Starost vozila: Svaki treći “ubica“ na putu
02. 04. 2013. u 20:58
Na drumovima Srbije kotrlja se jedan od najstarijih voznih parkova Starog kontinenta
U Srbiji je u prva tri meseca ove godine prodato manje od 4.000 novih automobila, a lane ukupno 22.000. Istovremeno, uvezeno je 108.000 polovnih vozila pa ne čudi da je prosečna starost našeg voznog parka 15 godina.
Od oko 2.000.000 vozila, koja se kotrljaju našim drumovima, mlađe od pet godina je nešto više od 200.000, dok je onih, starosti veće od 15 godina, čak 600.000. Četvorotočkaša starijih od 25 godina ima čak 180.000!
Još zabrinjavajući podatak je da je oko 36 odsto vozila neispravno, pri čemu 37 odsto tih automobila ima neispravne kočnice, a 13 odsto upravljački mehanizam.
- Podaci o vozilima u Srbiji su naprosto poražavajući. Mi odavno zahtevamo od nadležnih da se ograniči uvoz polovnih vozila tako što će se kao uslov tražiti „evro 4“ standard - kaže Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova. - Uvozimo krševe koji su nebezbedni, ali i zagađuju okolinu.
Najavljen je stroži uvoz polovnjaka, koji bi po planu, kako kažu u Agenciji za bezbednost, trebalo da počne da se sprovodi 15. aprila. Za kontrolu će biti zadužene ovlašćene institucije, kao što su mašinski fakulteti u Beogradu, Kragujevcu, Nišu, Institut u Vinči, Tehnološki fakultet u Novom Sadu i Auto-moto savez Srbije.
- U suštini ne radi se o proveri tehničke ispravnosti već o proveri tehničke saobraznosti vozila kroz papire - objašnjava Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost. - To ne znači da će se ustanoviti da li neko vozilo imalo havariju ili ne, ili da li je „štelovana“ kilometraža. U suštini, to je još jedno nepotrebno izlaganje građana troškovima, jer će morati da plate prilikom uvoza i Agenciji za bezbednost za zahtev i odobrenje i institutu za ispitivanje.
Pri tome, tvrdi Okanović, nije jasno ko će uvozniku polovnog vozila izdati potrebnu prateću dokumentaciju o vozilu, da li prodavac u inostranstvu ili ovlašćeni zastupnik u Srbiji.
- Mi ne vidimo razlog za tu pooštrenu kontrolu uvoza - kaže Okanović.
BROJKE
108.000 polovnih vozila uvezeno 2012.
180.000 vozila u srbiji starije od 25 godina
PREGLED TNG
MNOGO prašine je izazvao i dopis MUP tehničkim pregledima u kome se objašnjava da u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja vlasnici vozila koja imaju uređaj za TNG, moraju da dostave potvrdu o izvršenom periodičnom pregledu ako je od datuma izdavanja Uverenja prošlo više od pet godina. Ova potvrda košta 6.000 dinara i ogorčila je vozače, pogotovu one kojima je u ranijem atestu stajao rok važenja od 10 godina.
- S obzirom na to ko je sve u proteklom periodu ugrađivao auto-plin, mi podržavamo ovakvu odluku. Nije mali iznos, ali bar garantuje uvođenje reda u ovu oblast - kaže Damir Okanović.
Немања
02.04.2013. 21:11
Јесте,кад у Бугарској ауто 95. годиште (далеко од тога да је добро,али боље је него 75.) кошта 200 евра,а код нас 2000.
jos jedan nacin da se pojedincima u saobracaju otme novac
Kad bi narod imao para, kupovao bi nova vozila. Otud ne treba da čudi prosečna starost vozila na našim putevima. Agencija za bezbednost saobraćaja uporno pokušava da opravda svoje postojanje (i silan utrošen novac) pa tako i ovom prilikom izmišlja vruću vodu. Kada je već dozvoljeno građanima da uvoze polovne automobile i kada je smanjena carinska stopa, onda je red da se na drugoj strani to nadoknadi. Nepotreban i nepopularan korak, zaista.
Prave ubice su sakrivene medju onima koji unistavaju privredu Srbije, koji ne daju prakticno narodu da radi i da zaradi pare sa kojima može da, izmedju ostalog, obnovi vozni park i održava svoja vozila u ispravnom stanju. Te ubice ubijaju ovaj narod time sto mu ne dozvoljavaju da se hrani, da se leči, pa ni da ima ispravna i novija vozila. Mogu oni da donose stalno neke nove zakone i njima deru i dalje ovaj narod, ali izlaz je u oživljavaju privrede i zaposljavanju, kao i plaćanju rada !
Uporno insistiranje da se povlaci paralela izmedju starosti voznog parka i ispravnosti vozila bas i nema smisla. Licno, radije bih vozio vozilo 25 godina staro, nego jedan od onih polovnjaka 2001.-2003., koji su se uvozili najcesce ozbiljno osteceni, da bi se ustedelo na dazbinama...
Komentari (42)