Đaci najviše vole četnike i partizane
05. 10. 2011. u 20:56
Čitanke za srednje škole iste su danas kao i osamdesetih godina. Učenicima je Jugoslavija omiljena tema, ali odbijaju Držića, pa i Mešu
ČITANKE za srednje škole iste su danas kao i osamdesetih godina. Ni lektira se ne razlikuje mnogo. Tu su, kao domaći, i brojni pisci bivših jugoslovenskih republika. Ima i Antuna Gustava Matoša i Silvija Kranjčevića, Vladimira Nazora, Isaka Samokovlije... Nastavnici ne spore da su mnoga od tih dela umetnički vredna, ali je, ipak, vreme za revidiranje lekcija koje se obrađuju.
- Đaci su zainteresovani za određena dela, bez obzira kojoj književnosti pripadaju. Recimo, Marina Držića ne vole, jer im jezik nije jasan. Jedini put, pre deset godina, desilo mi se da su đaci odbili da čitaju Mešu Selimovića, tvrdeći da je ”muslimanski pisac, a muslimani u BiH ne čitaju srpske pisce” - objašnjava za ”Novosti” Jasna Janković, nastavnica srpskog u Pravnoposlovnoj školi u Beogradu. - Čitanke su iste kao one iz kojih se učilo u SFRJ, ali se dela nekih pisaca ne obrađuju. Nažalost, odlučeno je da izbacimo Miroslava Krležu, samo zato što je Hrvat. To je kao kad ne bismo čitali Getea, jer je Nemačka bila nacistička.
Na časovima srpskog, đaci i dalje ”šaraju” po književnosti bivših republika, a i u nastavi istorije - SFRJ im je omiljena tema. Kada na časovima istorije počne priča o Jugoslaviji probude se i učenici iz poslednjih klupa, čak i oni koji ”vuku” jedinice.
Nastavni programi su konačno izmenjeni, pa više ne piše da đaci uče istoriju Jugoslavije ili gramatiku srpsko-hrvatskog jezika. Udžbenici su još ranije promenjeni i istorija u njima produžena do kraja 20. veka. A, na časovima na kojima se uči o Jugoslaviji i dalje je najživlje.
- Desetak časova drugog polugodišta posvećeno je Drugom svetskom ratu i posleratnom periodu. Učenici bi što više da saznaju o Titu, četnicima, partizanima, šta se dešavalo u kom ratu - objašnjava za ”Novosti” Perunika Petrović, nastavnica istorije u beogradskoj gimnaziji ”Sveti Sava”.
Slična su iskustva i Vladimira Simića, nastavnika istorije u Ugostiteljsko-turističkoj školi u Beogradu. Ovde se o SFRJ uči u drugom razredu i, kaže, još na početku prvog razreda učenici pitaju kada će se učiti o Jugoslaviji.
- Đaci vole da se priča o četnicima i partizanima. Ali ja ne insistiram mnogo na tome, jer je puno naboja. Svako zastupa stav koji je poneo iz kuće ili čuo u medijima.
NISMO REVIDIRALI ISTORIJU
ISTORIČAR Čedomir Antić smatra da su srpski udžbenici istorije objektivni i da su naši programi koji se tiču Jugoslavije među najnepristrasnijima na Balkanu.
- Mi smo, sa Crnom Gorom, najduže ostali u Jugoslaviji, pa je kod nas i taj prelaz u udžbenicima bio najblaži. Postojala je debata u javnosti, kakve u drugim republikama nije bilo - smatra Antić. - Tokom devedesetih javila se perverzna teza da su srpski udžbenici revidirali istoriju, a to može da kaže samo neko ko nije čitao ni naše, niti udžbenike u ostalim državama regiona.
Mile
05.10.2011. 22:00
Nastavnice, prvo si trebala da objasnis ucenicima da je Mesa , Srpski pisac tako je on sebe karakterisao. A porediti tamo nekog Krlezu i Getea je uvreda za mozak. Jadni djaci koje ovakvi uce.
@Mile - Potpisujem svaku rijec, Mile! Krleza je kopirao i sto je mogao i sto nije. Uzasno tezak i tmuran pisac, i definitivno ga ne preporucujem skolskoj djeci. Zasto vise paznje ne posvetite Andricu, Copicu, Crnjanskom? Ima Srbija mnogo pisaca koji bi mogli naci svoje mjesto u udzbenicima.
Kod nas klinci ne uče nit o SFRJ nit o srpskim piscima....uče samo lijepe stvari >;-))
@Idler - Од сопствене деце правите ретарде и још се хвалите тиме!? Баш се питам зашто ли Јован Дучић ономад рече да су хрвати најхрабрији народ на свету; не зато што се никога не боје, већ зато што се ничега не стиде.
@Idler - Da, samo što onda morate preskočit jedno 70 godina prošlog stoljeća, što bi vam mogao biti problem, ili možda ne, već možete izmislit neku novu povijest kao što ste izmislili nove riječi u svom jeziku. A GLEDE lijepih stvari - paaaa moram vas upoznat sa činjenicom da je ljepota relativan pojam.
Komentari (10)