Istorija bez stava

V. MIJATOVIĆ - B. BORISAVLJEVIĆ

20. 09. 2010. u 20:52

Predstavljeno drugo izdanje istorijskih čitanki Centra za demokratiju i pomirenje. Ministarstvo prosvete podržalo projekat. Istoričari skeptični

POKUŠAJTE da navedete tri argumenta u korist nezavisnosti Kosova i tri argumenta u korist stava da Kosovo treba da ostane deo Srbije.

Ovo pitanje nastavnici bi trebalo da postavljaju osnovcima u školama u Srbiji, na Kosovu kao i ostalim zemljama regiona, ako je suditi po "Istorijskim čitankama" Centra za demokratiju i pomirenje u jugoistočnoj Evropi.

Projekat, čije je drugo izdanje u ponedeljak predstavljeno, naišao na podršku Ministarstva prosvete, a četiri knjige "Nastava moderne istorije jugoistočne Evrope - dopunski nastavni materijal", trebalo bi, prema zamisli autora da dovede do "promene etnocentrične nastave istorije".

ŠKOLE
 PRIRUČNICI nisu naišli na široku primenu u školama u Srbiji. Profesor istorije u Osnovnoj školi "Skadarlija" Đorđe Maksimović kaže da u nastavi koristi samo knjige Zavoda za izdavanje udžbenika, i da koliko je njemu poznato, niko od njegovih kolega ne koristi čitanke Centra za demokratiju. Sličan odgovor dobili smo i u školama "Milan Đ. Ilićević" i "Banović Strahinja".

Čitanke predstavljaju kompilaciju originalnih istorijskih izvora o četiri teme koje se detaljno obrađuju u okviru nastavnih planova u jugoistočnoj Evropi - "Otomansko carstvo", "Nacije i države", "Balkanski ratovi" i "Drugi svetski rat". Urednica ovog projekta u Srbiji Dubravka Stojanović najavila da će krajem godine istoričari i profesori istorije koji su napisali ta četiri priručnika razmatrati pisanje priručnika o poslednjoj deceniji prošlog veka.

Prema njenim rečima sadašnji pojedinačni udžbenici iz istorije su ostrašćeni i mogli bi dovesti do novih sukoba, pa je najavila da će kod pisanja novog priručnika, primeniti princip multiperspektivnosti. Ona kaže da je materijal namenjen samo nastavnicima koji ga mogu koristiti na dopunskim časovima. Obuku u Srbiji dosad je prošlo oko 150 nastavnika.

- U pisanju čitanki učestvovalo je 60 istoričara iz regiona, a do sada je objavljena na albanskom, bosankom, hrvatskom, engleskom, grčkom, makedonskom, srpskom i turskom jeziku - kaže Stojanovićeva.

Ministar prosveta Žarko Obradović, na promociji u ponedeljak, pohvalio je priručnike jer daju priliku svakom čitaocu da sagleda pojedina istorijska dešavanja iz više uglova. - Ovaj projekat doprinosi modernizaciji nastave istorije, ali i boljoj budućnosti Srbije kojoj svi zajedno težimo - rekao je Obradović.

Ne slažu se, međutim, svi sa ministrovim mišljenjem. Već prvo izdanje ovih priručnika izazvalo je dileme u domaćoj javnosti - da li je reč o projektu čiji je cilj podsticanje kritičkog pogleda na istoriju balkanskih naroda ili o nametanju zajedničke, politički korektne istoriografije nauštrb istine? Pisati istoriju koja se dopada svima znači lagati, naglašavaju istoričari.

FINANSIJSKA PODRŠKA Objavljivanje priručnika podržale su Austrija sa 200.000 evra i Delegacija Evropske unije u Beogradu sa 144.000 evra, kao i Američka agencija za međunarodni razvoj.

- Ovaj projekat star je pet godina i nije zaživeo nigde u regionu, osim u Srbiji. Niko ne obrazuje decu po tom sistemu - naglašava istoričar dr Kosta Nikolić, saradnik Instituta za savremenu istoriju. - O prošlosti moramo pisati onakvoj kakva jeste, bila lepa ili ružna. A priča da izbegavanje ružne istorije služi da pomiri narode na Balkanu nije tačna. Ako o nečemu ćutimo i pretvaramo se da se nije dogodilo, otići će u istorijsku potku i vratiti se u nekoj narednoj generaciji.

I njegov kolega Čedomir Antić smatra da nije bezazleno spajati nacionalne istoriografije.

- Nije problem što neko želi da napiše zajednički priručnik za profesore iz regiona niti ni da napiše zajednički udžbenik, ali sporan je način na koji se to predstavlja - smatra istoričar Čedomir Antić. - Nije u redu da neko ispravlja srpsku istorijsku nauku i stavlja je u isti koš sa istorijom u mladim državama koje tek nastoje da steknu nacionalnu afirmaciju. Naša istoriografija postoji više od stotinu godina dok susedne zemlje često nemaju tu tradiciju niti je njihova nacionalna istoriografija, kao što je to slučaj sa našom, uspela da razobliči uvrežene mitove i stereotipe.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

Podrska

20.09.2010. 22:37

Velika podrska kolegama Kosti Nikolicu i Cedomiru Anticu.Zar dogadjaji s kraja 20.veka nisu dokazali kako to izgleda kada se problemi stavljaju pod tepih i stvari ne prikazuju objektivno nego se istina zataskava.Dobro je poznata izreka da svako onaj ko iz svoje proslosti ne nauci svaki sledeci put cena je mnogo veca sto su dogadjaji za nama i pokazali.Pitam se samo kada ce u ovoj drzavi struka imati prednost u odnosu na politiku i zahteve nasih zapadnih "prijatelja"

Savatije

21.09.2010. 07:56

Neko nas drži da smo banana država. Zbog ovakavih stvari ljudi postaju sve više nacionalisti.

koka

21.09.2010. 08:31

nisam istoricar ali ako se istorija pise posle petnaestak godina a partije zare i pale i imaju svoje istoricare pa mi laici smo mislili da se istorija uglavnom pise na osnovu picanih izvora,ali posto smo mi prvaci u svemu nasa istorija ce biti pisana na osnovu izjava portparola,kako to mocno zvuci,raznih partija napred u nove pobede

vera p.

21.09.2010. 11:47

Pitanje bi trebalo pastaviti roditeljima - da li žele da im se deca u školi igraju ili da uče? Hoće li se oni koji su završili "šuvaricu" setiti šta i kako su učili i kako izgleda društvo, sada kada su upravo oni preuzeli poslove u svim oblastima?Sad su roditelji na potezu.

brano

21.09.2010. 18:03

Po definiciji,Istorija se bavi cinjenicama,a ne istinom!Istinom se bavi Filozofija!Dakle sasvim je prihvatljivo da se jedan dogadjaj razlicito tumaci na dva razlicita mjesta!To je sasvim normalna stvar i nije nesto karakteristicno za Balkan!Istorija s ne bi smjela baviti dogadjajima ciji vinovnici mogu uticati na oblikvanje cinjenica,dakle uglavnom se ostavlja rok od 50 godina!Ako ovaj projekat ide u pravcu otkrivanja cinjenica onda je prihvatljiv,ali ako bi nekome nametao istinu,onda nevalja!

vera p.

21.09.2010. 18:33

@brano - Zaboravili ste osnovno - ovde se ne radi o istorijskim institutima već školama.Kako dete koje tek uči da ima SVOJ stav? O nastavi je reč i to osnovnoškolskoj.

brano

22.09.2010. 01:33

@brano - Ja zaista ne mogu da vam repliciram,ako bi takav princip bio upotrebljen u obrazovanju,onda to nije dobro!Uopste sam misljenja da predmeti poput istorije ne bi trebali da se uce u osnovnoj skoli,upravo zbog bojazni koja vas muci,djete treba prvo da nauci da razmislja,pa tek onda da moze donositi sopstvene zakljucke!Plasim se da ce i ove nedoumice umjesto naucnih,vise se rukovoditi politickim preporukama!