Kosovo sused Srbiji

D. MILINKOVIĆ

07. 09. 2010. u 20:58

Žan Fransoa Teral, ambasador Francuske: Ne tražimo priznavanje, već saradnju s Prištinom. Ne znam datum kad bi Srbija mogla u Evropsku uniju

FRANCUSKA odlučno podržava ulazak naše zemlje u EU, ali se za Pariz podrazumeva da Srbija, da bi bila uspešna na tom putu, normalizuje odnose sa svim susedima, pa i sa Kosovom.

To je glavna poruka Žan Fransoa Terala, odlazećeg ambasadora Francuske u oproštajnom intervjuu za ”Novosti”.

PODELA KiM OPASNA OPCIJA * U poslednje vreme ponovo su aktuelizovane priče o podeli Kosova, da li je, po vama, takav scenario realističan?
 - Nisam video da se igde ponovo govori o podeli Kosova, uvek smo govorili da je to ne samo nerealna, nego i opasna opcija.

* Da li je tačno da su zemlje ”kvinte”, među njima i Francuska, uslovljavale naše evropske integracije novim tekstom rezolucije pred GS UN?

- Brzina tog procesa zavisi isključivo od ritma kojim će Srbija da postigne tražene evropske standarde, što važi za sve zemlje kandidate. U tome smo spremni da vam pomognemo. Ali, takođe je od suštinske važnosti da se reše problemi sa komšijama, što naravno podrazumeva i normalizaciju odnosa sa Kosovom.

* Kako prevazići nesporazum Beograda i Brisela u situaciji kada je Srbija jasno definisala ”crvene linije” ispod kojih neće ići?

- Što se tiče onoga što sledi posle mišljenja MSP pred Generalnom skupštinom UN, uvek smo govorili da želimo da Srbija i EU zajedno rade na jednom zajedničkom tekstu. Predsednik Sarkozi je to izrazio u pismu upućenom predsedniku Tadiću još u julu. Mi i dalje mislimo da je to od suštinske važnosti. To je smisao razgovora koji se trenutno vode.

* S druge strane, i u samoj EU je teškom mukom, u minut do 12, pred susret Tadić-Eštonova, postignut minimum jednoglasja pred raspravu u UN...

- Što se Kosova tiče, situacija vam je poznata: do današnjeg dana, 22 zemlje članice EU priznale su nezavisnost Kosova, pet to nije učinilo. Sve zemlje EU, međutim, dele mišljenje da Beograd i Priština moraju da nađu puteve dijaloga, kao što je to izrazila gospođa Ešton u ime svih 27 članica, po objavljivanju mišljenja MSP.

* Beograd insistira na otvaranju pregovora o statusu južne pokrajine. Je li ta tema za EU definitivno prošlost?

- Za nas je pitanje statusa rešeno i iluzorno je tražiti ponovno vraćanje na pitanje nezavisnosti. To je činjenica koju je priznalo 70 država. Međutim, ostaje da se reši izvestan broj konkretnih problema koji se naročito tiču srpskog stanovništva na Kosovu kao i odnosa između Beograda i Prištine. Rezolucija GS UN prihvatljiva za sve strane stvorila bi pogodno tle za to.

* Da li ”normalizacija odnosa sa Prištinom”, u prevodu, znači da Srbija mora da prizna nezavisno Kosovo da bi ušla u EU?

- Ponavljam, kako bi ušla u EU, zemlja kandidat treba najpre da reši svoje probleme, posebno one koje ima sa svojim susedima. To znači da mi nećemo da tražimo od Srbije da prizna Kosovo, ali će ona morati da nađe način da normalizuje svoje odnose sa Prištinom. Ministar Kušner je, tokom svoje posete Beogradu u martu, rekao da to nije uslov, već nužnost. To nam se čini mogućim i veoma smo otvoreni da pomognemo obema stranama u pronalaženju rešenja.

OČEKUJEMO NOVA PRIZNAVANJA
* Kako komentarišete to što je izostao najavljeni veliki talas novih priznavanja nakon mišljenja MSP?
 - Međunarodni sud pravde je jasno odgovorio na pitanje koje mu je postavljeno - proglašenje nezavisnosti Kosova ne krši međunarodno pravo, to je konačni zaključak izražen u mišljenju. Mogu se, dakle, očekivati nova priznavanja.

* A, da li je uslov EU integracija članstvo u NATO?

- Što se tiče ulaska u NATO, to nije povezano. Pogledajte primer Švedske i Austrije, koje su članice EU, mada ne učestvuju u Atlantskoj alijansi.

* Kada će Francuska ratifikovati SSP sa Srbijom?

- Proces ratifikacije je pokrenut.

* Možete li u ovom trenutku reći kada će Srbija dobiti status kandidata za članstvo u Evropsku uniju?

- Što pre, to bolje.

* Recite otvoreno, da li je ”Agenda 2014” za ulazak zapadnog Balkana u EU realna, s obzirom na zamor od proširenja?

- Ne, to nema nikakve veze sa ”zamorom od proširenja”. Iskustvo sa prethodnim proširenjima pokazuje da se radi o kompleksnom procesu koji iziskuje nekoliko godina i sadrži više etapa: mišljenje Evropske komisije, status kandidata, pregovore o svakom od 36 poglavlja ponaosob, a koji čine pravne tekovine EU, i koji su veoma tehnički. Ali, Srbija je zemlja koja ima pravi potencijal i na kraju puta je očekuje postizanje cilja, a to je pridruživanje EU. To je ono što želimo za Srbiju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (44)

Stefan

07.09.2010. 21:30

Nadam se da i Francuska biti dobar sused Marsejskom kalifatu, nezavisnoj Korzici, a da ce Alzas i Loren imati Z4 status kao deo Nemacke.

Miroslav Đukić

08.09.2010. 08:06

@Stefan - Da dopunim, nadam se da će Francuska ubrzo takođe razvijati dobre susedske odnose i sa Bretanjom, Provansom, Rusionom i Savojom. Dati dobar primer drugima, to je najvažnije!

Бранко

07.09.2010. 21:51

Kosovo za Srbiju nije sused, vec njena pokrajina, pa zato ona i ne moze da resi odnose sa "susedom". Bilo bi dvolicno od Srbije da ne prizna Kosovo kao drzavu, a istyovremeno da je prizna za suseda. Kosovo je sused Srbiji za one koje je smatraju nezavisnim od Srbije.

Miro Markovic

07.09.2010. 22:08

G-dine ambasadore, da li ste imali vremena da procitate ustav Republike Srbije?Sta vam tu nije jasno? Nama jeste i mi se obracamo UN za pomoc. Vi ste bombardovali Srbiju bez UN saglasnosti. Da li se secate toga? Zelim Vam srecan put.

kamer

08.09.2010. 09:20

@Inzinjer Franja - Kada i Knin bude vračen Srbiju ????????????????????????

Zan Clod Fransoa

07.09.2010. 22:48

francuzi uvek bili ljigava nacija prema srbiji znam ih jos iz vremena kad je stevan markovic ubijen,ljigavci,jedni,hoce li vas muslimani jednog dana preokupirati sa svojom najezdom hoce doce i taj dan,.kada ce se muslimanski jezik cuti smo po francuskoj,eto dolazi to vreme,

Toma

08.09.2010. 10:27

@Zan Clod Fransoa - U pravu si , to vec jeste realnost kod francuza.Ja zivim u Parizu i mogu vam reci da ima vise muslimana nego francuza.Naje...  su debelo al to ne priznaju.Se.... se ja na njihovu demokratiju kad Arapin vlada na njihovu teritoriju.Neka tako im treba,mi kao nacija nismo dobri ehh pa sada neka im muslimani!

Sindjelich

07.09.2010. 23:08

Naravno da ce Francuz navijat za nezavisno kosovo, je zarad internacionalne teroriste njegova drzava je bombardovala Srbiju, cudi me da snjim vrsire takve razgovore, taj civek nem pojam sto za srbiju znaci KiM.

saki

07.09.2010. 23:25

da kosovo nije sused srbiji nebi se zvalo kosovo nego srbija pa prema tome -- ..........

Bojan

08.09.2010. 05:05

ko si ti da uzimas ono sto su nasi preci zivotom branili i odbranili, sta mislis ko si ti da dajes takve izjave bolesni jedan stvore. ti ces da nam postavljas uslove, ti ces da govoris da je kosovo "susjed". vi ce te najveci krivci biti za zlo koje ce se tek desiti na balkanu, a izgleda vam je to i cilj, jer ko god ima i trunku mozga svjestan je gdje gurate balkan....

Mex

08.09.2010. 05:24

Gospodine Teral , ne trazis mi smrt nego cuvenu vasu Giljotinu . Nezanas ni datum kada ce mi se to desiti . Meni se cini da ti puno cega neznas kada je Srbija u pitanju , ne sto neznas nego sto neces da znas . A sta znas o Baskiji ? pa i oni su vase komsije ili ?? Sada su na redu Romi , ko ce biti sutra ?

Milan

08.09.2010. 08:31

Vrlo interesantno kako je brzo nešto što nije bilo uslov ("priznavanje Kosova") postalo nužnost. Pošto čak ni u Evropskoj Uniji problem priznavanja Kosova nije rešen, molim vaša ekselencijo (mala slova namerno), da malo spustite loptu. Zbogom i da se nikad više ne sretnemo.

2fast

08.09.2010. 08:37

Sa svim sto ste napisali se slazem, ali na zalost, stvarnost je drugacija. Sta mozemo uraditi,? Vec su sada pocele nestasice, a ako stvarno budemo protiv celog sveta vidite sta nam se dogadja od 1991. Svugdje smo nadrapali i jos placamo za to.

savo az

08.09.2010. 09:58

Francuska je vec odavno Islamska zemlja za to ne brinite jos Korzika i ostali.proterivanje Roma i izbjeglica,zasto novinar nije pitao gospodina kakve on ima komsije.

kondor

08.09.2010. 09:59

Da je Srbija pravna drzava i da njena sadasnja vlast postuje Ustav vlastite drzave , ovome prepotentnom francuzu otkazali bi gostoprimstvu i kupola mu kartu samo u jednom smeru . Tako da nikada niko vise ne cepa jednu suverenu drzavu . Francuz kaput !

Branko

08.09.2010. 10:10

Prica se po Beogradu da ce ovaj gospodin ucestvovati u Paradi ponosa 10. oktobra. Nosice  bic kojim inace bicuje Srbe.

zinat+

08.09.2010. 10:11

Lazljivo cinicno, da ne kazem sta, ali ono najgore. Ako je toliko inteligentan znace nasta mislim, mada francuzi misle da su nam prijatelji. Jesu, ali uvek je bio interes, samo su nasi u prvom svetskom ratu seljaci videli francuze kao prijatelje i spasioce jer jadan seljak nezna koliko je srba dalo zivote zarad francuske i njihovog interesa Kapital na prvom mestu sve su to srbi placali debelo. Zapad je to! Svi su isti lazljivi cinicni i kukavice.

Sahovski velemajstor.

08.09.2010. 10:40

@zinat+ - Vise verujem da je taktika! da se pravimo da se kao odmaramo i povlacimo, pa onda zadati poslednji udarac i oslobodimo narod i kosovo od tiranije.

filipo

08.09.2010. 18:04

@zinat+ - U pravu ste. Sta smo to mi duzni Francskoj? Za prevoz brodovima sa Krfa na obalu? Pa nasa pesadija je bila daleko brza od njihove konjice. Kako su nas lepo hvalili i bili braca sa nama kada su otvarali solunski front gde su letele nase glave. Kada im je trebao jos jedan front da olaksaju sebi posao kod kuce.

zlobri

08.09.2010. 10:43

Pre će Francuska biti Alžirska pokrajna, nego KIM priznata nezavisna država!!! KIM su Srbija!

kurrizi

08.09.2010. 12:00

@zlobri - Tako je kada se pise komentar spavajuci odnosno u snu, kada se budes prebudio vidjet ces da Kosovo je nazavisna drzava.

Simpatican mladic

08.09.2010. 12:47

@zlobri - mada pomalo nagao za moj ukus, dok je na Srpskom tlu i uz nas ima garantovano svoje pravo!

m

08.09.2010. 11:45

Francuzima bi bolje bilo da ciste svoje dvoriste, nego da daju drzave Muslimanima na tudjoj teritoriji.Ne mogu da verujem da nam je svet oduzeo protiv svih zakona medjunarodnog prava Kosovo i da nam ta ista Evropa stalno nesto uslovljava bez ikakve nadoknade, i tako u nedogled.Boze, dokle ce trajati nasa agonija.

sasa

08.09.2010. 13:05

ljudi kakva evropa sta se zanosite,ljudi nece da cuju da je kosovo srbija,pa o cemu mi pricamo... Samo neka uslovljavanja vecito za Srbiju. A Francuzima zelim da im se vrati duplo gore nego nama,jer zasluzuju to. i neka gledaju sebe i njihove probleme,da ne zavlace nos gde im nije mesto...Kosovo je Srbija neka shvati ceo svet vec jednom za svagda....

Vitas

08.09.2010. 13:44

Ovaj komentator 2fast misli da ga nismo prozreli. Pise u ime Srba a iz aviona se vidi da nije Srbin.

2fast

09.09.2010. 01:16

@Vitas - Puno veci nego sto ces ti ikada biti. S tim da sam barem malo realniji. Gledaj od cega zivis i sta raditi sutra. Ili daj konkretan predlog sta da se radi. Za pocetak prestanite piskarati nego organizirajmo proteste. Ti si salonski Srbin-komentator.

filipo

09.09.2010. 19:54

@Vitas - 2fast Kakvi protesti? Pa sada su na redu "oni" iz parade ponosa. A sa druge strane, mozda ste veliki Srbin ali samo ako je vas broj cipela barem 48.

Rašo

08.09.2010. 14:17

Srbija će imati odnose sa KIM kao sa Vojvodinom,Šumadijom,Raškom ... i samo tako se može očuvati suverenitet i integritet Srbije.Neznam šta bi g.ambasadoru rekli Francuski solunski borci kako su izdali najvećeg saveznika i priklonili se narko fafiji i što je još najgore zaklinju se u demokratiju a služe se nedemokratskim (da ne kažem kakvim metodama jer mi nebi objavili komentar).Sila nemože večno da traje,neminivno je da ovaj truli kapitalizam propadne na dobrobit čovečanstva.

Petar

08.09.2010. 14:19

Nikada nismo ni imali jasnu nacion. politiku. Pogotovo ne sada. S druge strane jako sumnjam u iskrenost sadasnjih politicara jer mislim da samo pokusavaju da sto bezbolnije "progutaju vruc krompir". Sto se nas obicnih ljudi tice, pa - po logici stvari ne mozemo da prihvatimo da nam neko "cepa drzavu". Ko je to u svetu prihvatio, narocito od ovih "mirotvoraca"? I dzaba pozivanje na realno stanje, formalno ne dolazi u obzir da se prizna nesto sto ne ide. A kako ce "ovi nasi da isplivaju"-videcemo.

milann

08.09.2010. 15:37

"Podela KiM opasna opcija"-Samo nije opasna opcija cepati Srbiju.Vasa Ekselencijo Ambasadore,postujte bar malo domacina.Kako bi se Francuzi osecali kada bi tako srpski ambasador ,ne daj boze,govorio o Korzici...?

europa zdaj

08.09.2010. 16:18

gospodine ambasadore kako vama pase.makedoniju je priznalo 117 pod ustavnim imenom pa opet ucenjujete zemlju da promeni ime.dok je kosovo priznato od jedva tridesetak zemalja ito najvecim delom pod pritiskom ikazete kako je to gotova i zavrsena prica.iace vi srbi kranje vreme je da zaboravite to kao -volimo franc.kao sto je ona nas voljela.-franc je oduvek volela srpska rudna bogatstva kao bakar itd.sad isto voli kosovo zbog nikla uglja itd.uostalom koja je uloga franc. u drugom svetskom ratu,

crocar

08.09.2010. 23:17

@europa zdaj - Kosovo je do sada priznato od strane 71 zemlje.O ulozi Francuske u II sv.ratu ,ocigledno,malo znas a i kakve veze to ima sa sadasnjom temom Kosova?!Pozabavi se pravopisom i interpunkcijom da bi lakse shvatili sta si hteo da kazes.

Kosovari

09.09.2010. 09:38

Bozeeeeeeee,pa jos sanjate Kosovo..?????Samo vi sanjajte dalje dok Kosovo velikim koracima koraca ka Zapadu,vi trazite ,,krivca" ...!!!!

filipo

09.09.2010. 19:48

@Kosovari - kosovari Al' si se zaleteo. Nemoj da zaboravis da je zemlja okrugla, molim te. I usput, kada vec ides tamo, povedi i familiju i komsije.

Shqiptari

09.09.2010. 09:47

Stvarno jako mi je neugodno kada procitam komentare nasih suseda iz Srbije.Ja imam dosta prijatelja iz Srbije ali oni misle sasvim drukacije.Ljudi molimvas,pa otreznite se mislte malo glavom,zasto pricate price koje nisu ni za malu decu a kamoli za odrasle?Pa Kosovo je Nezavisna Drzava i to je Amen,i docice vreme kada cete vi da trazite pomoc od nas.

Vaspitac

09.09.2010. 11:01

@Shqiptari - Celom svetu je poznata Srbija! svojim medjudrzavnim obicajima i praksom. Da bi dosli do kristanog cistog saznanja morali biste da uspostavite kontakt sa zvanicnicima koji su priznati u krugu priznatih drzava a ne u predskolskoj ustanovi.