ODLAZAK na letovanje sopstvenim automobilom, po mnogima, pogotovo ako putuje višečlana porodica, najisplativije je i najkomfornije. Nema čekanja i pretresa na aerodromima, gužvanja po autobusima i vozovima. Ipak, pre polaska na put trebalo bi proveriti ispravnost automobila, čak i ako je nov i bez obzira na tehnički pregled urađen prilikom registracije.

- Kontrola automobila pred polazak na svaki put je u razvijenim zemljama sasvim normalna. Ima više vrsta tih pregleda, a mi preporučujemo takozvani kontrolni pregled u 11 tačaka - kaže mehaničar Goran Radovanović, iz Auto-kuće „Voždovac“.

1. Prvo što radi majstor je vizuelni pregled automobila. Iskusnom oku i to je dovoljno da nasluti da li ima skrivenih problema poput necentriranog trapa, loših amortizera i slično.

2. Sledi provera pneumatika, ne samo zbog bezbednosti već i zbog ekonomičnosti. Jer, slabije naduvan pneumatik ima zaustavni put kočenja i do 10 odsto duži, i za toliko veću potrošnju goriva.

3. Sledi provera akumulatora. Leti automobil troši zbog uključene klime dosta struje, crpi akumulator, a bez njega nema ni startovanja ni vožnje.

4. Provera ventilacionog (rashladnog) sistema je neophodna.Statistike potvrđuju da je klima veoma bitna za sposobnost vozača, ali zaprljani filteri su i leglo bakterija i virusa. Da vam se ne bi desilo da se po dolasku na more iznenada razbolite, neophodna je i ova, četvrta tačka kontrole.

5. Sledi provera nivoa ulja u motoru. Motor će biti izložen dugom putu, povećanom opterećenju, pa je sasvim razumljivo da bez dovoljno ulja vozilo neće daleko stići.

6. Majstor zatim kontroliše kočioni sistem. Na „skeneru“ su mu nivo ulja, vizuelni pregled kočnica, provera rada.

7. Ova tačka je kontrola metlica brisača i sistema za pranje vetrobrana. Veoma je važno u saobraćaju da budete viđeni i da vidite. Ko je vozio po letnjoj provali oblaka zna koliko je bitno da brisači budu savršeni.

8. Na redu je pregled svetlosnih grupa i signalizacija.

9. Sledi vizuelna kontrola izduvnog sistema. U auspuh vam majstor ne zaviruje samo zbog mogućih kazni u skoro svim evropskim državama ako zagađujete vazduh više nego što je dozvoljeno, već i zbog potencijalne opasnosti da izduvni gasovi, veoma otrovni, kroz neku rupicu, ulaze u kabinu.

10. Kontrola prednjeg i zadnjeg trapa je sledeće što treba obaviti, pre polaska na put.

11.Upravljački sistem je poslednji na skeneru.

U zavisnosti od servisa, vrste automobila, ovakav pregled košta od 2.000 dinara pa naviše. Mnoge auto-kuće za svoje brendove, poput „fijata“, potpuno besplatno rade kontrolu.


NAJOPASNIJI JUL PO PODNE

GodiŠnje u svetu pogine 1,3 miliona ljudi u saobraćajnim nesrećama. U Srbiji je u poslednjih 10 godina nastradalo 9.000, a povređeno je 180.000 ljudi.

Čak 65,3 odsto nesreća se dešava po danu, 31,1 odsto noću, a 3,6 u sumrak i u zoru.

Najopasniji mesec je jul, i vreme od 17 do 19 časova.