Jatovi slotovi ne mame kupce

T. SPALEVIĆ

12. 02. 2012. u 20:57

Ima li država rešenje za “Jat” i koliko zaista vredi nacionalna avio-kompanija. Vrednost “Jatovih” prava na letenje procenjuje se do 300.000.000 evra

NACIONALNA avio-kompanija ne strepi od toga da će joj na nekom od inostranih aerodroma zapleniti letilice - jer uredno izmiruje sve obaveze prema stranim dobavljačima. Rate plaća i za kredit od 51 milion evra, za koji je garantovala država. “Jat ervejz” nije na grbači poreskih obveznika, a od svake prodate avio-karte živi još 1.500 porodica zaposlenih u “Tehnici”, “Keteringu”... Čak i “očerupan”, pošto je država od 2002. godine izdvajala celine s kojima je odlazila i imovina, “Jat” i danas vredi, tvrde piloti i traže da se ta vrednost utvrdi kao polazna osnova za donošenje strateške odluke o budućnosti kompanije.

Jat” je u aerodrome “Tivat” i “Podgorica” uložio 160 miliona maraka, a Vlada Srbije prodala ih je Crnogorcima za 10 miliona dolara. Kroz izdvojene celine iz nacionalne avio-kompanije otišli su i objekti čija se vrednost procenjuje na 250 miliona evra. Za sve to, “Jat” nije dobio nadoknadu pa se Vlada Srbije obavezala 2005. godine da će obezbediti sredstva za obnovu flote i modernizaciju nacionalane avio-kompanije. Do danas, međutim, novih aviona nema. U međuvremenu, iako sporazum o otvorenom nebu nije na snazi, jer ga nisu ratifikovale sve zemlje, naša država dozvole za letenje izdaje “šakom i kapom” svim inostranim kompanijama, pa je tako učešće “Jata” na beogradskom aerodromu svedeno na 39 odsto. Promotivnim akcijama “Jat” se trudi da poveća broj putnika što daje rezultate.

Sadašnja vrednost “Jata” leži u njenim kadrovima i slotovima, koje ima na najfrekventnijim aerodromima. Vrednost pilotskih licenci procenjuje se na 65 miliona dolara, a prava za letenje na 250 do 300 miliona evra.

- Tu subjektivnu ocenu o visokoj vrednosti slotova tržište očigledno ne prepoznaje, jer su svi pokušaji da se “Jat” privatizuje bili neuspešni - istakao je za “Novosti” premijer Mirko Cvetković. - Naši pristupi rešavanju pitanja “Jata” su bili takvi da smo odstupali od rigoroznih zahteva. Prvo smo tražili od potencijalnog strateškkog partnera da preuzme “Jat” sa svim obavezama, nismo uspeli. Onda smo osmislili novi model da država preuzme dugove i sve ono što ostane u starom “Jatu”, a da nova nacionalna avio-kompanija, sa strateškim partnerom iz vazduhoplovstva, bude dimenzionisana tako da ostvaruje profit. I taj tender je propao. Sada razmatramo treći pristup, koji bi bio sličan drugom, ali umesto strateškog, da to bude finansijski partner, uz uslov da se obezbedi profesionalno upravljanje kompanijom.

Premijer naglašava da će postupak izbora finansijskog partnera, ukoliko se Vlada Srbije uopšte opredeli za taj model, biti transparentan - javni poziv.

ZAJEDNIČKO ULAGANjE

- JEDNA od opcija za “Jat”, a ne tvrdim da će tako i da bude, jeste da formiramo preduzeće praktično bez kapitala - navodi premijer Mirko Cvetković. - Tu firmu, kada objavimo javni poziv, može novcem da dokapitalizuje ko god želi. Kada se prikupi novac, onda ulazimo u zajedničko ulaganje i to preduzeće postaje jedan od suvlasnika “Jata”. Nikoga ne teramo da učestvuje u toj priči, ali ne želimo nikome ni da sprečimo ulaz.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

Najgora vlast ikada

12.02.2012. 21:16

“Jat” je u aerodrome “Tivat” i “Podgorica” uložio 160 miliona maraka, a Vlada Srbije prodala ih je Crnogorcima za 10 miliona dolara!!!

nele011

12.02.2012. 21:33

@Najgora vlast ikada - genijalna trgovina gospode oker boje...nikako da sracunam kolka nam je zarada...al sam glup!!!!!

Mrki

13.02.2012. 09:26

@Najgora vlast ikada - Ne nije ova vlast prodala Tivat i Podgoricu.... Mislim da je to uradila prva demokratska vlast u Srbiji... A tada je otisao i DC 10 za milion dolara sa svom opremom i rezervnim delovima... A mesec dana pred toga je uradjen "pregled" nesto manje vredniji od milion dolara.... I tako....

Asgard

12.02.2012. 23:19

Ili prestanite da jat nazivate nacionalnom avio-kompanijom, ili nam barem objasnite kojoj je naciji to avio-kompanija, i u kojoj drzavi zivi ta nacija!

političar

13.02.2012. 05:14

Moramo to prodati bar za nešto, bilo šta dobijemo dobro je! TReba nam keš!

sofer

13.02.2012. 07:02

Jatovi piloti su uvek bili jaki menadzeri, oni znaju koliko vrede slotovi i njihove licence na trzistu....Samo ne razumem sto rade kao piloti a ne kao menadzeri (mada ima i takvih sucajeva kao u Nigerijikada je JAT iznajmljivao avione a piloti bili menadzeri....)Mislim da se plase za svj posao jer takve banje kao u JAT-u nigde nema niti c biti! Prosla vremena drugovi piloti!