Srbija vapi za diskontima

D. MARINKOVIĆ

07. 10. 2012. u 20:56

Svetski priznati i poznati prodajni diskontni lanci i dalje zaobilaze tržište naše zemlje. Smeta im neuređeno tržište, komplikovana administracija, ali ipak najviše monopoli

TRŽIŠTU Srbije više nego ikada nedostaju prodavnice hrane sa nižim cenama - diskontni lanci. Iako svake godine najavljujemo njihov dolazak, zaobilaze nas u velikom luku.

Da li razloge nedolaska treba tražiti u neuređenom tržištu, komplikovanoj mreži administracije ili u njihovoj proceni da je džep prosečnog potrošača u Srbiji plitak? Stručnjaci, međutim, smatraju da je naš glavni problem zatvoreno tržište pod jakim uticajem moćnih kartela. Do kupaca stalno stižu informacije da su određeni lanci zainteresovani za naše tržište, a njihov dolazak se godinama odlaže.

Tako je sa švedskom „Ikeom“, čiji se povratak na naše tržište najavljuje godinama. Sada tvrde da čuveni proizvođač nameštaja i pokućstva i trgovac njime završava svoj posao kupovine zemljišta. Planira se da se prva robna kuća „Ikee“ gradi na Novom Beogradu, a kasnije i na ulazu u Beograd. Potom ide Niš, pa Novi Sad. Peti objekat gradiće se između Čačka, Kraljeva i Kragujevca. Kada se otvara prvi njihov salon, sada niko ne želi da precizira.

VELIKI I MALI NajveĆi deo maloprodajnog prehrambenog tržišta od super do megamarketa u Srbiji u rukama je stranaca. Belgijanci su preuzeli „Maksi“ i „Tempo“, Slovenci „drže“ ovde „Merkator“ i „Rodu“, drugi po veličini trgovinski lanac, slede Hrvati koji su otvorili „Idea“ trgovine, pa Grci sa „Superverom“, Francuzi sa „Intereksom“...
U Srbiji posluje i oko 90.000 malih trgovina. Osnovni problem malih trgovaca je njihova slaba konkurentnost, pa je u vreme besparice strmoglav pad prometa, jer ne mogu da nabave povoljnije robu kao veliki lanci. Uobičajena slika u maloj radnji je da se za sat vremena u proseku proda po jedan hleb, sok, kilogram šećera, 200 grama kafe i još nekoliko sitnica.

Sinonimi za povoljnije kupovine u Evropi su „Lidl“ i „Aldi“. Nemački internacionalni diskontni lanac „Lidl“ registrovao je svoje preduzeće u Srbiji pre gotovo dve godine, ali još se ne precizira kada će otvoriti prodajne objekte. Jedino je poznato da su kupili zemljište u nekoliko gradova i da će istovremeno otvoriti sve svoje maloprodajne objekte.

Lidl“ planira da uloži u narednom periodu oko pet miliona evra u Srbiji. Prvi korak je već napravljen - kupovina zemljišta u Zrenjaninu, Subotici, Valjevu, Nišu, a ranije je saopšteno da će supermarket u Novom Sadu biti završen naredne godine. Ta kompanija užurbano bira i lokacije po drugim gradovima. Do sada su ispitivali lokacije u dvadesetak gradova u kojima bi otvarali supermarkete.

Tako bi domaći potrošači proizvode za svakodnevnu potrošnju, pre svega osnovne životne namirnice, mogli da nabave po znatno nižim cenama. Moderni diskonteri imaju niži nivo usluge, ograničen asortiman, ali ogromno učešće proizvoda sopstvene trgovačke marke.

- Za sve naše proizvođače koji ne poseduju snažne brendove i koji ne mogu sami da plasiraju svoje proizvode kroz velike trgovinske lance u Srbiji, a još manje u regionu, veoma značajna izvozna strategija je trgovinska robna marka - navode stručnjaci.

Vlasnici diskonta se trude da njihovi maloprodajni objekti i sva operativa budu mnogo jeftiniji. Objekti su skromni, potrošači uglavnom sami otvaraju kutije i bez ičije pomoći biraju robu. Ne šire svoj asortiman na 50 vrsta čokolade, već prodaju samo tri, koje kupuju u mnogo većim količinama, pa od dobavljača dobijaju povoljnije uslove u nabavci, što se kasnije odražava i na potrošače. Tako lanac diskontera „Lidl“, koji radi tako što uglavnom ima svoje trgovinske marke, centralizovano nabavlja robu na jednom mestu za sve zemlje gde posluje.

U okruženju, inače, posluje nekoliko diskontnih lanaca. Recimo, osim „Lidla“, u Bugarskoj, Rumuniji i Hrvatskoj prisutan je „Kaufland“, u Mađarskoj, Sloveniji i Grčkoj posluje nemački „Aldi“, u Mađarskoj „Kora“...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

(0)(0)

07.10.2012. 22:52

To nekome sa vrha ne odgovara,i nece da ih pusti da dodju u Srbiju.Gledam u Rumuniji koliko tih novih prodavnica ima,a nas kao zaobilaze,kao da Rumuni imaju mnogo vise para od nas.Administracija je kod nas katastrofalna,to je tacno,ali to moze vlast da popravi ako hoce,muce ljude gde stignu ako neko hoce nesto da otvori, sto stvarno nema smisla,ali to rade samo da bi ti investitori odustali,jer da bi oni u vrhu ubirali kajmak.Nema vecih neprijatelja Srbima-od Srba samih,to je realnost.

mi

08.10.2012. 15:37

@(0)(0) - Tacno tako , ja sam sebi kazem ,nama treba jedan staljinisticki komunizam jer mi "nismo stvoreni" za privatizaciju , ovolika pohlepost za brzom zaradom ,za sto vise para to ima samo u Srbiji...pokla ce mo se jos medju sobom zbog para...!!!

Dule

08.10.2012. 10:19

Mene interesuje zasto jedan od najvecih i najboljih lanaca LIDL zaobilazi Beograd i koji od nasih tajkuna u sprezi sa Vladom /bivsom ili sadasnjom/ onemogucava da beogradjanima da prezive uz zaista pristupacne cene ovog lanca.Neka Djilas odgovori na to pitanje. Ziveo sam u Grckoj i znam da grci prezivljavaju zahvaljujuci LIDlL-u. Ima jedan drugi lanac za koji nasi ni ne znaju. Zove se PLUS i imao je cene i za 30% nize i od Lidla ali ga je jedan grcki lanac progutao posle godinu dana.Zaista steta

Ljudozder

08.10.2012. 11:32

@Dule - Ja sam stalni kupac u Aldiju smatram ga malo boljim nego Lidl, oni su medjusobni konkurenti tako da nebi bil lose da obadva dodju u Srbiju

Rale

08.10.2012. 11:41

Krasna prilika za srpske prehrambene proizvodjace da udruze sredstva i otvore vlastiti diskontni lanac u kojima bi plasirali svoje proizvode po nizim cenama. Trebali bi se prikljuciti i proizvodjaci kozmetike, sredstava za higijenu i hemijskih proizvoda.

Sused

08.10.2012. 11:45

Krajem devedesetih u Hrvatskoj su strani lanci tesko dolazili do gradjevinskih dozvola. Kasnije je to islo nesto lakse, a posledica je da pola trgovine na malo drzi domaci lanac prodaje sa jos prilicnim monopolom. Da nisu dosli stranci, cene bi bile daleko vece, tek njihovim dolaskom pocele su da padaju.

Nesa

08.10.2012. 13:55

Od nizih cena nema nista. Ko god da dodje imace iste cene kao i do sada. Belgijski Deleze je vlasnik Kore u Madjarskoj gde su cene znatno nize. U Srbiji je Vlasnik Tempa koji je isti tip prodavnice pa je sve Skuplje u Srbiji i ne pomislja da spusta cene. Cak su cene u Tempu skoro jednake sa cenama u obicnom Maxiju sa coska, pa ne znam ni ko ide u taj Tempo. Sve su ovo Bajke. Eto imamo Metro gde je roba namenjena navodno daljoj prodaji , pa cene skoro iste kao u svakoj prodavnici.

Milan Jelusic

09.10.2012. 00:17

vero gradi veliki market u centru zarkova. pre dve godine su uradili temelj i vise ni makac. sada je to napusteno gradiliste i veoma ruzna slika. unakazili su jednu lepu lokaciju. imali zakona kada mogu da prave haos i ostavljaju ruglo. pitam tu cukarice, koga podmazuju kad mogu ovako bahato da se ponasaju.

Dule

10.10.2012. 09:13

@Milan Jelusic - Vero ili Veropulos je mali lanac i po mom misljenju najskuplji u Grckoj. Zato ne ocekujte da ce ikada biti jeftin cak i da zavrse taj market u Zarkovu. LIDL je ipak najeftiniji.U njemu je recimo litar devicanskog maslinovog ulja bio oko 3 evra dok je u nasem TEMPU i do 15 evra. Zato sto nas sa svih strana deru.Voleo bih de se neko od nasih tajkuna zainteresuje za diskont lanac PLUS koji je cak 30-ok% jeftiniji i od Lidla ( koga je pojeo AB Vasilopulos) i pokusa da ga dovede na nase trziste.