Žeželjev most lakši za 1.000 tona!

Đ. VUKMIROVIĆ

25. 03. 2012. u 21:38

Šta je, zapravo, sporno u generalnom projektu novog Žeželjevog mosta. Umesto 13.000, most bi trebalo da bude težak oko 12.000 tona. Kome ide razlika?

UKOLIKO bude građen prema generalnom projektu koji je, krajem prošle godine, izradio špansko-italijanski konzorcijum "Azvi", novi Žeželjev most biće za oko 1.000 tona lakši nego što je to bilo predviđeno idejnim projektom, saznaju "Novosti". Uz to, bočni lukovi će, umesto 32, biti visoki 30 metara. Najzad, ranije predviđene vertikalne, trebalo bi na novom mostu da budu zamenjene kosim zategama.

Ukupna težina mosta prema idejnom projektu je, inače, trebalo da iznosi oko 13.000 tona betona i čelika, a rezervu prema ovoj i drugim pobrojanim izmenama, iznela je Komisija za mostove republičkog Ministarstva za infrastrukturu, potvrdio je našem listu njen predsednik Dejan Kovačević.

- Reč je o izmenama na koje, po važećim srpskim propisima, saglasnost može da da samo Državna reviziona komisija Ministarstva za prostorno planiranje - bio je izričit Kovačević.

Toj komisiji, međutim, zahtev za izdavanje saglasnosti na izmene još nije stigao. Tako je stvorena svojevrsna pat pozicija, jer bez odobrenog generalnog projekta ni vojvođanski Sekretarijat za urbanizam ne može da izda odobrenje za početak radova, što je, inače, bilo planirano još za jesen prošle godine.

PONUDE NA TENDERU CENA "Azvija" od 45,3 miliona evra nije, inače, bila i najpovoljnija na međunarodnom tenderu i to je već prilikom izbora izvođača izazvalo dosta nedoumica. Konzorcijum koji čine hrvatski "Konstruktor" iz Splita i bosanski "Integral" iz Sarajeva je, naime, u jesen 2010. kada je tender raspisan ponudio cenu za 2,85 miliona evra manju od "Azvijeve", ali to nije prihvaćeno.

U celoj priči koja, inače, izaziva sve veće negodovanje Novosađana, izgleda nije nebitna ni činjenica da će, ako pomenute izmene generalnog projekta ipak budu prihvaćene, troškovi gradnje mosta biti manji za otprilike dva miliona evra. To, naime, otvara i pitanje za koga bi to, zapravo, bila ušteda: izvođača radova koji bi svakako inkasirao ranije ugovorenih 45,3 miliona evra ili investitora kojem bi, za pomenuti iznos uštede, cena bila umanjena?

Formalni investitor je, inače, republička Vlada koja je svoja ovlašćenja prenela na "Železnice Srbije", a novac za gradnju obezbeđuju EU (26,1 miliona) i AP Vojvodina i Grad Novi Sad (zajedno 19,3 miliona evra). Ugovor sa "Azvijem" koji je posao dobio na međunarodnom tenderu potpisan je još u januaru 2011, a rok za završetak mosta je 30 meseci. Od tada je, međutim, prošlo gotovo 14, a radovi još nisu ni počeli.

FORMALNOST, ILI...

KADA je postavljanju kosih, umesto vertikalnih zatega na novom mostu reč, zagovornici prihvatanja izmenjenog generalnog projekta tvrde da je to, zapravo, samo formalno prilagođavanje novim evropskim standardima. To, vele oni, ni na koji način neće uticati na statičku stabilnost same konstrukcije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Zoran I.

25.03.2012. 22:47

Zezeljev most je bio fantastican, na neki nacin je bio i simbol Novog Sada. Zasto nisu napravii isti takav? Mozda je to skuplja varianta ali i zbog naseg ponosa je trebalo tako da se uradi. Oni su ga srusili, neka su pro.... a mi smo ga ponovo sagradili. Kao Poljaci sto su obnovili svoje gradove posle drugog S. rata.

zzzzz

26.03.2012. 07:53

moze li se makar jedan posao u ovoj drzavi poceti i zavrsiti bez insinuacija, prevara, utaja, zlobnih komentara, kradje, .... i uopste, na neki normalan i kulturan nacin. Ocigledno ne moze.