“Erbas“ preti tužbom zbog JAT

T. S.

22. 03. 2012. u 20:58

Uoči raspisivanja tendera za izbor partnera za nacionalnog avio-prevoznika stižu pretnje iz Tuluza. Rok za dogovor je, tvrde Francuzi, kraj ovog meseca. Vlada: Odluke ne donositi na brzinu

U trenutku kada je država prelomila, kako "Novosti" saznaju, da u aprilu raspiše tender za izbor finansijskog partnera, sa kojim će formirati novu nacionalnu avio-kompaniju, "ko grom iz vedra neba" stiže pretnja francuskog "Erbasa". Do raspisivanja javnog poziva država će najpre morati da sedne za sto sa najvećim proizvođačem aviona.

Iz Tuluza je stigla vest da će 30. marta "Erbas" prestati da pokušava da reši probleme sa "Jatom" oko ugovora o nabavci osam aviona, koji je potpisan davne 1998. godine. To bi moglo da znači raskid ugovora, pa čak i arbitražu pred međunarodnim sudom.

- Poslednjih godina intenzivno pokušavamo da napravimo aneks ugovora, koji bi bio mnogo povoljniji za "Jat" i Srbiju u pogledu cene, broja aviona, isporuke i finansiranja - kaže za "Novosti" Nevena Kostić, portparol kompanije "Vižn tehnolodžis", regionalnog zastupnika "Erbasa". - Ukoliko do 30. marta srpska strana prihvati početak pregovora, "Erbas" je voljan da se situacija reši. Pristajemo da smanjimo broj aviona sa osam na četiri, kao i da tip aviona prilagodi "Jatovim" sadašnjim potrebama.

Kako za "Novosti" kaže Vladimir Ognjenović, generalni direktor nacionalne avio-kompanije, nikakav dopis iz "Erbasa" nije stigao u "Jat".

OTKAZANE PORUDžBINE DA je proizvođač letilica iz Tuluza u problemu govori i izjava izvršnog direktora "Erbasa", Toma Endersa, da je ugroženo čak 2.000 radnih mesta u toj kompaniji. Naime, kineski avio-prevoznici otkazali su porudžbine za kupovinu čak 55 aviona vrednih ukupno 14 milijardi dolara, u znak protesta protiv plana EU za trgovanje dozvolama za emisiju štetnih gasova.

- Videćemo narednih dana šta će se dešavati i da li će "Erbas" uputiti bilo kakav dopis - ističe Ognjenović. - Ako dopis stigne odmah ćemo obavestiti vlasnika odnosno Vladu Srbije i spremiti odgovor. Do sada smo sa "Erbasom" imali veoma korektnu saradnju.

Ugovor o nabavci aviona, koji je "Jat" potpisao sa "Erbasom" bio je isključivo politička priča, koja je kako je tadašnja vlast procenila odgovarala interesima Srbije. Vrednost ugovora bila je 580 miliona dolara, a "Jat" je uplatio avans od 23,5 miliona. Obaveza "Erbasa" je bila da već godinu dana kasnije isporuči prvi avion. Niti je avion stigao niti je avans vraćen. Sve u svemu nijedna strana nije ispoštovala ugovor.

Potez "Erbasa" je, smatraju stručnjaci iz aviobiznisa, klasičan pritisak na Srbiju i "Jat". Sada je jasno i zašto "Jatove" avione u Parizu SAFA inspekcija često prizemljuje, iako na svim drugim aerodromima bez problema prolaze kontrole. Očigledno je cilj da se "dokaže" koliko je "Jatu" potrebna nova flota. Ali, zna se procedura kako se raskida svaki ugovor.

Kada se "Erbas" i zvanično oglasi prema Vladi Srbije ili "Jatu" rešenje je da se odmah sastane radna grupa i da donese odluku da li će se ići u pregovore oko aneksa ugovora ili će se "Erbasu" predložiti sporazumni raskid. U svakom slučaju nikakva zaplena "Jatovih" aviona nije moguća.

DODATNO ZADUŽENJE - Zahtev za kupovinu aviona koji podrazumeva izdavanje državne garancije i to ne za mali iznos od 200-300 miliona dolara, značio bi dodatno zaduženje države - tvrdi Mihajlović. - Imajući u vidu da se javni dug nalazi u nivou zakonskog ograničenja, odluka o zaduženju ne bi mogla biti doneta dok se u širem kontekstu ne sagleda javni dug države.

Bilo kakav odnos prema imovini „Jata“ može da bude zasnovan samo na odluci suda, a ne unilateralnim potezima bilo koje strane - kaže za "Novosti" Milivoje Mihajlović, direktor Kancelarije za saradnju sa medijima Vlade Srbije.

- U ovom slučaju, treba imati u vidu da je „Jat“ dao avans i na taj način postao poverilac prema drugoj ugovornoj strani.

Vlada će veoma pažljivo, tvrdi Mihajlović, razmotriti situaciju, iako je neobično da se baš sad aktuelizuje problem koji traje 14 godina.

Partner koji bi preuzeo „Jat“ nije pronađen niti je bilo kakav formalni proces trenutno u toku. U tom smislu, ne postoji razlog da se odluke donose na brzinu niti u odsustvu budućeg partnera „Jata“.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (8)

Igranka bez prestanka

22.03.2012. 21:37

Lepo osmisljen ne znam koji tom price o JAT-u. Sada je na redu Erbas kao opravdanje za odustanak od privatizacije i da sakriju bruku o toboznjem raspisivanju tendera u predizbornoj kamapnji. Ocigledno ima jos mleka u ovoj kravi muzari kada je vlast tako grcevito drzi za sebe.

Uki

23.03.2012. 00:02

Jadan JAT ! Sta mu to uradiste ? Sto ga meni niste prodali onda ? A mogli ste ......

Stanislav

23.03.2012. 08:09

Prava prica je sledeca:u ime Jata sve poslove na nivou drzave radi savetnica premijera g djica Isakovic, sam Jat kao i njegovo rukovodstvo ne odlucuje ni o ovom ugovoru ni o privatizaciji.Jednostavno nisu prava adresa narode.

Sasa

23.03.2012. 10:40

Koga je uopste briga za to?! Pa da je JAT zaista neka firma, ne bi se zvao JUGOSLOVENSKI !

Vojislav

23.03.2012. 16:19

Nazdravlje jos jednoj posledici iz Miloseviceve vladavine. Lepo je on to ugovorio 1998 a posledice cemo, kao i uvek do sada, da snosimo svi mi. Pitam se ko je tada bio ministar saobracaja? Ne mogu da se setim zasigurno ali mi lici da je mozda bio neko iz SRS. Ako se neko seti neka napise.

Patak Dača

24.03.2012. 09:35

Pitajte sada koalicionog partnera Dačića, koji je bio tada na potpisivanju ugovora!

zoran bat

17.06.2012. 14:57

pa kad bi nekog ko je potpisivao ovakve štetne ugovore i predugovore izveli na trg i kao u kini,onda bi ostali dobro gledali šta potpisuju a ne ovako tuže nas svi živi zbog nečijeg neznanja,nemara ili klasičnog lopovluka,inače šta bi sa onim satelitima dali će neko da odgovra ili smo(opet) lepo nasamareni,a vidimo da se bivši a i sadašnji funkcioneri razbacuju sa novcem što na svadbama što na raznim proslavama pa bi se imalo isplatiti za odštete kad bi im se zaplenila imovina.