Iz Jata leti 600 radnika

T. SPALEVIĆ

30. 01. 2013. u 20:58

Novosti saznaju - Šta je predviđeno biznis planom nacionalne avio-kompanije za 2013. godinu: U floti će biti 14 aviona. Prihod od 16,2 milijarde dinara, gubitak prepolovljen

U NACIONALNOJ avio-kompaniji radiće 739 zaposlenih, ili 600 manje nego što je to danas. Prema predlogu biznis plana, u koji su "Novosti" imale uvid, "Jat" će imati 156 pilota i kopilota, 200 stjuardesa i stjuarda, 98 radnika u funkcionisanju i upravljanju saobraćajem i zemaljskom opsluživanju.

Za prodaju karata i promocije biće zaduženo 145 "jatovaca", a u vazdušnom saobraćaju radiće još 140 zaposlenih. Smanjenje broja radnika za oko 40 odsto doneće ove godine uštedu od oko 4,4 miliona evra, tačnije posle socijalnog programa, za koji se očekuje donacija države od 6,5 miliona evra, troškovi "Jata" će se smanjiti za oko 492.000 evra mesečno.

Prema biznis planu, nacionalna aviokompanija saobraćaće ka 33 destinacije u 22 zemlje. Ove godine biće prevezeno više od 1,5 miliona putnika, što je u odnosu na lane porast od oko 11 odsto. Do juna, putnici će se prevoziti "boinzima" i ATR, a onda se u saobraćaj uvode avioni novije generacije. Na lizing će tako "doleteti" dva ATR 72-500, dva "erbasa 319" sa 134 sedišta i još dva "erbasa 320" kapaciteta 164 putnika. Tokom letnje sezone u floti "Jata" biće 14 letelica.

- Od aprila kreće restrukturiranje kompanije u svim segmentima - stoji u biznis planu. - To znači smanjenje broja zaposlenih i troškova, ali i izmene ugovora sa "Jat tehnikom", "Suportom" i "Jat keteringom".

Poslovni prihodi iznosiće 16,2 milijarde dinara što je za gotovo milijardu više u odnosu na lane. "Jat" će, međutim, i ovu godinu završiti u minusu. Ali, poslovni gubitak biće prepolovljen i očekuje se da bude na nivou od oko 15 miliona evra, najviše zbog toga što će se puni efekti svih mera osetiti tek u drugoj polovini godine.

NA DNEVNOM REDU Posle tačno 40 dana pauze, Vladina radna grupa za "Jat" trebalo bi da održi sastanak u petak. Na dnevnom redu biće i predloženi biznis plan nacionalne avio-kompanije. Takođe, postoji mogućnost da "Jat" od radne grupe dobije "zeleno svetlo" da uđe u nabavku aviona na lizing.

Troškovi, koji najviše udaraju "Jat" po džepu, svakako su kerozin na koji će ove godine otići više od 5,8 milijardi dinara, za prihvat i otpremu aviona i putnika platiće se više od 2,7 milijardi dinara, dok se takse preleta u zemlji i inostranstvu procenjuju na gotovo 1,3 milijarde dinara. Troškovi zakupa aviona iznosiće nešto više od 8,2 miliona evra godišnje, uključujući i održavanje.

Nacionalna avio-kompanija u ovu godinu ušla je sa više od 5,5 milijardi dinara neizmirenih obaveza prema beogradskom aerodromu, NIS, Kontroli letenja, "Tehnici", "Delta dženeraliju", Direktoratu civilnog vazduhoplovstva, dok prema stranim dobavljačima duga nema.

"Jat" očekuje povećanje broja putnika, jer se konačno uvode u flotu novi avioni. Nacionalna avio-kompanija tokom godine nastaviće prodaju karata po promotivnim cenama.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (38)

Bojan

30.01.2013. 21:16

Daj Bože. Problem sa starijim stjuardesama je jer im nije uplaćen beneficirani radni staž i zato toliko dugo rade u Jat-u. Šta se dešava po tom pitanju?

Daki

30.01.2013. 21:44

Super, zaposljavali se preko veze u dobroj firmi, dobra plata, putovanja, a sad od nasih para da im se da za otpremninu da ljudi do kraja radnog veka ne brinu i da ne osete krizu kao ostali smrtnici, zbog ovakvih stvari ni ova vlada nece dugo.

Copernicus

30.01.2013. 21:46

@ - Surovo jeste ali, nazalost, tako mora. To je jednab od nuznih mera

Zika

30.01.2013. 21:47

Duhovit naslov: "IZ JATA leti 600 radnika". To nije smesno. To je da places. To je tragicno. Najbolja kompanija na svetu, a propada. Samo rdjave vesti.

Kole

30.01.2013. 21:57

Dokle ce gradjani da placaju kroz porez firme? Treba privatizovati i posle se vlasnik brine o poslovanju. Ljudi, komunizam je otisao u istoriju, Tito je umro 1980. Ta firma treba da ima vlasnika!

Makedonac

30.01.2013. 22:19

@Kole - Tako je Dole,ali treba imati u vidu da novi vlasnik ga ne uzme bez dinara.Neki su tu kosti ostavili.

Asgard

30.01.2013. 22:44

Premalo ih je dobilo otkaz!! Mora jos da ih leti, i dalje ih je previse! To su sulude brojke! Kompanija koja ima 14 aviona je do skoro imala 1400 radnika, pa to je skoro 100 zaposlenih po avionu! Sada ih je ostalo preko 700, znaci i dalje na 1 avion ide preko 50 zaposlenih! Pa, oni imaju vise zaposlenih nego putnika!! Na prodaji karata ih je 145, pa oni ne prodaju toliko karata dnevno! Jat treba pustiti da pokusa da funkcionise na trzisnoj osnovi, ako ne moze odmah ga ugasiti!

Jagodinac

31.01.2013. 02:08

@Asgard - Ja bih vas gospodine odmah postavio na mesto direktora JATa. Ocigledno znanjem i truchnoschu to bi ste zasluzhili.

Misha

31.01.2013. 01:33

Kada ce JAT da zatvori nepotrebna predstavnistva u svetu. Samo u New Yorku godinam je sedeo predstavnik JAT poslat iz Beograda koji nije imao veze sa poslom, ali imao veliku platu i placen stan u najskupljem delu New Yorka. Jat godinama ne leti iz New Yorka i to malo avio karata sto se u New Yorku proda nije dovoljno da pokrije troskove predstavnikove plate, stana i reprezentacije.

Aleksandar

31.01.2013. 03:52

Situacija: Pariz, pun let za Bg na sred aerodroma (tu su platili mesto, ne gde normalni avioni pune putnike, nego na ledini) ceka na dozvolu za poletanje. Unutra paklena vrucina, ne radi klima. Stjuarti su kod vrata (i napred i nazad), otvorili vrata sa obe strane da im bije promaja (ako otvore samo sa jedne strane, onda promaju osete i putnici, ali bas njih briga). Starijem Francuzu tesko i prilazi stjuartu da ga zamoli da naprave promaju i za putnike. Niko od osoblja nezna Francuski... Bruka..

Velibor

31.01.2013. 14:36

@Aleksandar - Obraćam Vam se kao osoba koja je upoznata sa poslom u vazduhoplovstvu.Naime, na evropskim aerodromima, APU, uređaj koji omogućuje rad klime mora biti isključen, jer stvara buku.U slučaju velikih vrućina, aerodromske službe su zadužene da nakače spoljni klima uređaj na avion.Tada bi svakako problem bio rešen.Inače, aerodromske službe na CDGu su ionako spore i neefikasne.Vrlo često se dešava da upravo zbog njih avion izgubi TSAT, vreme za startovanje.Bruka...ali za koga?

Nesa

31.01.2013. 04:47

Nas cilj treba da bude da zadrzimo tih 150 miliona evra prometa sto danas JAT ostvaruje i to samo moze da bude veci iznos ako kupimo nove avione, manje ce odlaziti na odrzavanja, trosi se manje goriva po putniku. Takodje , uz racionalizaciju i kresanje fiksnih troskova JAT moze i mora da ostvaruje profit jer ima lojalne putnike. Ja necu iz inata da letim low cost, makar da mi daju dzabe!Nadas se da ce i nas narod da pocne samo da leti JAT-om kad kod je u mogucnosti.Ajmo Ajde!

Bibi

31.01.2013. 06:31

Molim Vas, Osvestimo se i priznajmo da se ovde ne radi o visku vec o manjku. Radi se o manjku posla, problemu generisanom godinama unazad, nastalom i pored veoma slojevite organizacije u strukturama onih cije je zaduzenje da se bave plasmanom usluga u ime i za racun nacionalnog prevozioc. Pored toga, sve to vreme pa i sada, evidentan je i manjak odgovornosti za ucinjeno ili jos gore za ono sto nije ucinjeno, kako bi se situacija promenila u korist Jat Airways-a. Za sada je tako, a sutra ...!?

bane

31.01.2013. 06:49

@ - Avio kompanije sa Balkana,bi trebali da saradjuju na destinacijama koje su od obostranog interesa. Na taj nacin bi se smanjili i podelili troskovi.

Tanja

31.01.2013. 08:27

Posto pricate napamet JAT je nacionalni brend koji SAM zaradjuje sebi pare.Problem je sto se u zadnjih 20 god.izmenjalo barem 10 politikantskih direktora koji su se nakrali koliko god su mogli( a mogli su).Drzava uzima sve zive pare koje JAT zaradi a ona je samo 50% vlasnik,gde to ima?JAT je bio krava muzara tok su milioni dolara tekli potocima a sad kad miliona nema ajde da ga izbrisemo gumicom.Sve tudje je sladje od naseg, zato nas svi i gaze jer nemamo nacionalnu svest.

Milan

31.01.2013. 16:34

@Tanja - Problem sa Jatom je sto je on jako skup sa nas standard...npr.FLY niki je leteo za Bec za 46eura...+ neka taksa....a jatov let je mnogo skuplji...Treba da se prilagode nasem standardu..da cene budu pristupacne..pa onda niko ne bi koristio te loukost kompanije...onda druga stvar..piloti imaju vise nego ogromne plate....2400eura...a tek rukovodioci i direktori...generalni diretor jata ima platu 600-700hilada dinara....al naravno postoji osoba koja je ne prevazidjena D.B-20000eura

Srki

31.01.2013. 09:30

@ - 156 pilota na 14 aviona? Dajte, objasnite mi logiku koja stoji iza ove politike zapošljavanja.

Nenad

31.01.2013. 10:13

Novinari koji pisu ovakve naslove nemaju pojma kako drzava funkcionise. Misle bice im bolje ako "komsiji crkne krava". Dokle cemo da pljujemo po svojim preduzecima, fabrikama, institucijama? Hajde da unistimo i GSP, vodovod, vojsku, policiju,,... Svi oni stvaraju gubitke. Postoje preduzeca koja svaka drzava mora da ima ako hoce da se zove drzava. Umesto da jacamo jAT, da otvaramo nove linije, da zaposljavamo ljude, mi hocemo da ugasimo sve sto radi u ovoj drzavi. Imamo malo nezaposlenih.

Sindjelija

31.01.2013. 13:15

@Nenad - Sve ste lepo rekli, samo da se nadovezem; Kazu JAT duguje Aerodromu Beograd, Suportu, Direktoratu, Tehnici ... Ustvari, sve otcepljeni sektori JAT-a sad, kao samostalne firme sa statusom monopoliste uz podrsku vlasti, izmuzavaju ono sto je supstanca aviotransporta. A kako bi bilo da sve njih pogasimo i raspustimo te parazite !? Potpisujem da bi to bilo delotvornije i svrsishodnije. Ali EU trazi da se JAT unisti, pa da zagospodari Luftvafe, RAF i sl, a kompradori odradjuju.

jovan jovanovic

31.01.2013. 10:35

Da, premalo njih leti van, ali i ovo puno pomaze firmi da stane na nogu. Puno uspeha zelim JAT-u.

fik

31.01.2013. 12:38

@ - Prvo, ruzno je reci i iritantno da 600 tadnika leti. To je bez postovanja teceno. Moze se reci da su visak, da ce biti smanjen broj radnih mesta, ali ovo je ruzno za novinarski tekst.

Tamara

31.01.2013. 14:08

@ - Stvarno ne razumem odakle im hrabrosti za predviđanja od milion i po putnika ove godine! Ako skupe i desetak hiljada putnika, biće uspeh.

avion

31.01.2013. 14:10

...nekad ponos drzave danas sazaljenje... komentari putinka kad u Evropi presedaju iz nekog aviona svetske kompanije na Jat-ov avion kazu da je to "sa konja na magarca' Jugovici imaju jos emotivnu vezu pa kazu "...milo mi nasih pilota kad vidim kakav" traktor" vozi prosto mi dodje da ga poljubim i kazem svaka ti cast najbolji pilot sveta u najgorem avionu"... ovo kao da je skrivena kamera...

avion

31.01.2013. 14:19

...Srbija odavno je postala drustvena igra "Monopol" najinteresantnija igra za "odrasle" 18+

avion

31.01.2013. 14:29

...agonija zvana "Jat" se nastavlja ! Kad ce u ovoj drzavi neko da se osmeli da zastupa interese radnika ? Koliko u ovoj drzavi procentualno je stanovnistva uopste letelo avionom, koji prosecni radnik Srbije moze za svoju porodicu da obezbedi letovanje/zimovanje i da do destinacije se preveze avionom ? Ljudi koji rade u toj kompaniji su svesni teskih uslova radais , ali mi smo jos svesniji da Srbija nije Jugoslavija iako Jat jos cuva to ime ,ali samo ime !

maki

01.02.2013. 07:46

da se zna da je JAT firma koja je jako dobro poslovala i koja je stvorila i aerodrom beograd,jat-tehniku,su-port,aerodrom tivat,podgoricki aerodrom i mnogo toga .da su pare sa kojim je raspolagao jat ostajale u jat-u sada bi imali modernu flotu leteli bi preko okeana .godinama su pare iz jat-a isisavane za celu privredu . vreme je da se nesto vrati otetih para i relativno lako jat vrati na pravi put. maki

Nenad

01.02.2013. 10:28

JAT ima pozitivan finansijski bilans ali se on vestacki prikazuje kao negativan kako bi se lakse prodao i to u bescenje, kao sto je uradjeno sa mnogim preduzecima. Za taj prljavi posao se angazuju razne sumnjive konsultantske kuce , kao napr Diloit, koje namerno daju negativne ocene o poslovanju. Tako su upropastili veliki broj kompanija. Takodje se smisljeno stvara animozitet u javnosti prema javnim preduzecima jer se plasiraju lazi o velikim platama sto uopste nije tacno.

predrag

01.02.2013. 13:27

Slučajno sam maš.inženjer u JAT-u (ne u Tehnici), radim za prosečnu BG platu i još nije bilo odmora koji mi nije bio prekinut jer nas nema po 2 na radnom mestu.Posao nije prost, potpuno je isti kao u npr Austrian-u, odmah se vidi ako se greši, a plata 10 puta manja. (2X manja nego u CG ili Bosni). ’Austrian’ kao posluje pozitivno a JAT se kritikuje. Da li bi išta pomoglo da radimo samo za topli obrok ili za dž.? Sumnjam.

Koliko direktora ce biti visak?

01.02.2013. 20:22

@predrag - I ja... VSS, odgovoran posao, plata bruto 47.000 dinara plus topli obrok i prevoz. Vise imaju samo DS kadrovi i njihovi poltroni, a njih ima mnogo i na njihove plate odlazi apsolutno najvise para. Imamo najmanje 100 rukovodilaca. Da li planiraju sebe u tih 600 suvišnih? JAT zaradjuje mnogo (znamoi koliko, ali nije bas za komentare na sajtu), ali se prihod netacno prikazuje, da bi se stvorio los imidz o celoj kompaniji.

predrag

01.02.2013. 13:27

Avioni: najpouzdaniji svetski avion, model - B737-300. Noviji modeli su samo bolje ’našminkani’. Nemačka Lufthanza drži još uvek taj model (godišta kao naši), treći im je avion po zastupljenosti u floti, iako imaju para da kupe 1000 novih aviona i to one koje oni proizvode – Erbase. Je li lakše platiti remont i osnovnu modernizaciju tih aviona ili kupiti nove po 100 m$ komad. Šta je Nemcima jeftinije? Imaju para a stipse su.

predrag

01.02.2013. 13:27

U današnje vreme kada kupiš auto ili avion, da li ti daju da ti radiš održavanje kao što su dali Titu za Boinge? Teško. Znači posle 10 god službe, cena održavanja Erbasa će biti 10 X veća nego danas za B737. (Druga je stvar što bi danšnji kupac trebao da uslovljava kupovinu time da i zemlja prodavca kupi robu u istoj protiv-vrednosti, ako je kupac domaćin kao npr što Turci uvek zahtevaju i dobiju).

predrag

01.02.2013. 13:28

Kod aviona JAT-a mora bolje da se čisti putnička kabina, (kao kada su Japanci hteli da povuku poklon-buseve GSP-a jer su videli da se ne peru). Neki naši avioni imaju i nov enterijer pa putnik ne može primetiti razliku u odnosu na nov avion. Možda je lakše okrečiti nego kupiti nov stan?

predrag

01.02.2013. 13:28

Treba i da se plati održavanje aviona, nema ništa za džaba. Vazdušni saobraćaj je jedna neprofitabilna delatnost (gorivo, takse, prihvat putnika, hendling, remont, plate). Čarteri su letovi gde je avion pun putnika, pa zato stranci uzimaju od države i JAT-a samo te letove. Nikada stranci neće uzeti redovne linije ! Kao kada bi busevi GSP-a čekali da se napune putnicima pa tek onda kretali, tada bi redovan sobraćaj bio isplativ.

predrag

01.02.2013. 13:28

Mislim da JAT u odnosu na Zapadne kompanije daje putnicima više prostora za noge (pitch), manje naplaćuje prekomerni prtljag i ne naplaćuje extra za ’nestandardne’ putnike. Avioni nose nešto više rezervnog goriva zbog veće bezbednosti. Druga je stvar ako po diktatu MMF-a, u državi treba da postoje samo Parlament i NK radnici.

Nenad

01.02.2013. 16:11

Pogledajte sta kaze Branko Pavlovic, bivsi direktor Agencije za privatizaciju, kako revizorske kuce kao napr.Diloit, unistavaju preduzeca objavljujuci da posluju sa gubicima, a u stvarnosti to nije tacno.You Tube: Cirilica, Branko Pavlovic.Ko nije gledao na TV-u moze da pogleda tu. Covek govori o svojim iskustvima. Sprega tajkuna, politicara i MMF-a na delu.

zoooki

20.02.2013. 09:14

Koliko bese imamo aviona u funkciji letenja ?..ako imamo 156 pilota i kopilota znaci da imamo oko 50 aviona ili gresim ..To bi bilo kao za gsp autobus ima oko 7,8 vozaca po autobusu ...zar na jednom aerodromu da radi 1500 ljudi ? a jat tehnika se odbojila bilo je znaci i vise .Pre samo nekoliko meseci je bilo primanje radnika u jat obezbedjenja ...i jos sta ...ko je ovde lud ???visak a prima se jos ???dokle to vise..