Jatu stižu novi avioni?

T. SPALEVIĆ

05. 11. 2012. u 20:58

Novosti saznaju - u utorak u Beogradu počinju pregovori vlade sa visokom delegacijom "Erbasa". Ukoliko ponuda odgovara srpskoj strani, onda je reč o kupovini 12 letilica na lizing

U MINISTARSTVU finansija u utorak počinju pregovori sa francuskim "Erbasom" oko nabavke aviona za srpsku nacionalnu avio-kompaniju - saznaju "Novosti". Najviša delegacija proizvođača letilica iz Tuluza dolazi sa ponudom, koja je navodno "toliko povoljna da srpska strana ne može da je odbije", ali se detalji čuvaju u tajnosti. U svakom slučaju, Vlada Srbije je rešena da na ugovor iz 1998. godine o nabavci "Erbasovih" aviona konačno stavi tačku, a Francuzi su spremni da isporuku upodobe potrebama srpske avio-kompanije.

Ukoliko ponuda zaista odgovara potrebama srpske strane, onda je reč o kupovini 12 aviona na lizing. Uz davno uplaćen deo avansa od 23,5 miliona dolara, Srbija bi trebalo da uplati na ime depozita još 20 miliona dolara. Uz državne garancije "Jat" će se zadužiti 140 miliona dolara za nabavku flote. U pitanju su letilice iz porodice "A 320", a u zavisnosti od tipa aviona i opreme cena se kreće od 40 do 50 miliona dolara po letilici. Ako pregovori sa "Erbasom" budu uspešni, sledi ugovaranje motora, a prema oceni stručnjaka najprihvatljivija varijanta je da to bude CFM. Naravno, motori ulaze u cenu aviona.

"Jatovi" piloti su zasada obučeni samo za "Boingove" avione. Međutim, ugovorena cena o nabavci "Erbasovih" letilica predviđa i besplatnu obuku najmanje pet posada po avionu. Obuka traje 41 radni dan. Takođe, uz avione, srpski prevoznik dobiće i rezervne delove, alate... U ranijim razgovorima sa "Erbasom" ponuđeni rok za isporuku letilica bio je 2015. godina, ali je moguće da to bude i znatno ranije ukoliko je neka avio-kompanija odustala od porudžbine. Očekuje se da predstavnici "Erbasa" u utorak predlože i rok u kojem je moguća isporuka.

- Avioni se ugovoraju u periodu od nekoliko meseci, ali se eksploatišu 20 godina - kaže izvor "Novosti".

- Ova nabavka određuje budućnost srpskog avio-prevoznika i zato je veoma važno da Vlada Srbije prilikom pregovora o tome i te kako vodi računa.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (35)

Mile

05.11.2012. 21:45

Erbas A320 avion za kratke i srednje linije doleta 5600-6700 km. To je prva familija aviona na svetu koja koristi takozvanu „letenje preko žice“ (fly-by-wire) tehnologiju kojom se sve komande pilota prenose elektronski umesto mehanički i hidraulički. Računari preuzimaju od pilota većinu posla.Troši u proseku 6.065 litara kerozina na kilmetar u krstarenju.

Vazduhoplovac

06.11.2012. 00:44

@Mile - Ti si taj ko nema pojma,a covek je upravu.Odmah su to nebuloze,kakav smo to narod,majko moja...e nek su nas bombardovali!

balkanboy

06.11.2012. 01:53

@Mile - Mile,vidim da poznajes materiju,pa da te pitam.....Ako 84 % putnika prdne u istom momentu,da li sistem za ventilaciju moze da odrzi pritisak u kabini na visinama vecim od 15000 fita?

Ham Burg ERiccson

06.11.2012. 15:16

@Mile - Neverovatno koliko je bilo kakav oblik znanja u Srbiji odmah docekan na noz...Ljudi,ne budite ljubomorni,uzmite i procitajte nesto obimnije od Novosti,Kurira,Blica...Edukujte se,nazuljajte guzice i zagrejte stolicu pa i vi iznosite pametne teze ...najlakse je pljuvati po svakom ko odskace od vaseg ispodprosecnog proseka...

Lara

06.11.2012. 15:33

@Mile - Vazduhoplovac, a ti pravac Sirija, pa se namesti pod bombu, kad ti se vec toliko dopada ta ideja da budes bombardovan. Ja bi sve vas, koji zdusno izjavljujete da su i trebali da nas bombarduju, zavezala za radiolokatore, pa da navode bombe pravo na vas. Ne znam ko normalan moze da prizeljkuje toliko stradanje i patnju sopstvenog naroda...Strasno!

balkanboy

07.11.2012. 03:30

@Mile - Mislis bilo kakav oblik googlovanja?Covek je prepisao sa wikipedije-izvolite proverite :)

Hocemo Serbian Airways

05.11.2012. 23:30

Necemo Jugoslovenski Aero Transport. Hocemo da imamo Serbian Airways, dosta vise naziva drzave koja je mrtva vec 20 godina! Mrtva svugde sem u glavama jugoslovenskih komunista koji su jos uvek na vlasti u Srbiji i stide se svega srpskog.

alex

06.11.2012. 07:25

@Hocemo Serbian Airways - Ne pisi nebuloze.Jugoslaviju je podigao na temelje Kralj Aleksandar a ne komunisti.

Marija

06.11.2012. 07:58

@Hocemo Serbian Airways - I time (napustanjem tradicije i znaka prepoznatljivosti, tzv. brenda) ce biti reseni svi problemi... Pametno, nema sta...

M.S. Mraovic

06.11.2012. 04:11

Cudi me da neki citaoci jos uvek "zele" novo ime JAT-a Serbia. Serbia je strano ime i do sada ga niko nije upotrbljavao niti je poznato u inostranstvu, zasto ne SRBIJA ako vec zelite novo ime. JAT je poznat u celom svetu i netreba ga menjati. h v a l a

Pele

06.11.2012. 09:56

@M.S. Mraovic - A po čemu je ono beše JAT poznat u svetu ? Koliko se sećam, sa skraćenicom su se i u inostranstvu šalili. Znaš ono, Just Any Time. Nova država, nova kompanija, novo ime, pa da vidimo gde smo u regionu i svetu.

krstivoje prvovencani 1217 god.-mileseva-

06.11.2012. 11:00

@M.S. Mraovic - Srbija bastini svoju tradiciju od slavnih Nemanjica 1217-godine,komunizam je kao turcizam i kuga protutnjao srbijom sa zbilja zastrasujucim posledicama za srbski rod i zato srbi mora trenutno da se okrenu svojem zdravom genetskom tkivu i svojoj Carskoj tradiciji kako bi buducim generacijama ostavili sansu za povratak u normalan zivot.Zato i ovo pitanje oko kuznog imena JAT- treba skinuti sa dnevnog reda,nase prirodno ime je SRBIJA AVIO kratko i jasno bez ikakvog robovanja stranim recima.

Hocemo Serbian Airways!

06.11.2012. 11:24

@M.S. Mraovic - Srbija za medjunarodnu upotrebu moze da se pise samo Srbya ili Serbia jer bi se Srbija citalo na engleskom kao Srbajdza. Zato nije pisalo ni Jugoslavija nego Yugoslavia. A stari naziv srpske aviokompanije Aeroput bas i znaci Airways. Hocemo Serbian Airwais, jer je dosta vise mrtvackih naziva mrtve drzave Jugoslavije!

Mic

06.11.2012. 14:29

@M.S. Mraovic - Brate, Srbija ne bastini nikakvu tradiciju. Srpsko plemstvo se pod najezdom Turaka razbezalo, i asimiliralo u Italiji i Austriji. Tradicija nije kada se valjas u pepelu, engo kada odrzis plamen. A ako se jedna kompanija 60 godina zove JAT, onda to jeste tradicija. Posebno sto se taj naziv smisleno moze koristiti kao juznoevropski aerotranstport npr.

DJORDJE

06.11.2012. 08:08

Svakako da je mnogo bolje da Srpska avio kompanija umesto JAT-a i zvanicno dobije svoje pravo ime SRPSKI AVIO PREVOZNIK.Putujuci iz Melburna za Beograd prosle godine u Dubaiju na informacijama pitao sam za Srpsku avio kmpaniju,ali dobio sam odgovor da samo postoji na listi letenja Yugoslav avio prevoznik.E, to je to o cemu pise ova gospodja da Srbija ima svog avio prevoznika ,a ne JAT,jer nas nigde u svetu ne raspoznaju kao SRPSKI AVIO PREVOZNIK vec Jugoslovenski.ZASTO?Hvala Vam .

Mic

06.11.2012. 14:27

@DJORDJE - Pametno bi bilo da bude JAT - juznoevropski aerotransport. Ime avio kompanije nije polje za srbovanje ili bilo koje drugo nacionalno izivljavanje, vec treba da bude smisleno i prepoznatljivo. Kamo srece kada bi Jat vratio jaje po kome je bio poznat

a

07.11.2012. 23:05

@DJORDJE - Onda bi se opet zvao SAT (South-european Air Transport). Sta znaci sto cemo ga mi tako zvati ako stranici to ne razumeju?Definitvno treba da promene ime u SAT... I to kao Serbian Air Transport. Pa ce se i od toga napraviti brend vremenom ako se bude radilo kako treba.

Sale

06.11.2012. 08:25

A32X porodica airbusovih letelica bi se sjajno uklopila u poslovanje nacionalne aviokompanije iako je promena proizvodjaca sa boeinga na airbus uvek vezana i za velike troskove (obuka, simulatori, odrzavanje itd)Nisam ekonomista, tako da o tom pogledu trebaju dati ocenu strucnjaci ali sto se tice samih aviona imam samo reci hvale jer sam licno copilot na a319/320/321. pogotovo letelice iz NG serije (new generation) odlikuje tiha kabina, izdrzljivost i povoljna potrosnja.

Milica

06.11.2012. 10:10

A di su novci za sve ovo? Mislim da je to kljucno pitanje, s obzirom da ugovor sa Erbasom postoji od 1998. a nije kupljen nijedan avion. Otkuda sada pare za 12 kom? ''Garancije drzave''... Tesko izvodljivo.

A di su novci za sve ovo?

06.11.2012. 17:29

@Milica - Kad vam ukinemo autonomiju lako će se naći para i za 10x više.

nikolas_bar

06.11.2012. 10:42

imaju i rusi putnicke IL 96/400 ili Suhoi 100 superjet pa treba i sa njima porazgovarati

Ruben Lonuestro

06.11.2012. 14:29

"toliko povoljna da srpska strana ne može da je odbije",Cuvaj se Gala - a najvise kad ti darove nose.

Suzana

06.11.2012. 14:38

JAT nije Jugoslovenski aerotransport, nego JAT Airways , nema tu nista od Jugoslovenstva. Jat je ime poznato u svetu i ima svoju jacinu. To ne treba da se dira. I daj Boze da se flota obnovi i da nas Jat postane ono sto je nekada bio.

Dr Schultz

06.11.2012. 17:53

Krajnje je vreme da se promeni ime kompanije, i da se prefarba onaj glupi semafor na vertikalnom stabilizatoru. " S A T " kratko i jasno,srpski aero transport. Podržavam pregovore za obnovu flote, ako je sve istina što je Dinikić izjavio.

Kole

06.11.2012. 21:09

Predlog za novo ime - Serbian. Samo to, bez dodataka, kao sto austrijanci imaju.