UGOVORI o nabavci osam aviona A 319, koji je sa francuskim „Erbasom“ potpisan 26. maja 1998. godine još je na snazi i tog tereta „Jat ervejz“ nije uspeo niti može da se oslobodi. Srećom, obe strane u ovom poslu zainteresovane su da se ugovor prilagodi sadašnjim potrebama i interesima srpske aviokompanije i proizvođača iz Tuluza. Konkretni dogovori očekuju se i pre dolaska Nikole Sarkozija, predsednika Francuske, u zvaničnu posetu Beogradu, koja je najavljena za ovu godinu.


CVETKOVIĆ VODI POSAO Vlada Srbije donela je jasnu odluku šta će biti sa nacionalnim avioprevoznikom, i taj posao vodi premijer Mirko Cvetković - kaže Milutin Mrkonjić, ministar za infrastrukturu. Pismo o namerama, koje je direktor „Jata“ potpisao sa predstavnicima „Erbasa“, nije finalni dogovor, ali će se svakako pitanje davno potpisanog ugovora o nabavci aviona rešiti u ovoj godini. Generalni direktor „Jata“ ima ovlašćenje da program Vlade Srbije sprovodi do faze posle koje posao preuzima država.

Prvi korak je već napravljen i pre dva dana predstavnici dve kompanije potpisali su pismo o namerama, a ozbiljni pregovori predstoje. Ono što „Jatu“ odgovara je manji broj aviona, drugi tip letilica i niža cena. Sve drugo bilo bi na štetu „Jata“. Kako sada stvari stoje, kupovina „Erbasovih“ aviona je sve izvesnija. Letilice će, međutim, biti prebačene u vlasništvo nove nacionalne avio-kompanije, koju Vlada Srbije namerava da formira, preuzimajući od „Jata“ linije, deo flote i manji deo zaposlenih.

Prema ugovoru, „Jat“ je u obavezi da od „Erbasa“ kupi osam aviona, a vrednost posla je 580 miliona dolara. Od toga „Jat“ je uplatio avans od 23,5 miliona dolara. Rok isporuke aviona bio je 2000-2005. godina, međutim nacionalnoj aviokompaniji nije isporučena nijedna letilica. Ali, ni „Jat“ nije izmirivao obaveze po ugovoru.



MINUS
„JAT“ već treću godinu zaredom beleži minus, za nove avione novca nema, što bi značilo da će država morati da „odreši kesu“. Iako je novi menadžment „Jata“ za 2010. planirao pozitivnu nulu i milion i po putnika, u prvih šest meseci zabeležen je minus zvanično od deset miliona evra, a nezvanično reč je o cifri od 14 miliona evra.

Jatovi“ avioni stari su više od dve decenije, dok je prosečna starost letilica drugih evropskih aviokompanija oko deset godina. U saobraćaju domaći avio-prevoznik ima trenutno između 10 i 12 aviona, a u floti ukupno 14 i to deset „boinga 737-300“, dva svoja i dva iznajmljena ATR 72-200.

U nameri da reši pitanje ugovora sa „Erbasom“ Vlada Srbije kao vlasnik „Jata“ formirala je početkom godine radnu grupu koja je trebalo da pripremi platformu za pregovore sa najvećim proizvođačem aviona u svetu. Bile su razne opcije u igri, a najprihvatljivija je bila da se „Jatu“ umesto osam isporuči dva ili četiri aviona, s tim što bi te letilice bile zapravo ustupljene drugoj kompaniji od koje bi ih „Jat“ iznajmljivao jer nema novca za kupovinu.