Tanji asfalt - veća zarada

T. SPALEVIĆ

29. 05. 2012. u 20:50

Zašto je kvalitet izgrađenih saobraćajnica u Srbiji znatno lošiji od evropskih standarda? Gotovo nijedna deonica ne ispunjava normative, niti zaslužuje najviše ocene

Srbija ne može da se pohvali kvalitetom svoje putne mreže. Od ukupno više od 40.000 kilometara puteva svih kategorija, nijedna deonica, osim novih delova Koridora 10, ne zaslužuje najvišu ocenu, niti ispunjava standarde, koji se primenjuju, primera radi, u susednoj Hrvatskoj.

"Koliko para toliko i muzike", brane se putari, ali razloge treba tražiti i u nekvalitetno izvedenim radovima, lošim materijalima ili neredovnom održavanju. Još ako nadzor "progleda kroz prste", izvođači imaju dodatnu zaradu i to sa manje ugrađenog asfalta. Naravno, na štetu investitora, koja može da se meri stotinama hiljada evra.

Ako su ispoštovani svi propisi struke onda ne može da se desi da samo posle godinu-dve novoizgrađena ili obnovljena deonica pokaže nedostatke, a to je u Srbiji najčešća pojava. Prvo pukotine, zatim udarne rupe, kolotrazi od kamiona, koji su i te kako opasni za saobraćaj, proklizavanje zbog lošeg asfalta... Nagib kod većine puteva nije regulisan, pa se na kolovozu javljaju bare, kanali pored drumova su zapušeni, često su prisutni odroni, spojnice su vrlo loše urađene što prouzrokuje neudobnu vožnju i zahteva češću sanaciju.

- Prilikom vađenja "kerna" odnosno uzorka za kontrolu, često se konstatuje da nije ugrađena količina asfalta, koja je predviđena projektom - kaže za "Novosti" Goran Rodić iz Privredne komore Srbije. - Prilikom ugradnje dešava se da je asfalt pregrejan, što daje loš kvalitet, asfalt gubi elastičnost i brzo puca i tu je reč o nekvalitetnom izvođenju radova. Ako hoćemo pravi auto-put, onda se uradi donji sloj, preko toga duploarmirana betonska ploča, pa se onda ugrađuje asfalt, sa završnim slojem sa eruptivnim agregatom i to se zove trajni asfalt. Uz redovno održavanje, može da traje i decenijama. Čak se na delovima gde dolazi do pojave leda ugrađuju grejači, koji obezbeđuju sigurno vožnju. Takvi auto-putevi zahtevaju višu cenu za 30 do 40 odsto, ali izvođenje se poverava proverenim licenciranim firmama i obavlja se oštar nadzor. Mi na našim putevima ne stavljamo duploarmiranu ploču, ali ako se poštuju sve procedure, uz redovno održavanje, takve saobraćajnice mogu dugo da traju.

ZADACI INVESTITORA Investitor, bilo da je država ili lokalna samouprava, mora da ima validne projekte, da angažuje stručan nadzor i da izabere pouzdane izvođače. Ali, neophodno je da se dobro zaštiti ugovorom, koji mora da predviđa penale i da izvođač ima validne garancije. U slučaju da se probijaju rokovi i ne poštuju pravila struke, investitor može da aktivira garancije i angažuje drugog izvođača.

Kako kaže Rodić, na izgradnji saobraćajnica angažuju se neretko priučene firme, koje imaju slabu opremu i kadar, a često se dešava da nadzor svoj posao ne uradi do kraja. Putevi su nam, kaže Rodić, u lošem stanju i stalno iziskuju nova ulaganja. Samo u ovom trenutku, tvrdi, potrebno je više od milijardu evra da se dovedu u "ispravno" stanje.

- Kod većine loše izgrađenih puteva pokazalo se da nije ugrađena tačna količina asfalta predviđena projektom - navodi Rodić. - Cena asfalta po kvadratu je 150 do 200 dinara. Dovoljno je da se ne ugradi samo jedan centimetar asfalta na kilometar dužni i ako je širina druma šest metara investitor je oštećen za milion do milion i dvesta hiljada dinara. Propisi dozvoljavaju odstupanje do deset odsto, ali to mora da se prijavi investitoru, da bi se korigovala cena, a ako se ne prijavi i nadzor ne reaguje onda je to zloupotreba odnosno krađa.

KVALITET

Do propadanja kolovoza dolazi i zbog većeg opterećenja puta od projektovanog. Oštećenja na saobraćajnicama mogu da nastanu i zbog ugradnje neodgovarajućih materijala. Ako se ne ugrade kvalitetni materijali i dobro ne uvalja nasip, do potrebne zbijenosti, ako se adekvatno ne uradi podtlo, dolazi, s vremenom, do sleganja i oštećenja kolovozne konstrukcije, kao jednog od najskupljih delova puta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

Igor

29.05.2012. 21:38

U Novom Sadu ima preko 300 ulica bez asfalta, celi delovi grada kao što su Sajlovo, Adice, Sadovi nemaju asfalt nikakav ni tanji ne deblji

neša car

29.05.2012. 21:43

Asfalt nije samo tanji nego i šupljikaviji (porozniji). A ubacuje se i prašina u mešavinu. To su stare fore. Samo je nekad bila bolja kontrola.

dok

29.05.2012. 22:17

Mozda zato Drobnjak trazi povecanje putarine, da bi mogli postavljati deblji asvalt???

Nadzor

29.05.2012. 22:25

Mi kao da živimo u evropskoj uniji. Ljudi ovo je SRBIJA, ovde svaki nadzor prima pare da progleda kroz prste, a ako on neće (što ne postoji) onda njegov šef hoće. Mada ima i varijanti gde oboje, a i troje hoće. Kako to jednostavno nije jasno. Mi smo KORUMPIRANA država na svim nivoma.

lale

30.05.2012. 01:32

Kod novih puteva neuporedivo je veća krađa ispod asfalta. Zbog loše podloge pojavljuju se neravnine i puca asfalt!

đorđe5656

30.05.2012. 11:21

Na jednoj deonici puta u Vojvodini dužine oko 15km pre dve godine su skidani delovi puta skoro 50% od ukupne dužine a onda je prošle godine čitav put presvučen novim asfaltom. Gde je tu logika i kolike su pare strpane u nečiji džep a o debljini asfalta i kvalitetu radova neću da pričam. Strašno krade se na sve strane i to ogromne pare

zoran

30.05.2012. 13:15

@Ivan - Mozete se slobodno obratiti Miloradu Dodiku, po pitanju gradjenja autoputeva....

King 7

30.05.2012. 21:35

Koliko sam video u zapadnima zemljama, kvalitet putnih povrsina cini ponajvise dobra podloga na koju ide tanak asfalt. Asfalt je amorfan, on je gazna povrsina i ako je podloga losa ni pola metra asfalta ne pomaze. Kod nas se obicno na posut sljunak nalije asfalt sto dovoljno govori sta se dogodi posle 1 godine letnjih vrucina, mrazeva i ogromnog broja teskih i drugih vozila. Na ponovnom asfaltiranju i krpljenju se zaradjuje a mi to dobro placamo

King 7

30.05.2012. 23:12

Cak sam gledao pravljenje Nemackih autobanova: Verovali ili ne, na podlogu prvo idu betonske ploce sa ugradjenim cevima kojima zimi greju autoput vodama sa toplih izvora pa tek preko betona dolazi asfalt.