KREATIVNE radionice koje se organizuju u Manakovoj kući u Beogradu, Škola za umetničke zanate u Šapcu i druge, pružaju obuku za pravljenje suvenira. Sve više mladih ljudi zainteresovano je da nauči - liciderski, opančarski, stakloduvački zanat i na kreativan i tradicionalan način započnu posao. Srbija još uvek nije preplavljena kineskim suvenirima, zahvaljujući ponudi koja pruža dobro osmišnjene i uglavnom ručno rađene buklije, testije, vezove, narodne nošnje...

„Suveniri Srbije“ (njnjnj.SuveniriSrbije.com) je internet adresar koji okuplja nekoliko stotina proizvođača suvenira i starih zanatlija iz naše zemlje. Po njihovim rečima najčešća pitanja „budućih“ zanatlija odnose se na autorska prava, registrovanje delatnosti, gde mogu da nauče posao i kako do dođu do repromaterijala.

- U našoj bazi nalazi se blizu 800 proizvođača i svakodnevno smo u kontaktu sa velikim brojem saradnika - kaže Ana Jovanović, izvršni direktor firme „Krojač“ i osnivač sajta „Suveniri Srbije“. - Veliko je interesovanje mladih da nauče neki od zanata, a ima i onih koji nasleđuju to znanje godinama u jednoj porodici i žele da se poslovno osamostaljuju. Nedavno sam upoznala veoma mladog stakloduvača u Zemunu, a tu su i licideri iz Valjeva, Užica, opančari iz Vrnjačke Banje...

Po rečima osnivača, do 2009. godine mnogi saradnici koji su se prethodnih godina edukovali i obučavali otvorili su svoje zanatske radnje i uspešno su plasirali proizvode i tako sebi obezbedili zaradu. Poslednjih godina, međutim, zbog pada kupovne moći ovaj trend je oslabio i danas prodaja suvenira postaje hobi.

- Dobru prodaju ostvaruju suvenirnice na dobroj poziciji, centralnim trgovima, šetalištima u posećenim turističkim centrima - objašnjava Ana Jovanović. - Pre tri godine cena suvenira bila je pet evra, dok je sadašnja duplo manja. Većina proizvođača nije menjala cenu do ove godine, a loši uslovi dovode do zatvaranja radnji, tako da i prodaja i proizvodnja postaju hobi.


LICIDERSKO SRCE

PREMA statistici u 2010. godini najviše interesovanje vladalo je za suvenirima koji su ručno rađeni. Licidersko srce prednjači, a odmah za njim i pirotski ćilim, dok od proizvoda starog zanatstva obožavani su beli vez i narodne nošnje.

Trend da se ljupka „uspomena“ najviše kupuju pred praznike je zadržan, dok je broj domaćih kompanija koje se opredeljuju da svoje saradnike obraduju upravo autentičnim proizvodima iz Srbije, poslednjih godina su aktuelniji.