Profil srpskog potrošača: Vekna uz mobilni

D. MARINKOVIĆ

04. 03. 2012. u 20:55

Smanjuju se kupovine, najviše odlazi na hranu, ali se uveliko koriste i blagodeti moderne tehnologije

PROFIL današnjeg srpskog potrošača izgleda ovako: gotovo polovinu primanja, tačnije 42 odsto, izdvaja na hranu, a cena postaje sve važnija odrednica i zato smanjuje kupovine. Ali, iako je standard nizak, jer je svaki četvrti nezaposlen, uveliko koristi blagodeti moderne tehnologije, pre svega mobilnog telefona i interneta.

Ovakvu sliku našeg prosečnog potrošača pokazalo je istraživanje agencije GFK (ove godine slavi 10. godišnjicu poslovanja u Srbiji).

Većina domaćih potrošača sada se drži devize „triput meri, jednom seci“ i stručnjaci GFK ukazuju da je pad standarda i porast troškova naterao kupce na racionalno ponašanje i planiranje. To se obrazlaže podacima da je, na primer, pre 10 godina prosečna plata iznosila 217 evra, a sada oko 375 evra, ali je evro tada bio 65 dinara, a danas premašio 110 dinara. U međuvremenu višestruko su poskupele i osnovne namirnice i kućna hemija, ali i usluge.

- Cene od 2005. konstantno rastu, naročito kod prehrambene robe - kaže Aleksandar Sinđelić, direktor „Panela domaćinstva“ u GFK. - To znači da je kriza u Srbiji počela mnogo pre 2008. godine.

Prema istraživanjima GFK smanjen je broj odlazaka u takozvane velike kupovine u megamarkete i u protekloj godini svaka peta takva kupovina je ukinuta. Sve manji i nesigurni mesečni prihodi teraju potrošače da zaobilaze poznate brendove i da potraže jeftiniju alternativu. Ipak, koliko je moguće trude se da za izdvojen novac dobiju najbolji odnos cene i kvaliteta.

Šta se promenilo na tržištu u proteklih deset godina? Goran Tintor, direktor istraživanja u GFK, kaže da su se glavne promene kod građana i potrošača dogodile u oblasti tehnologija i finansija.

- Sa tehnološke strane u naše živote su se vrlo brzo uselili mobilni telefoni, a sa druge strane imamo masovnu upotrebu kredita, porast pa pad kupovne moći - ističe Tintor. - Zahvljajući tome, potrošačima u Srbiji su se otvorile mnoge nove mogućnosti, neke koristimo više, a neke sporije usvajamo zbog kulturnog nasleđa.

MALI SE POVLAČE

PARALELNO sa svim nedaćama tokom poslednje decenije ekonomija i trgovina se ipak razvijaju.

- Došlo je do ukrupnjavanja trgovine u Srbiji, što je jedan od aktuelnih trendova, pa deset vodećih lanaca pokriva gotovo polovinu maloprodajnog tržišta - objašnjava Sinđelić.

- Početkom 2002. tri četvrtine tržišta pokrivala su manje, klasične prodavnice.

Iako je kupovna moć slaba, učešće privatnih robnih maraka u Srbiji ne raste koliko je to očekivano - prosek je četiri odsto, što je oko pet puta manje od zemalja regiona. Udeo trgovačkih maraka veći je od 20 odsto u Mađarskoj, Slovačkoj, Češkoj...

ŠTA SE PROMENILO

NAČIN kupovine se za poslednjih deset godina mnogo promenio. Građani mogu da kupuju i rano ujutru i kasno uveče, tokom noći, „on lajn“ iz fotelje...
Povećana je znatno ponuda pojedinih proizvoda - postoji recimo nova segmentacija jogurta i mleka, integralnih proizvoda, „organik“ i „premijum“ sokova i namaza, zatim deterdženata u obliku gelova i tableta...
Proizvođači i trgovci se trude da izađu u susret kupcima, prilagode ponudu, organizuju sve više promocija - dnevnih, nedeljnih, vikend, mesečnih, jer osetno pada prodaja.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

bibi

05.03.2012. 00:25

Pa najbolje da ništa ne koristimo jer su nas političari uvalili do guše u cene i dadžbine! Hrana je bezobzirno skupa, skuplja nego bilo gde u svetu, ako se gleda u odnosu na primanja, takođe i režije. E pa ako nekom nešto ostane, pošto sigurno ne može da razmišlja o letovanju, zimovanju, kupovini garderobe, pa čak i banalnom izlasku u restoran, može valjda da bar to vreme provede pred monitorom. Još uvek je internet najjeftinija zabava.

brižna

05.03.2012. 07:57

hm........jogurt,mleko sa manje masnoće je skuplje nego sa normalnom masnoćom.........jel oni nas još uvek smatraju da smo budale.......ima još mnogo apsurda i nelogičnosti ali to je već za psihijatriju i lekare

Sale

05.03.2012. 11:04

Taman ga nauci da ne jede, kad on crce. Da li je nekom od tih istrazivaca palo na pamet da ti ljudi koriste internet za trazenje posla!? Verovatno bi nastala citava euforiaj emocija kada bi sve sto se zaradi davali na hranu ili drzavi. Da je neko rekao da se trosi na skupe automobile ekskluzivna letovanja i zimovanja pa da i razumem, ali na telefon i internet kao osnovni vid komunikacije je cist cinizam.