“Jat“ hitno u novo jato
05. 02. 2012. u 15:30
Opstanak manjih aviokompanija, koje se oslanjaju na pomoć države, neizvestan. Uz „Spen er“, katanac i na „Malev“. Nema vremena za loše strategije, upozoravaju stručnjaci
PRIZEMLJENI avioni, katanac na brave. Španski „Spen er“ prošlog, mađarski „Malev“ ovog petka. U oba slučaja vlade su prestale finansijski da pomažu svojim aviokompanijama. Katalonija zbog krize, Mađarska zbog direktive Brisela. Ovi primeri trebalo bi Srbiji da budu poslednje upozorenje da hitno reši pitanje svoje nacionalne aviokompanije. „Jat“ više nema vremena za neuspele strategije, pregovore, tendere. Narasla dugovanja duplo više vrede od imovine. A, uz sve priče o patriotizmu sigurno je da ni domaćim privrednicima, sa kojima država sada pregovara, nije potrebna „vreća bez dna“.
Još krajem devedestih godina prošlog veka jedna američka studija predvidela je da će u Evropi posle 2010. godine ostati samo četiri-pet velikih avioprevoznika, a ostali će obavljati regionalni saobraćaj i to u funkciji megakerijera. Udruženi danas opstaju „Britiš ervejz“ i „Iberija“, KLM i „Er Frans“, „Lufthansa“ sa „Ostrijanom“ i „Svisom“ i još samostalni „Aeroflot“. Ko se prilagodio novom načinu poslovanja opstaje, ko se oslanjao na pomoć države - propada.
Analitičari upozoravaju da će mnogi prevoznici biti prinuđeni da razmatraju mogućnost daljeg udruživanja ili će rizikovati da propadnu.
- Ni sa jednim privrednikom konkretno nije razgovarano o daljoj sudbini srpskog avioprevoznika - rekao je Cvetković.
- Odluke nisu donete i priče da će neko nešto dati su samo spekulacije. Hteli smo da prodamo „Jat“ sa njegovim obavezama, tržište je reklo - ne želimo da kupimo. Jedina moguća poslednja odstupnica je da se ukine obaveza da „Jat“ bude prodat strateškom partneru, već da to bude samo finansijski investitor. (S. B.)
Državni investitori u kompaniji SAS u Stokholmu, u irskom „Er Lingusu“, portugalskom TAP-u i nacionalnim prevoznicima Poljske, Mađarske i Češke najavili su smanjivanje direktne podrške i traže nove ulagače.
Posle 66 godina rada stao je i mađarski „Malev“, jer su poslovni partneri počeli da traže da im se usluge plate unapred zbog izgubljenog poverenja. U međuvremenu su zbog dugova zaplenjena dva aviona „Maleva“, u Izraelu i Irskoj, što je samo ubrzalo krah. Generalni direktor „Maleva“ Lorant Limburger je izjavio da je rukovodstvo učinilo sve da spase preduzeće, ali da više nije mogao da se pokrije ogroman odliv novca.
- Brisel je jasan i države ne smeju da pomažu svojim aviokompanijama, jer time ugrožavaju slobodno tržište - kaže za „Novosti“ Predrag Vujović, bivši generalni direktor „Jata“. - Kompanije koje se nisu prilagodile novom načinu poslovanja ne mogu da opstanu na tržištu. Srbija je odavno trebalo da pripremi „Jat“ za prodaju, ali to nije uradila. I danas čujemo samo floskule da nam treba nacionalna aviokompanija i da zbog bruke nijedno javno preduzeće ne može u stečaj. A, država i dalje ne zna šta tačno hoće niti šta konkretno nudi potencijalnim partnerima. To da će domaći privrednici da uđu u „bunar bez dna“ teško je poverovati. Takođe, ni kompanijama iz bivše SFRJ, poput „Adrije“, „Kroacije“, „Montenegra“ ne cvetaju ruže, sve su u minusu i pitanje je kada će i njima države da „zavrnu slavine“.
OLIVIJA
05.02.2012. 15:41
"Cvetković je podsetio da država pokušava za "Jat" pronađe vlasnika već nekoliko godina da, prvo na tenderu, a zatim i traženjem strateškog partnera.""Ubiste" se od posla,mora se priznati.
Ma gde bi ste vi to uradili da pritisnete nekoga da ulozi u jat.
ma da vi ste toliko posteni da necete nikoga da pritiskate da ulozi u jat.Vi ste sramota bre za ovu vladu.
Ovo je nemoc drzave.Do juce smo se pitali da li tajkuni placaju ekstra profit a sad ce tako lako legalizovati svoj novac i jos ispadaju dobrocinitelji.Razmislite da li mozda gresimo sto sve ovo radimo?
@Грчански Деспот - Iz ovoga se vidi da će i buduća vlada morati da saradjuje sa tajkunima, tako da, ostajem pri tome da moj glas niko dobiti neće.
Komentari (23)