U šoping kod prvog komšije

D. Marinković

19. 06. 2010. u 21:00

Da li je u Srbiji koncept hipermarketa u krizi zbog pada potrošnje i ko od toga profitira? Manje radnje i supermarketi ponovo postali prvi izbor mesta za kupovinu

TREĆINA stanovništva u Srbiji ređe ide u velike kupovine, odnosno u megamarkete, dok šest odsto njih više uopšte ne odlazi u veće nabavke! Neophodne dnevne namirnice, pokazuju istraživanja agencije GFK, zbog sve tanjih novčanika, sada nabavljaju u prodavnicama u komšiluku. Jer, sve manje para im ostaje za šoping, pa time i za posete velikim marketima.

Da li je na taj način ugrožen koncept velikih trgovinskih formata - hipermarketa, gde po broju zaostajemo za evropskim, pa čak i za regionalnim metropolama?

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, kaže da se „nikako ne može govoriti o ugroženosti velikih marketa, bez obzira na ekonomske prilike“. Jer, obim i vrstu svog poslovanja prilagođavaju tržišnim prilikama. Kako kaže, svuda je kriza tražnje, na svim nivoima, pa ni megamarkete nije zaobišla. Ali, i dalje su konkurentniji od običnih prodavnica.

- Kapaciteti našeg tržišta neosporno su smanjeni, imajući u vidu i manji obim potrošnje - dodaje Bogosavljević. - To je i jedan od razloga zašto je usporen ulazak stranih trgovinskih lanaca. Oni svakako prave i procene buduće potrošnje, a sadašnji standard naših građana ne obećava mnogo.

Inače, dodaje, sve više se smanjuju razlike u ceni između malih i velikih trgovina, što je logična reakcija na krizu, jer se i jedni i drugi prilagođavaju tržišnim uslovima.

U vodećim trgovinskim lancima potvrđuju, ali ne žele zvanično da komentarišu, da se kupci zbog smanjene kupovne moći okreću manjim prodajnim objektima, u kojima kupuju samo najneophodnije.

- Odlazak u kupovinu u hipermarket, podrazumeva da ćete potrošiti znatno više novca nego što ste planirali - kaže Ljubica Petrović, domaćica. - Više se sada uštedi kod lokalnog mesara, pa i piljara, jer i male radnje nude akcije i sniženja.

Naravno, ima potrošača koji su bili i ostali verni manjim radnjama, bez obzira na povoljnije cene u hipermarketima. Presudan je, procenjuju stručnjaci, socijalni kontakt - lepa reč i „komšijska toplina“.

Kupci, pritisnuti krizom, u svakom slučaju, menjaju navike.

- U kupovini sada važi ona „triput meri - jednom seci“ - kaže Snežana Delić, iz GFK agencije za marketinška istraživanja. - Ali, i dalje se i te kako vodi računa da ono što je kupljeno ima najbolji odnos kvalitet - cena. Naši potrošači se, inače, teško odriču kvalitetne robe, a kada već moraju to da učine i da pređu na nepoznate marke, onda i tu očekuju da se zadovolji neki kvalitet.

U Srbiji trenutno ima više od 40 hipermarketa i prilično su neravnomerno raspoređeni. Narednih godina, sudeći prema najavama, očekuje se njihova ekspanzija i bolja raspoređenost na tržištu.

- Veliki tržni centri postali su mnogo više od mesta za kupovinu - ukazuju stručnjaci. - Tamo se ide u frizeraje, kod manikira, u igraonice, bioskope, ali i na porodične ručkove.

Na našem tržištu posluje i oko 105.000 samostalnih trgovinskih radnji (STR), od čega trećina prodaje prehrambeno-mešovitu robu.

- Male komšijske radnje i dalje će funkcionisati ukoliko se preorijentišu na dnevnopotrošne artikle, a robu nabavljaju od manje poznatih proizvođača na tržištu, jer samo tako će biti konkurentni velikim trgovcima - ističu u Udruženju za trgovinu.

STRANI LANCI

NAREDNIH godina očekuje se ulazak nekoliko vodećih svetskih „igrača“ na srpsko tržište. Najpre treba da stigne, kako se već mesecima najavljuje, švedska „Ikea“. U toku su pregovori sa ovom kompanijom, koja planira da u našu zemlju investira 1,1 milijardu evra u fabriku i šoping centre.

Prve prodavnice treba da otvori i nemački OBI, pa francusko-grčki „Karfur-Marinopulos“. I austrijski lanac „Špar“ najavio je izgradnju tržnih centara u Srbiji. Ali, niko nije precizirao kada tačno otvara vrata potrošačima.

OPADANJE TRGOVINE

PROMET robe prošle godine opao je za 12,3 odsto u odnosu na 2008, a broj zaposlenih za 0,9 odsto - sa 199.495 na 193.065 radnika, navode u Udruženju za trgovinu. Najviše je opala prodaja tehničke robe, nameštaja, odeće i obuće...

VELIČINA PRODAJNOG PROSTORA

KAKO je pokazala studija o strategiji razvoja trgovine, veličina prodajnog prostora po stanovniku u Srbiji iznosi 0,57 kvadrata, što je daleko manje od razvijenih zemalja. Naša prestonica daleko zaostaje i za evropskim, i za regionalnim prestonicama. U Beogradu ima 0,68 metara kvadratnih prodajnog prostora, u Budimpešti 1,6, a u Beču 1,4 kvadrata.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

jeremija

19.06.2010. 00:00

Veliki marketi su velika prevara .Tu je dobit velika za pojedince ,pristup dobavljacima povlascen ,aslabo i neredovno placaju. Male radnje STR su mnogo bolje resenje ,blizi su potrosacu i kupuju ljudi ono sto im je neophodno.U zadnje vreme dobavljaci su svhatili da odnesu robu liniski u male radnje i naplate robu u vrlo kratko vreme 15-30 dana .Supermarketi placaju 90 dana ,od preuzimanja robe.U malim radnjama mnogo vise ljudi nadju zaposlenje .

obrad

20.06.2010. 00:00

inostrana roba u marketima iznosi novac iz zemlje taj novac se više ne vrti u zemlji, tog novca onda nema, rezultat je smanjenje ekonomskog bogatstva, pad standarda, pad kupovne moći, pa i pad prometa u supermarketima. rešenje je u proizvodnji domaće robe, kupovini domaće robe, izvozu domaće robe, smanjenju uvoza.