Lađevci: Prvi let idućeg leta

D. Stojić

15. 08. 2010. u 20:58

Vojna vazdušna luka kod Kraljeva sve bliže civilima i privredi. Preuređenje ”Lađevaca” u ”Moravu” koštaće 2,5 milijarde dinara

Ako sve bude u skladu s najnovijim odlukama, planovima i obećanjima, na koje se čeka već celu deceniju, sa vojnog aerodroma ”Lađevci” kod Kraljeva, koji je sagrađen 1965. godine, prvi civilni avioni poleteće - idućeg leta.

To je 2. avgusta, na proslavi Dana roda avijacije Vojske Srbije, obećao i ministar odbrane Dragan Šutanovac. I, to baš u 98. avijacijskoj bazi u Lađevcima, selu između Kraljeva i Čačka međusobno udaljenih tridesetak kilometara, tek nešto udaljenijeg Kragujevca.

Inače, Vlada Srbije je , uz saglasnost Ministarstva odbrane, prihvatila inicijativu o konverziji ovog vojnog aerodroma u civilni. To će, kako se procenjuje, koštati oko 22 miliona evra (2,5 milijardi dinara).

Tako će se, u skladu sa inicijativom pokrenutom još 2001. godine, vazdušna luka u Lađevcima ”podeliti” na dva dela - vojni aerodrom ”Lađevci”, i civilni koji će se zvati ”Morava”, po reci koja protiče u neposrednoj blizini.

BELGIJANCI PRVI MADA se planira da prvi civilni avion iz Lađevaca zvanično poleti iduće godine u ovo vreme, prvi komercijalni let na ovom kraljevačkom aerodromu, zapravo, obavljen je još 2. jula 2003. godine. Tog dana je, naime, na inicijativu tadašnjeg načelnika Raškog okruga, sada počivšeg Mila Korićanca, a uz dozvolu vojnih vlasti, turbomlaznom ”cesnom 550” kompanije ”Skaj servis” u Lađevce doleteo jedan belgijski biznismen koji je u obližnjem selu Vrdilima (sa)gradio - hladnjaču za voće.

Inicijativi Kraljevčana, koju su najpre podržali Čačani i Kragujevčani, u međuvremenu se pridružilo još osam gradova i opština iz četiri okruga - Novi Pazar, Raška, Ivanjica, Lučani, Gornji Milanovac, Knić, Vrnjačka Banja i Trstenik, na čijem području živi oko milion stanovnika. Uz pomoć američke agencije USAID, oni sada zajednički finansiraju i studiju o izvodljivosti, čiji se završetak očekuje krajem ovog meseca.

- Vlada Srbije je 17. juna ne samo usvojila zaključak o konverziji aerodroma ”Lađevci”, kao projektu od nacionalnog značaja za avio-saobraćaj, već je donela i plan aktivnosti koji će se realizovati po fazama, u skladu sa investicionim programom i finansijskim sredstvima - pojašnjava Mateja Mijatović, načelnik Raškog okruga.

Prema tom planu, za koji je Vlada već obezbedila 400 miliona dinara - pola iz NIP, a pola iz dela dobiti Aerodroma ”Nikola Tesla” za ovu godinu - 200 miliona biće uloženo u plansku i tehničku dokumentaciju, pripremu zemljišta, uređenje poletno-sletne staze, energetski blok i prateću infrastrukturu. Druga polovina, od još 200 miliona, biće uložena u izgradnju putničkog terminala sa pristanišnom platformom i spojnicama.

Uz novi kontrolni toranj čija izgradnja počinje uskoro (stari je srušen u NATO bombardovanju 1999. godine), aerodrom u Lađevcima, i ovakav kakav je, može da prihvati kargo i putničke avione veličine B-737 i A-320. Sa produženjem poletno-sletne staze za 300 metara, odnosno na 2.500 metara moći će da sleću i daleko veće letelice, koje željno očekuju i meštani, i (poljo)privrednici, i turistički poslenici celog ovog kraja.



VOJSKA - ZADOVOLjNA

- IMAMO najmanje dva razloga da budemo zadovoljni ”podelom” aerodroma sa civilnim vazduhoplovcima. Prvi dobar razlog je sve ono što, kao građani Srbije, dobijamo korišćenjem ovog aerodroma u civilne svrhe, a drugi je što ćemo i mi imati bolje uslove za rad na aerodromu - kaže pukovnik Dejan Joksimović, komandant 98. avijacijske baze u Lađevcima. On podseća da je ministar Šutanovac najavio i konverziju vojnih aerodroma u Batajnici, Kovinu i Ponikvama.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Goran Kosanovic

16.08.2010. 13:26

Znaci da cemo uskoro moci od Batajnice do Surcina avionom. To je dobro jer je stari put u katastrobalnom stanju, u rupama sa dubokim nehumanim jarkom na celoj duzini, neosvetljen, uzan ... opasan...A autobus 73 neredovan i uvek krcat. Avion je svakako bolji. I Koridor nije los. Samo je malo obilazi prigradska naselja. Lokalni putevi nisu vise nas nivo.Aerodromi nemaju alternativu!