Male radnje bliže džepu potrošača
16. 12. 2012. u 20:56
Hipermarketi i velike trgovine upadaju u krizu zbog drastičnog pada potrošnje, građani se sve više okreću prodavnicama u komšiluku. Odlazak u velike kupovine prepolovljen
KUPOVINA u hipermarketima u regionu i Evropi je u padu. U susednoj Hrvatskoj čak 50 odsto kupaca odlazi u manju, ciljanu kupovinu od svega nekoliko namirnica, izbegavajući megamarkete. Trgovački lanci se vraćaju u centralne gradske zone, otvaraju se manji marketi i spuštaju cene da bi se lakše podnela ekonomska kriza. I kod nas potrošači pritisnuti manjim mesečnim prihodima, menjaju navike.
Analize u vodećim trgovinskim lancima takođe pokazuju da i kod nas polovina potrošača ređe praktikuje velike kupovine i odlazak u megamarkete i sve više se okreće radnjama „na uglu“.
Građani neophodne dnevne namirnice zbog „plićih“ novčanika sada nabavljaju u prodavnicama u komšiluku ili „usput“ na nekoj uobičajenoj dnevnoj ruti do posla, škole, vrtića sa ciljem da potroše što manje vremena i goriva. S takvim promenama navika trgovci beleže veći broj računa, ali u manjim iznosima pa je danas prosečan račun u nekoj manjoj trgovini oko 200, a u supermarketu i hipermarketu oko 2.000 dinara.
- U svetu je kategorija hipermarketa u padu, ali situacija na domaćem tržištu nije u potpunosti ista - kaže za „Novosti“ Olivera Ćirković, pi-ar iz „Univereksporta“. - Konkretno, beležimo povećanu frekvenciju potrošača, koja amortizuje evidentan pad kupovne moći, odnosno pad prosečne potrošačke korpe. Potrošači sve više obraćaju pažnju na povlastice koje trgovinski lanac nudi, sve više odlaze u planske nabavke.
Ćirkovićeva dodaje da potrošači sve više prepoznaju kao svoj izbor robne marke, koje odnosnom cene i kvaliteta pridobijaju sve više poverenje potrošača. Uz robne marke, u minimarketima sve češće su akcisjke ponude, kada se na sniženju nudi i kafa, salame, pivo, krompir, zelena salata...
- Sve više se smanjuje razlika u ceni između malih i velikih trgovina, što je logična reakcija na besapricu, jer se jedni i drugi prilagođavaju tržišnim uslovima - kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. - Ukupni kapaciteti našeg tržišta neosporno su smanjeni, imajući u vidu smanjen obim potrošnje. To je i jedan od razloga zašto je usporen ulazak stranih trgovinskih lanaca. Oni svakako prave i procene buduće potrošnje, a sadašnji standard naših građana ne obećava mnogo.
Da li je na taj način ugrožen i koncept velikih trgovinskih formata - hipermarketa, gde po broju zaostajemo za evropskim, pa čak i onim u regionalnim metropolama. Bogosavljević kaže da se „nikako ne može govoriti o ugroženosti velikih marketa, bez obzira na ekonomske prilike“.
dobrica
17.12.2012. 08:33
Dolaskom hiper marketa u okolini gde zivim mali ducani su pozatvarani a i na samoj zelenoj pijaci smanjena je uobicajena guzva i promet mada je na zelenoj pijaci roba kvalitetnija a u malim ducanima je bilo vise robe poreklom iz Srbije i nema vise Dobro jutro komsija sta je po volji danas ?
@dobrica - ,,sta je to po volji danas,, cuj ga sta kaze... jel trazis da ti se konobari obracaju sa ,,sluga ponizni,, ?
Ovako nesto je mogao samo da napise novinar koji ili nema pojma ili ne zivi u ovoj zemlji. Megamarketi su jos jedina oaza za prosecnog coveka. Male prodavnice su u svim artiklima bar 20% SKUPLJE. Prodavci ti daju robu na "recku" a kad dodjes da platis kamata je obicno neshvatljiva. Ne smas mu nista reci jer si vec unapred zaduzio sledeci mesec i jos mu se klanjas. Cekove do duse svi primaju ali neuporedivo losije realizacije. Veliki marketi su za sada zakon.
znas kako sam se potresla odakle je roba u radnji i kad novinar verovatno ima ``radnjicu na cosku``. kod ``Cire`` u dusanovoj litar mleka je 90 dinara!!! u maxiju je 73d. da, bas je povoljno u radnjici na cosku!!
Komentari (4)