SA glavne železničke stanice u centru Šumadije, u ponedeljak je krenuo prvi izvoz novog automobila kompanije "Fijat Srbija" - 500 L, čije se osvajanje svetskog tržišta u gradu doživljava kao treće doba stasavanja ove, sada torinsko-srpske kompanije.

Krenula je kompozicija od 12 vagona, natovarenih sa 206 novih automobila, a sledeća polazi već u petak.

- Ovo je prvi izvoz novog automobila, i ide do kupaca u Italiji - kaže Nuncio di Bartolo, direktor proizvodnje u kompaniji "Fijat automobili Srbija". - Do kraja nedelje put Bara otići će novi kontingent od 206 automobila. A do kraja godine će sedmično ići dva voza sa po 206 automobila 500 L i taj broj će se povećavati u skladu sa zahtevima kupaca iz Evrope. Novi model u zemlje Evrope, pored železnice, biće transportovan i drumskim saobraćajem. Plan je da, dnevno, sa traka silazi 500 automobila a da do kraja godine bude proizvedeno ukupno 30.000 vozila.

Veliki posao obradovao je i "Železnice Srbije", koje su svesne i velikih obaveza.

- Iz Kragujevca put luke Bar ići će 12 vozova sedmično kada se u FAS bude proizvodilo 200.000 automobila godišnje pa zato planiramo modernizaciju i elektrifikaciju pruge od Lapova do Kraljeva - istakao je direktor Direkcije "Železnice" za infrastrukturu Milan Maksimović.

MAŠINOVOĐA Čast da prvi bude za "komandama" lokomotive koja će istorijski tovar prevesti do barske luke pripala je mašinovođi Sretenu Lazoviću.
- Počastvovan sam što sam prvi koji će da transportuje novi model, ali i radostan jer će nam ovaj posao sa FAS obezbediti bolje plate - naglasio je Lazović.

U ponedeljak je u Kragujevcu svečarska atmosfera bila daleko skromnija od proizvodnje "fiće" pre oko šest decenija i polaska automobila "jugo", sa iste stanice i iz iste luke Bar - u SAD (pre 26 godina). Šampanjca nije bilo. Predstavnici "Fijata" kažu da će ga verovatno biti u luci Bar. U Kragujevcu se svi nadaju da će proizvodnja ovog modela pokrenuti privredu Srbije i vratiti sve što je država više decenija ulagala u održavanje socijalnog mira skoro 35.000 "Zastavinih" radnika.

- Slušao sam oca, koji je sa sela doveden u fabriku, kako je kao mladić učio da proizvodi "fiću" - kaže Milorad Jovović (66), penzionisani radnik "Zastave". - U toj fabrici sam radio i kada je "jugo" krenuo u Ameriku. Veliki posao. U penziji sam, ali me ta fabrika i dalje interesuje. Eto, slučajno sam tu, čekajući šinobus do sela, video i ovo. Čini mi se - treća nada. Moji unuci, hvala bogu, imaju za osnovno. Radili smo i to možemo da im pružimo, ali je red i da oni rade i zarađuju. Imam utisak da će im nova fabrika pružiti perspektivu.

Novi kragujevački "fijat 500 L" imao je neočekivanu i neformalnu premijeru u Užicu, kada je kompozicija sa prvih 205 automobila napravljenih u Srbiji, na putu do Italije preko luke Bar, zastala na železničkoj stanici u naselju Krčagovo. Desetine znatiželjnika okupilo se oko voza, u želji da prvi put uživo vide kragujevačkog lepotana.


OSVAJANJE TRŽIŠTA

Novi "Fijatov" model 500 L, počeće zvanično da se prodaje u Evropi od 1. oktobra. Automobil se može od prošlog meseca poručiti u Italiji i na većim evropskim tržištima, a biće plasiran ukupno na više od 100 tržišta u svetu uključujući i Sjedinjene Američke Države, kao i region Azije i Pacifika.

U FAS očekuju da će najbolja prodaja biti na evropskom tržištu, a trećina prodaje trebalo bi da bude ostvarena u Americi. Zbog povećanja obima proizvodnje novog modela 500 L, u fabrici je nedavno počela da radi i druga smena.