Milorad Ekmečić: U ovakvu Evropu ne treba žuriti

Miloslav RAJKOVIĆ

03. 12. 2011. u 20:58

Akademik o evropskom putu Srbije, Demokratiji američkog biznisa, naciji i korupciji

Put u Evropu je put na Mesec - kad tamo dođeš, osnovno je kada ćeš se vratiti svojoj kući. Za Evropom leleču u Srbiji jedino naši vrli političari, verujući da će im Evropa ponovo podići ono što su oni kod kuće razorili. Komunizam je uspeo da Jugoslaviju od agrarne zemlje pretvori u poluindustrijsko društvo. To više ne postoji. U Nišu je u elektronskoj industriji bilo zaposleno više od 10.000 radnika, u industriji automobila u Kragujevcu još i više - kaže u razgovoru za „Novosti“ akademik Milorad Ekmečić.

I objašnjava šta se dogodilo:

- Južnoslovenski prostor je, kao i znatan deo srednje Evrope i Balkana, bio dvorište evropske, u prvom redu nemačke, industrije. Srbiju je stvarala kompradorska buržoazija, trgovinom sa Istoka na Zapad i obratno. Industrijska buržoazija izvozi samo u jednom smeru, izvozi svoju robu, a ne krčmi tuđu na dve strane. Mi se danas vraćamo tamo gde smo pre komunizma bili, u ekonomiju koju su samo obrazovaniji nazivali kompradorskom, a običan narod Levantom. Za Evropom leleču političari zbog svojih promašaja i nade da će, kao sa uvozom američke demokratije, opet ovom narodu prodavati rog za sveću. Za evropskom valutom su lelekali narodi koji su svoju valutu pretvorili u prazan papir.

* Naš voz ide evropskim kolosekom, jer drugog nema?

- Ne bih želeo današnje vozovođe. Srbi su vazda bili u Evropi, a u ovu Evropu ne treba žuriti. Mi moramo biti u Evropi i nije bitno ko će nam otvoriti te kapije, uvezeni demokrati ili oni uvezeni demokrati kojima se ne priznaje da su evropska demokratija. Ujedinjena Evropa je stara Evropa - siromašniji jug i bogatiji sever. Nije čudo da su danas u krizi Grčka, Italija, Španija i Portugal.

* Nasuprot evroskepticima, delu elite ništa nije tako dragoceno kao „evropska budućnost“, ni identitet nacije, ni vlastita istorija?

ŽIVOTNO DELO Akademik Milorad Ekmečić (1928), profesor opšte istorije sveta, jedinstvena ličnost među srpskim istoričarima, i u poznimm godinama naučnim studijama, predavanjima, intervjuima, radom u redakcijama Srpske enciklopedije i Enciklopedije Republike Srpske služi predano svome narodu i nauci, kao što je prema Ciceronovoj reči „savetima, opreznošću i besedama“ stari Katon služio Rimu. Istorijsku sintezu Dugo kretanje između klanja i oranja/Istorija Srba u Novom veku (1492-1992), svoje životno delo, Ekmečić je završio u osamdesetoj. Naslov je pozajmio iz Andrićeve ocene srpske istorije, za koju veli da je najsažetija sinteza istorije jednog naroda. Knjiga je prvi put objavljena 2008, i od tada doživela četiri, a naredne godine trebalo bi da se pojavi i peto dopunjeno izdanje.
- Još me jedino greje razgovor o toj mojoj knjizi - kaže profesor Ekmečić.

- Ne bih smeo da podelim mišljenje da su Srbi danas zaboravili svoju naciju i da im je sveto samo sanjati o ulasku u EU. Globalizacija divljeg kapitalizma je svuda dovela u pitanje naciju. Ne smatram da je to progres, jer je reč samo o malim nacijama, a velike preuzimaju kormilo sveta. U većini zemalja EU je stanje gore nego kod nas. U istoriji je nacija uvek bila izvor narodnog suvereniteta, to jest demokratskog društva. Čovek samo kroz naciju kao prirodnu pojavu (nastalu kroz procese dugog trajanja, a ne posebnim krvnim grupama) ima svoje prirodno pravo na slobodu.

* Nisu je zaboravili, ali sve češće o njoj govore bez imalo samopoštovanja, ponosa, gotovo se sprdajući sa suverenitetom i svojom državom?

- Ovakve faze sumnje u svoju naciju su, kod svih naroda, uvek postojale i prolazile. Osnivač moderne ruske istoriografije, Mahail Karamzin, pre više od dva veka, postavio je pitanje šta se radi u njegovoj savremenoj Rusiji. Odgovorio je: „Krade se!“ A onda je došla herojska Borodinska bitka, pa pad Moskve, pa izgon Napoleona i pobeda u velikom ratu. Posle je došao Čaadajev, sa filozofskim plakanjem što je Rusija prihvatila gnjilo vizantijsko hrišćanstvo, a ne katoličanstvo koje je donelo veliku kulturu. A i to je bilo doba dekabrista koji su ostavili dubok trag u nacionalnoj istoriji. Da ste me upitali šta se danas radi u Srbiji, ja bih kao Karamzin odgovorio: „Krade se!“ Ne treba se sekirati zbog trenutnog nedostatka patriotizma. Ovaj mondijalizam je brzo kvarljiva roba. Ko u njega zabrazdi preko kolena rizikuje da će ga budućnost slaviti kao Boru Stankovića, koji nam je ostavio trajno književno delo.

* Korupcija nije samo naša boljka već najrasprostranjeniji oblik „nihilističke suštine“ savremenog sveta.

- Optuživali su ranije Hrvatsku da nije ispunila uslove za prijem u Evropu, jer je tamo jedan bivši predsednik vlade primio mito od jedne austrijske banke i jedne mađarske naftne kompanije. Kao da Austrija i Mađarska nisu podjednako učestvovale u toj korupcionaškoj proceduri. Kad sutra uđemo u Evropu, ovako kako nam se nameće, ja ću isto tako reći da se u Srbiji još uvek krade, jer taj zanat Evropa kod kuće nije zaboravila. Usvojili su američki lobizam, kao neizbrisiv sistem legalizovanja korupcije, gde se pokušava da zakon odredi dozvoljeni procenat uzimanja.

* Šta je dovelo do toga da je u Srbiji danas sve manje nade, a sve prisutnije beznađe, malodušnost, strepnja?

- Današnje stanje kod nas je posledica načina na koji su demokrate pobedile komunizam. Pre naše „narandžaste revolucije“ i pada Miloševića imali smo predstavu o Evropi kao sređenoj celini. Izgledalo je da se na ta vrata ulazi kao na vrata kluba gde se pije, a niko unapred ne opominje da treba plaćati. Granice Evrope su izgledale kao već svršena stvar. Nije u pitanju samo bivši jugslovenski prostor, gde su stvorene države kao Crna Gora i Kosovo. Njihovo postojanje počiva na pretpostavci da ne postoje etničke matice. U Makedoniji su obustavili popis stanovništva, jer je brojčani pad jedne od etničkih zajednica izmenio ranije poimanje o njenom biću. Belgija je posle godinu i po formirala vladu, kao da je i ona nastala Dejtonskim sporazumom. Još se radi na stvaranju srednjoevropske, podunavske zajednice regija. Mađarska, Rumunija, Bugarska ne pokazuju da su se pomirile sa činjenicom da su njihove državne granice zauvek date.

* Možemo se zapitati ima li naroda koji se udobno osećaju u mnogočlanoj evropskoj familiji?

- U Evropi se osećaju kao kod svoje kuće samo narodi koje je nekoliko vekova grejala mitologija da su oni uvek bili Evropa, a njihovi susedi druge vere nisu. Volterova Evropa, do istočnih granica katoličkog prostora, jedna je duhovna celina. Ne izgleda da je ta Evropa trorogih šešira prebrodila sve muke etničkih nesporazuma. U bivšim jugoslovenskim republikama, sada suverenim državama, ako se to sme glasno govoriti, pad komunizma je doživljavan na isti način kao u Nemačkoj: komunizam je tiranija kao što je bio nacizam. U Rusiji je nemoguće komunizam razdvojiti od osećanja da je on doneo oslobođenje, da postoji oslobodilački antifašizam. Pad komunizma u Rusiji smatra se, barem to važi za postjeljcinovske vlade, kao početak modernizovanja. Ne caruje kao u nas uverenje da će porušene fabrike sada izgraditi Evropa. Nismo slutili da sa Evropom možemo ići nazad, u levantinski tip zajednice. Budimo se u turbnom saznanju da sve stare boljke evropskih naroda postaje i u EU. Mađari se ponašaju kao da im je ujedinjena Evropa dala mandat da obnove staru Ugarsku.

* Pobuna na Menhetnu ukazuje da je „nešto trulo“ i u američkoj demokratiji?

- Filozof Noam Čomski je nedavno poslao poruku pobunjenicima pokreta „Okupacija Volstrita“ da se SAD više ne mogu rukovoditi načelima demokratije. Obe stranke, Demokratska i Republikanska, su stranke biznisa, a ne naroda. Nije u pitanju parlamentarna demokratija, nego demokratija kojom veliki američki biznis osvaja sve slobodne narode sveta. Živimo u zatišju pred buru. Ja ne znam od čega me je više strah, od zatišja ili od bure koja će jednom doći.

* Da li je kriza zapadnog kapitalizma unela promene u socijalni sistem, a te promene donele nove vetrove u tradicionalnim odnosima velikih sila oko kontrole celog sveta?

- Ne verujem. Pokret „Okupacija Volstrita“ liči mi na stare jadikovke, na već viđeno u pobunama omladine u Evropi i SAD u maju i junu 1968. Na televizijskim vestima se lepo moglo videti da u tim grupama nema crnaca, ili ih je veoma malo. Mnogo je profesora univerziteta. Pobuna na Menhetnu do sada je jedino ubrzala povlačanje trupa iz Iraka i Avganistana. I to je velika stvar, ali nije odgovor na pitanja koja je kapitalizam svalio na celi svet. Gde nema crnaca u Americi tamo nema ni pravog otpora. Nije u pitanju crni predsednik, nego činjenica da on, svojim dekretima, ne može menjati socijalno stanje. Dok se stare socijalističke partije, svuda u svetu, bave onim što radi Toni Bler, šef britanskih laburista i realizator ideologije Trećeg puta, dotle nema prave kritike kapitalizma. Najreakcionarniji ministar spoljnih poslova u modernoj Francuskoj, Bernar Kušner, bio je kandidat nekadašnje Socijalističke partije.

* Uprkos krizi, i dalje je američki vojni budžet veći od vojnog budžeta svih drugih zemalja zajedno.

- Više od 60 odsto budžeta za nauku ide na istraživanja u vojne svrhe. Amerika ne zna da li je iz jednog rata izašla, ili ušla u novi. Nije u pitanju samo socijalna nepravda, nego činjenica da ulazimo u civilizaciju ljudoždera. EU je uspela samo u vojnom ujedinjenju stare Evrope, koja i u novom stanju ostaje u starim brigama gloženja oko granica i kako da se stara korupcija nazove novim imenom. Ne funkcioniše Evropa, nego NATO.

* Govorili ste da nema Evrope bez Rusije, o Evropi do Sahalina. Da li je Putinov Evroazijski savez začetak jednog takvog mogućeg projekta u budućnosti?

- Mislim da je to pravi put ujedinjenja Evrope, koja bi imala neki savezni odnos sa ovom državom ruskih zemalja. Evroazijski savez pokriva granice (Rusija, Belorusija i Kazahstan) ruskog naroda. Za stvaranje ovog saveza nedostaje još pristanak Ukrajine, čiji je pravi naziv pre Oktobarske revolucije bio Malorusija. Bila je to tradicionalno ruska zemlja, prva kolevka ruske države - Kijevske Rusije. Deo Ukrajinaca se zaglibio do granice dokle je Volter smatrao da se prostire Evropa. Tek kad pređe tu granicu katoličke Evrope, Evropa će biti osnova nove demokratije u svetu. To je neminovnost, kojoj se i mi Srbi moramo nadati. Biće to težak i dugoročan posao da se pređe granica dveju hrišćanskih crkava. Ne etnička posebnost, nego verska netolerancija odvaja Ukrajinu od Rusije. Ukrajinski nacionalisti upravo nastoje da se ukrajinski jezik nanovo standardizuje na krajnje zapadnim dijalektima. Ali to neće uspeti, pa će se istorijska sudbina povezanosti sa Rusijom, u državnom pogledu, na kraju i ostvariti.

* Može li mali srpski čamac plutati neprivezan za veliku rusku lađu?

NEMAMO SLOBODU MEDIJA * Neretko ste svoja naučna stanovišta i intelektualna uverenja saopštavali u medijima, javnost je sve nezadovoljnija načinom informisanja?
- Mi danas nemamo slobodu informisanja kakvu smo nekada sanjali da ćemo je dobiti. Sve su novine i televizijske stanice u rukama stranih korporacija. Ostali su „Pečat“ i „Večernje novosti“. U većini drugih listova i televizijskih studija postoje otresiti, predani pojedinci koji se ne predaju i pišu iz svoje glave, a sve ostalo je instrumentarij izgradnje drukčije svesti i drukčijeg javnog mnjenja. To se sve može veštački stvarati, kao svest deteta koje je u ranom detinjstvu predato novim roditeljima i ne zna odakle je došlo.

- Ne može. Ni cela Evropa ne može neprivezana za veliku rusku lađu. NATO je bio vojna alijansa protiv Rusije. On je to i danas. Ostaće tako dok Sjedinjene Države, iz rata u rat, ne dožive poraz. Mogu slomiti nezavisne države svih malih naroda na svetu i onda lipsati, jer je to neprirodan, od istorije otuđen, zadatak Sjedinjenih Država. U ovom mom odgovoru je vrlo jasno rečeno da je nemoguće težiti ujedinjenju srpske države sa projektom Evroazijskog saveza (Rusija, Belorusija, Kazahstan i nužno Ukrajina), jer je to ruski etnički savez, a ne slovenski. Jasno je da Srbija nikada ne može biti bez Rusije, jer bi time odsecala - ne samo desnu - nego obe svoje ruke. Zapad nikada neće dozvoliti ujedinjenje Srba u nekom državnom savezu sa Rusijom. Neminovnost je da se EU ne može održati kao vojni savez sa Sjedinjenim Državama, protiv Rusije. U tom pogledu je i naša vezanost sa Rusijom realna i nešto očekivano.

* Bili ste nesuđeni „svedok-ekspert“ odbrane Slobodana Miloševića u Hagu. Kakav je bio vaš odnos prema Miloševiću?

- Moj odnos prema Miloševiću je bio odnos prema Srbiji. Bio je prvi Srbin koga je u državnu politiku uveo narod, a ne maršal Tito. Moja prva misao, pošto je Jugoslavija počela da se ljulja, nešto pre 1990, bila je - sve što se uradi, Beograd ostaje i dalje glavni grad srpskog naroda, republika Srbija njegova istorijska matica.

U izvesnim stvarima se sa Miloševićem nisam slagao, kao što je bilo pitanje Srba u Hrvatskoj, ali sam zaista duboko uveren da je predaja Miloševića Haškom tribunalu bila istorijska greška. Nije on zločinac, nego je zločin prihvatanje ideje Teodora Ruzvelta, iz 1919, da treba stvarati „Ligu pobednika“, sa jednim međunarodnim sudom da kažnjava neposlušne. A neposlušni su bili slovenski narodi, Srbi na prvom mestu.

Pored vrlina umeća državništva, postoje i neka ubeđenja Slobodana Miloševića koja nisu bila samo njegova, nego možda opsesija jedne epohe. Verovao je u socijalizam i, kao dete, bio ubeđen da su zapadne demokratske države SAD, Francuska, Britanija, naši večni saveznici.

* Kažete da su njegova ubeđenja, vera u socijalizam, koji je doživeo slom, bili i „opsesija“ jednog vremena.

- Smatram da je poraz socijalizma u SAD značajniji nego u Rusiji. Pre svega, zbog činjenice da je ukinuo mogućnost da se u toj zemlji više ikada može javiti. Divljanje kapitalizma je najgore ekonomske posledice ostavilo u Sjedinjenim Državama, u kojima su dva velika sindikalna saveza uspela da obezbede osnovne socijalne tekovine socijalizma u svetu: osmočasovni radni dan, određeno zdravstveno, penzijsko i obrazovno osiguranje, zakonom propisanu cenu rada - satnica i dnevnica. Posle Regana, polako se uvodi „kalifornijska nadnica“, plaćanje od oka, kako poslodavci plaćaju rad na crno ilegalnih useljenika iz Meksika. Radi povećanja investicija, Regan je poreski povlastio bogate koji su počeli da se bogate nekoliko stotina puta više nego radnici. Sve dok se ne vrati socijalna država, kakva je u istoriji pobedila posle 1918, neće biti ni stabilnosti ekonomskog i političkog razvoja. Samo bivši fašisti socijalizam nazivaju tiranijom.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (61)

MatijaBG

03.12.2011. 21:27

Hahahahahahha.....kad jedan akademik ne shvata da Srbija ulazi u EU,a ne EU u Srbiju,onda zaista nije cudo sto gubitnicki pokreti slave neke pirove pobede.Srbiji se Ekmecicu,jako zuri,jako joj se zuri medju normalan svet i nista je vise ne moze zaustaviti!O brzini ulaska u EU ne odlucuje Srbija vec EU gdn.Ekmecicu,akademik a ne shvata obicne jednostavne stvari.Valjda ste bar to naucili do sad!

Pobeda

03.12.2011. 23:26

@MatijaBG - Matija BG-Nisi svestan o cemu bulaznis.Tcvoje poznavanje istorije,politike,diplomatije,ratova itd.je toliko ispod O da ni o cemu ne mozes pravilno suditi !Nije istorija bakina ili dedina prica,bre !

Miodrag Jevtic

03.12.2011. 23:49

@MatijaBG - U EU nazalost vise ne zivi normalan svet. Izgleda da ti nesretnice to ne mozes da shvatis.

Jovan Ognjanovic

04.12.2011. 01:10

@MatijaBG - Jasno je zasto je Srbija spala na najnize grane u istoriji postojanja. Vama je uzor i ponos jedan komunisticki "istoricar"!Ja sam mislio da su ti komunisticki "akademici" istorije svesno pisali "svoju" istpriju ali sada vidim da us to ljudi koji veruju u tkz.. istoriju koju su oni pisali!

Mihajlo

04.12.2011. 01:37

@MatijaBG - Na Maqtija BG nebi trebalo reagovati jer on uziva u peckanju tankih zica, prosto neodgovarati na tu zalosnu osobu i on ce nestati.

MatijaBG

04.12.2011. 08:33

@MatijaBG - Jovice Merkel nije nigde nikad rekla da Srbija ne ulazi u EU,vec da trenutno,kao sto je i istina,ne ispunjava uslove za status kandidata,tebi se pomutilo od Seseljevih bajki o Velikoj Srbiji,VS na Moravi,a Jevticu,da slazem se da u EU ima jako mnogo nenormalnih,pogledfaj samo koliko je Bosanaca Srba gastarbajtera:)))

2fast

04.12.2011. 09:19

@MatijaBG - Sva sreca pa zivi normalan svet u Srbiji. A koliko smo normalni pokazali smo negiranjem zlocina koje su pocinili prekodrinski Srbi. Tako se ne ide napred. To je NEPRAVEDNO.

dan osman

04.12.2011. 09:49

@MatijaBG - Matija,tebi je Miro LDP potpuno zavrteo mozak. Ja ti predlažem da više ne spavate zajedno !

leon

04.12.2011. 10:04

@MatijaBG - pa da miodraže, mi smo jedini normalni , jaoj teško nama,.-- eeeee kakvo jadno razmišljanje.....

srBIA

04.12.2011. 16:13

@MatijaBG - ovi gebelsovci iz eu sto odlucuju o tome kada bi da nas prime, poznaju nas bolje i od nas samih... tako da tebi i tebi slicnima moze da se zuri koliko hoces... za pocetak idi malo u setnju po kraju, da vidis kako zivi narod u komsiluku, od takve ideologije o blagostanju koje ga ceka na kraju puta, pa probaj to da im objasnis u 4 oka. Ovo-ono komsija, te-bra, eu ? Paz samo da odgovor ne bude, AU Q...

dan osman

04.12.2011. 16:44

@MatijaBG - 2fast - Zločina koji su počinili, Hrvatska se ne može osloboditi političkim perturbacijama niti projektovanjem svoje krivice na drugog,ponajmanje zatiranjem istine.Ta nacionalna senka ostaje trajni istorijski žig.

Jovica

04.12.2011. 19:10

@MatijaBG - Matija, sine, teza i o Merkel i o Seselju ti je podjednako glupa. Idi procitaj saopstenja CDU sa kongresa u Lajpcigu od prosle nedelje, pa vidi sta teta Merkel porucuje nesrecnim evrofilima na Balkanu. Kad procitas, dodji da pricamo - moras neko predznanje da imas, a ne da munjis gluposti po tastaturi.

fester

03.12.2011. 21:37

kao da su bivši fašisti i njihovi naslednici tvorci sadašnjih državica, lažnih tvorevina. Tako je i sadašnje školstvo osveta ponavljača, kako je rekao Pavle Savić. Hvala za članak, interesantno razmišljanje jednog umnog čoveka

marija

03.12.2011. 21:55

sta cemo u takvu evropu kad nas stalno ucenjuju i pljuju, nismo to zasluzili, i ako ne udjemo u eu mozemo sa rusijom i kinom saradjivati!

leon

04.12.2011. 09:15

@marija - koje budalaštine, nećemo da sarađujemo sa prvim komšijama a hoćemo kao navodno sa nekim ko je hiljade i hiljade kilometara udaljen od nas , koji smo mi likovi.---neverovatno ....

brano

03.12.2011. 23:01

Imao sam priliku citati knjigu "Dugo kretanje izmedju klanja i oranja",dobra knjiga,sa odredjenom dozom pristrasnosti sto je u danasnje vrijeme valjda normalno!Kompetentnost uvazenog Akademika da prica o sudbini srpskog naroda se ogleda i u tome da je on ucestvovao i u projektu takozvane "ekavizacije" Srpskog jezika,pocetkom devedesetih godina proslog vijeka,sto je samo dalo alibije za stvaranje Bosanskog i Crnogorskog jezika,a o strucnoj opravdanosti ove gluposti necu ni da govorim!

dan osman

04.12.2011. 09:46

@brano - daj brano napiši ti jednu knjigu i oslobodi nas "zabluda" koje je napisao Akademik Ekmečić Milorad !!! Željno očekujemo knjigu našeg brana koji će naučno da pobije činjenice koje je u svojoj knjizi izneo Akademik Ekmečić.

brano

04.12.2011. 19:23

@brano - Ako jos jednom procitate moj prvi komentar vidjecete da sam rekao da je knjiga,po mome misljenju dobra,mada ima i malo pristrasnosti ali s obzirom da je vecina nasih Akademika u stvari vaspitana na komunistickim jaslama to i nije cudno!Moja zamjerka Ekmecicu jeste u vezi sa onim sto nije njegova struka,a ima i te kako uticaja na nas narod!Nadam se da ste shvatili poentu ovoga sto sam rekao!

Miladin

04.12.2011. 00:39

KAd covek cita nebolozne komentare koji se protive ulasku Srbije u EU, prosto se zacudi ko sve ima kompjuter... Pa vama je kompjuter jedini izlaz u svet, niste dalje od svoje mesne zajednice ni otisli.

kimi

04.12.2011. 03:10

Iako udjemo u tu EU bicemo robovi i tudje sluge cijim zivotima i ekonomijom ce neko drugi da upravlja. Nazalost narod jos uvek toga nije svestan. Ono sto su crnci bili u americi, Srbi ce u EU biti u Evropi. Daj boze da se varam ali iskustvo drugih zemalja koje su usle u EU potvrdjuje ovu cinjenicu. Sramota je da nasu zemlju ne vode odgovorni i karakterni ljudi koji znaju da upravljaju drzavom i ekonomijom.

Darko Kazic

04.12.2011. 03:40

vi ste akademici i poveli ovaj rat i da nije vas davno bismo usli u eu.nego vi sanjate i bulaznite. narod gine i strada

Amerikanac

04.12.2011. 06:47

kaze se gore"kako poslodavci plaćaju rad na crno ilegalnih useljenika iz Meksika"NE JA NO NO NO

miki

04.12.2011. 07:48

sta moj profesore pa ako budemo trcali nemozemo uci za 10 godina a sa problemima koje imamo ni za 20 godina

Knez

04.12.2011. 07:54

Uz svo dužno poštovanje akademiku ja to sve znam i sa srednjom školom.Problem je što su se ozbiljni i stručni ljudi sklonili od budala. pa sad imamo ono što imamo. Budale zavladaše.

vucko

04.12.2011. 08:49

evropa, europa, pa to je cilj borisa tadica, on ce otici u europu ili bar sve ovo radi da bih on otisao a za srbiju bas njega briga, ostavice je kumu i slicnim posle kompletne privatizacije ode on a mi akobogda da ostanemo na svom,

mila

04.12.2011. 11:38

@Boban - Ko si ti Bobane da sudis koliko prostora treba dati ovom coveku?Sram tebilo jer i ne znas ko je taj covek jer da znas sigurno nebi tako pisao.On,kao istoricar i patriota zasluzuje i vise prostora a ti ni ovoliko koliko si iskoristio.

Boban

04.12.2011. 14:24

@Boban - Čemu padanje u vatru? Oh,Mila, patrotkinjo vrla, naravno da znam ko je ovaj čovek. Čitao sam njegovo pisanije. A i u krajnjoj liniji, poznati mi je jer ga ja, kao poreski obveznik, finansiram.

srBIA

04.12.2011. 15:48

@Boban - @Bobanopasno si ti zalutao u pogresnu materiju !p.s. svi smo mi poreski obveznici, veliki ili mali, a sve se svodi na isto, presipanje iz supljeg u prazno, monopolske poslove drmaju i dobijaju oni koji su te apriori ubedili da je lepsa buducnost, cim te prime u viski klub eu. Razmisli malo, bugari, rumuni, madjari... nigde nisu mrdnuli i ako su u eu. A ako ces sam u eu, mozes i danas sam da krenes, niko ti ne brani. Sta fali Japanskom i Kinskom kapitalu ?@ Mila, bravo za komentar o prostoru

nesa

04.12.2011. 09:31

Toliko se govori o EU kao da ce ulazak u EU preko noci doneti neki boljitak. Treba ovu nasu nazovi drzavu urediti po nekim nacelima zdravog razuma, pa makar i nikad ne usli u EU. A mi cemo se odreci svega samo da bi usli u EU. Ovog momenta da mocnici kazu primljeni ste u EU, sta bi se promenilo u ovom nasem trulom drustvu - NISTA!!!

vladan

04.12.2011. 10:30

Ne zaboravite g. akademiku da sve te fabrike i poluindustrija o kojoj pricate da je postojala u SFRJ da sve to potice od USA dolara, da da krediti americki, da ih nije bilo ne bi bilo ni poluindustrije ni mita o slavnoj SFRJ.

Sale

04.12.2011. 11:26

@vladan - Da nije bilo radnog naroda i socijalizma, da nije bilo Tita i komunizma, toga nebi bilo a NE da nije bilo dolara!

backo racko bas si smart

04.12.2011. 11:58

@vladan - o kakvo podilazenje americi....dobar ti je komentar za drzanje dijete..sve debeljuce mogu slobodno pratiti tvoje veleumne komentare pa ce se siti ispovracati i rapidno ce mrsaviti....

ozren jovic

04.12.2011. 11:38

Zato nam tako iide,kad procitam "mudrace",koji pojma nemaju sem da lazu i spinuju.Hvala akademice i steta je da se vise njih ne javlja,jer ove pusace "pikavaca",koji stalno mudruju i mute vodu da nesto bez rada ulove,stvarno je tesko vise podneti.

vucko

04.12.2011. 11:40

Na zalost vidim da je Srbija prepuna ljudi kojima je bitno samo da im je kuca za sprat veca od komsijine i tu se zavrsavaju mogucnosti nekih pojedinaca. Raduje me mali broj objektivnih komentara i veliki broj glasova koji iste preporucuju. Tek kad budemo vise cijenili sebe, kad oni koji uzimaju sebi za pravo da ocjenjuju narod kojem pripadaju to budu radili bez licnog interesa imacemo sansu da se izvucemo iz ove bijede u koju su nas uvukli upravo poltroni, ulizice i trgovci svoje i tudjih dusa.

stankop54

04.12.2011. 11:55

Žao mi je ovih što nevide svojim očima nego gledaju evropu očima tadića i onih što im daju šansu da pljačkaju narod ili i njima neršto daju. I beli šengen je običnim ljudima i građanima donio veliku sreću.Ovi što nebiraju srestva da uđu u EU.očekuju da će i dalje biti na vlasti i nastaviti da kradu tamo gde su stali a da će ih oni štititi od odgovornosti.Nezaboravite račun se na kraju mora poloziti kad tad evropa će vam izaći na nos.

jaca

05.12.2011. 10:19

@stankop54 - Dragi Stanko, mnogo je veci problem ovde nego sto ga Ti možeš sagledati, ali za početak nije na odmet da naučiš pravopis i srpsku gramatiku. Mani se onoga na šta ne možeš i ne znaš da utičeš, ali možeš da se prihvatiš rada na vlastitom obrazovanju. Ne bi nama trebala ova rasprava danas da se više trudimo da sebe osposobimo, obrazujemo i pre svega da više radimo. Najpre svoje dvorište- kaže stara srpska poslovica.

grga974

04.12.2011. 14:45

konacno da objavite jedan realan clanak kao sto je ovaj u vezi EU u koju nazalost nasi politicari kazu da nema alternative, i konacno veliki + za NOVOSTI

milan

04.12.2011. 16:52

jeli to onaj lik koji je iako rodjeni hercegovac zagovarao da se govori "ekavski"mislim sa "ceracemo se"i slicnim spremaju novi memorandum za dobrobit srbije "svi srbi ispod jedne sljive".vreme je da idu u istoriju.

djoka

04.12.2011. 18:22

Malo o ovom, pa malo o onom - a na kraju duge balade ispade pravi postovalac lika i dela zlobe milosevica! E, alal mu vera!

2fast

05.12.2011. 10:36

@djoka - Sta je da je, covek je realan. Njegovi saveti Milosevicu (uz naravno Dobricu Cosica) i njihova politika prema BiH doveli su nas do ovde gde smo sada. kaznjeni, bedni, gladni i sto je najgore nesvesni da se ne pitamo ama bas ni za sta.

доПре

17.08.2014. 09:44

@djoka - Нисмо ми кажњени због њих, нама је казна унапријед одређена. Него ја ти топло препоручујем да прочиташ На Дрини ћуприја, тек толико да схватиш шта је шта, гдје је шта, и ко је коме и како.

Milenica_R

04.12.2011. 19:29

Slažem se sa gospodinom Ekmečićem da u Evropu ovakvu kakva jeste ne treba da žurimo i hrlimo kao da nam je ona jedina spas! Po svemu sudeći, njena propast i raspad se bliže....pa šta ćemo mi tamo ovako poluraspadnuti?

Marimba

05.12.2011. 09:33

Ratno huskanje pod slatkorecivom "naucnom" oblandom, po meri naivnog a tvrdog uva srpskih "patrijota". Ruka ruku mije, te naravno da milosevic za ekmecica i posle svega nije zlocinac. Ekmecic - bio i u dubokoj starosti ostao ono sto je za vreme sluzbovanja milosevicu bio.

Šole

05.12.2011. 12:32

@Marimba - Genije kakvo otkriće Ekmečić i Sloba nagovorili Slovence da ubijaju našu decu koja su se našla na odsluženju vojnog roka.Nesrečo pa i sam Tuđman je priznao na Brionima da rata nebi bilo da ga Hrvatska nije htela.

Milivoje Zuti Markovic

06.12.2011. 02:02

Ovi matori akademici nece doziveti ulazak u EU i zato se negativno ponasaju.

доПре

17.08.2014. 09:38

Ово није Европа, ово је конгломерат који по трећеразредним земљама прави коридоре (коридор је пролаз кроз непријатељску територију) до њима интересантних тржишта. Да правили су и Аустроугари али о трошку царевина, ови сада праве о трошку тих 3. земаља тако што им дају "повољне" кредите из предприступних фондова. Онда још те путеве узму и под концесију, па ти остану само дугови, и остане да гледаш како те све обилази и претрчава ваздухом или модерним аутопутом. ......