Žalbe veće od kamate
17. 08. 2010. u 20:58
Prema podacima NBS, građani sve više upućuju prigovore na rad banaka. Centralna banka je utvrdila da je povećan broj pritužbi na kredite
MNOGE banke ne prezaju da ušićare na svakom koraku, odnosno na svakom ugovoru koji sklope sa klijentima. Tako, na primer,bankari “zaboravljaju” da obaveste klijente da su smanjili kamate na svoje usluge, podižu marže, prepuštaju klijentu da sam istražuje koliko iznosi euribor, ne naglašavaju da li je kamata fiksna ili promenjiva, a najveća nepoznanica za svakog građanina je klauzula u ugovoru koja glasi da banka ima pravo da menja kamatu u “skladu sa svojom poslovnom politikom”.
Zbog toga i nije čudo što se Centru za zaštitu korisnika NBS javlja sve više građana koji se žale na razne “propuste” mnogih banaka. Tako prema poslednjim podacima Narodne banke Srbije, u prvoj polovini ove godine upućeno joj je 528 prigovora građana, kao i 12.259 poziva info-centru. Centar za zaštitu korisnika primio je ukupno 785 žalbi, od toga 85 odsto odnosi se na rad banaka.
Narodna banka Srbije ni u poslednjem izveštaju nije imenovala banke na koje su se građani najviše žalili. To bi pomoglo stanovništvu i navelo ih da obrate pažnju kada odlaze u te banke da se zadužuju.
Centralna banka je utvrdila da je povećan broj pritužbi na kredite i one su u ovoj godini dostigle 61 odsto, a istovremeno smanjen je broj prigovora koji se tiču tekućih računa. Klijenti su se najčešće žalili na povećanje kamatnih stopa za zajmove, probleme prilikom refinansiranja kredita, kao i način obračuna kamate na dugove po kreditnim karticama.
Od ukupnog broja prigovora koji su prispeli u NBS, 54 odsto se odnosi na rad šest banaka. Takođe je primećeno da je povećan broj prigovora na rad jedne banke zbog rasta kamatnih marži po već odobrenim kreditima. U prvih šest meseci ove godine Narodna banka Srbije obavila je i 64 medijacije, odnosno posredovala je u rešavanju problema banaka i klijenata. Od toga je 51 spor rešen.
MINUS
Pojedine banke, na svaka tri meseca proveravaju da li je plata klijenta ista, odnosno da li i dalje pokriva dozvoljeni minus, iako je ugovor o pozajmici najčešće potpisan na godinu ili eventualno na 24 meseca. Ukoliko je zarada opala, banka automatski obaveštava korisnika ovog prekoračenja po tekućem računu da mu je “minus” smanjen.
Ali u suprotnom, kada plata raste, banka ćuti. Odnosno, građanin mora sam da podnese zahtev za povećanje pozajmice i da pri tome ponovo dostavi svu potrebnu dokumentaciju, kao da prvi put traži ovu uslugu.
Nevena
17.08.2010. 21:29
Samo da se zna - ta "jedna" banka koja se pominje u tekstu je KBC banka, koja je marzu, retroaktivno podigla sa 1% na cak 3.5% !!!Da je ovako nesto KBC banka uradila u maticnoj Belgiji, Belgijska Centralna Banka bi je odavno pozvala na odgovornost. A sta radi Narodna banka Srbije? Ocigledno NISTA!
KBC banka je na pocetku ponudila marzu od 1% da bi navukla klijente, medju kojima sam nazalost bio i ja, da bi kroz samo malo vise od godinu dana povecala marzu na 3,5%. NBS cuti a prevareni neka se sami snalaze kako da placaju novi namet i potajno se nadaju da uskoro nece biti novog povecanja.
nisu banke krive sto se izivljavaju vec nbs koja dozvoljava njihov rad na stetu gradjana, zasto ne objave spisak tih banaka pa da onda prepuste korisnicima da se odluce gde ce ici, na kraju krajeva takvim ponasanjem nbs stedi radu onih banaka koje rade posteno.
Kredit za stan koji sam uzeo kod KBC banke je skocio sa 400 na 560CHF bez ikakvog obrazlozenja, a napomenuto mi je prilikom sklapanja ugovora da je jedini nacin da se promeni kamata visina Libora. Kada su digli marzu sa 1 na 3.5 posto, to nije imalo nikakve veze sa Liborom i planiram da ih tuzim.
@Milan - Milane, nisi jedini koji planira da tuzi KBC banku! Da li bi mozda mogli da oformimo grupu na Facebooku, da se povezemo, razmenimo iskustva i podnesemo zajednicku tuzbu i podelimo troskove?
Komentari (12)