Slovenija ne vraća Titove automobile
15. 03. 2012. u 20:52
Slovenija zbog izložbe pozajmila vredna vozila iz Muzeja istorije Jugoslavije, sad odbija da ih isporuči nazad. Desetak vozila, po procenama, vrede između pet i 10 miliona evra
NETAČNE su tvrdnje nadležnih u Tehničkom muzeju Slovenije, gde se čuva 11 izuzetno vrednih Titovih automobila koji formalno pripadaju Muzeju istorije Jugoslavije, i još dva u vlasništvu Vojnog muzeja na Kalemegdanu, da bi ova vozila vratili samo da ih je Srbija ikada tražila.
Da su kola tražena pisano su nam potvrdili iz Muzeja istorije Jugoslavije. Nažalost - bezuspešno.
- Memorijalni centar "Josip Broz Tito" je 1986. automobile dao na pozajmicu Tehničkom muzeju Slovenije za stalnu postavku. Nakon isteka ugovora, u januaru 1991, Memorijalni centar se obratio TMS radi vraćanja ustupljenih automobila, ali oni nikada nisu vraćeni. Tim povodom zahtevano je od tadašnjeg Saveznog javnog pravobranilaštva pokretanje odgovarajućeg postupka protiv TMS - navodi se u dopisu Muzeja istorije Jugoslavije (nekadašnji Memorijalni centar).
Pošto ni ovo nije urodilo plodom, na zahtev Ministarstva kulture, Muzej im je u julu prošle godine dostavio informacije u vezi sa predmetima koji su pripadali Memorijalnom centru, a nalaze se na teritoriji bivših republika SFRJ. Ni od koga do danas nije stigao bilo kakav odgovor.
NA BRIONIMA NA izložbi u Sloveniji bio je i "kadilak kabriolet" iz 1953, koji je na revers uzet iz Memorijalnog centra. Kad je počeo rat, hrvatske snage su bukvalno obile Tehnički muzej u Bistri, uzele taj "kadilak" i prevezle ga na Brione, gde je i danas, kaže Milutinović.
- U pitanju su automobili ogromne vrednosti, po nekim procenama između pet i 10 miliona evra - kaže Miroslav Milutinović iz Udruženja istoričara automobilizma. - Međutim, njihova kulturna vrednost je daleko veća.
On naglašava da su kola iz Beograda putovala za Bistru kod Ljubljane u dva navrata, 1983. i 1986, i da su oba ugovora istekla pre nego što je Slovenija, u julu 1991, proglasila nezavisnost.
- Jedan od komandanata JNA u Sloveniji je, prilikom povlačenja, pozvao Vojni muzej na Kalemegdanu i pitao da li da u konvoju u Srbiju vrate i najskuplje primerke tih kola, ali je odgovor bio "ne" - tvrdi Milutinović.
I Bratislav Petković, vlasnik Muzeja automobila u Beogradu, slaže se da tri decenije nije bilo političke volje da se vozila vrate, iako se ona i danas, što ni Slovenci ne poriču, papirološki vode na Muzej istorije i Vojni muzej na Kalemegdanu. Takođe, kao i Milutinović, kaže da je celu ideju izmeštanja Titovih automobila u Sloveniju osmislio još Stane Dolanc. Izložba je bila samo pokriće.
A osnova ima jer, po Međunarodnoj konvenciji o zaštiti kulturnih dobara, nema zastarevanja za ono što je protivpravno otuđeno.
I Gašo Knežević, predstavnik Srbije u Komisiji za sukcesiju, kaže da se tema ovih kola nije pojavljivala na sastancima Komisije i da je najlogičnije da ih vlasnik sam od Slovenije traži nazad.
alex miles
16.03.2012. 03:55
Imam utisak da ce alava "princeza", koja puno toga hoce, ostati "kratkih " rukava.Nije se moglo desiti "prikladnijoj" osobi bivse Dinastije.
DRZAVO SRBIJO digni jednom glas ili proteraj ovu mafiju koja sver rasturi u zemlji. Kako mogu da ne vrate ono sto nisu platili nicim.
Neka zadrži automobile, ali neka da penzije koje skoro nikome iz Srbije nije isplatila već više od 20 godina. Imamo li mi vlast da traži te penzije, ili nam vlast služi za manekenisanje?
Pa mislim da bi pomoglo kada bi "nasi" blokirali neka slovenacka dobra koja se nalaze kod nas (sigurno ih ima) dok se ti auti ne vrate.
I ne treba da ih vrati. Šta se desilo i gde je Plavi voz koji je ostao u Beogradu?
Komentari (7)