“Jat“ hoće da leti preko bare

T.SPALEVIĆ

24. 09. 2010. u 20:56

Nacionalna aviokompanija još ne može da leti za Ameriku zbog političkih odluka. Za direktnu liniju do SAD i Kanade potrebni su novi avioni i viši standardi

AMERIČKI kontinent mogao bi avioprevozniku iz Srbije da donese minimum 100.000 putnika godišnje. Međutim, direktnu liniju iz Beograda, ka primera radi Njujorku, „Jat ervejz“ realno trenutno može samo da sanja. Ipak, direktna linija ka Americi, kako saznajemo, bila je jedna od tema razgovora prilikom desetodnevnog boravka generalnog direktora „Jata“ Srđana Radovanovića u SAD.

Američke vazduhoplovne vlasti svrstale su našu zemlju u kategoriju dva, a da bi srpska aviokompanija letela direktno ka SAD neophodna je kategorija jedan. Drugo, za prekookeanski let „Jat“ bi morao da kupi ili iznajmi bar dva širokotrupna aviona („boing 767“, „erbas 330“), što je za našeg prevoznika, zbog loše finansijske situacije, nemoguća misija.

“BOING“ ILI “ERBAS“ „Jatova“ flota odavno je zrela za nove letilice. Srbija je bila tržište „Boinga“, međutim, ugovorom sa „Erbasom“ krajem devedesetih godina „Jat“ se obavezao na kupovinu aviona proizvođača iz Tuluza. „Erbas“ insistira da se reši pitanje te nabavke, što „Boingu“ ne ide u prilog. Simpozijumu u „Harvard klubu“ u Njujorku, gde je predsednik Boris Tadić u četvrtak pozvao američke investitore da ulažu u Srbiju, prisustvovao je, što je zanimljivo, i predstavnik „Boinga“.

- Pre polaska generalnog direktora „Jata“ na službeni put u SAD imali smo sastanak i dogovorili smo se da prikupi informacije o tome šta američke vazduhoplovne vlasti u ovom trenutku postavljaju kao kriterijume za dobijanje kategorije jedan - kaže za „Novosti“ Miodrag Miljković, državni sekretar u Ministarstvu infrastrukture. - Nakon toga ovde ćemo nastaviti sa aktivnostima, koje su neophodne da se krene sa procedurom.

Aviosaobraćaj ka američkom kontinentu obustavljen je pre 18 godina. U dva navrata „Jat“ je pokušavao da obnovi liniju (2004. i 2006. godine) ali bez uspeha. Na pitanje ima li uopšte ekonomskog opravdanja da srpska aviokompanija i treći put „okuša sreću“ Miljković kaže da će službe „Jata“ uraditi analizu i utvrditi ima li ekonomske isplativosti u linijama ka SAD i Kanadi.

Stručnjaci iz oblasti vazduhoplovstva tvrde da je sramota što je Srbija u kategoriji dva, jer su uslovi za kategoriju jedan odavno ispunjeni. Reč je o standardima vezano za bezbednost, sigurnost i sve evropske kontrole, koje su strože od američkih Srbija je prošla. Dakle, u pitanju je samo politička odluka Amerike hoće li Srbiju uvrstiti u prvu kategoriju ili ne.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (5)

LYBE

24.09.2010. 22:44

Sa ovakvim drzavnim sekretarom i onakvim direktorom JAT-a i ne treba da nam daju dozvolu. Prvi ne zna da su uslovi za kategoriju jedan, koju dodeljuje FAA, u nadleznosti DCV-a, a drugi unistava nacionalnu kompaniju. Prvi se bavi Ladjevcima i gradovima u okolini lokalnog aerodroma-profesionalcu pogled na kartu Srbije govori sve. Drugi i posle godinu dana ne zna gde je, niti zna sta radi niti sta bi trebalo da radi- daje avione u zalog, blamira JAT. Ukratko, igraju se aviona i letenja.

siulacija

25.09.2010. 03:22

I ja bih da budem pilot ERBASOVOG A 330 ali ...mozda- kad JAT bude leteo preko bare zglobnim avionima sa prikolicom, sa terminala u Ponikvama!

Опанак

25.09.2010. 12:38

Стечај бре, правите губитке од 20 милона евра годишње и хоћете још да владате. У затвор, фирму под стечај, ново руководство, мање запослених, ново Србско име! Живела Србија!

Andrej

25.09.2010. 12:43

I taaaaaaaaaaako, seo direktor JAT-a i uz kaficu pricao o modi, letovima za Ameriku, kupovini najlepsih aviona i o viziji kompanije u 22 veku.Pobogu ljudi, ratosiljajte se vise JAT-a cije godisnje gubitke od nekoliko desetina miliona evra placamo iz budzeta umesto da bolnicu ili put da izgradimo.Koncentrisite se na problem i ostavite se amaterskih prica i mastanja a ''Novosti'' kao ozbiljan list molim da ne daje prostor praznim pricama.

Boro Serdar- Car

26.09.2010. 04:52

jat nema sta,nema kuda,i nema sa cime,i sa kime,.ja se zadnji put koristi jatvovom uslugom 1996.i oda tada ne vise,.jat nek prevozi krompir,kupus in nisa na zeleni venac pijacu,i obratno,nek pevozi siftare iz pristine,u beograd,i vojvodinu na posao,i tako,nema sta jat ponuditi,i cime se pohvaliti,pa ja sam mislio da su poni puknuli davno,jos,a kad ono oni se pojavise sa svojom prico,opet