Samo srpski zakoni spas za sever Kosova

D. Radeka ĐORĐEVIĆ

16. 02. 2013. u 21:00

Srbi sa Kosova i Metohije žele zajednicu opština samo ako ona ostane u pravnom sistemu Srbije. Srpske institucije ne bi smele da budu ulog koji će se zagubiti negde na pregovaračkom stolu

UOČI nove, dvodnevne, runde dijaloga Beograda i Prištine, zakazane za prekosutra u Briselu, oči Srba sa Kosmeta uprte su u, za njih, presudnu tačku razgovora: institucije države Srbije na severu pokrajine. One, smatraju politički predstavnici kosovskih Srba, ne bi smele da budu ulog koji će se zagubiti negde na pregovaračkom stolu, a Zajednica srpskih opština, predviđena pregovaračkom platformom, imaće smisla jedino ako bude pripadala pravnom sistemu Srbije.

Predsednik Tomislav Nikolić izjavio je da rešenjem koje nudi Beograd "paralelne institucije prestaju da postoje, a da nastaju kosovske kojima upravljaju Srbi". Premijer Ivica Dačić tvrdi da je potpuno netačna interpretacija da Vlada predlaže ukidanje srpskih institucija na Kosovu i da predlog ne znači teranje Srba da ulaze u prištinske.

Načelnik kosovskomitrovačkog okruga Radenko Nedeljković kaže, za "Novosti", krajnje precizno da Srbi sa KiM ne žele da se odriču institucija koje su regulisane zakonima Srbije, a koje funkcionišu u sastavu Srbije i koje imaju pun kapacitet:

- Zašto da to menjamo i tražimo nešto što ne postoji? Mislim da su državni vrh i pregovarački tim shvatili ozbiljnost situacije i šta Srbi sa severa žele, kao i da neće prihvatiti gašenje institucija koje su garant njihovog opstanka. Verujem da će se u tom kontekstu nadalje pregovarati.

Kosmetski Srbi, po njegovi rečima, Zajednicu srpskih opština i obrazloženja državnog vrha ovako shvataju:

- KiM je u sastavu Srbije, što potvrđuje i Rezolucija 1244, a ako je to tako, onda je i Zajednica opština u sastavu Republike Srbije.

Predsednik skupštinskog Odbora za KiM Milovan Drecun kaže da su svaki pregovori rizik, ali da ni u teoriji ne može da se razgovara da se instutucije na severu ugase, a Srbi gurnu u institucije samoproglašene države. Tako nešto, dodaje, ne bi bilo ni zakonito, jer skupštinska Rezolucija govori drugačije.

- Zajednica srpskih opština osnovaće se pod uslovom da se dogovorom Beograda i Prištine dođe do sveobuhvatnog rešenja koje bi podrazumevalo da Kosovo ustavnim zakonom dobije suštinsku autonomiju, čime bi se postojeće institucije Kosova vratile u ustavno-pravni okvir Srbije - kaže nam Drecun. - Tada bi učestvovanje u njima bilo prihvatljivo za Srbe, a Zajednica srpskih opština bila autonomija unutar autonomije. Pre postizanja sveobuhvatnog rešenja, gašenje institucija ne dolazi u obzir, mada se tokom pregovora možda može doći i do neke "prelazne" zajednice opština.

Bivši državni sekreatar za KiM Zvonimir Stević kaže, za naš list, da bi Zajednica srpskih opština pripadala pravnom sistemu Srbije, da će na ministarstvu pravde biti da razradi konkretno rešenje i da Srbi neće imati status sunarodnika u dijaspori:

- Ne delim mišljenje onih koji misle da postoji opasnost da se u dijalogu izgube institucije. Dijalog neće biti jednostavan, već mučan, ali u njemu mi zastupamo naš interes, a ova zajednica je minimum zaštite srpskih interesa na KiM.

Najave o promeni statusa srpskih institucija na severu KiM iznenadile su predstavnike opozicije, pa je šef poslanika DS Borislav Stefanović ocenio da je "srpske institucije uvek treba da se tretiraju kao institucije Srba na KiM, ili eventualno Republike Srbije, a nikako kao kosovske, bez obzira na to što one mogu biti uklopljene u pravni sistem kroz neki budući dogovor".

- Ne znam šta ova vlast sve sprema i šta se krije od naroda. Ali znam da idu mnogo dalje nego što smo u pregovorima išli mi - izjavio je Stefanović.

Predsednik Demokratske stranke Srbije Vojislav Koštunica zatražio je ostavku predsednika Nikolića zbog "predaje srpske teritorije", tvrdeći da jedino srpske institucije na severu Srbiji garantuju državnost, dok je ocena poslanika LDP-a Bojana Đurića da je ono što predlaže predsednik za kosovske Srbe manje i od onoga što je zagarantovano Ahtisarijevim planom.

Po čijim bi zakonima: Srbije ili Kosova, trebalo da budu izabrane institucije Srba na Kosovu, suštinsko je pitanje i za profesora Fakulteta političkih nauka Predraga Simića:

- Da li će biti birane po zakonima Srbije uz pomoć UNMIK-a ili po kosovskim zakonima? Ako to bude po kosovskim zakonima, onda to znači da je reč o institucijama nezavisne države Kosovo.

Ne samo srpska već i albanska strana ocenjuje da će Hašim Tači i Dačić imati "najozbiljniji duel" u odnosu na četiri prethodne runde razgovora. Tači je već najavio da će izneti ponudu za Srbe na severu, kako bi se oni integrisali u novi kosovski život, u budući parlament Kosova i u centralne i lokalne institucije. Po pisanju prištinske štampe, Tači će u utorak tražiti da se razgovara o funkcionisanju Osnovnog suda u severnom delu Kosovske Mitrovice.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (36)

D. Morrissey

16.02.2013. 21:25

Siptari treba da budu svesni da su oni samo deo jednog projekta i oni i KiM. Zapadne sile ne zanima te ni 1%, Kosovo je NATO projekat koji ce se ugasiti pre nego sto vecina ovde misli. Zato vam preporucujem da manje divljate na KiM, jel ce vas mnogo kostati tih 5 minuta. Amerika ne moze vise da vodi ratove nego izdise iz dana u dan, da mogu odavno bi napali Iran i Severnu Koreju.

prishtinashkupi

17.02.2013. 11:15

@D. Morrissey - kosovo ima svoju vojskukosovo ima svoju policijuako jednom i odu Amerikancis Kosovana Kosovo ostace Nato- snagea to znacipola Albanske vojske

Slavko Stanisavljevic

18.02.2013. 00:46

@D. Morrissey - Halo Pristina,Skoplje ,Zasto ne kazete svoje pravo ime,dobili bi detaljniji odgovor,jer i ja sam sa Kosova i Metohije moji preci :pradeda, deda,i. otac ziveli su i sahranjeni na Kosovu.Ja sam rodjen na Kosovu kao i moji sinovi,izracunajte sami 5 generacija i sada vi bezimeni koji ste dosli iz Albanije ili kozna od kuda govorite kako je to vasa drzava,nemojte da ste toliko sigurni.Mnogo ste nas zaduzili,mnogo ste zla naneli nevinim Srbima Na takvim temeljima gradjena,kad tad vasa ce Kosova pasti.

perica

16.02.2013. 21:51

To sto ce dacic da pregovara i Briselu je da ce srbi imati nekakvu manju autonomiju u nekim oblastima kao sto je skolstvo,i kultura,a ostale ce institucije biti pod vlascu i zakonima Kosova.Kosovo nije nikakva autonomna pokraina Srbije niti ce to ikada vise biti,pa nemoze ni biti autonomije u autonomiji,to treba da bude jasno i srbima u srbiji,i srbima u drzavi Kosovo.

SMOKI

17.02.2013. 11:10

@perica - Perice, opet moram da ti odgovorim da nisi u pravu. Mogu li ja kao podstanar u tvojoj kuci da ti zaplenim sobu u kojoj boravim? Pa kako onda mislis da Kosovo nije srpska zemlja. Albanski tj. siptarski narod treba da prihvati da je samo jedan od naroda koji zivi na srpskoj zemlji ( a morace kad tad). Zasto li ste vi Siptari toliko zadojeni mrznjom? Zato sto nemate svoje iskreno misljenje vec se ponasate kao horede predvodjene AMERICKIM manipulatorima.One sekunde kad Amerika padne vi ce te.USKORO.

D. Morrissey

17.02.2013. 11:21

@perica - Vidis perice realnost u politici ima najkraci karakter kao ni u jednoj oblasti. Da je tako Hitler bi danas bio u Parizu a Amerikanci stacionirani u Vijatnamu, a nema ni njega tamo ni njih. ili uzmi primer Muslimana u bivsoj BiH koji su imali isto ogromne podrzke Zapada kao vi sada, pogledaj danas kartu BiH i sta kontrolisu i gde ih ima. Danas se Siptari smeju na moje komentare isto kao Muslimani 1993 godine, ali veruj mi bice jako tesko i nezamisljivo biti Siptar na Balkanu.

zoks

17.02.2013. 12:56

@perica - perica@ Zadnjih skoro 100 godina Siptari su konsstantno radili na tome da stvore veliku Albaniju,i sada su im dali nazovi drzavu "kosova"(i ime joj je srpsko,ako znas sta je ptica "kos")jer je tako lakse to ostvariti,sa ujedunjenjem sa maticom Albanijom kad sazre vreme,i za svo to vreme su podrivali drzavu Srbiju!I sada ja tebe bistrino pitam na osnovu cega ocekujes da Srbi postuju siptarsku "drzavu" kad oni nisu srpsku?Koji su to arsini i ko to odredjuje?Sila??I njoj prodje vreme!I sta onda?

perica

16.02.2013. 21:55

Srbija trazi nekakvu autonomiju u autonomiji za 30000 srba a nemoze se se setiti da dade takvu istu autonomiju Albancima sa severa Srbije.Ako nesto trazi za jedan narod inda to isto mora da i obezbedi i drugom narodu,ali Srbija izgleda da Albance sa juga Srbije nesmatra narodom vec stokom.

Mex

17.02.2013. 01:00

@perica - "Perice " @ , imas lepo ime ! Upravo tako , jer su ti sto ih navede bas to sto rece . To su cinjenice zar ne ? Samo sto moze i ta jadia Stoka da se naljuti skim ih uporedjujes .

mikki

17.02.2013. 03:14

@perica - Srbi nisu oteli nicije teritorije da bi u njima Albanci u tim teritorijama imali poseban status.Oni su duzni da postuju zakone drzave u kojoj se nalaze.Kosovo je uvek bila srbija a sto se Albanci sa svojom politikom i najvecim natalitetom na svetu toliko puno namnozili tako da su opstanak srba time ugrozili na Kosovu predstavlja genocid.

Slavko Stavisavljevic

17.02.2013. 07:22

@perica - @ Perica,Necu komentarisati ono sto ste napisali,samo da vas pitam ,gde to na severu Srbije ima toliko Albanaca da bi bilo potrebno da im se da autonomija ?. Ako ste misleli na Presevsku dolinu,gde zivi znatan broj Siptara , to nije sever Srbije i taj region veoma je blizu tvoje ,, drzave" Kosova ,to su tvoja braca ,, Perice " ,ciji je san " Velika Albanija "

arsa

17.02.2013. 09:55

@perica - "Perice", kad bolje razmislim ovaj tvoj predlog i nije tako los.Zajednica srpskih opstina zajedno sa posedima srpskih manastira i crkava na KIM, sa jedne strane i zajednica albanskih opstina (koje mogu obuhvatiti i Presevo-ne Bujanovac i Medvedju, jer tamo niste "vecina").U toj vasoj zajednici mozete da koristite zakone Srbije a mozete i zakone "vase" autonomije, postavljejte i prelaze i granicu i carinu, slobodno, ali sve po rezoluciji 1244 pod kapom Srbije.Podela bi bila po popisu iz 1939.god.

SMOKI

17.02.2013. 11:00

@perica - Perice, tvoje vidjenje stvari nije realno. Prvo Kosovo je deo srpske drzave i na njemu ne moze biti srpsko stanovnistvo manjina. Drugo 50% albanskog stasnovnistva je nelegalno naseljeno iz Albanije za vreme zadnjih zbivanja. TO SU EMIGRANTI, i ne mogu se smatrati manjinama. Zasto bi seneki narod iako je malo zaostao smatrao stokom. Glupost. Mnogo je veca glupost dozvoliti da ti takav narod oduzme deo teritorije. Treba biti reciprocan. Sva prava srpske manjine u Albaniji dati albancima u Srbiji.

rasapantela

17.02.2013. 14:38

@perica - E Pa Perice ja nisam covek koji uopste komentarise novine i razne vesti, ali ti si u meniizazvao potrebu da ti se obratim ako ne direktno bar ovim putem.ZA STA ti smatras narod koji zivim ljudima vadi organe i prodaje? ZA STA ti smatras narod koji kolje , ubija i silije svoje komsije na ciju zemlju je dosao. ZA STA ti to smatras narod koji u "SVOJOJ" zemlji pravi americku bazu i sprema se na krvoprolice. S T O K A u pravu si. I nista drugo. Izvinjavam se stoci.

Mrgud Zlopamtilo

17.02.2013. 07:18

Vidis, ,,Perice,, Albanski narod nije stoka, ali ima medju njima dosta iste. Najeli se hleba,misle nikada vise gladni ali ne ide to tako u zivotu Ovde ste kobajagi ugrozeni,a 50-tak godina bjezite u ugrozenost iz neugrozenosti-Albani. Vidis ,,Perice,,kad zivis u tudjoj drzavi onda trebas biti lojalan,odan veran istoj sto stoci ,,pojedincima,,nije jasno,,Perice sto niste begali u Alb.u srecu i blagostanje vec obrnuto Inace se slazem koji ce moj opste autonomij Kosovu kao i Vojvodini curik u Alban

CG

17.02.2013. 13:06

@Mrgud Zlopamtilo - Mrgud, mi nikad nismo bili gladni i ako ste nam oduzeli sva ljudska prava na Kosovu, mislim to sto ste nama zeljeli vama se vratilo.,vas cilj je bio unistit sve sto nije srpsko,zahvaljujuci USA I EU brzo su vas pokosili i spustili na zemlju,takodje niste uspjeli Albance protjerat sa Kosova. !!!!Sada mozete samo svirat i gledat Kosovo na TV

naranca

18.02.2013. 02:43

@Mrgud Zlopamtilo - @CG.LjudskaPrava da ubijate silujete prekopavate groblja i palite manastire.A sjeti se 1milion $ dnevno"pomoci nerazvijenima".Koliko je Srba bilo u Pristini pre 1999 i koliko ih ima sada?

formulacija

17.02.2013. 08:16

Sadasnji prestavnici i pregovaraci Srpske strane ce brzo doci do dogovora sa Kosovskim predstavnicima i EU,fali im samo mali detalji a to je :samo da pronadju dovoljno nejasnu formulaciju za obe strane.Tako da svaka strana moze da tumaci svojim gradjanima na svoj nacin.Srpske institucije na kosovu pripadaju drzavi Srbiji a mozda i ne.U stvari one su potpuno pod kontrolom drzave Srbije ali su pod pravnim sistemom susedne nam drzave Kosovo.Kosovo ne priznajemo ,ucinimo da funkcionise nezavisno.

David Morrissey

17.02.2013. 11:02

Beograd manipulise sa Srbima na Kosovu zadnjih 20 godina.Treba tim ljudima napokon reci da zive u samostalnoj Republici Kosovu -nasem juznom susedu.To bi bilo postenije i racionalnije za vlasti iz Beograda i taj narod bi napokon znao.... gde je i sta je.

zoks

17.02.2013. 13:17

@David Morrissey - Davide@ Upravo zato sto taj narod,Srbi,priznavanjem te nazovi drzave znaju "gde je i sta je"ne pada im pamet da zive pod siptarskom vlascu!Po kojem to arsinu trazis da Srbi postuju siptarsku "drzavu"a oni,siptari,NIKADA nisu srpsku?Po kojem i cijem arsinu jedan narod ima pravo na dve drzave?Navedi mi jedan isti, ili barem slican primer!

jnic29

17.02.2013. 13:59

@David Morrissey - Evi nasa braca Korejanci imaju dve, i nasi Neprijatelji Nemci tri, Austriju i Svajcarsku, pa imas BiH, dve drzave sa Srbima

D. Morrissey

17.02.2013. 14:07

@David Morrissey - @David Morrissey i da Beograd kaze i da se desi to tvoje cudo da kazu gotovo je. Oped nije gotovo i nece biti. Pa svako ko ima 1 cas ekonomske skole zna da vi sa vasih 1,7 miliona stanovnika nemozete da prezivite. Jel na zapadu postoje vec zadnjih 10 godina inicijative da se droga u apotekam legalizuje, ondak nemozete vise ni tu da napredujete.

Nazalost

17.02.2013. 11:04

Ako je Kosmet u sastavu Srbije, onda nema nista sporno. Ako je Kosmet pod patronatom mocnika cemu su mnogi i iznutra i sa strane doprineli i cenjenjem i necinjenjem, onda treba spasti sto se spasti moze. Ne moze filozofija protiv realnosti. Nazalost ni protiv iskazane volje dobrog dela sveta, a posebno protiv cutnje onih koji bi u medjunarodnoj zajednici bar ravnopravno mogli da lupe sakom o sto, ne moze ni Srbija ni ova vlast sama. Nosimo svi iz dude proslosti tezak teret.

vito

17.02.2013. 11:42

Можете ли ме подсетити ко су били они који су на сваки потез преговарача Борка Стефановића викали "Издаја". Чини ми се да су то ови који сада иду пет пута даље него што је Борко смио и сањати.

Croata

17.02.2013. 11:44

Ova politika vodi Srpski narod u izolaciju i kolektivno samounistenje, zalosno ali istinito.

zoks

17.02.2013. 14:08

@Croata - Nemoj Ti samo da me zalis!!!Hvala,ne treba,pa kako god nama bude!Vodi ti racuna o sebi!

e-krem

17.02.2013. 11:56

Ne samo srpska već i albanska strana ocenjuje da će Hašim Tači i Dačić imati "najozbiljniji duel".Nece to biti nikakav duel izmedju njih dvoje vec ce ga Thaqi samo podsetiti na preuzete obaveze iz Kumanova da ne bi bilo podsecanja posle.Ko je to zaboravio bolje neka se pita jos jednom sta stoji u R1244 i Kumanovskom sporazumu a po njima Srbija vise ne stanuje na Kosovu ravnom.

Sasa

17.02.2013. 12:20

@ - Kako idu ovi pregovori, Albanci ce u njima dobiti apsolutno sve, a Srbi nista

Miloš

17.02.2013. 13:14

Zajednica Srpskih opština nije loše rešenje.Slično bi trebalo organizovati zajednicu Albanskih opština u dolini Preševa i zajednicu Mađarskih opština na severu Bačke.Velika Srbija ili Velika Albanija, sve je to ista šizofrena politika 19. Veka.

nele011

17.02.2013. 13:17

Zamolio bih Srbe sa Kosova da se strpe....27. 02 pocinje prvenstvo u fudbalu i dobice MASOVNU podrsku sa juga i severa....bice i nesto za kuhinje, igracake za decu, po neka kutija lekova....

fića

17.02.2013. 17:16

stani malo, sačekaj srbine...ako je datum u eu za srpsku teritoriju tada imamo veliki problem...ako je datum za legitimnu autonomiju srba uz nepriznavanje tzv.kosova to je prihvatljivije...međutim ovde nema obrazloženja i pravnih i logičkih, onih koje vode pregovore sa albancima kako bi narod prihvatio korektnost ovih pregovora kao i da se ne menja politička retorika "kako vetar duva"!!!

Bojan

17.02.2013. 18:28

Narod mora da shvati da velike sile crtaju karte isto onako kako su Cercil,Ruzvelt i Staljin crtali pre 70 god.Trenutno Srbiji je dato pola Bosne i Hercegovine da bude nase,ali sa druge strane nam je oduzeto Kosovo i Metohija i to je dogovor velikih sila.Ono sto Dacic pokusava je da im objasni da trenutno mogu da dobiju neku vrstu autonomije,neku precutnu podelu.Na stolu je uzmite bar to ili necete imati ni to.

zoks

17.02.2013. 23:33

@Bojan - Bojan@ Svasta????!!!Srbiji nije dato pola Bosne i hercegovine nego joj je oduzeta polovina!Ti si zaboravio da je Srbija posle Prvog svetskog rata bila na strani saveznika tako da je zahvaljujuci Srbiji Bosna i Hercegovina oslobodjena od Austro-Ugarske!

RESCUE

18.02.2013. 12:23

@zoks i Luxemburg je bio na strani saveznika pa je ostao "mali" a mogli su im dati zapadnonemacku oblast i tako ih nagraditi za saveznistvo.