Dr Bumbaširević: Pamet se isplati

I. MIĆEVIĆ

29. 05. 2012. u 20:59

Novi rektor Univerziteta u Beogradu dr Vladimir Bumbaširević govori za "Novosti": Moramo da se uskladimo sa Bolonjom i da se vratimo na Šangajsku listu

REFORMA Univerziteta započeta je pre deset godina, a iako država nije mogla da je dovoljno finansijski podrži, mnogo toga je postignuto. Posla, međutim, ima još dosta. Studenti su preopterećeni obavezama i često ne mogu da ispune sve što podrazumeva školovanje po "Bolonjskoj deklaraciji". Neophodno je i dalje unapređenje naučnog rada na fakultetima.

Ovako profesor dr Vladimir Bumbaširević, u utorak izabrani rektor Univerziteta u Beogradu, za "Novosti" komentariše koji ga sve poslovi čekaju kada se "doseli" u kabinet u Kapetan Mišinom zdanju. Od 33 člana Saveta Univerziteta, za Bumbaširevića, koji je bio jedini kandidat, od 28 prisutnih glasala su 24 člana. Kao član SANU i dekan Medicinskog fakulteta tek drugi je lekar na čelu UB.

* S kojim gorućim problemima ćete se prvo uhvatiti ukoštac?

- Ključan je dalji rad na unapređenju nastave na svim nivoima, kao i veća saradnja sa institutima, posebno u oblasti doktorskih studija. Važno je da se maksimalno iskoriste kvalitetni istraživači sa instituta, čime bi se povećao i broj mogućih mentora. Veliki posao biće i dovršavanje jedinstvenog informacionog sistema Univerziteta, koji bi povezao 31 fakultet i 11 instituta UB. Koliki je problem nedostatak tog sistema između ostalog se vidi i po kašnjenju izdavanja diploma.

* Čini se, nikako da uhvatimo korak sa "Bolonjom". Studenti se i dalje žale na previše obaveza, država je opet spustila granicu za budžetsko finansiranje studija...

- Nešto tu nije u redu i mora da se menja. Trebalo bi da prosečan student može tokom jedne godine da položi sve ispite, a analize pokazuju da je nedovoljno takvih. Očigledno su im ispiti teži od broja bodova koje nose i moraćemo, zajedno sa fakultetima, da se bavimo prevrednovanjem predmeta i još jednom proverimo opterećenost studenata.

TRŽIŠTE RADA MORA DA SE PITA * HILJADE lekara, pravnika, ekonomista čeka godinama na posao, a neki drugi kadrovi nedostaju. Možemo li konačno da uskladimo školovanje sa potrebama tržišta?
- Univerzitet može da pomogne, ali država mora da se bavi tim problemom. Treba imati na umu da je procenat visokoobrazovanog stanovništva veoma mali, te da restrikcijom obrazovanja nema napretka u društvu. Dakle usklađivanje da, ali smanjenje ne, već naprotiv povećanje.

* Da li zbog toga imamo veliki broj "večitih studenata", a mali onih koji tokom godine polože sve ispite?

- Efikasnost studiranja nije dobra, ali mnogo se popravila. Na Medicinskom fakultetu smo 2004. godine imali pet odsto studenata treće godine koji su dali sve ispite. Prošle godine, na prelasku iz druge u treću godinu studija, sa "čistom" godinom bilo ih je 80 odsto.

* Napredujemo, ali zašto nas i dalje nema među 500 najboljih univerziteta u svetu?

- Nismo na Šangajskoj listi najboljih univerziteta, mada to zaslužujemo. Krive su ponajviše moje kolege profesori, i to u velikoj meri lekari, jer u svoje naučne radove nisu upisivali UB kao matičnu instituciju. Na tom planu je već dosta urađeno, nadam se da ćemo uskoro da se nađemo i na ovoj čuvenoj listi.

* Mnogi fakulteti ne mogu da plate ni komunalne račune, isključuju im grejanje, država im duguje milione...

- Tražićemo način, ali kriza je i cela država ima velikih problema. Svesni smo da novca nema dovoljno, ali isto tako i država mora da zna da bez većeg ulaganja u visoko obrazovanje nema napretka ni u jednoj oblasti.

* Da li je ta kriza pospešila i korupciju, pa slušamo o aferama na nekim fakultetima?

- Nažalost, takvih slučajeva ima, ali nisam čuo za njih na UB. U svakom slučaju, fakulteti moraju da naprave bolje mehanizme da spreče korupciju. Ispiti treba da imaju više nivoa polaganja - pismeni, usmeni, praktični deo, i da ih ocenjuju različiti profesori.

* Profesor Mirko Vasiljević odustao je od "trke" za rektorsko mesto, i naveo kako u visokom obrazovanju ima previše politike i "prljavog novca"...

- Univerzitet je apolitična institucija. Poslednjih deset godina toliko je rađeno na kriterijumima izbora nastavnika, da je mogućnost političkog protežiranja svedena na minimum. A za "prljav novac" na UB zaista nikada nisam čuo.

* Univerzitet se ne bavi državnom politikom, ali ste se ipak pobunili protiv Strategije obrazovanja koja tek treba da bude usvojena.

- Neka rešenja u ovoj strategiji su sporna, posebno u delu finansiranja. Predviđa se uvođenje neprofitnih privatnih fakulteta, ali ne verujem da kod nas ijedan privatni fakultet može da funkcioniše kao neprofitni.

* Strategija je privatne univerzitete približila državnim. Hoćete li ih posmatrati kao partnere ili konkurenciju?

- Partneri smo u rešavanju nekih pitanja visokog obrazovanja, ali ipak i takmaci, jer deo studenata koji bi mogao da dođe kod nas uzima njihove indekse. Mada zahvaljujući kvalitetu Univerziteta u Beogradu, privatni fakulteti nam ne mogu biti ozbiljna konkurencija.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (14)

Branka

29.05.2012. 23:03

Malo se ulaže u obrazovanje ali i pored toga imamo mi pristojan kvalitet.Tačno je da se ne mogu porediti državni i privatni fakulteti,vidi se to po postdiplomskim studijama.Kada se reforme počnu treba ih i sprovesti do kraja.Ranije je 5% imalo čistu godinu ne zato što su bili gluplji od ovih sadašnjih 80% već je gradivo bilo preobimno pre Bolonje.Ogromna količina teorije,manje prakse po običaju.

Fizikela

30.05.2012. 05:36

Treba uvesti tzv."psihometriju"kao u izraelskom obrazovnom sistemu !Jer ,kako veli Šopenhauer :"Ako se u knjizi ogleda magarac ,u ogledalo se neće javiti apostolski lik" .Džaba se zida neka zgrada ,na poroznim osnovama .To,je osnov priče i on nam nedostaje !

Samo da ...

30.05.2012. 10:17

Samo da ovo ne pocne da lici na onaj slucaj dr Visnjica, dekana Medicinskog fakulteta u Nisu. Ovde mislim na nepotizam. Koliko znam, njegova zena je takodje profesor na Medicinskom, takodje i brat, ili jos neka bliza rodbina. Nadam se da gresim.

student

01.06.2012. 09:10

@Samo da ... - Prof Bumbasirevic je zaista odlican profesor, lekar i naucnik. Njegov rodjeni brat je najbolji ortopedski (mikro)hirurg u zemlji, i takodje veoma postovan u svetu. Tako da mislim da gresis (drago mi je sto si napisao/la '' nadam se da gresim'' ) . Jedna akademska porodica, koja je sve uspehe zasluzila radom i znanjem. Pozdrav

medicinar

01.06.2012. 09:39

@Samo da ... - Njegova sva uza rodbina je u medicini. Svi su izuzetno uspesni i priznati lekari u Srbiji i svetu. Na osnovu toga sta su uradili do sad mogu da kazem da je samo svojom zaslugom i nicijom drugo stigao do rektorske pozicije.

Wexy

01.06.2012. 10:18

@Samo da ... - Ima njegovih jos na ovom fakultetu, studiram tamo tako da znam, a sto se tice efikasnosti studiranja... Iskreno, ovo je previse, stalno neki kolokvijumi, dok se skupis od njih eto i ispita, a ti ne znas gde udaras. Previse je informacije koje ti nicemu nece sluziti jednog dana, a praxe jaaako malo. Vise sam radila u srednjoj nego ovde, ali dobro. Dokle god se ne uvede bolja praxa nema leba. Niko te nece pitati za prosek na klinici vec dal znas da radis.

Jay

01.06.2012. 17:18

@Samo da ... - Ja sam student na Medicinskom fakulteta i ne bih se složio da prakse nedostaje. Samo studenti su dosta lenji i gledaju na svaki način da eskiviraju svoje obaveze. Nastavnici-lekari su uvek spremni da izadju u susret. Ja odlazim na kliniku kod dva profesora (van nastave) i "kradem zanat". Njima je drago kad ima zainteresovanih i spremni su mnogo da pomognu, bitna je tvoja želja.

Stojan

30.05.2012. 11:25

Kako li će se upuštati u rešavanju problema oko Zakona o Univerzitetu,i ostalim propisima?To je posao za pravnika ili slično.Šta je sa stožerom Univerziteta,Pravnim fakultetom?Farsa oko izbora.

student

01.06.2012. 09:12

@Stojan - Verujem da UB ima zaposlenog pravnika. A, kao drugo, rektor je akademsko zvanje, a ne mecadzersko ili direktorsko mesto, tako da mislim da nisi u pravu. I, zanima me po cemu je to Pravni fakultet stozer UB?

Manipulacija u startu

01.06.2012. 09:17

Dr Bumbasirevic se u startu posluzio manipulacijom. Uslovi za upis na Medicinskom fakultetu u Beogradu se ne odredjuju prema broju bodova vec nastavno vece odlucuje koji su ispiti za uslov, tako da uslov moze da bude i ispit koji nosi 5 bodova.Do skolske 2010/2011 godine, iz druge u trecu godinu nije moglo da se predje bez ciste godine, jer su svi ispiti bili za uslov. Zbog toga su svi ulazili cisti, ali je vise od trecine generacije obnavljalo drugu godinu. Toliko o tih njegovih 80%.