Sukcesija: Komšijama delili ono što je naše

D. MILINKOVIĆ

25. 12. 2012. u 20:55

Oliver Antić, novi šef grupe za sukcesiju, kaže da će Beograd tražiti reviziju nekih već postignutih dogovora. Srbiji 62,5 miliona dolara u imovini, ni blizu rešenja za preduzeća i građane, devizne rezerve i štednju

PROŠLO je skoro 12 godina od kada su bivše jugoslovenske republike potpisale sporazum o ”ostavinskoj raspravi”, a kraj podele imovine nekada zajedničke zemlje još nije na vidiku.

Najdalje je napredovala deoba diplomatsko-konzularnih predstavništava, ali samo na papiru. Ostalo je da se postigne dogovor kome će pripasti oko 10 odsto od ukupno 127 ovih objekata, ali u više od polovine već podeljenih zgrada novi vlasnici još nisu ušli.

ZA ETIOPIJU LOŠE, ZA NAS DOBRO KAO još jedan primer nedomaćinskog ponašanja, prof. Antić navodi i to što je Srbija, iako je dobila rezidenciju u Vašingtonu, svoju ambasadu smestila u bivšem predstavništvu Etiopije, koje iznajmljuje:
- Ta zgrada je u toliko lošem stanju da je čak i za Etiopiju bila neuslovna da bude ambasada. Za iznos zakupa koji plaćamo, mogli bismo da otplaćujemo kredit za renoviranje rezidencije koja je u našem vlasništvu.

Kako saznaju ”Novosti”, moguće je da će naša strana zatražiti i reviziju pojedinih dogovora oko ambasada. Po rečima Olivera Antića, savetnika predsednika Nikolića, koga je Vlada imenovala za novog visokog predstavnika Srbije u Stalnom mešovitom komitetu za pitanja sukcesije, ”prethodne vlasti činile su neke apsurdne kompromise”:

- Srbija se u prethodnom periodu u procesu sukcesije u mnogo slučajeva ponašala nedomaćinski, i to će se sada promeniti. Na primer, pristali smo da ustupimo Sarajevu hektar zemljišta u Ankari, koje je Kemal Ataturk poklonio kralju Aleksandru, kao i zgradu koja je replika zgrade na Andrićevom vencu, u kojoj se nalazi Predsedništvo - objašnjava prof. Antić.

On kaže da je prosto nezamislivo da glavni pravni savetnik MSP u pitanjima sukcesije u prošloj vladi - nije bio pravnik.

- Daću vam još jedan primer. Makedonija traži zgradu ambasade u Sofiji, koju smo dobili još dok smo bili Kraljevina Srbija. To vam je kao u braku - može se deliti samo zajednička imovina, ali ne i ono što su supružnici doneli sa sobom - kaže Antić.

Ukupna vrednost objekata koji su do sada pripali Srbiji iznosi više od 62,5 miliona dolara, dok je, poređenja radi, Hrvatska dobila nekretnine vredne 17,3 miliona.

Ono što, međutim, nije ni blizu rešavanja, to je famozni Aneks G, po kom bi trebalo da se reši sudbina zgrada i zemljišta naših firmi, pre svega u Hrvatskoj, ali i stanarskih prava građana i stare devizne štednje. Računa se da oko 400 ovdašnjih preduzeća potražuje svoju imovinu na Jadranu i u ostatku Hrvatske.

Procene Direkcije za imovinu Srbije su da je, u momentu raspada SFRJ, naša imovina u ovoj državi vredela oko 1,8 milijardi evra. Više od 85.000 srpskih kuća i stanova je ostalo u Hrvatskoj, dok je dug Investbanke stranim štedišama u regionu oko 87,6 miliona dolara.

Tu je i Aneks C, koji treba da reši sudbinu mešovitih banaka i podelu ostatka deviznih rezervi. Procene su da na računima stranih banaka i međunarodnih fondova ima oko 645 miliona dolara preteklih iza SFRJ.

Po Antićevim rečima, sva ta pitanja trebalo bi da se nađu na dnevnom redu sledećeg sastanka komisije za sukcesiju, posle novogodišnjih praznika.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (54)

Najveća štetočina!

25.12.2012. 21:05

Naravno, sta briga jugoslovenske komuniste koji su u Srbiji na vlasti od 1945 do 2012.g. za srpsku imovinu! Čudi me da im Tadic nije dao i predsednicki dvor na Andricevom vencu uz izvinjenje.

Branko

25.12.2012. 21:32

Šešeljev pravnik će sada stvari uzeti u svoje ruke, videćete ljudi moji, biće još gore nego što jeste.

naravno

25.12.2012. 23:57

@Branko - Pa sta treba da radi nego svoj posao,ostro i bez uvijanja?Po tebi covek ne sme da se bori,ni verbalno ni diplomatski?Pa ajde da potpisemo kapitulaciju odmah i budemo mirni i spokojni.

AnnaB

26.12.2012. 02:43

@Branko - Ne mogu da verujem da diskreditujes covekovo znanje na osnovu toga ciji je pravnik. Kakav skucen stav i posmatranje, ne nisam clan ni jedne stranke ali se prosto zaprepastim kad procitam ovakav komentar, ja uopste ne znam ko je ovaj covek ali sve sto je navedeno u clanku stoji ne moze da se deli imovina koju je Srbija unela u YU, i ako je tacni navodi a ne vidm zasto nebi bili o nacinu podele do sada to je necuveno one koji su ucestvovali u tome treba izvesti pred sud.

Branislav

26.12.2012. 12:01

@Branko - Anna šta se čudiš? Pa Branko i nije Branko, to ti je jedan mali secesionista iz bivše "bratske" republike, kome daš šaku, a on bi i ruku da ti otkine.

Branko

26.12.2012. 14:24

@Branko - Mali secesionista, zanimljiva karakteristika g.Branislave. Šta će učiniti srpski šef za sukcesiju pokazaće vreme. Njegov dosadašnji, minuli rad upravo što se tiče Srbije ne daje baš veliku nadu i optimizam. Daje malo populizma i nacionalizma. Živi bili.

Tomo

25.12.2012. 21:33

U ostavinsku raspravu među novostvorenim državama neizostavno treba uključiti sve prognane i raseljene u izvršenu privatizaciju. Koliko li je samo generacija radilo i stvaralo u Hrvatskoj i koji su izopšteni iz privatizacije. stalno se priča o stanarskim pravima a one koji su radili i ulagali u fondove a nisu dobili stan ni stambeni kredit niko ni ne spominje. Sve ovo treba primeniti kako na Srbe, tako i na Hrvate. Naravno, treba obuhvatiti privatnu imovinu i razliku u ceni kod razmene.

ona

26.12.2012. 04:23

@Tomo - Samo da kazem i u Srbiji su mnogi ulagali u stambeni fond, otisli u penziju i nikad nisu dobili stan, sta raditi?

netko mora platiti

26.12.2012. 05:20

@Tomo - Takodjer bi svi koji su palili i granatirali trebali platiti za svu unistenu imovinu, izgubljene zivote i profite zbog zastoja u proizvodnji i turizmu. Steta ucinjena u Hrvatskoj se procjenjuje na 35 do 50 milijardi dolara. Znamo da bi selektivna amnezija brojala stetu samo od 1995 pa na dalje sto je daleko najmanji dio ukupne stete ucinjene u Hrvatskoj od 1991 do 1995.

otisli

26.12.2012. 05:33

@Tomo - Srbi vlasnici stanarskih prava u Hrvatskoj su odbili povoljni otkup stanova od 1991 do 1995. Nisu htjeli ni hrvatsku vlast, ni dokumente, ni otkup, nista hrvatskoga. U medjuvremenu je drustveno vlasnistvo prestalo postojati kao pravni oblik ali bi oni sada i putovnice i otkup drustvenih stanova u kojima su zivjeli. Cak im je i sud u Strazburu objasnio da to nije bilo privatno vlasnistvo nego podstanarstvo i da su prestankom placanja rezija ili kasnije odlaskom izgubili sva prava na te stanove.

Steta ucinjena u Hrvatskoj

26.12.2012. 12:04

@Tomo - Sami ste to izazvali, jer vas niko nije tukao po ušima da vršite secesiju, pa sami sebi nadoknadite izgubljeno.

#

25.12.2012. 21:45

Треба нам мудрости и храбрости да ово решимо у нашу корист...

Tomislav Hrvatski

25.12.2012. 22:07

Pazi ovo...."Više od 85.000 srpskih kuća i stanova je ostalo u Hrvatskoj,....." Da nije ovako "glupavo" zaista bi bilo smiješno! Kakve "srpske" kuće? Kakvi "srpski"stanovi? Pa to je privatna imovina ! Svaka nekretnina (stan ili kuća) ima svog vlasnika -fizičku osobu koja po ustavu Republike Hrvatske može da čini s njom što god ju je volja (da je proda, pokloni, zamijeni itd). Privatna imovina nikada niti je bila niti može biti predmetom sukcesije!

Boro

26.12.2012. 06:00

@Tomislav Hrvatski - Kad nerazumes o kojim objektima je rec onda nemoj ni da ides u debatu. Kao primer navescu ti da INA potrazuje objekte u Srbiji pa je sasvim normalno da neko preduzece iz Srbije potrazuje svoje odmaraliste koje je to preduzece sagradilo u Kuparima ili na nekom drugom mestu na primorju. Takvih odmaralista, hotela i raznih zgrada je dosta u Hrvatskoj a izgradjene su od 1918 godine pa do 1990.

Maja

26.12.2012. 09:33

@Tomislav Hrvatski - Da znas o cemu pricas ne bi bio toliko glasan. Ne mozes nista da uradis sa svojom privatnom imovinom, imalo to veze sa sukcesijom ili ne. Ne mozes u Hrvatskoj da postavis tuzbu ako si Srbin, ni jedan advokat nece da te zastupa, a moras da uzmes hrvatskog advokata.

Buba

25.12.2012. 22:53

Ovo je apsolutno tacno i svuda u svetu se tako primenjuje, zato treba prvo staviti na stranu imovinu Srbije koja je uneta u zajednicku drzavu i ostali nemaju nikakva prava na njoj, Ono sto je steceneo zajednicki to moze da se deli . To je kao u braku .

pravo

26.12.2012. 05:13

Ovaj se jos nije probudio iz komunizma. On bi i privatno vlasnistvo brojao kao drustveno i ugurao pod drzavnu sukcesiju. Ako se ne varam, ni takva glupost mu nije dosta pa bi jos da hrvatski Srbi naplacaju svoje vlasnistvo pretpostavljam kroz Republiku Srbiju nakon sto bi ona to naplatila kroz raspodjelu drzavne imovine? Kao da ne postoji Republika Hrvatska i njeno sudstvo kroz koje se rjesavaju pitanja privatnog vlasnistva. Ni njemu samom vjerojatno nije jasno sto je htjeo reci.

Secesija

26.12.2012. 12:12

@pravo - Ono što ste vi učinili ne zove se sukcesija već secesija. Prema tome, nikakve državne nekretrnine Jugoslavije vama ne pripadaju, već Srbiji, koja je naslednica Jugoslavije. Što se tiče privatne svojine, koju je vaša novostvorena država otela od privatnih lica mora ćete jednog dana da vratite vlasnicima, hteli ili ne, ma makar zvali secesiju sukcesijom.

Mile

26.12.2012. 07:32

Sva potrazivanja i suksesije se zavrsavaju kad Srbija plati ratnu stetu, Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni, Kosovu,, !! ;-))

Mali bata

26.12.2012. 08:24

Kad su u pitanju ljudska prava ni jedan zivot nemoze da se kupi, proda, ubije ili kocka.

Pravi domacin on se brine

26.12.2012. 08:48

crnogorac, ako misli sa pokradenim novcem od srpskog naroda da narodnu tekovino prisvoji, preracunao se!

Marko Milojkic

26.12.2012. 08:53

Dobro je da neko najzad pokrene ovaj problem. Ima tu i sumnjivih namestaljki. Navescu samo primer iz Nairobija,Kenija. Zgradu ambasade i prelepo dvoriste na atraktivnoj lokaciji prepustili smo Bosni i Hercegovini a rzidenciju ambasadora Hrvatskoj iako oni nisu bili zainteresovani za to. Te objekte od raspada zemlje pa do sada odrzavala Srbija. U Ministarstvu spoljnih poslova je javna tajna ko je poklonio te objekte. Treba sve uciniti da se ambasada vrati Srbiji.

VasaS

26.12.2012. 09:21

Jos jedan dokaz koliko je bivsa vlast radila protiv Srbije i njenih gradjana!A sada imaju obraza da se uopste pojavljuju na ulici,a kamo li u skupstini ili medijima da nesto komentarisu o sadasnjoj politici!Eto objasnjenja kako su se oni enormno bogatili dok je cela zemlja propadala!Za svog postojanja Srbija nikada nije vise stradala,nego pod bivsim rezimom!Kakvi neprijatelji naroda i zemlje su bili na celu drzave!Da covek ne poveruje!Sta li ce se sve jos otkriti?Koliko toga su nam sakrivali!

sanjin

26.12.2012. 09:38

Kao i obicno, Srbija ce da izvisi. Mnogo trazite. Pozivate se na lose zakone. A, na kraju, svijet vas ne voli i bit ce kako drugi kazu.

ssss.

26.12.2012. 12:37

@sanjin - Pa mi srbi nadamose da nikad vise nece biti kako drugi kazu,iz razloga polako ali srbija se budi,i sve stoje nase povraticemo kad tad.

Jole

26.12.2012. 09:40

Pravnik? Ma fantasticno! Znaci ta zajednicka drzava postoji od 1918., odnosno 1945., zavisno na koju Jugoslaviju gledate. Hocete reci da u tih 73, odnosno 46 godina nije nista ulagano u tu ambasadu u Sofiji iz proracuna zajednicke drzave? Razumijem ja politiku ali me fascinira da ovu izjavu daje pravnik i jos tome profesor. A taj komad zemlje je dobio kralj Aleksandar koji je bio kralj koje drzave? Aha, zajednicke....

Kole

26.12.2012. 12:50

@Jole - Jeste Jole, Aleksandar je bio kralj zajednicke drzave u koju je uneo vrednosti, a koje sada oni - koji su usli u ovu zajednicu golim guzicama - hoce sa Srbima da podele .I ti si sigurno neki gologuzi "lezilebovic" koji voli tudje da drpi. A takvi imaju svoje ime, aha - lopovi...

nesa

26.12.2012. 16:06

@Jole - Jole,da te upoznam sa cinjenicama da je taj kralj Aleksandar ulozio svoj novac da bi kupio zemlju i na njoj napravio..velike povrsine vinograda i pratece objekte u Makedoniji,vila na Brdu kod Kranja u Sloveniji.Kraljicina plaza i vila u Miloceru u CG...i sada se svi prave blesavi i nemaju nameru da naslednicima vrate te objekte i zemlju.A pricas o nekom pravu.

VP7710BG

26.12.2012. 18:20

@Jole - Glede raspodjele imovine tesko ce itko biti zadovoljan. Uvijek je bilo da braca koja ne znaju podijeliti ostavstinu na kraju umiru kao siromasi. Bolje ikakva podjela pa makar i nepravedna nego dugi i skupi sudski postupci i na kraju ispadne da si za jedan govedji odrezak ubio kravu .....

Jole

27.12.2012. 01:28

@Jole - A samo je kralj unio neke vrijednosti i niko drugi? Ma jasno. Ja ti volim dobru rapravu kad imam vremena - argumentima, ali uvredama se ne bavim, zao mi je.

Jole

27.12.2012. 01:31

@Jole - Hvala ti na cinjenicama, malo mi je sada jasnija situacija, vidim da su mi polazista bila pogresna. Dakle kralj je dok je bio kralj osvojio neku paru na lutriji pa je svojim parama kupovao nekretnine. Ja sam mislio da je to radio sa drzavnim parama pa mi je zato bilo malo cudno

Teca Peca

26.12.2012. 10:03

Citam svekojake komentare pa mi dodje da se od muke nasmejem.Ljudi, kako su na sposvadjali sa strane pa se sada gusamo i bijemo sta je i cije je!Podstrekaci se kikocu u sebi i podsmevaju nasim balkanskim naravima i lakovernostima!Vive le Nome de Tito!

Vive le Nome de Tito???

26.12.2012. 11:54

@Teca Peca - Pročitaj članak - Goli otok prazni trezore, pa onda da vidim da li ćeš vikati Vive.

Najveća štetočina!

26.12.2012. 11:17

Naravno, sta briga jugoslovenske komuniste koji su u Srbiji na vlasti od 1945 do 2012.g. za srpsku imovinu! Čudi me da im Tadic nije dao i predsednicki dvor na Andricevom vencu uz izvinjenje

MilosBg

26.12.2012. 14:09

@Najveća štetočina! - To mu valjda nisu trazili, ali je zato dao Amerikancima da naprave "ambasadu" tik pored Belog dvora. Stvar je u tome sto to nije obicna "ambasada" vec najveca ambasada u Evropi a najveca je jer treba da pruzi smestaj i za nekoliko stotina marinaca. Pisalo se o tome pa se odjednom ucutalo, samo se u prolazu vidi da "ambasada" vise lice na Bondstil nego diplomatsko predstavnistvo

omega3

26.12.2012. 12:45

Zašto uvijek trujete Srpski narod nebitnim stvarima?malo,malo čita se kako su vas prevarili;Hrvati,Šiptari,Slovenci,Amerikanci,Njemci,slonovi,papagaji,mali zeleni i šta ti ja znam!Ajte se vi uhvatite više budućnosti i prestanite prizivat vještice i duhove!Prošlost je gotova,šta je bilo bilo je,krenite naprijed!!!!

Osnovno

26.12.2012. 14:02

@omega3 - A kako krenuti napred sa svojim parama u tudjem novcaniku? Ili gledaj to ovako - hajde ja i ti da podelimo sve sta je tvoje pa ti produzi dalje :)

Dragan Todorovic

26.12.2012. 13:32

U svakoj losoj stvari postoji i pozitivna strana.Ja sam iznenadjen koliko neprijatelja Srba a i stranaca cita srpsku stampu.I dalje sireci bolesnu mrznju,odaje ih dojalekt samo u pojedinim recima.Za njih sve imam jedan ali vredn to jest ubitacan argument.-Srbija je zvanicno PRAVNI naslednik i prve i druge a ako je bude i trece Jugoslavije!!!

Penzionerski klub, Beograd

26.12.2012. 13:49

Ajde sada da nam dignete ove penzije, još malo više, alo! Dokle ćemo da čekamo??? Za ovo malo dinara, što dobijamo, ne može ni u kladonici, normalno da se igra, a kamoli da se popije ko ljudi bar 4-5 piva dnevno u centru Beograda, u ugostiteljskom lokalu, sa srednjim cenama!!

Maja

26.12.2012. 14:10

Hrvati kazu da mora da se uspostavi reciprocitet izmedju Srbije i Hrvatske da bi nasi gradjani mogli da potrazuju svoju imovinu. Kako onda, ako nije uspostavljen taj reciprocitet, Todoric i ekipa mogu da kupuju po Srbiji sta im je cef?

Deks

26.12.2012. 14:21

"Više od 85.000 srpskih kuća i stanova je ostalo u Hrvatskoj..." - zar zaista neko misli da vlasnici nekretnina u Hrvatskoj iz Srbije nisu u posedu toga, da oni sve ove godine čekaju na nekakve odluke birokrata iz Beograda? Mislim smešno, pa ljudi odlaze na more svake godine, još i naplaćuju pansione. Ali na velikom gubitku su građani iz opština koje imaju odmarališta po obali Jadrana jer im upravo država Srbija onemogućava da tamo povoljno letuju...

VP7710BG

26.12.2012. 18:24

@Deks - 85 000 nekretnina u Hrvatskoj nit je tko prodao nit su nestale netragom. Mnogi vlasnici nisu cekali drzave vec su se pobrinuli da ih obnove ili zamijene ili prodaju jer je to moguce prema zakonima i jedne i druge drzave.

mile

26.12.2012. 15:31

Eto kako se ponasala prethodna vlast. Davala je i sakom i kapom. Samo da bi se, neko, dodvorio tamo nekom. Zarad licnih poena tj interesa. Za zemlju Srbiju nisu marili.

Zlatne poluge

26.12.2012. 18:01

Super ,treba se razdružiti i od kraljevine.Aj neka onda će Karađorđevi vratiti 70 tona opljačkanih zlanih poluga.

Sumadinac

31.01.2013. 17:58

@Zlatne poluge - Za te zlatne poluge pitajte Broza. Taj vas drug je to zlato ostavio amerkancima i englezima da bi mu ovi cuvali ledja. Isto kao i za ratnu odsetu koju nikada nije trazio od agresora, kao i za stradale u NDH za koje nikada nije osudio Hrvatsku, a mozete ga pitati i zasto je samo Srbiju delio, zasto je dok su Albanci pokrstavali Srbe u Albaniji iste oberucke prihvatao i naseljavao na Kosovu, a ima tu jos i oko pozicioniranja finalne industrije u Hrvatskoj i Sloveniji dok je Srbija ostala sirovina.

Urar

27.12.2012. 15:11

Na današnji dan 1990. Srbija je upala u monetarni sustav Jugoslavije. Uzela je od Narodne banke Jugoslavije sredstva u vrijednosti čak oko 2.6 milijardi njemačkih maraka. Time je S R Srbija zapravo probila čitav financijski sustav SFRJ Istovremeno, Srbija je odlučila zadržati iznos od 50% poreza na promet za financiranje vlastitih potreba (iako je smjela zadržati samo 25%)..................dali će i ovo ući u novu skcesiju????

Urar

27.12.2012. 15:15

Na današnji dan 1990. Srbija je tajno upala u monetarni sustav Jugoslavije. Uzela je od Narodne banke Jugoslavije sredstva u vrijednosti čak oko 2.6 milijardi njemačkih maraka. Time je S R Srbija zapravo probila čitav financijski sustav SFRJ. Istovremeno, Srbija je odlučila zadržati iznos od 50% poreza na promet za financiranje vlastitih potreba (iako je smjela zadržati samo 25%).......................Dali i ovo ulazi u sukcesijsko pitanje?

Alo Urar ili kako već

29.12.2012. 13:21

@Urar - Izvršili ste secesiju, znači niste više želeli da budete u Jugoslaviji, pa samim tim ne bi trebalo ništa da vam pripadne od vlasništva Jugoslavije. Kakva sukcesija? Lepo je stalno se od nekog grebati, hajde sami nešto stvorite, ali za to niste sposobni.