Na dva točka u smrt

V. MIJATOVIĆ

10. 08. 2011. u 20:58

Godišnje u Srbiji pogine više od sto motorista, najviše mladih od 18 do 25 godina. Vozačima motora preti čak 45 puta veći rizik da poginu, od drugih

NA dva točka u smrt je od početka godine otišlo 25 motociklista. Zastrašujuća statistika kaže i da je među poginulim motoristima najviše mladih uzrasta od 18 do 25 godina. Stručnjaci upozoravaju da vozačima motora u Srbiji preti čak 45 puta veći rizik da poginu u nesreći nego drugim učesnicima u saobraćaju, a kao glavnog krivca navode lošu edukaciju.

Za prvih sedam meseci ove godine motoristi su učestvovali u 731 saobraćajnoj nezgodi, u kojima je teško povređeno 230 ljudi, a lakše 451. U poslednje tri godine motociklisti čine trećinu poginulih u Srbiji, a godišnje ih strada više od stotinu.

Za oko polovinu ovih nezgoda odgovorni su motociklisti, dok za drugi deo odgovornost leži na drugim učesnicima u saobraćaju, pre svega vozačima putničkih automobila.

- Najčešći propusti motorista su velika brzina i pogrešan odabir putanje - kaže Vladimir Jevtić iz Komiteta za bezbedost u saobraćaju. - Mnogi od njih se ne drže pravila i provlače se između vozila. Velika je odgovornost i vozača automobila koji ne znaju kako da se ponašaju prema motociklistima. Najčešće ne obraćaju dovoljno pažnje na motore, koji se zbog brzine i veličine mnogo češće nađu u "mrtvom uglu" retrovizora.

U većini evropskih zemalja postoje nepisana pravila o delu puta kojim se kreću motori, što nije slučaj u Srbiji. Oni najčešće, kao u Italiji, voze sredinom puta, između traka, ali ima i primera poput Londona gde voze žutom trakom zajedno s taksistima i vozilima javnog prevoza. Pored nepisanih konvencija, u Srbiji za motoriste nema ni adekvatnih pisanih propisa.

- Još čekamo na pravilnik koji će na pravi način da reguliše obuku vozača motora - priča Jevtić. - Sada motociklista čim dođe u policijsku stanicu dobije tablicu koja važi 25 dana. U međuvremenu polaže test koji je isti kao za B kategoriju i praktični deo koji je više nego jednostavan. Zato na ulici imamo toliko dece koja su samouka i koja vožnjom ugrožavaju sopstvene i tuđe živote.

Divljanje i bahato ponašanje jednog broja motorista poseban je problem. Vozeći na jednom točku, kaže statistika, motociklisti čak 300 puta povećavaju rizik da poginu, ali i da ozbiljno povrede druge vozače ili pešake. Mnogo je na ulicama i neiskusnih vozača koji nabavljaju jake motore koje ne mogu da kontrolišu.

MERE ZAŠTITE

DA bi se zaštitili, motoristi obavezno moraju da nose kacige, ali i drugu zaštitnu opremu.

- Što više zaštitnih elemenata ima na sebi veće su šanse da će motociklista prilikom udesa preživeti i izbeći teže povrede - objašnjava Jevtić. - Zabluda je da se najčešće povređuje glava prilikom pada s motora, jer češće stradaju noge i ruke. Pored toga, veoma je važan i izbor kvalitetnog vozila.

"CRNA" STATISTIKA U 2011.

* motoristi učestvovali u 731 udesu

* na licu mesta poginulo 25 motorista

* teže povrede zadobilo 230 ljudi

* s lakšim povredama prošla 451 osoba

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

zeza

10.08.2011. 21:32

Mora da nesto opet smsljaju ovi nasi dusebriznici na cemu ce da nam jos otmu para, kad naprasno toliko razmisljaju o motociklistima.

Vladan Draskovic

11.08.2011. 06:09

@zeza - Jedina zemlja u galaksiji Je srbija gde nemora motorciklista Da ima kacigu

CA

07.09.2011. 17:18

@zeza - O cemu ti pricas?! Tako je mozda u Beogradu u ostalim gradovima odrase za ne nosenje kacige. Cacak, Uzice, Pozega, Kragujevac, Kraljevo, Velika Plana, Smederevo i jos dosta gradova gde ima bajkera i moto skupova, svi moraju da nose kacige jer u suprotnom im pisu prijave. Tako je i u Hrvatskoj a kada sam bila u Sarajevu niko ne nosi kacigu niti ih zaustavljaju.

35 godina iskustva...

11.08.2011. 05:18

Onaj ko zaista zna da vozi motocikl postuje i sebe, i svoju mashinu i druge i -ostaje ziv. Frajeri koji ginu i josh povlace druge da ginu - e, to nisu frajeri. Slicni njima treba i trotinet zabraniti da voze, zauvek .

Pedja

11.08.2011. 09:53

A to što izgubiš kontrolu nad motorom zbog rupe na koju naletiš, zakon ne reguliše, lopovi!

david

11.08.2011. 11:40

roditelji im kupuju motore skutereoni treba dobro da razmisle kakvo im je dete i da li je pouzdano da upravlja dvotockasem

Sale

11.08.2011. 14:36

Onog trenutka kada nadležni i sami motorciklisti konačno shvate da saobraćajni znaci i signalizacija važe za motorcikliste isto kao i za druge učesnike u saobraćaju, situacija će se promeniti. Ograničenje brzine u gradu je 50 km/h ako ste zaboravili i nigde u zakonu ne postoji odredba da to ne važi za motorcikliste, bez obzira da li voze skuter od 50 ccm ili 1100 ccm. To što nečiji motorcikl u prvoj brzini ide 50 ccm je njegov problem, pa ako želi tako da vozi onda u redu.

Bajkerka

07.09.2011. 16:08

@Sale - Ne znam zasto sam ja imala tri udesa pri brzini od 50km/h Dva kada mi je vozac auta izleteo kroz stop, treci kada mi je isekao putanju dok me je preticao tj. prelazio iz jedne trake i u drugu. Kako to onda ja nisam vodila racuna o saobracajnim znacima. Ovakve situacije su mi svakodnevnica moram da stanem i kada imam prvenstvo prolaza. Toliko o tome da smo mi uvek ti koji ne vode racuna u saobracaju! I jos ne sto kad vec pametujes motor ne mozew da ide 50 ccm (kubika) u prvoj nego 50km/h.

Dragan Gandra

14.08.2011. 17:05

Koliko su drugi ucesnici u saobracaju svojom "paznjom" i "postovanjem" motora izazvali saobracajnu nezgodu-a tu spadaju kamioni (seju sljunak i pesak) neosvetljeni traktori, vozaci automobila koji najmanje postuju motoreSvi navedeni faktori su nekom nazalost oduzeli zivot!P.S.Gos. Mijatovicu ako vec pisete onda bi mogli da od 731 slucaja izvucete koliko su motociklisti nastradali ne svojom krivicom-tako da u ovom vasem clanku nije bitna kubikaza vec ne postovanje i kultua u saobra'aju v.p.