Biznis na šinama

T. SPALEVIĆ

27. 07. 2010. u 20:57

Srbija, Hrvatska i Slovenija odlučile da započnu novu eru i formiraju zajedničko železničko preduzeće. Cilj je skraćivanje granične procedure i konkurentnost u prevozu robe

ZAJEDNIČKO preduzeće srpske, hrvatske i slovenačke železnice moglo bi da počne sa radom već u oktobru ove godine. Proizvođači, koji svoju robu transportuju prugama mogu da odahnu, jer će ubuduće prevoz kroz tri države ugovorati samo na jednom mestu. A, kako će zahvaljujući zajedničkom preduzeću, železničke uprave efikasnije koristiti lokomotive, teretne vagone i smanjiti troškove, izvoznici mogu da se nadaju i povoljnijim cenama transporta.

Ako carinske, fitosanitarne i veterinarske kontrole na graničnim prelazima budu pojednostavljene odnosno eliminisane, od Ljubljane do Istanbula umesto za sadašnjih 57 “teretnjaci” će prugom stizati za 35 sati. Jer, trenutno teretni vozovi na svakom graničnom prelazu “izgube” oko pet sati. O kakvoj je uštedi reč najbolje govori podatak da se za zadržavanje jednog teretnog vagona plaćaju penali od 25 evra dnevno, a samo jedna kompozicija ima minimum 20 vagona.

VEĆI KOLAČ TRENUTNO svega dva do šest odsto robe koja se transportuje iz Nemačke do Turske prolazi kroz Srbiju. U našoj železnici se nadaju da će zahvaljujući zajedničkom preduzeću sa Slovencima i Hrvatima taj “deo kolača” biti veći.

- Ova zajednička priča odnosi se trenutno samo na prevoz robe, dok će se o prevozu putnika kasnije razgovarati - kaže za “Novosti” Dragan Grujić, direktor Direkcije za prevoz u “Železnicama Srbije”. - Definitivno cilj je da se skrate granične procedure. Eliminacija tih troškova zbog zadržavanja vagona, omogućiće nam da ponudimo klijentima jeftiniju uslugu.

Srbiju osnivanje zajedničkog preduzeća sa sedištem u Ljubljani praktično ništa neće koštati. Predlog ugovora o osnivanju biće pripremljen za 15 dana, a u petak će ministri saobraćaja triju zemalja potpisati da su saglasni sa namerama svojih železničkih uprava.

- Svaka železnička uprava imaće svoj deo - ističe Grujić. - Klijent iz Slovenije neće morati da se obraća srpskoj železnici već će sve ugovoriti po jedinstvenoj ceni u Ljubljani. Kada bude startovao izvoz automobila iz Srbije, “Fijat” će moći taj prevoz kroz Srbiju, Hrvatsku i Sloveniju da reši sa “Železnicama Srbije”. Srpska železnica imaće prihod za prevoz, koji realizuje na svojoj teritoriji, a isto važi i za Hrvatsku i Sloveniju. Valorizovaće se sve što svaka od železnica unosi u ovu priču.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Zeljko

28.07.2010. 23:22

Zajednicka zeleznica, pa sutra zajednicka ekonomija pa onda mozda i odbrana.. Sada ce da se ponovo druzimo i mazimo ah ? Jesam li pomenuo zajednicku nogometnu ligu ? E, mozda niste znali ali imali smo to prije 20 godina ali se sve zavrsilo u krvi.Pa pi...a vam materina politicarska opet nas trpate u kojekakve zajednice zbog kojih i danas stotine hiljada neduznih ljudi pati. Ne, ne treba nikakvog ujedinjavanja i druzenja vise nego sto se mora sa onim koji jedva cekaju da nam zabodu noz u ledja.