Rodoljublje: Otadžbinu ljubi, a druge ne mrzi

Zora Drčelić

19. 11. 2011. u 20:59

Da li na pravi način u školi i porodici učimo mlade da vole svoju zemlju? Pozitivno osećanje patriotizma se ne neguje sistematski kroz školski sistem. U Srbiji se polako gubi kult zastave

HIMNU “Hej Sloveni” smo jedva dočekali da zaboravimo, a “Bože pravde” još nismo naučili. Na utakmicama, kad bodrimo reprezentaciju, viori se nekoliko zastava, sa petokrakom, bez petokrake, jugoslovenska, srpska s grbom i bez grba... Nemamo ni ime za avio-kompaniju, nego još čuvamo ono jugoslovensko JAT. Srpska akademija nauka i umetnosti i dalje, evo više od pola veka, objavljuje Rečnik srpsko-hrvatskog književnog i narodnog jezika, iako je zvanični jezik u ovoj zemlji - srpski.

Da li nepoštovanje patriotske simbolike pokazuje da pozitivne emocije prema sopstvenoj zemlji ovde nisu ukorenjene, ili je romantičarskoj privrženosti narodu i otadžbini prošao rok trajanja? Treba li patriotizam da završi na smetlištu istorije, ili je vreme da rodoljublje rehabilitujemo? Gde se uči ljubav prema otadžbini i šta o njoj misle deca koja su se rodila uoči oktobarskih promena 2000. godine, kada smo, između ostalog, hteli da raskrstimo s Miloševićevim poimanjem patriotizma?

- Patriotizmu danas nigde ne cvetaju ruže - kaže u razgovoru za naš list Slobodan Antonić, profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu. - Najpre, patriotizmu, kao solidarističkom osećanju, smeta dominantna ideologija individualizma, a protiv patriotizma radi i globalizacija, koja ubrzano stvara nadnacionalne političke, ekonomske, kulturne, vojne i druge strukture.

Uveren je Antonić da slabljenjem nacionalne države slabi i “ideologija patriotizma”. Ipak, neki interesi još uvek se mogu zadovoljiti samo u nacionalnoj državi. Na primer, nema realne demokratije izvan nacionalne države, kaže on, pa je EU najviše kritikovana baš zbog demokratskog deficita slabog parlamenta i neodgovorne vlade.

- Zato razumna društva neguju patriotizam - na televiziji, u školi, u kulturi - svuda gde se proizvode i šire društvene vrednosti. Nažalost, naši udžbenici često ne daju ni minimalnu osnovu patriotskog vaspitanja, uplašeni da to ne bude nacionalizam - objašnjava dr Antonić.

ĐINĐIĆ O RODOLJUBLJU UOČI atentata 2003, na svom poslednjem predavanju studentima u Banjaluci, baš o patriotizmu i nacionalizmu, premijer Zoran Đinđić je rekao: - Ako pogledate Francusku, Englesku, Nemačku, Austriju, vi ćete videti veći stepen nacionalizma nego kod nas. Ali to tamo nije prepoznato kao nacionalizam. To je patriotizam.

Listajući udžbenike svoje dece za četvrti i šesti osnovne, dr Bojan Dimitrijević, naučni savetnik sa Instituta za savremenu istoriju, kaže da se patriotizam danas ne uči u školi kao nekada, kao deo ideologije u toku odrastanja, u školskim klupama, vojsci, omladinskoj organizaciji, svim onim institucijama vremena koje više ne postoji.

- Čini mi se da se pozitivno osećanje patriotizma, svest da pripadate jednom narodu, jednoj kulturi, ne definiše sistematski kroz školu. Taj balans je teško postići. Deca su između porodice, koja je važan činilac u tome, nastavnika, kojima je na volju ostavljeno da doziraju tu meru stvaranja osećanja patriotizma, i spoljašnjih uticaja, televizije, interneta, ulice. A ovi poslednji mogu da odvedu na korak od neželjenog.

Dimitrijević podseća da u četvrtom razredu deca imaju kratak kurs srpske istorije od srednjeg veka do prve polovine 20. veka. Tek kasnije, u sedmom i osmom razredu, stižu lekcije koje bi mogle da reflektuju nekakav nacionalni odnos.

U učionicama više ne vise slike Josipa Broza. Danas su u školama slike Vuka Karadžića i Dositeja Obradovića, Njegoša i Filipa Višnjića, Svetog Save, Svetozara Miletića... U učionicama za fiziku Tesla, Pupin, Milanković, i to pored Ajnštajna, Paskala, Njutna, Marije Kiri... U učionicama za istoriju - Nemanjići i Karađorđe. Čini se da deca, ako hoće, u školi mogu da nauče ko su velikani srpske istorije. O Novaku Đokoviću niko ne mora da im priča.

Milena Bićanin, direktorka beogradske OŠ “Drinka Pavlović”, kaže da ne postoji državno uslovljavanje, niti bilo kakav pritisak da se u školi “uči” patriotizam.

- Ništa nije naglašeno. Niti država insistira na patriotskoj simbolici. Zastava, po zakonu, mora da stoji na državnoj instituciji. Nedavno su nam je ukrali. Valjda je nekome bila potrebna za utakmicu. Kupili smo novu - kaže direktorka Bićanin.

Iako je, u osnovi, patriotizam-rodoljublje pozitivno osećanje prema sopstvenom narodu, državi, jeziku, istoriji, kulturi, kroz vekove je različito tumačen. Za Rusa Vladimira Dalja, leksikografa iz 19. veka, patriotizam je bio “cilj i rezultat vaspitanja mladih, ljubav prema otadžbini”, ali za Engleza dr Semjuela Džonsona, vek pre, “poslednje utočište hulja”. Francuz Gi de Mopasan je tvrdio da je patriotizam “jaje iz kog se legu ratovi”, a američki pisac Mark Tven da “patriotizam znači podržavanje svoje zemlje uvek, a vlade - samo kad to zaslužuje”.

U jednoj od onih rubrika “rekli su o...”, pored velikana svetske književnosti, možda će neko nekad uvrstiti i onu čuvenu rečenicu Dragana Markovića Palme da se “patriotizam u traktor ne sipa”. Palma je zahvaljujući njoj postao najveći “evroreformator” među “patriotama”, a ta se dva pojma u srpskom novogovoru, razume se, isključuju.

Zanimljivo je da se poslednjih desetak godina od istraživača javnog mnjenja niko posebno nije pozabavio stepenom patriotizma u Srbiji. Kao da je to u ovoj zemlji ostalo tabutema. Nešto što se ne sme i nije politički korektno.

U većini zapadnoevropskih zemalja, Ameriku da ne spominjemo, postoji kult državne zastave i državnog praznika. Pitanje časti je da na svaki veliki državni praznik na terasama i balkonima, na prozorima stanova budu okačene državne zastave. Na taj način se simbolizuje privrženost državi, naciji, i iskazuje ponos zbog pripadnosti. U Sjedinjenim Državama se dobar novac obrne upravo na kič produkciji sa bojama i zvezdicama američke zastave od dečijih cucli i plišanih lutki, do obnaženog kauboja u tesnim plavo-belo-crvenim gaćicama sa belim zvezdicama američkog nacionalnog ponosa, s kojim možete da se slikate na Tajm skveru u Njujorku. Kod nas takvog kulta zastave ili himne nema. Ne samo da će se retko gde na privatnoj kući ili stanu videti zastava, nego ni sve državne institucije, iako im je to zakonska obaveza, ne nalaze za shodno da istaknu ovo državno znamenje.

- Živeo sam nekoliko godina u Švajcarskoj i jedan od najupečatljivijih utisaka nosim upravo iz vremena avgustovske proslave njihovog državnog praznika, Dana Švajcarske konfederacije - priča za “Novosti” arhitekta Milan Tamburić iz Beograda. - Na svakom prozoru i balkonu istaknute su tog dana švajcarske zastave. Oni to ne shvataju kao obavezu, nego kao potrebu da iskažu svoju privrženost otadžbini i svoj patriotizam. Kada sam to pričao prijateljima u Srbiji, jedan od njih mi je rezignirano rekao: “Kada bih okačio zastavu Srbije na moju kuću, mislim da bi posle nekoliko sati došli da provere skrivam li Ratka Mladića”.

A pisac Mića Danojlić jednom je napisao: “Rodoljub sam koliko se to ne da izbeći, kosmopolita koliko me svet poštuje i prihvata.”


A ŠTA DECA KAŽU

DECA koja su se rodila uoči oktobarskih promena danas imaju 11 godina i peti su razred osnovne škole. Razgovarali smo sa grupom njih o patriotizmu. Uglavnom znaju da izrecituju srpsku himnu “Bože pravde”, naučili su je na času muzičkog, a znaju i boje srpske zastave: crveno, plavo, belo.

Vole li svoju zemlju? Zašto? Šta im se ne sviđa? Šta su o svojoj zemlji saznali u školi, a šta kod kuće? Ovo su njihovi najzanimljiviji odgovori, koji pokazuju da su mediji i roditelji posebno značajni za njihovu svest o patriotizmu.

Relja Đ.:

- Patriota, to je onaj čovek koji voli svoju zemlju. Ja volim svoju zemlju. Tu sam rođen. Tu mi je maternji jezik.

Bogdan J.:

- U srpskom, istoriji, građanskom, učimo kako da se ponašamo, da volimo svoju zemlju i da poštujemo neka pravila. Isto i kod kuće, naučili su me da volim svoju zemlju i svoj narod, i svoj jezik, ali da volim i druge. Srpski se govori u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni, Hrvatskoj, to je sve naš jezik, ali malo izmenjen.

Jovan M.:

- Svi ti jezici su poreklom iz danas nepostojeće Jugoslavije, to je bio jedan jezik dok se nismo podelili, to su sve male izmene.

Julijana K.:

- Volim svoju zemlju zato što sam navikla na okruženje, ali ne nameravam da ostanem u njoj u budućnosti, jer ne verujem da ću baš lako naći posao i da ću moći da ostvarim neke svoje ciljeve, pa ću najverovatnije otići odavde.

Aleksandra D.:

- Volim svoju zemlju zato što smo pošten i hrabar narod. A ne sviđa mi se što je puno zagađeno. Prljave ulice, prljavi autobusi. Mi smo prvi imali zlatne viljuške. A ovi drugi su jeli rukama, nisu imali ništa i to su od nas uzeli. U ratovima i drugim kosovskim bitkama. To me je naučila baka.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (135)

ШОНЕ

19.11.2011. 21:12

Југословенство,највећа заблуда српског националног корпуса ...

nikolina

20.11.2011. 09:08

@ШОНЕ - Tad je bilo mnogo bolje ,pitajte babe i oceve ako hoce iskreni da budu .Ovim danasnjim sto su se tek izlegli ili izasli iz lista kupusa ili ih roda tek donela bi preporucila da dobro prouce proslo i sadasnje vreme pa ce im mnoge stvari biti jasnije.

paja1

20.11.2011. 12:17

@ШОНЕ - jugoslavija i tito ? vratio bi se u ta vremena odmah ! pogresio sam kada sam jednom davno kritikovao tita i tadasnju vlast sada tek svhatam drug stari je bio genije a sfrj nalepsi period mog zivota

CipiRipi

20.11.2011. 15:11

@ШОНЕ - Najveća, najgluplja i samim tim najkrvavije plaćena sa najtežim i najdužim posledicama!

MatijaBG

19.11.2011. 21:16

Ljubav prema Otadzbini se ne uci na taj nacin sto se prodaju dresovi sa natpisima Vidica,Stankovica,sto se sutac pernate loptice Novak Djokovic velica....vec ucenjem o srpskoj istoriji,knjizevnosti.......deci se prica o Tesli,Andricu,Ducicu,a ne o Ratku Mladicu,Karadzicu,Seselju.....vecina dece nema pojma da nabroji pet reka u Srbiji,ali svako od njih zna popuniti tiket u kladionici,cast izuzetcima.......JADNO!

Dejan J

20.11.2011. 03:14

@MatijaBG - Moj Matija da nije bilo Tesle,Andrica a posebno Jovana Ducica mi danas nebi ni imali ni Ratka Mladica ,Milosevica itd itd.U njihovoj pameti i velicini,pisanju,govoru je sazeta sva Srpska patnja bol i nepravda kojiu su nam licno oni govorili,citajuci i slusajucu sta su pisali i govorili otvorena su vrata danasnjeg nacionalizma i patriotizma.Naravno da deca treba da ih uce jer Andricevi romani,Duciceve pesme govore kako je tesko biti Srbin i koliko nepravde nam je ucinjeno od strane komsija i sve

igor--pancevo---srbija

20.11.2011. 22:48

@MatijaBG - jadan si ti matija-bg..ako si uopste iz bg!! nemamo ni jedan valjani razlog da ti verujemo s obzirom na kolicinuantisrpskog propagandnog smeca , koje stalno istovarujes ovde kroz svoje komentare!!

Mara Ivkovic

19.11.2011. 21:21

Mi, koji smo emigranti; izgubili smo svoju otadzbinu, a drugu nismo nasli! Rodoljublje, medju Srbima, odrzava se u rularnim oblastima a u gradovima je izgubljen svaki osecaj za otadzbinu, posebno u Beogradu! Ni Nis nije mnogo iza Beograda. Da se vratim nazad, ne dolazi u obzir, jer sam 'stranac' u sopstvenoj zemlji, pa kad je tako; bolje da budem stranac tamo gde jesam, nego medju svojim narodom. U rodno mesto ne mogu, jer tamo nema vise moga naroda! Pogledajte ljude sa KiM i bice vam sve jasno.

Miodrag Bumbic

19.11.2011. 21:24

Ojjjj Srbijooo mila mati, uvek cu te tako zvati. Mila zemjlo, mili dome slatko je u srcu tvome!!!

U Srbiji na vlasti Jugokomunisti

19.11.2011. 21:31

Mnogo se izvinjavam!! Srpska vlast ne dozvoljava promenu imena Jugoslovenski Aero Transport u Air Serbia! Imamo Jugoslovensko dramsko pozoriste i Jugoslovensku kinoteku! U Srbiji danas na vlasti oni koji jos placu za strasnom zlocinackom tvorevinom Titovom Jugoslavijom, i idol im je Tito - agent Kominterne kojeg je Staljin (zbog zasluga u ubijanju Staljinovih protivnika Trockista) postavio za generalnog sekretara KPJ i predsednika Jugoslavije.

da dodam

19.11.2011. 22:25

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - Imamo i Jugoslovensko Sportsko Drustvo i jos mnogo toga... Elem, na funkcijama je sve komunisticki porod. Takve smo izabrali. Srbin je u Srbiji nacionalna manjina. Sve sami Srbijanci, ni ne mogu se nazvati Srbima. Srbi jos jedino zive u Republici Srpskoj

Pedja

20.11.2011. 06:44

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - "Srbi jos jedino zive u Republici Srpskoj"Onda tu i ostanite

nikolina

20.11.2011. 09:01

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - @U Srbiji na vlasti Jugokomunisti Ti bre u...i sefa i stanicu kod nas je to vec odavno izbrisano.Kod nas su na vlasti grebatori koji pune svoje djepove.Ja sam rodjena za vreme Tita niko nam nije branio da ucimo o Vojvodi Misicu cak mi se skola zvala Vojvoda Misic.I pre smo slavili Svetog Savu u mojoj kuci tojest kuci moga oca se slavio Sv Arandjeo a otac je radio u vojnom preduzecu .Sad se serviraju koje kakve price.Samo sto se tad znalo ili si u partiji ili si za veru.Samo sad bi 2-3stolice.

ozren

20.11.2011. 11:57

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - i ostacemo tu mi smo svoju drzavu stvorili i dali velike zrtve na sto sam ponosan i ugradili u nju potrebni patriotizam...ne brini se ti za nas ti od tebe ne ocekujemo nista ti bi vjerovatno i rodjenu majku prodao za neku licnu korist

paja

20.11.2011. 12:09

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - pod hitno procitaj dejtonski sporazum! postoji samo b i h naravno da srbi zive u b i h

Neverovatno

20.11.2011. 13:01

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - E moj pajo i Pedja... Prosto je neverovatno koliko mrznje u vama ima prema svom narodu koji je najvise propatio zbog ljubavi prema Srbiji. Dok smo se mi ovamo potkusurivali njihovim zrtvama i prodavali njihove teritorije zarad ukidanja sankcija, oni su ginuli verujuci u srpstvo. Zato sto smo takvi, sto ne postujemo nista svoje sto nam je uvek sve tudje bolje i prece, zato su svi i pobegli od nas. Jedino su nam jos oni ostali a vi tako. Braco Srbi iz Republike Srpske, izvinjavam se u ime Srbije

coca cola

20.11.2011. 13:47

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - koje skupocene teritorije? gomila kamenja u odvratnoj bosni ?zbog koga je srbija bila pod sankcijama ?izvinite braco prekodrinski srbi ucite i postujte bosanski jezik da nam ne uvedu sankcije jer ja vise necu da pijem benzin zbog vas i vasih simpatizera

CipiRipi

20.11.2011. 15:08

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - 1995 e mi je moj kolega objašnjavao: Ja hoću bre da moje dete jede čokoladu. U potpunosti se slažem sa njim i spreman sam a to sam mu i tada rekao, da mu nadoknadim svu štetu koju je imalo njegovo dete zbog prekodrinskih Srba pod uslovom da mu nadoknade istu tu štetu kada mu Kosovo zapale. Mislim da me nije nikada razumeo.

milziv

19.11.2011. 21:42

vidim u ovoj rubrici pise Gospodin kako je u svajcarskoj za vreme njihovog praznika svude zastave,,Tacno je i ja radim u svajcarskoj ,Ali svajcarska 700 godina nije ratoval.franak im je bio od kako su i oni.A kod nas u Srbiji bezbroj Ratova,istorija se krojila valuta se menjala ko zna koliko puta,Jedino se ponosim sto sam Srbin,,

Idler

19.11.2011. 21:58

Patriotizam ste mogli/trebali pokazati dok vas je NATO bombardirao. Samo ste trebali izdržati još malo, mjesec najviše. Bombe ne bi padale neprekidno, a kopnena invazija nije nit bila u planu. Kosovo ste izgubili zbog tih mjesec-dva nespremnosti na žrtvu i odricanje....sve ovo drugo su prazne priče !!!

Mile

19.11.2011. 23:48

@Idler - Ajde Prestani da pljujes po Srbiji u svakom Komentaru, bavi se vise tvojom Croatiom. Ne pricaj o onome sto ne znas. Lako je tebi sada o tome Trucati, a ja kao Veteran Kosovskog rata ti mogu samo potvrditi da je Vojska tada se zvala SRJ ali je bila Vojska Srbije, bila spremna da nastavi rat ali su Politicari doneli odluku. Kada su nam javili da je dosao " MIR" svi moji ratni drugovi su se radovali a Ja sam plakao kao nikada od tuge, jer sam znao sta ce Kapitulacija doneti.

necu reci ime

20.11.2011. 08:50

@Idler - @Mile nisam za rat ali da je vojska malo duze bila na Kosovu bilo bi sad drugacije.Zao mi je svakog ko daleko bilo pogine ili strada ali sam kasno shvatila da se Kosovo tad trebalo braniti do kraja.Mada nismo mi mogli da se bijemo sa jacima od sebe kukavice nisu imale hrabrosti da sidju dole,a iz vazduha je lako unistavati jedan narod.Mi cemo drugima vecito biti trn u oku zato sto vekovima nismo dali da nas pokore ,dok sve nase komsije su bile necije sluge.Zbog toga nas i mrze.

Idler

20.11.2011. 09:29

@Idler - @Mile...ako je istina to što si napisao svaka ti čast. Zapravo je još znakovitije što si se prepoznao, što te to pogodilo i to puno govori o tebi (iskreno to mislim). Međutim moj komentar nije niti bio upućen ljudima poput tebe.

srban

20.11.2011. 10:12

@Idler - U-dler, moraš posetiti doktora, kod tebe su očigledni simptomi srbitis opsesivus mania hronicus ;)))

195 / 95

19.11.2011. 22:01

Neko zove to patriotitizam a neko nacionalizam . .E ,a ja sam nacionalista.Volim moju Srbiju a ne mrzim nikog drugog. A sto se tice zvanicnog jezika u Srbiji,ne bih bas rekao da je srpski zvanican. Ima tu jos po koji jezik. Table sa natpisima drzavnih ustanova ,su uglavnom ispisane ,srpskim ,madjarskim ,slovackim , hrvatskim ,bugarskim i ko zna kojium jos jezikom. Isto kao u najdemokratskijim zemljama Americi ,Engleskoj Nemackoj.. A ako odem na sever Vojvodine ,pozeljno je da znam madjarsk

Novak

19.11.2011. 22:05

Jasam odraso kao Jugosloven (Srbin) i tosunas ucili po Srbiji dok ostale bivse republike su bile ucile svij narod da budu ponosni i velikani gdesu rodjeni a mi Srbismo bili prodati sa nasim vladarima dasmo Jugosloveni dok je sve bilo iluzija. Ucite mlade da budu ponosni sa Srbijom i svojom kulturom ja i ako zivim daleko ja sada u stare godine ucim sa ponosom da moj unuk ima ponos odaklemuje dedino poreklo. Srbijo tisi jedina cista zemlja na Balkanu koju svi zele da prekrste ali nece uspeti!!!

Pokret za zivot Srbije

19.11.2011. 22:21

Ne vredi. Od kad su zuti dosli na vlast, ubise se da nam stalno nabiju nekakav osecaj krivice i sramote. Ubili su svaki osecaj patriotizma u narodu, a to se najbolje ispoljilo u sportovima. Nekad su nam reprezentacije kidale na svim prvenstvima, a danas... Sramota

Clara Ford

19.11.2011. 22:45

Nema ljubavi gladnog stomaka. Vecina gladuje. Gete je bio u pravu kada je rekao da nije kriv sto je slucajno rodjen na odredjenom parcetu zemlje.

2fast

20.11.2011. 06:41

@Clara Ford - U pravu ste. Na zalost, nasim ostrascenim velikoSrbima je to tesko objasniti. tesko shvataju da i drugi narodi, nacije i vere imaju ista prava kao i oni.

alo

19.11.2011. 23:00

1850. godine je u Beču postignut istorijski dogovor hrvatskih i srpskih pisaca i lingvista kojim je udaren temelj zajedničkom srpskohrvatskom jeziku, kao i suvremenim književnim standardima: bosanskom, hrvatskom, crnogorskom i srpskom, koji su nastali na njegovim osnovama. Glavni potpisnik sporazuma sa srpske strane bio je Vuk Stefanović Karadžić, a sa hrvatske Ivan Mažuranić.

Aleksandar

19.11.2011. 23:10

Pod hitno treba raskrstiti sa Jugoslavijom i jugoslovenstvom, jer toga vise nema. To nas je mnogo kostalo, od kralja Aleksandra pa nadalje, onda Titov komunizam, pa ekstremni nacionalizam devedesetih... Patriotizam znaci voleti svoju zemlju, a postovati tudje. Nemoj da radis drugima ono sto ne bi voleo da drugi rade tebi. Tako, spaljivanje necije zastave nije patriotizam vec fanatizam. Otadzbina se voli - sto si dalje od nje, shvatas koliko ti zapravo nedostaje. Nasa himna je Boze pravde. Tacka.

Barjak

19.11.2011. 23:29

kao prvo kult zastave, na tolikom stepenu postoji samo u SAD, nigde u svetu nema takvog kulta jer je razlog sto ta zastava prestavlja njima nacin zivota a ne sta im znaci. Drugo, u CH je obicna glupost te zastave na terasama, to se samo vidi u centralnim kantonima gde si vreli sviceri, njima je tu zastava i kad nije praznik.Ponosan i casan sto sam Srbin, zastava i ikona uvek na zidu. Ali za sada, sto se tice starijih je normalno sto nema kulta zastave, bili su dugo crveni na tlu Srbije...

4xS

20.11.2011. 09:12

@Barjak - u americi mlataranje zastavom je patriotizam, dok u nekim drugim drzavama, kao ovdje u Svedskoj ako postavis zastavu ispred kuce ili na balkok bices proglasen nacista... tako da to nema veze sa crvenima...

Tanja F

19.11.2011. 23:33

Ime mi je Vjeroljub, prezime mi RodoljubCrnu Goru rodnu grudu kamen pase odasvuduSrpski pisem i zborim, svakom gromko govorim:Narodnost mi srbinska, um i dusa slavjanska.

Duško Dragoljević

19.11.2011. 23:42

U Srbiji je patriotizam = nacionalizam = šovinizam iako te tri stvari nisu iste ... Amerikanci su velike patriote ali oni su - Amerikanci a ne Srbin, Mađar, Nemac, Englez, Turčin i tako dalje ... Nikada ovde neće biti patriotizma u onom pravom smislu jer je nacionalizam ono što nam drugi uporno nameću ... Pokušavano je u našoj prošlosti da se napravi nešto tako da se bude veliki patriota i da svi budu isti (jugosloveni) ali se to dva puta završilo u krvi ...

Mihailo Krunić

19.11.2011. 23:45

Voli sebe, ali ne budi narcisoid, jer ako si ovo, onda ti nikoga nevoliš! To je tako Mateja BG.

Milutin

20.11.2011. 00:04

Pa kako za vas i da bude rodoljublja kada ga vi ''novinari, drzavnici, politicari, nvo i slicni'' odmah predstavljate kao huliganizam, nacionalizam, klerofasizam i jedva cekam da cujem novi predizborni naziv. ;)

011

20.11.2011. 00:11

Србски језик јесте званичан, као и једино србско писмо-ћирилица. Друго је што већина користи хрватску латиницу.

Vanja

20.11.2011. 00:37

@011 - *srpski... ako vec hoces da raspravljas o jeziku, makar njegovo ime napisi pravilno.

aca

20.11.2011. 01:41

@011 - za domaći da obnoviš: jednačenje suglasnika po zvučnosti. srpski jezik i književnost - lekcija iz 5. razreda majstore !!

logistika

20.11.2011. 00:33

Prava Srbija, kakva je bila i treba da bude, je zaspala i nije se jos probudila od 1918......Treba daverujemo u Boga, da se kunemo u zastavu nasu, da se ponosimo i dicimo orlom Nemanjica, da postujemo sve zemlje (koliko treba a ne slepo) i da pomazemo jedni drugima. Da radimo a ne da zavidimo, da se secamo ali i da napredujemo, da ne zaboravimo pale heroje a ne da ih iskoristavamo, da se dicimo a ne da se stidimo..........................

paja

20.11.2011. 12:04

@logistika - deca pionira da veruju u boga?nece moci ove noci!i jos nesto nisu orlovi na zastavi nego supovi jastrebovi zar ne?

U Srbiji na vlasti Jugokomunisti

20.11.2011. 06:20

Mnogo se izvinjavam!! Srpska vlast ne dozvoljava promenu imena Jugoslovenski Aero Transport u Air Serbia! Imamo Jugoslovensko dramsko pozoriste i Jugoslovensku kinoteku! U Srbiji danas na vlasti oni koji jos placu za strasnom zlocinackom tvorevinom Titovom Jugoslavijom, i idol im je Tito - agent Kominterne kojeg je Staljin (zbog zasluga u ubijanju Staljinovih protivnika Trockista) postavio za generalnog sekretara KPJ i predsednika Jugoslavije.

Mihailo Krunić

20.11.2011. 11:31

@U Srbiji na vlasti Jugokomunisti - Da li znaš, da jedna institucija bivše JUGOSLAVIJE, ne moše i nesme da menja svoj naziv, pa makar od te dršave ostalo površine jednog tora? Rim se ne stidi naziva nekih ulica, i ako bi po vašoj logici, Rim trebao da te ulice preimenije. Pored grada kojeg sam pomenuo, takvih naziva ima i u nekim drugim gradovima Evrope i sveta. Mnogi ne shvataju, a u iste i vas svrstavam, da su ti nazivi dokumenti "istorije" prošlosti, ma kakva ona bila. Mihailo

Makaveli

20.11.2011. 08:31

Dokle god budemo ''slavili'' Tita(druga starog) a ne Svetog Savu,dokle god se budemo dicili izgubljenim ratovima a ne prvom,drugom ustanku,dokle god se budemo klanjali parama,umesto ikonama,dokle god budu prazne crkve na liturgijama i pricestima,dokle god nam mladi budu pogresno vodjeni laznim idolima umesto naucnicima,sportistima,knjizevnicima ova drzava ce propasti.NE DAJ BOZE,ali poenta je samo ljubav u porodicu,vera u Boga i odanost majci Srbiji.toliko.... :)

Makaveli

20.11.2011. 11:29

@Makaveli - ovo sigurno disslajkovali ovi iz LDP-a,ili SPO-a koji se klanjaju Cedici Belom,ili Vuku Samotnjaku ;) cobani!!!

mera ili zamera

20.11.2011. 08:53

U Srbiji imate 2 vrste Srba. 1. oni koji se gade svog porekla i kriju ga i koji apsolutno nemaju ni najmanji osecaj za patriotizam jer su pos vom vidjenju kosmopolite. 2 ljude GURNUTe u laznu verziju patriotizma koju su svesno tokom 90 tih promovisali seseljeci i vukovi..ni jedana ni druga opacija nisu normalne i predstavljaju u stvari omnipotentan primer kako socijalno raslojeno drustvo gubi osnovne pojmove o sebi i svojom identitetu...to je duga i tuzna prica i samo jos ovo

The Clash

20.11.2011. 08:55

Patriotizam je postao jedna ofucana fraza i stvarno"poslednje utociste hulja"i neznalica.Ljudi nesigurnog identiteta se kriju iza laznog patriotizma.Iskreni patriota(ne dopada mi se rec zbog zloupotrbe,draza mi je rodoljub),poznaje svoju kulturu, zemlju&narod.Nikada ne zloupotrbljava svoja rodoljubiva osecanja na stetu drugoga.Na Balkanu je svaki patriotizam negativan,osim iskrenih ljudskih osecanja.Pravi patriota ne negira drugoga i njegov identitet na ustrb uzdizanja vrednosti svog identiteta.

prekodrinski

20.11.2011. 11:59

@Rade B.Luka - vi zivite u bosni i bolje bih bilo da se okrenete prema glavnom gradu b i h sarajevu procitaj dejtonski sporazum

Stevan Ostojic BG

20.11.2011. 12:04

@Rade B.Luka - Najvece rodoljublje oni iz bosne i kosova izrazavaju kroz iskoristavanje srbijanskih para a koliko im je do Srbije stalo videli smo za vreme rata kada su masovno bezali u evropu,grcku...

Mister No

20.11.2011. 12:31

@Rade B.Luka - Rade, u pravu si. Pozdrav od Srbina iz Srbije. A ova dva komentara govore koliko ljudi ne vide dalje od svog tanjira!!!

Dejan J

20.11.2011. 12:34

@Rade B.Luka - Veoma zanimljiv i provokativan komentar jednog Srbomrsca,pa koliko je samo Srba iz Srbije otislo u tu Evropu i Svet,drugo Kosovo je bilo deo Srbije prema tome to je deo Srbije,ali koliko naroda je ostalo i u Bosni i na Kosovu to je sustina sta je hteo ovaj covek da kaze i koliko taj napaceni narod voli Srbiju.Ne mozes ti to da razumes jer si pokvaren u dusi i zatrovan mrznjom prema svemu Srpskom.A ti sto su otisli su takodje najveci Srbi jer salju pare koje ti puno volis i puno ljudi zivi od tog

Sale

20.11.2011. 12:59

@Rade B.Luka - Sto da se okrecu prema bosni kada tamosnji muslimani bi zivot dali za Tursku, koja je uzgred i unistila srednjovekovnu bosansku drzavu?

logistika

20.11.2011. 13:45

@Rade B.Luka - bas tako Rade, koliko su mi puta Beogradjani rekli da sam Bosanac da nemam pameti zato sto kazem "dje" "bolan" i ostale.......a ja jednako se protivim Srbima koji kazu da nas Srbi iz Srbije ne vole, ne iz BG samo.....sa argumentima ih ubedim da nam je to MAJKA pa i oni tako zavrse i zbore.....e to vam je patriotizam, nasa slepa ljubav prema Srbiji nas Srba iz RS.....da nas ne dodje na stadione utakmica repke bili bi i onakeo vec prazni....Republika SRPSKA i SRBIJA

SRBIN CG

20.11.2011. 14:05

@Rade B.Luka - Nikad ne zaboravite,nikad ne potcijenite Srbe iz CG!!!!!!!!!! Svaka cast svima ali bih ja vec kada dijelite Srbe na prvom mjestu stavio Krajisnike!!!!! Ratko ovo za vas iz R.Srpske vazi u poslednje dvije decenije i ako Bog da za uvijek. Zapamti, Srbi iz CG su slavno ginuli na Mojkovcu prije 100 godina za spas nase vojske,naroda i drzave Srbije zajedno sa ostalim Srbima. Ne odvajaj tako Srbe!

ziveli mi

20.11.2011. 14:12

@Rade B.Luka - STEVANE znamo, evo BG osiromasi davajuci pare ostalim delovima, jadni vi svi vas iskoriscavaju a vi svi postnjacine!!! POZ za brata Rada od ŠAPČANA

CipiRipi

20.11.2011. 14:55

@Rade B.Luka - Kamo puste sreće da vi bar upola volite Srbiju kao Srbi sa Kosova i iz Krajine!

niko

20.11.2011. 16:23

@Rade B.Luka - Apsolutno tacno, da mogu jos bi nas isterali iz nasih rodjenih kuca.

2fast

21.11.2011. 08:52

@Rade B.Luka - Okrenuli bi oni glavu i prema Teheranu kada bi mogli dobivati pare bez rada, kao sto dobivaju od Srbije.

Makedonac

20.11.2011. 10:01

Pogledajte u Makedoniji sta znaci biti patriota i voleti svoju zemlju.Koliko samo zastava ima.Mi volimo svoju zemlju i nikog ne mrzimo.Ne mrzim ni Grke.Ja verujem da se moze i sa njima naci resenje,ali politicari to ne zele.

Makaveli

20.11.2011. 11:31

@Makedonac - ti Makedonac da ti nije bilo Tita ne bi imao drzavu...zato cuti ;) umesto onog Aleksandra na trgu bolje da slavite Broza sto vam je 60-tih dao drzavu ;)

englez

20.11.2011. 13:15

@Makedonac - Pazi prijatelju, vasu aroganciju platicete svojim nestankom, na lazi se na gradi istina !

Makedonac

20.11.2011. 13:32

@Makedonac - Da nestanemo? znaci postojimo :) Pa i da nestanemo pa sta :) onda zivimooo do tog zadnjeg dana srecnooo :) Ej bre ljudi,previse ozbiljno shvatate zivot :) Naucite prvo da ne mrzite nikoga,bice vam lakse

Makaveli

20.11.2011. 13:58

@Makedonac - mogu...ali ti istoriju Makedonije nikada ;) posto postojite tek 40-tak godinica ccc :)))

Makedonac

20.11.2011. 14:21

@Makedonac - Pa u pravu si,ja nisam istoricar :) nasi istoricari su odavno napisali istoriju i to krvom

Makaveli

20.11.2011. 10:29

Samo cu reci da su me Novosti kao novine razocarale.Ako vi selektivno odobravate komentare,a ujedno ni jedan koji sam pisao nije bio vulgaran onda...Verovatno izbacujete samo one koje vama odgovaraju.Verujem da nisam jedini koji deli ovo misljenje...pozdrav

srban

20.11.2011. 14:39

@Makaveli - Kriterijum je da moras da posaljes bar pet antisrpskih da bi ti prihvatili jedan prosrpski...zabranjeni su komentari kojima se odgovara na uvrede crnogorijanera, hrvatijanera i bosanijanera...uvrede na racun Srpstva smatraju se u "srpskim" medijima najvisom tekovinom demokratije...

Mile

20.11.2011. 16:29

@Makaveli - Makaveli, prestani vredjati sa komentarima i Novosti pustaju prolazDole navedeni komentari nisu za tvoj ponos, i nemoj da se cudis , zasto Srbe niko ne voli... kada tako pises o nasim komsijama Makedoncima ;-))

srban

20.11.2011. 17:56

@Makaveli - Mile, MIle...hmmm...kad cujem to ime uz takve histerične antisrpske komentare pomislim na "Mile Dedaković Jastreb" ili "Mile Petković", obojica komandanti hrvatskih "postrojbi"...moraš naći neko "baš" srpsko ime da se lažno predstavljaš...

Mile

20.11.2011. 19:20

@Makaveli - Antisrpske ,?? zaboga prijatelju .. iz kojij reci ti to izvlacis..??Naslov je ; Otadzbinu ljubi, druge ne mrzi ..,, odnosno mrzi" ;-))

Makaveli

20.11.2011. 20:07

@Makaveli - Vidis tvoja greska je sto mislis da ja vredjam?ja upravo govorim da mrznja nam ne treba ali ne moze neko sa strane tj.Makedonac da nama prica o ponosu,i nacionalizmu kapiras???oni tek ne znaju ko su i sta su...toiko od mene ;)

srban

20.11.2011. 20:23

@Makaveli - Dobro je da si stavio taj znak na kraju, da ljudi znaju da je to kaotrebalo da bude duhovito...

despot07

20.11.2011. 11:37

некада сеу школи учио марксизам данас би требало да се учи јевропизам учитељи би остали исти јер је и једно и друго лудило и српски непријатељ бр.1 -а све што се спомене као српски патриотизам и за једну и другу идеологију је смртни грех

bokaczv

20.11.2011. 12:02

Svaka čast na tekstu, to je ono što evo već tri godine govorim o Srbiji i njenom narodu, neko se stidi izgleda svoje kulture, svojih pjesama, instrumenata, pa danas u Loznici, koju su proslavile gusle i Vuk Karadžić, jedva da možemo vidjeti taj instrument a kamo li da ga čujemo. Važniji su nam Zvezda i Partizan nego sama reprezentacija, to ne mogu da razumijem nikako. Narod se u poslednje vrijeme dosta pokvario pa osim nekih kriminalnih dijela ništa pozitivno ne mogu ni čuti.

Srbin

20.11.2011. 12:51

svugde ima izdajice tako je i kod Srba ima sirom Srbije veliki Srbi kao i u Republici Srpskoj Crnoj Gori itd..I na zapadu ima veliki Srbi kao i velike prodane duse.Nevalja kada se Srbi dele na ovakve i onakve.

mungos

20.11.2011. 13:59

@Delije Novi Bgd - Kao u Djenovi i protiv Estonije i naravno sa robicom,je li tako garagane???

milan

20.11.2011. 13:24

A sta cemo sa onima koji nas Srbe mrze, Hrvati, Albanci, Milovi Crnogorc, lijini Muslimani. Da li i njih treba da volimo, naravno da ne.

srban

20.11.2011. 14:36

@milan - treba ih ignorisati, nisu vredni paznje...to je sve drustvo porazenih u II sv ratu...zato nas mrze, i zato hoce osvetu dok je cetvrti rajh jos snazan...

Mile

20.11.2011. 16:19

@milan - Imenjace, imas pravo.. Svi nas mrze i Hrvati, Bosnjaci, Albanci, Crnogorci,Madjari, Nemci,,, ali da se mi upitamo?? Ko to nas voli???Ako mene niko ne voli ,,sigurno je na meni greska ... ;-))

srban

20.11.2011. 17:53

@milan - neverovatno koliko ljudi pada na tu plitku psiholosku zamku! zemljace, nadji mi JEDAN primer u SVETU da bilo koja nacija VOLI neku drugu naciju, (narocito susednu) pa onda nastavi da pljujes po sopstvenom narodu, jer ga "niko ne voli"!

srban

20.11.2011. 20:21

@milan - Francuzi VOLE Nemce? A Belgijanci se ni medjusobno ne vole! nemas ti pojma, brale...!!!

Vojvodinac

20.11.2011. 13:44

OOo, konačno nešto pametno da pročitim... Jako, jako dobar tekst... 100 x palac gore... Da je sreće svaka učionica u Srbiji bi morala da ima zastavu i grb i da se bar jednom godišnje peva himna... tako je NPR u Grčkoj...

Ивана

20.11.2011. 13:49

Све смо уништили погрешном политиком и васпитањем.Код нас је туђе писмо у употреби(држава то подстиче и крши устав)укинули смо војску,застава нам не представља ништа,тркамо се у убацању страних речи, сваки наш производ се изругује(туђе се велича)итд.

Reci slobodno ko je to

20.11.2011. 15:08

@Ивана - Ivana, nismo "mi" unistili srpski jezik i ukinuli srpsku vojsku, prvi put u istoriji covecanstva - nego danasnja vlast koja ima svoje ime i prezime!

Никола

20.11.2011. 13:51

Од када се дете роди у породици ,школству ,јавним гласилима,и свуда на сваком кораку треба да се усађује свест о патриотизму и вољењу своје државе.Тако је на западу и зато су развијенији од нас

Mile

20.11.2011. 16:13

@Никола - Hvali svoje , hvataj se inostranstva. Sigurno da su veci patrioti, oni koji zive van Srbije. Patriotizma je ostalo malo , onim ljudima koji jedva sastavljaju kraj sa krajem (ekonomskim) :-((

CipiRipi

20.11.2011. 14:49

Svi oni koje mrzim neka mi uzvrate trostruko i svi oni koje volim neka mi uzvrate polovično ja ću biti siguran da će mi i praunuci živeti sretno i slobodno.

Rade B.Luka

20.11.2011. 15:03

Srbi iz bosne i kosova vole Srbiju onoliko koliko im posalje para i vojnika a sve ostalo je demagogija.

beko

20.11.2011. 18:47

@Rade B.Luka - znas sta, ja volim srbiju pa makar nemala para nevoli se samo neko zbog para(zinulo ti dupe za parama) a inace sam iz rep.Srpske e toliko za sada.

englez

20.11.2011. 20:05

@Rade B.Luka - Ja sam takodje iz Banjaluke i Srbin sam do kosti, ali kako starim, sve manje volim Srbiju, dobro se sjecam kako ste nam sankcije drmnuli kad su nas ustasko turske horde napadale. Samo da vama skinu sankcije, pljuvali ste po nama gore nego ovi konvertiti. Pa pogledajte samo kako se ponasate prema Srbima sa Kosmeta, nema u vama ni grama patriotizma, najgori su Beogradjani ti ljudi kao da nemaju oca ni majke, sve bi dali za saku dolara.

Косовац

20.11.2011. 15:03

Битно је да децу одгајамо у црквеном духу и онда нећемо имати проблем са тим да ли ће када одрасту бити прави родољуби!!!

Marko

20.11.2011. 15:35

@Косовац - POTPUNO SE SLAZEM! Trebamo pruziti mladima mogucnosti koje nam komunisticka drzava (SFRJ) nikada nije dozvoljavala (veronauku, etno-turizam, kucno skolovanje, ekskurzije i jos mnogo toga). Jedino se na taj nacin mozemo oporaviti od ove dugotrajne "tranzicije" i jedino cemo tako uspeti da povratimo pravi duh Srbije koji je decenijama bio zataskivan i zabranjivan!

virdus

20.11.2011. 16:34

@Косовац - .....upravo tako,jer ako je neko svoju slobodu skupo placao onda su to Srbi i ako je neka Crkva vise stradala onda je to Srpska Pravoslavna Crkva,uvek uz svoj narod zato i narod treba da bude uz svoju Crkvu....slava Bogu...

Mihailo Krunić

20.11.2011. 15:13

Analizirajući reakcije na moj komentar o očuvanju spomenika iz prošlosti, jer je to ISTORIJA, mnogo više ima onih koji to ne podržavaju, pa onda nije ničudo što se naši spomenici na KOSOVU i METOHIJI ruše. To me brine, i razočaran sam sa duho nas Srba! Mihailo

Icemrek Lyorak

20.11.2011. 16:22

То брале! Некима није јасно да се и тако може. Ако другога не мрзиш,ни он тебе неће мрзети. Само мало позитивног резултата ће донети ако у школи уче да друге не мрзимо само зато што није Србин кад у породици није исти случај.

Milo Vasic

20.11.2011. 16:28

Samo ima jedan problem , Srbi imaju Genu da ni sami sebe ne vole , a da ne pricamo o drugima !Nazalost , Gena je nasledna !!!

Icemrek Lyorak

20.11.2011. 18:19

@Milo Vasic - Васићу, да си у праву, цела Србија би била нацистичка, али на сву срећу није тако.

susret ili ne

20.11.2011. 18:56

@Milo Vasic - vasicu a ko tebe placa da siris lazi o ljudima/??? ili si onako malo na svoju ruku??? o cemu ti trabunjas??? zivim u Srbiji i mogu reci nismo idealni ali ne znam nikog ko ima bilo kakvu genu ili nesto slicno tome..lupas ili si pijan.....

Milo Vasic

21.11.2011. 20:08

@Milo Vasic - Icemerek@. Pogledaj Portal Vesti Rodjo , pa ces da vidis 99 ,9 % mrze sve sto nije Srpsko , ma kakvo ono bilo !!!!!!!!!!!!!!!!!

razmisljam

20.11.2011. 16:57

razmisljam da tuzim vas list zbog uvredljive fotografije decala sa sajkacom i krsenja zakona o zastiti identiteta dece.

delija

20.11.2011. 19:03

Ljubav prema majku srbiju i otadzbinu se uci na zvezdinom severu medju delijama. Zvezda Srbija Kosova Metohija!!!!

ponos i očaj

20.11.2011. 19:13

Srbija je propala država dokle god se vodi ovakva politika i mogu da je volim kada ova zemlja stane na noge, jer sam trenutno razočaran i mlad.

Dusan,Svedska.

20.11.2011. 19:41

U normalnoj drzavi za ovu fotografiju gore bi neko odgovarao jer predstavlja zloupotrebu djece u politicke svrhe.

o zakonu

23.11.2011. 17:36

@Dusan,Svedska. - gospojice prica o zakonu..ako ste nepismeni nek vam neko procita i clanove nekih nasoh Zakona a u medjuvremenu se opismenite..nije sve u cajber sexu gdjice

Lara

24.11.2011. 08:43

@Dusan,Svedska. - Ako cemo o pismenosti, Vas komentar bi trebalo da glasi: Gospodjice (iako ne raspolazete tom informacijom, a recenica se uvek pocinje velikim slovom), prica o Zakonu (pa navedete naziv zakona).(dve tacke ne postoje u srpskom jeziku) Ako ste nepismeni, neka Vam (ako vec persirate, to se cini velikim slovom) neko procita i clanove nekih nasih zakona (za razliku od Vas odlicno poznajem domace zakone),a u medjuvremenu se opismenite. Komentar o sajber seksu (tako se pise) mnogo govori o Vama!

Amerikanac

20.11.2011. 20:03

Ja jos cekam CCCCTo je samo mit i nista drugo Da ga be bilo bila bi danas i RSK i Kosovo bi bilo jos nase

mm

20.11.2011. 21:35

Patriotizam u Srbiji su nazivali nacionalizmom i pokusavali na sve moguce nacine da ga uguse

korov i kucine

23.11.2011. 17:38

@mm - ma da su ga ugusili nisu..vidis i sam..sve prsti od oslobodilaca kosova i onih koji bi u ime srpstva opet jurili tudje frizidere....BOze pomozi

tragedija

21.11.2011. 10:00

gospodo i drugovi...u ime poginulih i oni koji i danas ginu od gladi u aparthejdu koji se zove srbija molim vas da prestanete da baljezgate gluposti....najveci urlatori o srpstvu su spremni da sutra pljunu svog siromasnog ili bolesnog sunarodnika koji im se i malo zameri..pogledajte jadi bedu juga Srbije i videcete strahotu fasizma u kome milioni gladuju dok beogradski majmuni trube o kosovu ...nema Boga i sa nama je gotovo.

MarkoBg

21.11.2011. 20:57

@tragedija - Urlatori su uvek isti bilo da pijani buncaju sa partizanskog bureta ili se obracaju sa Ravne gore. O takvima se uopste i ne pise u ovom clanku. Govori se o komponenti svake zdrave drzave, o patriotizmu. I slazem se da ga u Srbiji ima manje nego u Nigeriji. Za tako nesto nema opravdanja, to je kriza svesti cele jedne nacije...kriza koja traje citavih 70 godina.

Thn

22.11.2011. 10:02

@tragedija - Nije nama Bog kriv sto smo takvi kakvi jesmo,inace komentar gadja sustinu