Putevi: Koncesija ugrađuje asfalt

Tatjana Spalević

16. 06. 2012. u 20:58

Planirani putevi se grade, ali nedostaje novac da bi se pokrenuli radovi na novim deonicama. Za projekte u putnoj infrastrukturi više ne možemo da računamo na kredite

ZAVRŠETAK Koridora 10 u naredne dve godine, izgradnja 100 kilometara auto-puta od Obrenovca do Preljine u naredne četiri godine i priprema dokumentacije za šest traka, koje će povezati Pojate i Užice, zadatak su buduće vlade. Za nove projekte u putnoj infrastrukturi više ne možemo da računamo na kredite međunarodnih finansijskih institucija, jer je Srbija dostigla limit. Zato je rešenje u zajmovima stranih država i vlada, pod uslovom da to ne opterećuje budžet. A, najjednostavnije - javno privatno partnerstvo ili koncesije.

I dok lideri političkih stranaka pokušavaju da formiraju vladajuću većinu, ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić priprema prve poteze u novom mandatu, ukoliko mu bude poveren. Ono što je sigurno, kaže Mrkonjić za „Novosti“, bio on ministar ili ne, niko ne može da zaustavi izgradnju najvažnijih putnih pravaca, jer prvi put nova vlada može da nastavi tamo gde je prethodna stala. Zapravo, ministar očekuje da neće biti onog „glupog političkog revanšizma kao posle 2000. godine zbog kojeg je Srbija trpela i dugo bila u građevinskoj paralizi“. Ako bude ponovo izabran za ministra, Mrkonjić će tokom leta sa timom stručnjaka pripremiti predlog za nov način finansiranja izgradnje preostalih najvažnijih deonica i uputiti ga vladi.

Građevinska sezona je u punom jeku, a zbog toga što vlada još nije formirana gubi se dragoceno vreme. Ljut je, kaže ministar, što su stali radovi na deonici auto-puta Beograd - južni Jadran, koja je poverena domaćim firmama, a kao ministar u tehničkoj vladi „ne može da podvikne“.

KILOMETRI I MILIJARDE UKUPNO je za izgradnju Koridora 10 iz međunarodnih kredita i donacija obezbeđeno 1,2 milijarde evra. U skladu sa dinamikom izgradnje deonica u 2012. godini planirano je povlačenje sredstava iz kredita i donacija od 253 miliona evra. Iz budžeta RS za 2012. godinu „Koridorima Srbije“ obezbeđena su sredstva od 816 miliona dinara, i to za: rešavanje imovinsko-pravnih odnosa, projektovanje, tehničku kontrolu, izvođenje radova, stručno-tehnički nadzor i arheološke radove. Do sada je doneto 12.500 rešenja o eksproprijaciji i potpisano 10.500 sporazuma o naknadi. Eksproprisano je više od 50.000 parcela, što je obuhvatilo 345 km autoputa (Koridor 10 - 307 km, Beograd - južni Jadran - 38 km). Do januara 2012. godine sedam milijardi dinara je isplaćeno ranijim vlasnicima za eksproprisano zemljište, objekte i biljne kulture. - Prema proceni, iznos koji nedostaje za eksproprijaciju je 3,615 milijardi dinara - navode u „Koridorima Srbije“. - Nije kompletno završen otkup zemljišta potrebnog za izgradnju Koridora 10 i autoputa Beograd - južni Jadran. Uobičajena praksa je da se po raspisivanju tenderske procedure paralelno rešavaju imovinsko-pravni odnosi. Za rešavanje ovoga u ovoj i narednoj godini neophodno je šest milijardi dinara.

- Nema više lutanja - navodi Mrkonjić. - Zna se ko šta radi, „Putevi Srbije“ održavaju, „Koridori Srbije“ grade, a Ministarstvo kontroliše. A kontrole će biti rigorozne, praštaće prijave, oduzimaćemo poslove, naplaćivati penale i ugovori će morati da se poštuju. Neznanje, nestručnost, neadekvatan kvalitet se neće tolerisati. Dve godine smo mi izgubili jer su nam prethodnici ostavili dug težak 300 miliona evra, nijedan projekat, nijedan kilometar eksproprisanog zemljišta, polupropalu građevinsku operativu. Uz velike napore uspeli smo da izgradimo gotovo 200 kilometara puteva, više nego ijedna vlada u poslednjih 30 godina, obezbedili smo novac za kompletan Koridor 10, trenutno su aktivna gradilišta na još 174 kilometra. Uspeli smo i da vratimo kredibilitet našim građevinarima, da ih osposobimo za međunarodnu konkurenciju, da završimo projekte, eksproprijaciju i ozbiljno zakoračimo u izgradnju auto-puta ka Crnoj Gori.

Ova vlada opredelila je prioritete. Kako ističe Mrkonjić, sada je na putnoj privredi procena koliko može da se uradi, odnosno koliko ekonomska situacija dozvoljava.

- Zaduženost zemlje je prilično velika i moramo da nađemo nov način finansiranja, a mislim da bi koncesije bile idealno rešenje - objašnjava Mrkonjić. - Opekli smo se sa koncesijama dva puta u prethodnoj deceniji, ali ne zbog zakona, već je bilo propusta kada se došlo do realizacije ugovora, ali i obmana od strane koncesionara. Zato moramo dobro da osmislimo model, neophodne su organizacione promene i manje korekcije zakona. A kada budžet bude relaksiran, možemo se ponovo okrenuti i kreditima.

Nova vlada treba da završi Koridor 10 od Proseka do Dimitrovgrada. Na svim deonicama započeta je izgradnja trase, osim na delu Čiflik - Pirot Istok. Takođe, nova vlada treba da završi i južni deo Koridora 10 od Grabovnice do Levosoja.

Na autoputu Beograd - južni Jadran trenutno su u izgradnji deonice Ub - Lajkovac i Ljig - Preljina, a ubrzano se izrađuje projektna dokumentacija za sve preostale deonice i traži model finansiranja za delove od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga. Za deo od Preljine do Požege idejni projekti su završeni i usvojeni. Predstoji izrada glavnih projekata. A za Požegu - Boljare (granica sa Crnom Gorom) izrađen je i usvojen generalni projekat. U narednom periodu predstoji izrada idejnih i glavnih projekata. Ovim putnim pravcem će se dobiti najkraća veza sa zapadnom Srbijom, Crnom Gorom, a preko luke Bar i sa južnom Italijom, kao i veze sa pomorskim lukama Jadrana i Sredozemlja.

Izgradnja deonice auto-puta E761 od Pojata prema Republici Srpskoj ima višestruko značajnu ulogu. Ona povezuje centralne delove Srbije pravcem istok-zapad, sa dve najznačajnije saobraćajnice - Koridorom 10 i auto-putem Beograd - južni Jadran. Ovaj putni pravac uspostavlja vezu sa magistralnom mrežom Bosne i Hercegovine.

Završeni su generalni projekat Pojate - Preljina i idejni projekti Pojate - Kruševac i Adrani - Preljina. U toku je javni uvid u Prostorni plan infrastrukturnog koridora auto-puta E 761 Pojate - Preljina.

Planova i želja ima, samo da je dovoljno novca...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

miami

16.06.2012. 21:36

Nesposobni ste i to je sustina,a jos i obmanjujete javnost.200 km autoputa,uracunavate poluauto-put koji je vec bio izgradjen od Beograda do Subotice.Znci da niste napravili ni 100 km autoputa.Zasto drzava ne rasproda imovinu kriminalaca,zatim nepotrebnu i neperspektivnu imovinu i pronaci ce sredstva.

istina....

16.06.2012. 23:50

Koliko ste para zgrabili od putarine kroz Vojvodinu gde u stvari i nije bilo autoputa , mogli ste napraviti mrezu autoputeva po celoj Srbiji da bi vam i Nemacka pozavidela , ovako vam ipak zavide da po broju stanovnika imate vise milionera nego oni.....

kako da ne

17.06.2012. 14:41

@istina.... - Tako mali Perica zamislja o naplati neke basnoslovne putarine u vojvodini. Po toj logici, od naplacene putarine van vojvodine su onda mogli da naprave mrezu autoputeva po celoj Evropi. Vojvodina je najobicnija rupa bez dna u koju se ulaze mnogo vise nego u ostale krajeve, sto je vise nego lose.

Alex

17.06.2012. 09:19

Obilaznica oko Beograda dovoljno govori o dosadašnjem delovanju "tehničkog" ministra. Ako iz svog džepa bude platio popravke na toj saobraćajnici, plus penale što "završen" put nije u eksploataciji, e možda ga i uzmem za ozbiljno. Do tada, da ima i malo obraza, trebalo bi da ga je sramota da se pojavi u medijima.

FERID ABDIC

17.06.2012. 12:17

Jezzim se od naucnofantasticcnih obecanja kako cemo s propalom,demotivisanom operativom,praznih djepova krenuti,ccak i u nove pravce.Niste stigli u prethodne 5,ni u 12 proteklih,ali cete u ove 4 bez kinte u kasi.SSissajte nas kad smo ovce.

veciti ministar

17.06.2012. 15:08

Umesto sto prica bolje bi bilo da je izgradio autoput Beograd Zlatibor, gde je najneophodnije.Sad su mu koncesije dobro resenje.Pa sto je onda oborio koncesiju za Bgd Pozega cim je postao ministar?Sto nije gradio taj put parama iz budzeta Srbije,kao sto je gradio put za Horgos,nego ce jedan put da plati drzava koja ne mora da zaradjuje na putarini,a drugi da gradi privatni investitor koji ce na putarini da vraca ulozeno,plus koncesionu naknadu,plus profit.Pa se pitam gde ce biti vece putarine