OKO 50.000 ljudi U Srbiji radi u 2.860 privatnih preduzeća za bezbednost i 5.000 agencija za obezbeđenje. Većina ih je naoružana do zuba. Zato gotovo neverovatno zvuči podatak da nemamo zakon koji bi ovu oblast regulisao. A „privatna armija“ je brojnija od policije i Vojske zajedno.

Nacrt zakona o privatnom obezbeđenju, koji bi trebalo da definiše i proceduru za prodaju ovih firmi strancima, prošle godine izradio je MUP Srbije. Pojedine njegove odredbe, međutim, naišle su na oštre kritike stručne javnosti, pa je usvajanje zakona usporeno.

- Zakon o oružju i municiji definiše ko sve može da nosi oružje i bavi se obezbeđenjem - kaže dr Dušan Dunđer, međunarodni ekspert za bezbednost i vlasnik prve privatne firme za obezbeđenje u Srbiji. - Nije pravilo da sve firme koje se bave fizičkim obezbeđenjem moraju da imaju oružje. To zavisi od obezbeđenja. MUP raspolaže informacijom o 28.000 izdatih dozvola za duge i kratke cevi. U ovaj broj nisu uračunate cevi izdate društvenim firmama. One su pod nadzorom MUP-a i tu nema zloupotrebe.

Malo je poznato da samo 20 odsto radnika u privatnom obezbeđenju ima pravo na oružje. Dobijaju specijalne dozvole za duge i kratke cevi. Naš Zakon o oružju i municiji propisuje stroge uslove, a provere su, tvrdi Dunđer, oštrije nego u EU.

Neke države propisuju da strana kompanija za bezbednost može da posluje na njihovoj teritoriji samo ukoliko je pružila dokaz da je država iz koje dolazi uložila od 250 miliona do milijardu evra. A u Srbiji je relativno veliki broj stranih kompanija za obezbeđenje, koje ulaze bez posebnih uslova.

- One ne bi trebale da obezbeđuju ustanove od strateškog značaja - smatra Dunđer.


TRANSPORT NOVCA

- U VEĆINI evropskih zemalja propisano je da se u vozilu bez pratnje može prevesti do 33.000 evra u metalu - kaže Dunđer. - Ozbiljan transport novca mora da ima prethodnicu i prateće vozilo u kojem je naoružano obezbeđenje. Vozila transporta moraju da imaju rotaciona svetla, što Nacrt zakona ne predviđa, a to je besmisleno. Rotacionim svetlima i sirenom upozoravaju se učesnici u saobraćaju, a i psihološki deluju na eventualne pljačkaše.