Motor može i bez - olova

P. Ž.

08. 08. 2010. u 21:07

Posle prestanka proizvodnje motornog goriva ”MB 95” u pančevačkoj rafineriji: Motorima ništa neće škoditi, a nama će biti znatno bolje, neće nas više trovati

Rafinerija u Pančevu više ne pravi motorni benzin sa olovom. Prema procenama od oko dva miliona vozila na našim drumovima bar polovina je proizvedena pre deceniju i više i za pogon koristi baš ovaj naftni derivat. Vlasnici su zabrinuti da će bezolovni benzin oštetiti njihove motore kada se isrcpe i poslednje zalihe “olovnog”.

U beogradskom “Lukoilu” kažu da i dalje ima ovog goriva.

- Motorni benzin “MB-95” na našim benzinskim stanicama prodavaće se do isteka robe na zalihama - ističe Mirjana Pravdić, zadužena za odnose sa javnošću u “Lukoilu”. - Tačan datum prestanka prodaje ovog goriva zavisi, pre svega, od tražnje na tržištu.

POSLEDNJI U EVROPI RAZLIKA između motornog benzina “MB-95” i motornog benzina “BMB-95”, je u sadržaju olova. U “MB-95” može biti maksimalno 400 miligrama u litru, a u “BMB-95” maksimalno 13. Drugih bitnijih razlika nema. - Mi smo poslednja zemlja u Evropi koja je proizvodila olovni benzin - kaže direktor Centra za motorna vozla AMSS Milan Božić. - Motorima ništa neće škoditi, a nama će biti znatno bolje, neće nas više trovati.

I stručnjaci iz laboratorije “Lukoila” kažu da “bezolovni” nije štetan za stare motore.

- Po mišljenju tehnologa, motori koji su konstruisani za potrošnju olovnog motornog benzina “MB-95”, mogu bez bilo kakvih posledica da koriste bezolovni motorni benzin “BMB95” - kaže Mirjana Pravdić. - Jedina intervencija koju je moguće preventivno uraditi je provera ugla paljenja. Dodavanjem aditiva u bilo koju vrstu goriva, mogu se neznatno poboljšati neke od karakteristika kako bi se poboljšao kvalitet.

Kako je po svojim karakteristikama bezolovni benzin kvalitetnija vrsta goriva od “MB-95”, nije potrebno korišćenje aditiva u svakodnevnoj eksploataciji. Kao alternativa za olovni benzin, preporučuje se motorni benzin “BMB-95” ili evro premijum “BMB-95”.

Vlasnici vozila proizvedenih od 1. januara 1989. do danas bez ikakvih posledica mogu da koriste sada bezolovno gorivo - kaže Vladimir Jovanović, direktor posleprodajnih aktivnosti u “Grand motorsu”. - Sa starijim vozilima situacija je drugačija i u opasnosti su delovi glave motora, jer ovo gorivo tokom sagorevanja utiče na povećano habanje sedišta izduvnih ventila.

Jovanović kaže i da na tržištu postoje aditivi koji ublažavaju negativan uticaj bezolovnog benzina na motor. Oni ne sprečavaju habanje, već smanjuju intenzitet. Jedino pravo rešenje bila bi ugradnja legiranih sedišta izduvnih ventila.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

King 7

08.08.2010. 21:51

Olovo ( olovni tetraetil ) nije tu radi trovanja, on se ubacuje u motore kao antidetonator jer benzin povecanjem kompresije pocinje da detonira ( mnogima poznato kao "kliktanje" ventila ) te se olovni tetraetil dodaje u kolicini dovoljnoj za odredjen tip motora pa smo imali obican, super 95 oktana, 98 pa cak i vise. Olovo je cak sluzilo kao i dodatno podmazivanje i ne znam kako ce se starijji automobili provesti sa bezolovnim, vreme ce pokazati.

zika

08.08.2010. 23:47

A kako ćemo da koristimo bezolovni benzin bez ugradjenog katalizatora.?Korišćenje bezolovnog benzina bez katalizatora zagadjuje okolinu još više od olovnog benzina.

sale

11.08.2010. 09:02

Pričajte vi šta god hoćete, moja Toyota ima bolji učinak na olovni nego na bezolovni benzin koji se kod nas prodaje.I ako je za nju propisan bezolovni (1992 god.) !