Turci na koridoru

Tatjana SPALEVIĆ

02. 08. 2010. u 20:55

Verica Kalanović, ministarka za nacionalni investicioni plan: Kina i Turska zainteresovane i za deo od Požege, preko Peštera

Srbija je pokrenula prvo gradilište na Koridoru 11. Domaći konzorcijum počeo je radove na deonici dugoj 12,5 kilometara od Uba do Lajkovca, a projekat se finansira iz Nacionalnog investicionog plana. Glavni izvođač na preostalih 65 kilometara prvog sektora autoputa Beograd - južni Jadran, od glavnog grada do Ljiga, biće, gotovo je izvesno, turska kompanija "Kolin" - kaže, za "Novosti", Verica Kalanović, ministarka za Nacionalni investicioni plan.

Do 15. avgusta biće završeni glavni projekti ove saobraćajnice, što će biti osnov za utvrđivanje precizne vrednosti projekta. Na osnovu toga, srpska strana definisaće s turskom kompanijom ugovor o izgradnji autoputa. Memorandumom o razumevanju, koji je nedavno potpisan u Beogradu, određeni su okviri - učešće domaće operative i materijala, i to najmanje 45 odsto, 85 odsto radova finansiraće se iz zajma koji će obezbediti "Kolin", a 15 odsto iz NIP. Kamata je tri odsto, period otplate kredita minimum 12 godina, a turska kompanija je već započela pregovore sa bankama kako bi obezbedila finansiranje projekta.

* Hoće li se menjati trasa ulaska autoputa u Beograd, jer prva varijanta je bila desna obala, a sve više se priča o levoj obali Save?

- Tačno je da je generalnim projektom od Beograda do Obrenovca bila predviđena desna obala. Ali, zbog velikih osporavanja stručne javnosti, doneta je odluka da se uradi uporedno rešenje, koje uzima u obzir levu obalu. Državna reviziona komisija uporedila je oba rešenja i donela odluku da je bolje da trasa počne od Surčina, da se nastavlja levom obalom Save, da na desnu stranu prelazi mostom kod Obrenovca, i da se nastavlja dalje prema Ubu.

PROVERA SVAKOG DINARA
* DA li ste zadovoljni kako napreduje izgradnja 88 kilometara na severnom kraku Koridora 10? - Po ispostavljenim računima koje je overio nadzor, vidim da radovi teku predviđenom dinamikom. Pošto je Ministarstvo za NIP nadležno za praćenje finansijske realizacije, obećavam da će strogo biti kontrolisano gde odlazi svaki dinar. Nijedan dinar neće biti potrošen na radove koji nisu izvedeni ili ne ispunjavaju kriterijume o kvalitetu, što kontroliše stručni nadzor.

* Postoji li bar procena koliko bi radovi na tih 65 kilometara koštali?

- Postoje procene, ali ne bih da licitiram. Vrednost radova zavisi i od konfiguracije terena i od broja mostova, nadvožnjaka, propusta... Odgovore će dati glavni projekat. U pregovorima sa turskom kompanijom, za koje sam zadužena, potrudiću se da brojka bude u skladu s projektom, uz poštovanje najviših standarda i stvarnih cena koštanja.

* Osim sa "Kolinom", memorandum je potpisan i sa turskim kompanijama "Makiol" i "Juksel". Za koje su deonice te firme zainteresovane?

- Za sektor B autoputa Beograd - južni Jadran, odnosno za deonice Ljig - Preljina i Preljina - Požega. Reč je o istim uslovima, odnosno zajedničkom finansiranju i izgradnji, kao i u slučaju firme "Kolin". Međutim, prema stanju dokumentacije, ove dve deonice nisu tako spremne kao prethodna. Postoji idejni, ali nema glavnog projekta, niti je započeta eksproprijacija. U najpovoljnijim uslovima, 2011. bila bi godina u kojoj bi se potpisali ugovori i, možda, počela izgradnja.

* Za deonicu od Požege do Boljara republička reviziona komisija je još pre dve godine usvojila trasu preko Peštera?

- Ništa se nije promenilo, definitivno trasa ide preko Peštera. Upravo danas, predstavnik turskog "Kolina" je početak saradnje na izgradnji autoputa do Ljiga opisao kao prvu fazu odnosa sa Srbijom i izrazio je interesovanje i za deo od Požege do Boljara, ali je za to potrebno mnogo više novca, prema procenama između 800 i 900 miliona evra bez PDV.

* Bilo je "varnica" između vas i ministra Milutina Mrkonjića. Kako danas sarađujete?

- Nema "varnica", jer su jasno utvrđeni zaduženja i odgovornosti. Moj deo posla je da obezbedim novac i zadužena sam za finansijski nadzor - da se plati samo ono što je zaista urađeno, a njegov je ugovaranje i praćenje radova na terenu i raspisivanje tendera za izbor izvođača.

* Stišala se priča oko prodaje "Telekoma", a taj novac je bio namenjen izgradnji puteva...

- Radimo na programu "Autoputevi Srbije". Biće to mreža saobraćajnica koja velike srpske gradove povezuje sa koridorima. Gradićemo pun profil autoputa od Pojata do Preljine. Na ovom pravcu prioritetne deonice su od Pojata do kraja obilaznice oko Kruševca i od Čačka do Mrčajevaca. Gradiće se i put sa po dve trake od Rume do Šapca, koje će biti izmeštene u odnosu na postojeću magistralu. U prvoj fazi radiće se deonica do Hrtkovaca. Treći autoput se već gradi od Kragujevca prema Batočini. Četvrti je od Paraćina do Vrške čuke.

* Zašto je rok za početak izgradnje mosta Zemun -- Borča, sa septembra odložen za proleće?

- Realizacija je počela i idejni projekat već je prošao državnu revizionu komisiju. Istina, građevinskih radova, koje bi svaki prolaznik video, nema. Oni sada nisu mogući zato što nije završena eksproprijacija. Ozbiljniji građevinski radovi će, i zbog vremenskih prilika i vodostaja Dunava, po planu, početi na proleće.

* Za koje su još projekte zainteresovani Kinezi?

- Most Zemun - Borča je prvi veliki infrastrukturni projekat prema međudržavnom sporazumu Srbije i Kine. I jedna i druga strana su zadovoljne tim ugovorom. Kineska delegacija, koja je nedavno boravila u Beogradu, izrazila je interesovanje za nastavak saradnje, posebno u oblasti energetike, ali i putne infrastrukture. Postavili su pitanje izgradnje autoputa od Požege prema južnom Jadranu, ali su iskazali zainteresovanost i za obilaznicu oko Beograda, od Bubanj potoka prema Pančevu, uključujući i novi most na Dunavu kod Vinče.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (11)

Nacionalsocialista

03.08.2010. 01:44

To ona Turska koja priznala ko jedna od prvih drzava jednu tvorevinu NATO na teritroiji Srbije?

marmaris

03.08.2010. 18:48

@Nacionalsocialista - Nikada do ovoga nebi doslo da nije bila pogresno vodjena politika od strane Milosevica, cinjenica je da Kosovo nikad nije smatralo bivsu YU svojom domovinom ali se sve to moglo politicki rijesavati. Sta se sad desilo sad smo vecina nas u nekada svojoj zemlji manjina i sl.

kiki

03.08.2010. 06:26

Sve je posteno podeljeno, kao i koaliciona vlada!!! Verica i Dinkic se finansiraju od Turaka, a Mrkino drustvo od AUTOPUTEVA SRBIJE. Bog nam u pomoci!

tamej

03.08.2010. 12:17

Gospodo,Ne zaboravimo da je Turska 16 ekonomka sila sveta. Zato, dobrodosla Turska, dobro Kinezi hitaju da budu druga Svetska sila. Otisao Americki predsednik da zatrazi od Mao Ze Dunga slobodu za kineske gradjane. Mao odgovorio , dobro , sutra cu narediti 100 miliona kineza da dobiju pasose , i normalno oni ce doci u USA. Americki predsednik je odgovorio , ne moze tako, to je gotovo pola Amerike, ne hvala u Kini se postuju prava kineza i mi vam zavidimo na tome.HvalaHvala

dzery

03.08.2010. 19:20

@tamej - TURCI su 11.ekonomska sila.hvala im sto misle na nas i zato ne samo turci,vec i svi ostali dobrodosli ste da ulazete kod nas.

мики

03.08.2010. 14:50

турци нам никад нису били пријатељи нити че бити,нити су нам кад добро мислили.

Mitolog

03.08.2010. 18:43

@мики - Hteo ti to Miki ili ne,Turci su nam pobegli za 150godina.A sto se tice Turaka i njihovog prijatelstva sa Srbijom, tacniji odgovor od tvog bi bio da Turke boli za Srbijom a kamo li da nas mrze.Kada je rec o mrznji i prijateljstvu,nabroj mi bar dve drzave koje vole Srbiju.

marmaris

03.08.2010. 18:45

@мики - Nikad od Turaka nisam cula lose misljenje o Srbima naprotiv uvijek su imali hvale za Beograd, sportiste i sl. U Turskoj sam sam bila preko 50 puta ne poslom nego u posjeti rodbini.Vecu mrznju pokazuju Srbi prema Turskoj jer ih dovoljno ne poznaju sve su to predrasudi a imate toliko slicnosti i obicaja da niste toga ni svjesni.

ZoranSan

03.08.2010. 15:16

Od mosta Zemun-Borča nema ništa Zemun ga neće a ni Beograd.Pogledajte samo Studio-b celog dana izveštavaju o sutuacijama na Beogradskim mostovima a Pančevački most se ne pominje kao da nije u Beogradu.Nešto se dešava a građani se ne izveštavaju.

Иван

03.08.2010. 19:13

Дајте мало од тих инвестиција у општине Рековац и Трстеник.Па овамо влада чамотиња и 30год . није ништа уложено.Очај

Srbija

03.08.2010. 19:30

Ova nam prica sarene laze a zemlja nam sve vise propada....nema od ovih obecanja nista to samo zamajavanje gradjana da bi ovi na vlasti ostali sto duze ...Upropastili su Srbiju do kraja i ne verujem im ni cim zinu !