Koliko poskupi roba na putu do kupca
01. 08. 2012. u 07:44
Da li hrana u Srbiji, koja "pojede" čitave mesečne primanja brojnih domaćinstava, mora da bude toliko skupa
DA li hrana u Srbiji, koja "pojede" čitave mesečne primanja brojnih domaćinstava, mora da bude toliko skupa? Na cene, nažalost, ne utiču samo opravdani razlozi. Dok dođe do kupca, namirnica promeni "šest ruku", a svaka uzima "deo kolača". A nestabilno ekonomsko tržište, kakvo je u našoj zemlji, ide naruku i špekulantima, koji lako nađu način da zarade. Ceh, kao i uvek, plaćaju potrošači.
Udarce "oluje" poskupljenja hrane, međutim, ne moraju uvek da trpi samo kupci. Tako barem pokazuju rezultati istraživanja agencije "ATKerni", prema kome postoje dva najčešće načina da se reaguje na povećanje cena robe - ili primiti udarac ili preneti dalje povećanja cena do prodavca i na kraju potrošača.
- Nijedna od ovih opcija ne obećava - kaže Zlatko Bazianec, direktor u ovoj agenciji. - Ukoliko primite udarac, marže padaju, a ako prenesete povećanje na potrošača, pada prodaja. Ovo istraživanje je pokazalo da bi trebalo pronaći direktan izvoz snabdevanja i jeftinije dobavljače. Kada smo na izvoru robe, manje smo osetljivi na uticaj velikih trgovaca poljoprivrednih prooizvoda.
Jedan od saveta proizvođačima je da promene veličinu paketa, a ne visinu cene. Tako su u Americi pojedini proizvođači pokušali da zaobiđu poskupljenja, a isti recept koriste i srpski konditori. Čokolade su sa standardnih sto grama "pale" najpre na 90, a ubrzo i na 80 grama. Razlike u pakovanju nije bilo, što su potrošači kasnije kritikovali jer se kupac dovodi u zabludu. Ipak, na rafu se cena nije menjala.
- Proizvođačima bi bilo pametno da preinače ponudu proizvoda, jer oni sa siromašnim asortimanom prvi "padaju" na promenjivom tržištu - kaže Bazianec. - Treba razdvojiti i smanjiti prateće troškove. Sirovi materijali čine samo deo ukupnog troška, dok transport, konverzija i opšti režijski troškovi čine značajan deo. I fiksne cene u ugovorima trgovaca sa proizvođačima hrane i pića su kontraproduktivni. Trgovci u maloprodaji će se ponašati više kao restorani, uz stalno menjanje visine cene koje odražavaju promene u određivanju cena.
zoran2
01.08.2012. 09:39
gorivo i struja su glavni generatori skupoce,onda drzava sa svojim nenormalnim nametima,standardima,eko taksama.......
@zoran2 - ne mozemo da se odbranimo od pijavica
Pronaći jeftinije dobavljače?! Pa jel Vama treba neko da Vam poklanja hranu, da biste mogli još veći profit da ostvarite? Lubenice na veliko kupuju po 8-9 dinara a prodaju po 30, za drugu robu neću ni da govorim. Povećanje cene od 200% nemojte mi samo reći da Država pojede celu razliku. Aman bre, aj što nas j***** nego što nam još i držite pridike...
Treba jos puno skuplje da bude,sve vam je iz uvoza,ne moze biti jeftino kad vam drugi proizvodi,a vi samo dzabolebarite i cekate pomoc od drzave.
Komentari (4)