Stranci nam oteli avio tržište

T. S.

16. 02. 2012. u 20:54

Izdavanje dozvola stranim avio-kompanijama treba ograničiti principom reciprociteta, smatraju u Samostalnom sindikatu pilota. Rešenje u interkontinentalnim letovima

RECIPROCITET u izdavanju dozvola za letenje stranim avio-kompanijama i otvaranje direktnih interkontinentalnih letova za SAD, Kanadu, Australiju i Kinu, spas su za nacionalnu avio-kompaniju, smatraju u Samostalnom sindikatu saobraćajnih pilota Srbije. Sa Balkana ka dalekim destinacijama nema direktnih linija, što i te kako koriste strane avio-kompanije, članice velikih alijansi, koje putnike iz regiona prevoze preko svojih tranzitnih aerodroma. Međutim, deo stručne javnosti otvaranje interkontinentalnih letova ne vidi kao spas za „Jat“, već kao nerealne želje pilota.

Samo zakup jednog širokotrupnog aviona mesečno košta oko 400.000 evra, a da bi se obavljao interkontinentalni saobraćaj prema destinacijama ka kojima je leteo nekadašnji „Jugoslovenski aerotransport“ potrebno je bar pet takvih letilica. Primera radi, podeljena su mišljenja i oko isplativosti linija ka Americi. Dok jedni tvrde da je to minimum 100.000 putnika godišnje i da će kompanija koja kontroliše interkontinentalni saobraćaj na Balkanu imati garantovanu dobit, drugi pak kažu da je linija ka SAD isplativa samo tokom letnje sezone, a da je na nivou cele godine to veliki gubitak.

DOZVOLE STRANE avio-kompanije zahteve za dozvole dostavljaju Direktoratu civilnog vazduhoplovstva, koji ih prosleđuje Ministarstvu infrastrukture na mišljenje. Kada se Ministarstvo saglasi, Direktorat stranoj kompaniji izdaje dozvolu. Srbija je potpisnica sporazuma o otvorenom nebu, a dokument je ratifikovao naš parlament.

U svakom slučaju, bio spreman ili ne, „Jat“ trenutno, bar kada je reč o dozvolama za letenje, može da saobraća ka Kini, Australiji i Kanadi.

U ovom trenutku „Jat“ prevozi samo 36 odsto putnika sa „Nikole Tesle“, što je primer koji nema nijedna nacionalna kompanija u Evropi. Od ukupnog obrta novca u prodaji avio-karata sa tržišta Srbije „Jatu“ pripada samo 20 odsto.

- Promovišu se loukost kompanije i jeftiniji avio- prevoz, dok se u stvarnosti omogućava velikim alijansama da preuzmu putnike sa beogradskog aerodroma i da ih preko tranzitnih aerodroma prevezu do udaljenih destinacija - kažu piloti.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (19)

Petar

16.02.2012. 21:25

Velike aviokompanije gube ili zaradjuju minimalno na internkontinentalnim letovima na putnicima ekonomske klase. Ono gde oni prave pravi profit su putnici biznis i prve klase, kojih ima iz Frankfurta, Minhena, Pariza, Londona... - ali ih isto tako nema, ili ima samo minimalno iz Beograda. Samim tim, jasno je da bi ili cene morale da budu znatno vise nego da se leti za, recimo, Njujork preko Frankfurta (placas premium jer letis direktno) ili da se na neki nacin privuku ljudi iz sireg regiona.

Zoka

17.02.2012. 07:12

@Petar - Pa i Heathrow nije blizu , tako da moram da uzmem podzemnu ili bus u svakom slucaju.

Vuk

16.02.2012. 22:18

Pa dosta nas je i Jat vozio za paprene novce, da su bar ulagali u nove avione itd nego se sve to delilo na plate i bonuse. Lako je tada bilo kad Jat nije imao i nije dozvoljavao konkurenciju, nego se deralo kako se stiglo jer druge opcije bilo nije. E sada kad je stigla konkurencia e sad je druga prica, i to ne valja, i to nije dobro..Pa ja odoh do Londona i nazad za 60evra u Januaru! Sto da nije lepo.. Ipak sam ja musterija i imam pravo da biram sa kim cu da letim. Trt Milojko, kaze Vuk!

bata

16.02.2012. 23:14

@Vuk - Kad sletite u taj London, u koji letite za 60 EVra, pogledajte sta pise na aerodromskoj zgradi- to je naziv aerodroma. Zapisite koliko vas je kostao prevoz do Londona i nazad, koliko ste vremena putovali od tog aerodroma do Londona i koliko ste platili za prtljag, sendvic i pice u avionu. U ocekivanju vaseg odgovra ja odoh u London sa JAT-om, kao i prethodne 24 godine. Kako nas narod kaze, sto ne platis na mostu, platices na cupriji.

Slavko

17.02.2012. 15:08

@Vuk - Ja recimo letim za London sa Lufthansom iz razloga što mogu da biram satnicu ,dan i ZNAM DA NEĆU KASNITI DUŽE OD SAT VREMENA , 'ajde nek se JATovci pohvale tačnošću . Zadnji put sam leteo JATom iz Istanbula kasnili smo 6 sati , to je JAT realnost . A da JATovci imaju 5 grama mozga krenuli bi sa letovima za Španiju , za koju za sada nema konkurencije . Ništa im ne bi falilo da ponude istu cenu kao i Croatia Airlines iz Zagreba za Barcelonu 120 eura povratna .

miami

16.02.2012. 22:40

Zakon o slobodnom nebu ne moze da se menja, jer je to princip EU.A da Jat ima monopol i da cene karata budu previsoke,a da direktori pljackaju,e to nece moci.Zasto se niste bunili,kad je Jat godinama pljackan i unistavan,kada su partijski funkcioneri i njihove ljubavnice nbili na platbom spisku,a nisu se ni pojavljivali na poslu.Zatvoriti kompaniju,jer je to komunisticki relikt koji jos opstaje u Evropi.Da li vi zznate koliko su karte ovde u Americi.Jedini izlaz za Jat je LowCost.

Pavle Karajović

17.02.2012. 09:12

@miami - Bravo za komentar.JAT je sigurna kuća za partiske pilote koju finasira vlada Srbije.

Boris Lazić Kapetan JAT-a

21.02.2012. 13:38

@miami - Bravo Karajoviću,bivši kapetane JAT-a .Objasnite ovim napaljenim komentatorima kao iskusni pilot kojeg je JAT odškolovao i dao mu u ruke licencu sa kojom sada radite u inostranstvu,objasnite kako lete low kosteri u EVROPI.Low coster može da leti sa Batajnice ili Niša a nikako iz Beograda.To je nelojalna konkurencija,protuzakonit akt i sl. Vi ste prvi bivši JAtov pilot koji navija za ovo urušavnje.Nemojte nas moljakati da vas vozimo kada idete za BG vozite se low kosterima !

Geger

17.02.2012. 01:25

Slazem se sa pilotima. Spas za Jat je u dodavanju interkontinentalnih letova i tranzitnim putnicima. Jat ima dobru evro-mediransku mrezu, da dnevno doda po hiljadu tranzitnih putnika sa interkontinentalnih letova to bi se prevelo u 10 novih letova ka najvaznijim evropskim destinacijama. Ujedno, to je i nacin da beogradski aerodrom postane znacajniji i da generise veci prihod. Treba od Beograda napraviti najvazniji hab u jugoistocnoj Evropi. To se jos uvek moze.

Dragan

17.02.2012. 01:39

Avio karte Jata su oduvek bile preskupe. I sada su. Oni bi da i dalje budu monopolisti. E, ne moze vise. Povratnu avio kartu za Larnaku Lufthansom sam platio 190 evra,a preko Jata je 350 evra. Ko je ovde lud? Racunica je jasna. Ima jos mnogo primera. Moj rodjak je otisao Wizzerom za Brisel za 35 evra. Vreme je da Jat stavi katanac.

mladjo

17.02.2012. 10:39

Nisu nam stranci oteli putnike nego je to nespesobnosti Jatovo i drzavnog kadra. Jos uvjek stare avione.. mnogo kasnjenje.. nisu uspostavili vezu sa cikagom... nisu u nekoj alijansi... stjuardese su stariji od moje majke... sve to ne pase za jednu modernu i profesjonalnu aviokompaniju... jedino za cijene ne mogu nista reci.. barem iz ciriha... cini mi se da sto vise ljudi uzimaju pare dok jos mogu...

deda

22.05.2012. 01:15

@mladjo - Mladjo,u pravu si.Jat kasni sa polascima iz Ciriha redovno,za "sestradese"isto,mada,nisam u avionu zbog njih.Jat pravi red letenja za Beograd i okolinu i ne razmišlja da u avionu ima naj manje beogradjana pa još kad kasni sa dolaskom,čekanje prtljaga i slično sa aerodroma izadješ oko 21.00 jedino što možeš je da naručiš taksi do prvog hotel da prenoćiš pa sutra dalje.Zato je bolje uzeti i skuplju avio kompaniju,jer to oped ispadne jeftinije od Jat-a.

POP

17.02.2012. 12:37

Iz Budimpešte do Toronta za 500evra  a iz Beograda za 850evra, pa vi vidite ko uzima pare

Andrej

17.02.2012. 14:50

Pozdrav iz Podgorice. U posljednje vrijeme cesto letim preko Beograda zato jer su cijene najjeftinije a sto je rezultat otvorenog neba. Uvede li JAT ponovo monopol kakav je imao i dignete li cijene naravno da vise necu koristiti usluge Bg aerodroma. Prema tome neka Sindikat drugom prodaje ovu pricu!

POD VOR

21.02.2012. 15:28

@Andrej - nemoj da letis iz beograda nego lepo iz podgorice pa direktno gde god pozeli!

Nenad Jevdjenic

17.02.2012. 17:56

Po Jat-u se vidi koliko smo propali. Moja bivsa uciteljica Svajcarka u Svajcarskoj mi pricala kako je sa Jat-om iz Cirih-a letela za Australiju!

LIX

17.02.2012. 23:21

ja sam uvek sam opciju da kao kupac imam izbora.Neka bude sto vise avio kompanija u ponudi pa ce svako naci ono sto njemu odgovara, a i JAT bi se mozda, konacno doveo u red.Ja sam ranije iz nostalgicnih i patriotskih razloga uvek davala prednost domacoj avio kompaniji, ali sam ostarila i opametila se.Za svoje pare biram ono sto meni odgovara.

mile

18.02.2012. 07:54

Zašto niko ne pominje da su JAT pre nekolike godine hteli da kupe Rusi, da su dostavili ponudu ,koja je podrazumevala starteško partnerstvo dve države, i to je od strane Beograda sabotirano?Ko je to sabotirao?

Cene

29.02.2012. 21:11

1992 godine ste imali skuplje cene nego sad, zato sto ste imali monopol i drago nam je sto ga vise nemate jer ste godinama iskoristavali nase ljude koji zive po inostranstvu. Wizz vas je nokautirao i ne razmisljam vise da putujem JAT-om dok ne budete jeftiniji od ostalih. Cena i samo cena odlucuje. Monopol je zauvek nestao, hvala bogu.