Srbija na vinskom putu

B. SUBAŠIĆ

30. 05. 2012. u 20:50

Novosti istražuju - Zašto ne koristimo u dovoljnoj meri vinogradarstvo i vinarstvo za brži razvoj turizma. Najbolje rute za vinski turizam trenutno su u vinogorjima centralne Srbije, ali i na Fruškoj gori

SRBIJA se nalazi na idealnom mestu i ima savršenu klimu za vinogradarstvo, vinarstvo i vinski turizam, ali nijednu od tih prednosti zasada ne koristi dovoljno, kažu poljoprivredni i ekonomski stručnjaci. Svetla tačka u ovdašnjoj vinogradarskoj priči su ozbiljni proizvođači vina, posvećenici posla koji nisu krčili čokote već ulagali u sađenje novih i kupovinu opreme. Danas ti vinari ne mogu da zadovolje ogromnu potražnju njihove robe ni na domaćem tržištu, iako su konkurentni i na inostranom.

- Tajna njihovog uspeha je u pravilnom uzgajanju ograničenih količina grožđa od kojih se dobijaju visokokvalitetna vina - kaže prof. dr Slobodan Jović s Poljoprivrednog fakulteta u Beogradu, vodeći srpski ekspert za vinarstvo.

- Naši najbolji proizvođači su i pioniri vinskog turizma koji može da donese ogromne prihode celokupnom stanovništvu vinskih regiona i razvije druge privredne grane.

Sagovornik „Novosti“ naglašava da vinski put mora da bude doživljaj za sva čula gosta, kome se ne prezentuje samo vino već i ugostiteljski, turistički i poljoprivredni proizvodi vinarskog kraja.

- Srbija zasada ima svetle tačke na zamišljenim vinskim putevima, ali ovaj vid turizma je još u povoju - kaže prof Jović, koji je prvi u Srbiji promovisao ideju o stvaranju vinskih puteva. - Država jeste poslednjih godina uložila mnogo u obnavljanje vinograda i podruma, ali to još uvek nije dovoljno da bi se formirao pravi vinski put. To je posao za timski rad vinogradara vinara, kulturnih i turističkih stručnjaka koji zajedno moraju da osmisle kompleksan proizvod za posetioce.

Naš sagovornik ističe da je neophodno primeniti stroge kriterijume, od kvaliteta vina, preko hrane do ugostiteljskih i pratećih sadržaja vinskih tura, jer to stvara lidere čiji primer moraju da slede i ostali. Kao primer dobre rute on navodi izlet koji počinje posetom vinariji Zadužbine Kralja Petra u Topoli.

- Iako ima možda najslabije uslove za proizvodnju, ona nudi perfektna vina kao što su sovinjon beli, suveren, burgundac. U podrumu je lepa izložbena postavka, nedaleko su crkva i zadužbina, kao i dobar restoran - nabraja profesor Jović. - Samo pet kilometara dalje nalazi se podrum „Aleksandrović“ koji je veoma interesantan, a nije daleko ni podrum Mije Radovanovića u Krnjevu, koji je izuzetan domaćin. To je primer zaokružene vinske ture u kojoj ima šta da se proba vidi i čuje.

ISKRČENA LOZA VELIKE državne vinarije su mahom propale devedestih a srpski vinogradi koji su se nekad prostirali na 150.000 hektara, danas su svedeni na samo 25.000 hektara. Srbija, nekad šesta na listi evropskih izvoznika, danas ispunjava svega oko sedam odsto izvozne kvote od 63.000 hektolitara vina, koliko nam je odobrila EU.

Ovaj stručnjak preporučuje i obilazak Župe gde se nalazi veliki podrum Radenković i nešto manji, ali veoma dobri, vinari Spasić i Minić. Svi ovi vinari, iako su sjajni domaćini, niko od njih nema kompletnu turističku ponudu - nekome nedostaje smeštaj za prenoćište, generalno je slaba ponuda hrane, a nedostaju i informativni centri za turiste.

U Udruženju vinogradara i vinara kažu da je Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja uz pomoć lokalnih turističkih orhanizacija učinilo dosta tokom protekle dve godine na identifikaciji, mapiranju i obeležavanju vinskih puteva.

- Dobro bi bilo da Ministarstvo u sledećem sazivu uspe da izdvoji i neka značajnija sredstva za one registrovane proizvođače koji bi želeli da investiraju u poboljšanje ili izgradnju prihvatnih kapaciteta, jer je taj vinski turizam, uz verski, jedan od najperspektivnijih - kaže predsednik Udruženja Gvozden Radenković.

Iako su vinski putevi definisani, još uvek nijedna institucija nema podatke koliko gostiju njima prolazi, gde se i koliko dugo zadržavaju, šta i koliko kupuju.

- Projekat „Puta vina kroz Srbiju“ s devet vinskih puteva i dve vinske oaze praktično još nije zaživeo - priznaje izdavač Zoran Rapajić, autor projekta mapiranja vinskih ruta koji je radio za Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja. - Tek u poslednje dve godine postavlja se saobraćajna vinska signalizacija duž puteva Srbije, svaka staza i vinograd sad su obeleženi satelitskim koordinatama. Ide se dobrim putem, ali problem je što kod nas nema mnogo vinarija koje mogu da prime posetu punog autobusa putnika i pruže im sve što je potrebno.


SLAB MARKETING

PROBLEM srpskog vinskog turizma nije u vinarima već u tome što put vina nije kompletno osmišljen, čak ni marketing nije valjan, smatra profesor Jović.

- Reklame turističkih agencija su često akademski dosadne i do zlaboga duge, pa uplaše potencijalne turiste koji žele zabavu i uživanje. Bitna je i cena tura, koja je sada dosta visoka u odnosu na ponudu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije