Balkanske džade za svetske pare

T. SPALEVIĆ

06. 09. 2012. u 20:57

Za manje od decenije eksploatacije pokazalo se da su radovi na brojnim putnim deonicama debelo preplaćeni. Oštećenja na kolovozu se pojavljuju već za dve-tri godine

SRBIJA je u prethodnoj deceniji za gradnju puteva dala 1,5 milijardi evra. Hrvati su dali tri puta više. Međutim, razlika u kvalitetu saobraćajnica sa onima u regionu, definitivno, ne može da se opravda narodnom - “koliko para toliko muzike”. Standardi za auto-puteve su isti, što znači da je dobar deo radova izvedenih u Srbiji preplaćen, odnosno za uloženi novac dobili smo loš kvalitet, a zakonski okvir je takav da krivca nema.

Od Rijeke do Batrovaca nema nijednog kolotraga, gotovo nijedne zakrpe. Odlična vertikalna i horizontalna signalizacija. Tuneli besprekorni. Posle ugodnih gotovo 600 kilometara auto-puta, prelazi se granica. Trese se auto na deonici Šid - Beograd, koja je pre pet-šest godina obnovljena. Zakrpa do zakrpe.

Kroz rehabilitaciju auto-puta ne menjaju se geometrijske karakteristike, već se radi zamena dotrajalih slojeva asfalta. Ako se posao odradi kako nalažu propisi, onda pukotina, udarnih rupa i kolotraga ne sme da bude u periodu od deset godina. To je, naime, vek trajanja rehabilitovanog auto-puta. Ali, ako se već posle tri godine pojave oštećenja, onda je primenjena loša tehnologija, ugrađeni nekvalitetni materijali ili loše izvedeni radovi.

ZAKIDANJE NA ASFALTU NIJE tajna da se na asfaltu najviše zakida. Računica kaže da na deset kilometara puta, čija je širina šest metara, “uštedom” samo pola ili jednog centimetra sloja asfalta može da se “zaradi” od 60.000 do 120.000 evra. I to da niko ne posumnja, a kamoli primeti. Kada bi se obavio pregled, pitanje je koliko saobraćajnica u Srbiji zadovoljava standard za gornji noseći sloj od 15 centimetara i završni habajući sloj asfalta od pet do šest centimetara.

Garantni rok koji se predviđa ugovorima je dve do tri godine i u tom periodu svaku nepravilnost koja se uoči na putu uklanja izvođač, a nakon isteka tog roka održavanje preuzimaju “Putevi Srbije”. I tako posle pet godina mogu da se pojave pukotine, udarne rupe, a da odgovornih nema.

- Održavanje puteva u Hrvatskoj ili Mađarskoj se radi po najvišim normativima tako da saobraćajnice ne izgledaju kao zakrpljene pantalone, već pružaju sigurnost i udobnost - kaže Goran Rodić iz PKS. - Kod nas se sanacija na dobrom delu putne mreže vrlo loše radi. Firme koje izvode te radove su pretežno nereferentne ili rade kao podizvođači firmama koje su ugovorile poslove po damping cenama, što se odmah odrazi na kvalitet radova, probijanje rokova i dodatne troškove. Samo sedam odsto puteva u Hrvatskoj su radili stranci, a sve ostalo domaća operativa, a kod nas je suprotno.

Najbolji primer loše izvedenih radova je leva traka auto-puta od Beške do Beograda. Izgradnja ovog dela Koridora 10 završena je 2003. godine, a habajući sloj asfalta udaren je godinu dana kasnije. I nakon samo dve godine pojavile su se pukotine, koje su izvođači zakrpili takozvanim grafitnim trakama. Za ovu sramotu niko nije odgovarao, a nadležni su se pravdali time da izvođač nije mogao da popravi sve ono što je prethodni - konzorcijum “Rast” nestručno odradio na trasi.

DOMAĆA OPERATIVA

- OKO 30 odsto vrednosti Srbije je u putevima - kaže prof. dr Milan Vujanić sa Saobraćajnog fakulteta. - Niko ne može da ugovori radove tako da put ne bude ravan. Dakle, za sve što se ne odradi kako je ugovoreno, izvođača treba naterati da posao radi iznova, naravno o svom trošku. Ulica kralja Milana u Beogradu je najbolji primer kako se poštuju propisi i kako domaća operativa zna posao.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

Srbija

06.09.2012. 21:42

Tacno , aljkavo uradjen autoput a nezasiceni direktori stalno kukaju kako je putarina jevtina , stalno traze vecu cenu , mi smo sa godinama placanja ovih putarina taj autoput "pozlatili" a sta smo dobili....rupe na drumovima i policiju koja vreba ispod mostova, na zapadu napr. svaki novi ili renovirani put vidi se ima tragova od testiranja slojeva asfalta , kod nas to nigde video nisam , sve se to "obavilo"u nekom restoranu ili kaficu , zato su nam takvi putevi !

Marko

07.09.2012. 00:35

Kakve 2-3 godine? Pa Gazela u Beogradu je već krpljena, a tek završena deonica autoputa kod Autokomande (u pravcu ka Novom Beogradu) je već dobila zakrpu, a nema ni mesec dana da je završena.

Jabre

07.09.2012. 02:24

To je tipična posledica balkanskog kraduckanja i u Slvoeniji su isti rezultati i ako su ogromne pare potrošite, zašto Nemačka i Holandija imaju najbolje puteve u Evropi ? Najmanje kraduckanja :D

Milos

07.09.2012. 10:08

Ma koje dve-tri godine?! Deonicu od Bunaj potoka do autokomande su radili ove i prosle godine i na uzvisenju posle Bubanj potoka vec postoji rupcaga nastala od prolazaka kamiona i autobusa, dovoljna da se u najmanju ruku iskrivi felna! Sto neko ne napravi analizu koliko je zaradjeno u poslednjih 10 godina od naplate putarine i koliko je ulozeno u puteve pa da vidimo sta mi placamo! A da ne pominjem da "naknadu za puteve" placamo na tri mesta: registracija, gorivo i putarina! Gde to ima?!

bobo

08.09.2012. 10:29

Za izgradnju puteva potrebni su strucnjaci prakticari a ne teoreticari. Prakticare ste odavno najurili. Placamo visoku cenu gubljenjem zivota. kada cemo se opametiti?

ziks

08.09.2012. 18:40

Podrzavan sadasnjju vladu Srbije, ali Mrkonjicu definitiveno nije mestu u toj istoj. Da ima malo casti i obraza sam bi dao ostavku. Jer koliko se secam on je u prosloj vladi, kao i u sadasnjoj ministar za infrastrukturu i nije kompetentan za taj posao!!! Sve je to njegova greska, jer zbog svakojakih izbora radi se na BRZINU i NEKVALITETNO !!!

neba

11.09.2012. 10:02

Interesuje me da li je neko primetio da po sred Gazele ima rupa, ulegnuce od 5 cm u duzini od par stotina metara? I to od deficita materijala...Tacno se oseti kako se upadne pa posle 10-15sec izleti iz rupe...Naravno, posto se ispod nalazi celik, kada dati sloj napukne, zimi ima da bude gore nego na kolskom putu po planini i za to niko ne odgovara!