agenciji za bezbednost za zahtev i odobrenje i institutu za ispitivanje.

Pri tome, tvrdi Okanović, nije jasno ko će uvozniku polovnog vozila izdati potrebnu prateću dokumentaciju o vozilu, da li prodavac u inostranstvu ili ovlašćeni zastupnik u Srbiji.

- Mi ne vidimo razlog za tu pooštrenu kontrolu uvoza - kaže Okanović.

BROJKE

15 i više godina je prosečna starost vozila
108.000 polovnih vozila uvezeno 2012.
180.000 vozila u srbiji starije od 25 godina

PREGLED TNG

MNOGO prašine je izazvao i dopis MUP tehničkim pregledima u kome se objašnjava da u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja vlasnici vozila koja imaju uređaj za TNG, moraju da dostave potvrdu o izvršenom periodičnom pregledu ako je od datuma izdavanja Uverenja prošlo više od pet godina. Ova potvrda košta 6.000 dinara i ogorčila je vozače, pogotovu one kojima je u ranijem atestu stajao rok važenja od 10 godina.

- S obzirom na to ko je sve u proteklom periodu ugrađivao auto-plin, mi podržavamo ovakvu odluku. Nije mali iznos, ali bar garantuje uvođenje reda u ovu oblast - kaže Damir Okanović.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (42)

Немања

02.04.2013. 21:11

Јесте,кад у Бугарској ауто 95. годиште (далеко од тога да је добро,али боље је него 75.) кошта 200 евра,а код нас 2000.

Naelektrisani miš

02.04.2013. 22:10

Kad bi narod imao para, kupovao bi nova vozila. Otud ne treba da čudi prosečna starost vozila na našim putevima. Agencija za bezbednost saobraćaja uporno pokušava da opravda svoje postojanje (i silan utrošen novac) pa tako i ovom prilikom izmišlja vruću vodu. Kada je već dozvoljeno građanima da uvoze polovne automobile i kada je smanjena carinska stopa, onda je red da se na drugoj strani to nadoknadi. Nepotreban i nepopularan korak, zaista.

brojač

02.04.2013. 22:19

Prave ubice su sakrivene medju onima koji unistavaju privredu Srbije, koji ne daju prakticno narodu da radi i da zaradi pare sa kojima može da, izmedju ostalog, obnovi vozni park i održava svoja vozila u ispravnom stanju. Te ubice ubijaju ovaj narod time sto mu ne dozvoljavaju da se hrani, da se leči, pa ni da ima ispravna i novija vozila. Mogu oni da donose stalno neke nove zakone i njima deru i dalje ovaj narod, ali izlaz je u oživljavaju privrede i zaposljavanju, kao i plaćanju rada !

Djole

02.04.2013. 22:39

Uporno insistiranje da se povlaci paralela izmedju starosti voznog parka i ispravnosti vozila bas i nema smisla. Licno, radije bih vozio vozilo 25 godina staro, nego jedan od onih polovnjaka 2001.-2003., koji su se uvozili najcesce ozbiljno osteceni, da bi se ustedelo na dazbinama...

slusajvamo

02.04.2013. 23:07

... opet ovaj Okanovic donosi zakon... kada zakon konacno bude izglasan u ime bezbednosti u saobracaju, doticni ce verovatno da se povuce i da ga kritikuje, ...tako sebi zaradjuje za zivot... a vi gradjani vozaci samo placajte i placajte razne nvo koje se bore za bolje sutra....

Đole

03.04.2013. 08:03

@slusajvamo - Nije Okanović doneo Zakon već Skupština Srbije, odnosno DS+SPS+G17+stranke manjina!!! A Zakon je OBRADIO tadašnji general saobraćajne policije Stojadin Jovanović, koji je danas kao penzioner direktor Agencije za bezbednost saobraćaja. Baš te Agencije koja donosi nove namete građanima Srbije jer joj je malo što raspolaže sa blizu 70% novca naplaćenog od saobraćajnih prekršaja!!! A ti i dalje veruj u Deda Mraza.

Veteran

03.04.2013. 01:00

Ova država postaje rekorder po broju zakona koji udaraju po džepu i ovako osiromašenih građana. Zašto se za promenu ne uvedu zakoni o korišćenju jednih registarskih tablica za dva automobila, kao što je praksa u mnogim zemljama EU? Ili mogućnost da se automobil registruje na 6 meseci. Ovako se stalno vrte iste priče. Pa zar stvarno mislite da je uzrok pada prodaje novih automobila broj uvezenih polovnjaka? Ili su razlozi ipak ekonomski?

Budimo realni

03.04.2013. 01:48

Dok nisam pročitao članak nisam mogao da naslutim da su automobili evro 3 standarda već postali krševi. Ako se ovako nastavi, Asocijacija uvoznika automobila bi uskoro mogla da predloži zakon koji bi samo njima odobravao uvoz automobila. Valjda bi onda bili zadovoljni. Ono što bi u međuvremenu trebalo da se uradi je statistika koliko saobraćajnih nezgoda uzrokuju automobili stariji od 15 godina. A koliko novi i brzi u rukama bahatih vozača. Pa da vidimo u čemu je stvarno problem.

Srki

03.04.2013. 03:08

kad je Dinkic ukinuo Zastavaauto, umesto da je podigao seriju na 100 000 i tako pojeftino proizvodnju. Bolje novi Yugo za 4000 evra nego polovni auto star 7 godina za jednake novce, koji je jako skupo odrzavati funkcionalnim. Pored svega, bilo bi vise zaposlenih i brojnih domacih kooperanata. Srbiji, siromasnoj nisu potrebni elektronski auti na senzore, vec obicni mehanicki, laki za odrzavanje

kerber52

03.04.2013. 11:49

@Srki - bolje je novi jugo nego neki polovan ali taj novi jugo ne sme da kosta vise od 2000 evra a taj tvoj san od 4000 evra za jugo mozes samo ti da usnis

mrmot

03.04.2013. 03:52

Moj auto je 1998 godiste i u odlicnom je stanju. Ne bi ga nikad menjao za novi auto. Menjam mu sve redovno. Znam ga u dusu i ide ki metak. Audi A3 je zakon!

Zoran

03.04.2013. 07:35

Zvanična statistika MUP-a kazuje da je tehnička neispravnost uzroka manje od 3% nesreće, a i tada je pitanje da li se neispravnost desila pre ili posle udesa. 95% udesa izaziva prevelika brzina, alkohol, droga i nepoštovanje saobraćajnih propisa i pravila. Te neispravnosti kočnica se u 99% slučajeva odnose na ručnu kočnicu, i razliku u sili kočenja na osovini. Prema tome opet trgovački lobi piše zakone i maltretira normalne ljude koji ne žele da enjaju kola svake 3 godine.

slobodan

03.04.2013. 07:49

@ - a niste zabrinuti sto gradjani nemaju posao,ni novca, nego samo deri po kozi sirotinje, sram vas bilo sve zajedno...

Dragan Sweden

03.04.2013. 08:00

Ukinuti nekakve agencije za sigurnost seaobracaja jer je to samo lov u mutnom i pare bez rada.Osloboditi uvoz automobila i rezervnih delova kao i u svim normalnim drzavama sirom Evrope. Gradjanima Srbije treba sloboda a ne nekakve agencije koje pljackaju te iste gradjane.

Slo

03.04.2013. 08:00

Kada ce napokon sluzbe i saobracajna policija poceti da rade svoj posao? Saobracajnog policajca vidim jedanput mesecno i to u centru grada koji nasumicno ponekad zaustavi poneko vozilo. Shvatio sam u stvari da se oni pojavljuju samo kada se dogodi neka nesreca. Kao da im je to jedini posao. Mnogi zakoni vec postoje ali ovde niko nista ne radi.

slusajvamo

03.04.2013. 18:32

@Slo - ...neka brate ja ih vidjam svaki dan i prosto se obradujem kad ih vidim.....

BOŽURAC

03.04.2013. 08:00

Nemojte samo Okanov iću dozvoljavati više da bilo koji zakon predlaže ili donosi.

miki

03.04.2013. 08:14

@ - Pa dokle ce vise pljacjati ovaj blesavi narod! Pa normalno da vozimo stara vozila kad zivimo u najsiromasnijoj,najzaostalijoj drzavi na svetu!pa ta tehnicki neispravnavozila ne prave udese vec bahatost,alkohol..

miki

03.04.2013. 08:16

@ - Ma najbolje ero 6 ona su bezbednija,pa neka se voze politicari i mafijasi

GoraN

03.04.2013. 08:34

Uvesti obavezan polugodisnji tehnicki pregled i obnavljanje registracije za sva vozila stara izmedju 5 i 8 godina, tromesecni tehnicki pregled i registraciju za sva vozila stara izmedju 9 i 12 godina i obavezan mesecni tehnicki pregled i obnavljanje registracije za sva vozila starija od 12 godina. Vozac kada ostari dobija vozacku dozvolu na 2-5 puta kraci rok nego mlad vozac zbog rizika da oboli i postane opasan po ostale ucesnike u saobracaj. Isto pravilo treba primeniti i na vozace.

spot

03.04.2013. 10:15

@GoraN - Al si pametan! Ili mozda imas platu od 60 proseka i vezu za registraciju. Po vama voznja kola je privilegija koju treba da ima 5% ljudi u Srbiji, a mi ostali da vam slucajno ne pravimo guzvu na putu dok prolazite u kolima od 20.000 evra! Pa jos i da vas usporavamo sa nasim krsevima! Ma ukinite pravo na voznju nama jadnicima sa prosecnom platom da bi vi mogli da vozite 200 kroz grad bez guzve i zastoja!

Alex

03.04.2013. 08:46

Hajde da nadlezni izadju sa podacima koliko je ljudi ubijeno (ne poginulo, ubijeno!), zahvaljujuci bahatim vozacima novih, skupih i snaznih automobila, a koliko je poginulo zbog tehnicke neispravnosti starog vozila. Takva statistika bi obesmislila ovaj naslov i ovaj tekst. Starost vozila nije kljucna za njegovu pouzdanost, vec odgovornost vozaca koji odlucuje o odrzavanju automobila i nacinu svog ponasanja u saobracaju.

DejanS

03.04.2013. 08:47

I ovaj zakon koji jeste nije los. Nije problem u zakonu, vec u primeni. Na sve ovo kad se doda nemastina i nezadovoljstvo ogromne vecine ljudi, verovatnoca da se napravi prekrsaj se povecava. Nemojmo porediti zapad sa nasim "bolesnim" drustvom i poremecenim sistemom vrednovanja.

radenko

03.04.2013. 09:03

Gospodine Okanovicu, Vasu pricu prihvataju samo oni koj nikada nisu imali automobil. Ali da bi i njima bilo jasno ja cu da im kazem pravu istinu. Nisu ubice stari automobili i sto su neispravni i zato sto nemaju E 5 i E 6. nego su utrocnici Vasi putevi sa kraterima i udarnim rupama i pokradenim poklopcima od kanalizacije.

Srki

03.04.2013. 09:52

Kroz uvoz 100 000 bilo novih ili polovnih, Srbija godisnje da barem milijardu evra. Da je Zastava ostala raditi sa serihom od 100 000/god, u deset godina bi u Srbiji ostalo desetak mlrd evra, sto je prakticno polovina duga

kerber52

03.04.2013. 11:46

@Srki - a da neces ti mozda da kupujes te jugovine i kečeve, o floridama da i ne govorim

sale011

03.04.2013. 11:00

Drzava je napravila korak da omoguci napacenom narodu da bar pazari novi Fiat 500L, a onda je navalio uvoznicki lobi koji se osetio ugrozenim sto vise nece moci da po automobilu zaradjuje minimum 3000 EUR pa na vise.Sramota....

sasha

03.04.2013. 11:43

@sale011 - Uporedite tehničke podatke i cenu Fiat 500L sa novim modelima slične ili bolje kategorije, pa vidite koliko je to povoljno za "napaćeni narod".

sale011

03.04.2013. 13:25

@sale011 - rodjace, ne zaboravi cenu servisa i rezervnih delova....veoma bitna stavka.... uporedi...

Srpska naopaka logika

03.04.2013. 11:01

Opet naopaka logika. Da tehnicki pregled radi kako treba, ne bi bilo problema sa "neispravnim" vozilima. Ovako ce da menjaju zakon o uvozu automobila, kojim opet nece nista resiti. Isto ce se uvoziti vozila sa 300.000 kilometara, krpljena, havarisana i popravljana za prodaju i prolazice tehnicki pregled kao i do sad, iako su neispravna.

Glen

03.04.2013. 11:18

Tako je to kad se registruje auto , a netreba ni da ga dovezes. Das 20 E i dobijes pecat. Nista bolje nije ni u BiH i RS.Kriminal i mito na svakom koraku.

sasha

03.04.2013. 11:40

Opet gomila bombastih izjava i mešanih tačnih i onih drugih podataka. Otkud podatak "oko 36 odsto vozila neispravno, pri čemu 37 odsto tih automobila ima neispravne kočnice, a 13 odsto upravljački mehanizam"? Ako je uzet sa tehničkih pregleda - onda ta vozila nisu u saobracaju. Ili jesu?

kerber52

03.04.2013. 11:44

ja ne vidim sta je bolje od doba milosevica, opet se stiti neka domaca industrija automobila nekim glupim zakonima dok se dozvoljava neispravnim vozilima registracija, zasto zabranjujete uvoz euro 3 umesto da skinete carine i dazbine, u emisiji top gear su ona 3 urgursuza kupili po automobil otisli negde i vratili se, ukupno su potrosili manje od cene vozne karte, jedan od automobila je audi jaje koji kod nas kosta oko 1000 evra a kod njih manje od 100, ukinite dazbine na polovna vozila

Branko

03.04.2013. 12:05

A mozda ne bi bilo lose da svako jutro zaseda kucni savet i iskljucivo tajnim glasanjem daje dozvolu za izlazak sa parkinga?

boža 64

03.04.2013. 12:20

Presednik uvoznika automobila lupa gluposti, briga njega za životni sredinu i dr. njega i ostale zanima samo profit. Nemogu da svatim da vozilo koje je registrovano u zemljama UE nije moguće registrovati u Srbiji jer tobože ne ispunjava neke uslove koje stručna agencija (agencija za bezbednost saobraćaja) propisuje i daje neka uverenja ali zato se mogu registrovati vozila, stare lade, jugići idr. koji sto puta su neispravnija i zaista zagađuju životnu sredinu. uvoz bez ogranjčenja.

miroslav

03.04.2013. 12:38

@ - Kakav ubica, koja glupost, jugo je ubica ili golf, ubice su novi koji lete svuda 150km na sat, obilaze na punu liniju, novinari neizvrcite istinu, da narod ima kupio bi bolje, nek uradi neko statistiku godiste auta u nesrecama sa smrtnim ishodom ili teze povredjenim, ajmo to novinari, a ne ubice narod koji jedva zivi

Bozo

03.04.2013. 15:36

Za ugradnju TNG treba dati licence serviserima koji se profesionalno bave time, tako kada ugradite TNG dobijete i atest...A ne da vam u AMSS uzimaju pare, a kao nesto gledaju....Najavljeno je da agencija za bezbednost od 2014 ili 15 daje saglasnost za ugradnju TNG i to platite oko 100e...Ta agencija je napravljena da pljacka ovaj narod...A sto se tice uvodjenja E4 standarda, ljudi nemaju para ni da kupe sa E3 koji je ugradjivan do 2004god

Balkanac

03.04.2013. 16:28

Prodajem golf dvojku 86 godiste.Presla 15000 km.Prvi vlasnik.Ko ispod cekica.Cena 1700 eura.Vredi dva puta vise.

Pavlović

03.04.2013. 23:26

Kada se analiziraju vesti iz crne hronike , lepo se vidi ko su "ubice" na putevima - to su bahati , pijani ili drogirani momci u brzim i velikim automobilima kao što su BMW ili Audi , a ne starija vozila ili vlasnici starih stojadina i juga 45 .