Cena Beške još tajna

T. SPALEVIĆ

05. 07. 2012. u 20:57

Ni devet meseci posle puštanja u saobraćaj nije poznato koliko košta most na Dunavu. Izvođač, austrijska „Alpina“ zasada, isplaćen samo sa pola sume koju zahteva

KONAČNA cena novog mosta na Dunavu kod Beške još nije poznata, iako je ovaj kapitalni objekat završen i pušten u saobraćaj pre više od devet meseci. Sporna pitanja oko visine troškova gradnje mogla bi da budu rešena tokom sledeće nedelje, bar nam je tako rečeno u „Putevima Srbije“.

Kako „Novosti“ nezvanično saznaju, izgradnja mosta koštala je izvođača radova, austrijsku „Alpinu“, nešto više od 100 miliona evra, a investitor je crtu podvukao na 5,64 milijardi dinara, odnosno nešto više od 50 miliona evra.

Prema procedurama, konsultantska kuća „URS Skot Vilson“, koja je u ime investitora i izvođača vodila projekat, treba da utvrdi konačnu cifru. Ova konsultantska kuća, kao i Evropska banka za obnovu i razvoj, koja je kreditirala projekat, još „češljaju papire“, ukrštaju zahteve izvođača i stavove investitora. Ukoliko konačnom cenom jedna od strana ne bude zadovoljna, spor bi mogao da se prenese na međunarodno nezavisno telo u kojem su stručnjaci sa licencama „fidika“.

PROJEKAT RAĐEN PO “BLIZANCU“ UKUPNA dužina novog mosta kod Beške je 2.205 metara, a projektovana širina 14,4 metra. Novi most je deo leve trake auto-puta Novi Sad - Beograd. U konstrukciju je ugrađeno 62.150 kubika betona, 6.324 tona armature, a u temelje konstrukcije 26.800 kubika betona i izvedeno više od 13.685 metara šipova prečnika 1,2 metra. Most ima 43 stubna mesta.

Još krajem januara „Putevi Srbije“ i „Alpina“ potpisali su memorandum kojim je usaglašeno 42 od ukupno 43 stavke u pregovorima oko cene i tada se došlo do cifre od 5,64 milijarde dinara. Nadležni iz „Puteva Srbije“ istakli su da je ostalo otvoreno pitanje oko produžetka roka gradnje na osnovu čega će „Alpina“ tražiti dodatni novac. Od toga se do danas nije odmaklo. Sa jedne strane, investitor ne želi da poveća cifru, a sa druge izvođač smatra da nije adekvatno plaćen.

Primer mosta kod Beške trebalo bi da bude pouka za Srbiju da više nikada poslove ne ugovora po proceduri koja podrazumeva i projektovanje i izvođenje radova. Koliko god to bili savremeni standardi, očigledno je da za našu zemlju nisu adekvatni.

Posao je ugovaran samo na osnovu idejnog projekta, a tek glavnim projektom ustanovljeno je koji su sve dodatni radovi neophodni, što je znatno podiglo ugovorenu sumu. Osnovni ugovor o izgradnji mosta potpisan je 2006. godine, a vrednost radova iznosila je 2,9 milijardi dinara.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

Lale

05.07.2012. 23:35

Kad se pređe novi most prema Novom Sadu dobiješ morsku bolest od loše ugrađenog asfalta, tačnije loše urađene podloge.

Munja

06.07.2012. 08:09

Čini mi se da sam ja jako glup. Ja sam mislio da se cena definiše ugovorom. Kad je bio tender za ovaj most, zar nije Alpina morala da ponudi neku cenu? Pa o čemu se sad dogovaraju? I treća stvar, ako su probili rokove, pa valjda izvođač plaća penale, pobogu! Uzmem da krečim nekom stan, pogodimo se na nedelju dana. I ja se lepo napijem, legnem pod šljivu i tako polako završim posao za tri nedelje. Onda tražim triput više para zbog "produženja radova".

Perica

06.07.2012. 09:08

Pa ti austrijanci su dobili posao na tenderu sa cenom od, ako se dobro sećam, 40 miliona evra, iako nisu bili najbolji ponuđač, već konzorcijum naših firmi. Prema našim zakonima za nepredviđene radove cena može da ide gore još 10%. Prema tome, tim "građevinarima" ne treba dati ništa više. A kvalitet izvedenih radova je očajan, kolovoz neravan, probijeni rokovi za izgradnju mosta... U najmanju ruku-užas!