Uspeo prvi let srpske bespilotne letelice

R. DRAGOVIĆ

19. 10. 2011. u 20:58

Uspešan start letelice „pegaz 011“ koju je konstruisao Vojnotehnički institut. Letelica razvijena za VS, ali može da se korisiti i za nadzor poplava, požara, nepogoda...

DOMAĆA bespilotna letelica „pegaz 011“ uspešno je položila prvi ispit. Rođena u Vojnotehničkom institutu u Žarkovu početkom meseca uspešno se vinula u nebo, obavila zadatak i prizemljila se.

Direktor VTI pukovnik Zoran Rajić kaže da je prvi „pegazov“ let nad Srbijom pokazao da ova letelica nimalo ne zaostaje za sličnim koje proizvode najrazvijenije države u svetu i da domaća pamet i dalje može da se takmiči i sa najrazvijenijim državama sveta.

- Vojnotehnički institut na razvoju „pegaza“ radio je duže od godinu i po dana - objašnjava pukovnik Rajić. - Potvrdili smo da smo u samom vrhu u oblasti vazduhoplovnih platformi, aerodinamike i proračuna, a da je „pegaz“ sjajan naslednik letelica koja su i danas u sastavu Vazduhoplovstva Vojske Srbije - „supergaleb G4“, „orao J2“, „galeb G2“.

Pukovnik Rajić napominje da je najmlađe čedo VTI namenjeno izviđanju terena za vojne potrebe, nadgledanje granice i svih drugih ciljeva, ali da može da pruži dragocenu pomoć i u slučajevima poplava, požara i ostalih elementarnih nepogoda.

- Gotovo kao na dlanu operateri mogu da prate svako pomeranje na zemlji, kretanje cilja ili razvoj situacija - objašnjava Rajić. - Iskustvo nas je naučilo da ljudski život nema cenu. Zbog toga će „pegazovo“ oko u najrizičnijim situacijama biti nezamenljivo.

AUTOPILOT SLEDEĆI ZADATAK PREMIJERU pred širom javnošću „pegaz“ je imao u julu ove godine na međunarodnom sajmu naoružanja i vojne opreme „Partner 2011“ u Beogradu. „Pegaz“ je sastavni deo sistema taktičkih bespilotnih letelica, koji podrazumeva tri ovakve letelice - mobilnu zemaljsku kontrolnu stanicu i logističko vozilo za prevoz. Kao sledeći zadatak stručnjaci VTI sebi su postavili kompletiranje sistema. Korak dalje je razvoj autopilota, koji će omogućiti da se letelica kreće po unapred zadatoj putanji.

Stručnjaci VTI ukazuju da je ova letelica po svom gabaritu nalik na manji avion. Raspon „pegazovih“ krila nešto je veći od šest metara, a u vazduhu može da provede do 12 časova bez prekida. Opseg leta je 100 kilometara od mesta poletanja. Letelica može da se vine sa gotovo svih podloga, poput aviona, i ne zahteva nikakve posebne uslove. Nosi do 40 kilograma korisnog terena. To mogu biti televizijske ili infracrvene kamere, radari, laserski ozračivači ciljeva...

U Vojnotehničkom institutu „pegazu“ predviđaju lepu budućnost. Iako je razvijen pre svega za Vojsku Srbije, „pegaz“ bi mogao da se nađe u „naoružanju“ stranih vojski. Kako po svojim karakteristikama nimalo ne zaostaje za sličnim koje prave mnogo razvijenije zemlje u svetu, očekuje se da bude i po ceni i kvalitetu bude primamljiv i partnerima u svetu.

VRABAC“ MLAĐI BRAT

PEGAZOV“ mlađi brat je bespilotna letelica „vrabac“, koju je projektovao Vojnotehnički institut a proizveo Vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“. U njen razvoj uloženo je oko 10 miliona dinara, projektovana je za bliska osmatranja i prenos informacije na razdaljini do 12 kilometara. „Vrabac“ već godinu dana koristi Vojska Srbije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (23)

Tihomir Boljanic

20.10.2011. 13:26

@Vukajlovic Vladica - kazu moze nositi do 40 kg korisnog tereta,tu treba okaciti i par raketa osim kamere i radara

Gunđoslav

19.10.2011. 21:26

Bolje da smo pravili obdaništa i bolnice... Za čije babe zdravlje će nam ova šklopocija koristiti? Nadzor požara? Gospodo, požar se ne nadzire, on se gasi!!!

UrbanTip

19.10.2011. 23:07

@Gunđoslav - Gunđoslave komentar ti je krajnje glup, napraviš ovako nešto, izvezeš ga za velike pare, taj novac ide u budžet, a kada ima novca onda se mogu praviti i deca i obdaništa, bolnice...

Gunđoslav

20.10.2011. 08:50

@Gunđoslav - Gospodo, niste Vi mene suštinski razumeli... Više od pola stanovništva nema minimum elementarnih sredstava da bi živeo a država pravi bespilotne letelice. Da li ste svesni da ima ljudi (pogotovo na jugu Srbije) koji nemaju 15 dinara za kiflu da daju detetu kada pođe u školu. Da li ste svesni da neko ne može da sprovodi redovnu terapiju jer određeni lek košta mesečno i do 20.000 dinara a primanja budu duplo manja ili ih uopšte nema. Izaberite između čoveka i bespilotne letelice,

Military_Police

20.10.2011. 13:42

@Gunđoslav - Vi ne razumete fundamentalne stvari, Svaki pokusaj objasnjenja je gubitak vremena.

Konstantin Petrovic

19.10.2011. 22:42

Sobzirom na to koliko se radi na usitnjavanju idnustrije,proizvodnje, umanjenju strucnog kadra mozemo biti zadovoljni rezultatima...Naravno da ne mozemo ocekivati da napravimo M84 ovog doba ali ni ovo nije lose sobzirom na uslove...Proizvodnja je jedina stvar koja nas moze izvuci iz ove finansijske crne rupe a nasa nam draga vlada sa silnim uvozom koji forsira nimalo ne olaksava...Ajde sto uvozimo mnoge stvari jer je uvozni lobi jak ali sto masovno pristizu i strani spijuni to je zabrinjavajuce

Military_Police

20.10.2011. 13:40

@Konstantin Petrovic - Mi imamo M-84 ovog doba, njegova oznaka je M-2001 i ubraja se medju najbolje u svetu. Naravno, nije rec samo o prototipu kao kod Hrvata, pomenuti tenk (M-2001) je u brojnom stanju, negde oko 800 komada.

@Military_Police

20.10.2011. 15:30

@Konstantin Petrovic - Ne lupetaj Papak majke ti. M-2001 je modernizovani M-84 koji je proizveden iz Sovjetskog T-72. A da je jedan od najboljih u svetu to samo kod vas u kasarni.

Artiljerac

20.10.2011. 19:59

@Konstantin Petrovic - M-84 tenk? To je obična grobnica! Patos tanak kao da je od lesonita. Mina PT bilo koja od 5kg eksploziva pocepa patos, aktivira municiju u sprermištu municije ili obrtnom transporteru, i on leti u vazduh. Bolna tačka kod T-72 i njegovih naslednika je tanak patos. To i Rusi priznaju.

Alex Miles

21.10.2011. 05:19

@Konstantin Petrovic - Jel ti nemas bolja posla, vec samo da drobunjas gluposti tokom "radnog" vremena. Nije cudo da vam sada trebaju popovi-lopovi, pa da vas dovedu u red. Savet : cuvajte se popova. Oni su ljigavi !

Milutin

19.10.2011. 22:55

Konacno da se nesto radi i za vojsku! Srpska vojna industrija je bila poznata, i priznata, od svog nastanka. Nije je ni Broz mogao unistiti iako je mnoge vojne fabrike dislocirao iz Srbije!

kerber52

19.10.2011. 22:57

sve je to lepo ali ne znam sto se hvale supergalebom ili orlom, pa to su avioni iz osamdesetih, gde je gospodo prototip prvog srpskog nadzvucnog mlaznjaka, gde je srpska raketa zemlja vazduh ili vazduh vazduh, sta se hvalte aerodinamikom i a te proste stvari niste u stanju da napravite...

bravo momak

20.10.2011. 07:08

@kerber52 - siguran sm da je tvoj zivot jedan niz uspeha i velikih otkrica, blago tebi.

Military_Police

20.10.2011. 13:38

@kerber52 - Za projekat N/A nema novca. Kokpit i planovi aviona su u Beogradu, u zavodu "Moma", ali za dalji napredak neophodan je novac, a istog nema.

VP 1552

20.10.2011. 05:32

Svaka cast! Nemam rijeci kojima bi ovako sto pohvalio. Srpska pamet konacno u akciji. Bravo ljudi! To se trazi, a ne- kupim ja, pa prodam tebi da ti prodas njemu...CESTITKE!

Artiljerac

20.10.2011. 07:34

Čudna mi čuda. Izmislili toplu vodu. Koliko je takvih letilica oboreno 1999. nad Srbijom? Od toliko letilica mogli su da sastave jednu i iskopiraju je.

Military_Police

20.10.2011. 13:44

@Artiljerac - Oboreno je sedam bespilotnih letelica, od njih nista ne moze da se uradi jer su potpuno unistene, sto od pogodtka, sto od pada na zemlju.

Dusan Sentic

20.10.2011. 08:24

staroje ostarelo svise trude da stvore izmisle novo nama smeta kada neko izmisli nesto novo ,bez nove texnike drave tapka umesto kodnas samo politika produ ima nazdravlje.

lolzinjo

20.10.2011. 11:49

Ljudi ovo je mnogo glomazno i veliko ,leti na samo 400 - 500 metara visine sto bi mogao tandzarom da skinem kad izadjem iz kuce i pomislim vanzemaljac !? o.0 !? Vrabac je po meni bolji ! Manji je , izgleda kao jedrilica , pravi nocni predator i zelja svakog klinca da ga ima :D , ali stvarno ljudi ovo je samo decija igracka u odnosu na bespilotne letelice koje prave Ameri , Rusi ...

MilosBg

20.10.2011. 12:26

@lolzinjo - Pogresno mislis. Cak i da leti na 500 m, tesko da bi ga "skinuo tandzarom". Prvo bi morao da pogodis sitnu metu u delu trupa gde je smestena elektronika. A i pored lovackih prica, tesko je pogoditi fiksnu metu na zemlji a kamoli necujnu letecu metu na pola kilometra visine. Pegaz je odlicna letelica a od najsavrsenijih americkih ( za ruske si u zabludi) ga deli nosivost. Potrebno je povecati gabarite i nosivost pa da moze poneti i neku raketu a to je vec savrseno oruzje.