Na libijskom nebu ovih dana mogle su da se vide neobične zvezde, poreklom iz - Srbije. Akro grupa "Stars" iz Aero kluba "Galeb G 4", čija je matična baza aerodrom u Čeneju, pored Novog Sada, predstavila je svoj program, po specijalnom pozivu Ratnog vazduhoplovstva Libije, na sajmu avijacije "Laveks 2007" u Tripoliju.
Ovom neobično gostovanje, koje je stavilo na probu granice mogućnosti njihovih aviona - već vremešnih, ali izuzetno pažljivo održavanih "galebova G 2", priča nam Ištvan Kanas, jedan od pilota i nezvanični vođa grupe na putu po Libiji, dogovoreno je baš na aerodromu u Čeneju.
- Libijski vojni ataše u Srbiji Abdulah Marvan, inače pukovnik u njihovom ratnom vazduhoplovstvu, video je naš nastup. Svideli smo mu se, posetio nas je u Čeneju. Posle toga, naša delegacija, u kojoj su, uz mene, bili i piloti Saša Grubač, Tomislav Bećagović i Dragan Zlokas, kao i mehaničari Milenko Radenković, Ivan Miškeljin i Arpad Nemet, počela je, krajem oktobra, pripreme za put u Libiju - priseća se Kanas. - Samo putovanje bilo je prvi veliki izazov. Naš "galeb", naime, napravljen je tako da poleti, obavi posao, i vrati se za najviše 45 minuta, a put do Libije tražio je i duplo duže letove.
Put do Libije, inače, priča Kanas, "galebovi" su već preletali. Bilo je to krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina. Tada je iz mostarske fabrike "Soko" isporučeno osamdesetak aviona ovog tipa upravo Libiji.
Gotovo trideset godina kasnije, od aviona u sastavu akro-grupe, koji su zašli u četvrtu deceniju rada, očekivalo se da lete nekolko stotina kilometara duže od te relacije, a bilo je i drugih izazova. Letenje u formaciji izuzetno je zahtevno, jer je, povremeno, u oblacima, razmak između aviona manji od metra. Uz to, čelni pilot morao je da ima i kopilota, koji se bavio navigacijom i održavao vezu sa kontrolom leta.
- Ovaj put trajao je tri dana, i preleteli smo 1.600 kilometara - objašnjava Kanas. - U Libiji su nas, uz temperaturnu razliku od oko 30 stepeni, dočekali i čelni ljudi njihovog ratnog vazduhoplovstva. Susreli smo se i sa našim diplomatama, a bili smo jedina akro-grupa pozvana na sajam na kojem su učestvovali Rusi, sa avionom "mig 29" iz sastava akro-grupe "Striži", i Francuzi, sa "rafalom", ali i predstavnici Ujedinjenih Arapskih Emirata. Treba li napominjati da je naš dvadesetominutni nastup bio udarna tačka letačkog programa svakog dana sajma. Posebnu počast grupi je odao i sam komandant vazduhoplovstva, koji nam je uručio specijalno priznanje - grb Ratnog vazduhoplovstva Libije. Dobili smo i kompletnu letačku opremu, i poziv da, kad god to poželimo, sa porodicama, budemo gosti Libije.
Na ovoj "turneji", koja je bila svojevrsni ispit snage i smelosti, kako aviona, tako i pilota, navodi Kanas, grupa je preletela više od četiri hiljade kilometara. Avioni su poleteli i sleteli 22 puta, a prilikom jednog preleta, letelo se nad morem, 250 kilometara od najbliže obale.
Ispit je položen uspešno. Grupa je, i pored velikog izazova, funkcionisala savršeno, zadovoljni domaćini čak su, našem ministarstvu odbrane poslali zahvalnicu za učešće akro-grupe na sajmu. Na avionima, takođe, nije popustio ni jedan jedini šraf...

AKRO-GRUPA

AKRO-GRUPA "Stars" leti na avionima ofarbanim u boje trobojke, sa zvezdom na "trbuhu". Letači su iskusni piloti ratnog vazduhoplovstva, članovi nekadašnjih "Letećih zvezda". Javnosti su se predstavili letos na aero-mitignu u Čeneju.
Ubrzo su usledili nastupi u Murskoj Soboti, Rijeci, Kečkemetu, zatim ponovo u Hrvatskoj, u Čakovcu, pa u Brnu. Nastupili su i na aero-mitingu u Vršcu, pa na otvaranju "Egzita" u Novom Sadu, dva puta na auto-trkama, takođe u Novom Sadu, i, nedavno, u Libiji.

IZAZOV

- NA sajmu u Libiji bio je i šeik iz Abu Dabija, koji nas je, oduševljen nastupom, pozvao da budemo njegovi gosti u Ujedinjenim Arapskim Emiratima - priča Kanas. - Trebalo bi da tamo nastupimo u januaru naredne godine. Ovo će biti novi izazov za grupu, jer nas očekuje duplo duži put od "izleta" u Libiju.