“Jat“ hitno u novo jato

T. SPALEVIĆ

05. 02. 2012. u 15:30

Opstanak manjih aviokompanija, koje se oslanjaju na pomoć države, neizvestan. Uz „Spen er“, katanac i na „Malev“. Nema vremena za loše strategije, upozoravaju stručnjaci

PRIZEMLJENI avioni, katanac na brave. Španski „Spen er“ prošlog, mađarski „Malev“ ovog petka. U oba slučaja vlade su prestale finansijski da pomažu svojim aviokompanijama. Katalonija zbog krize, Mađarska zbog direktive Brisela. Ovi primeri trebalo bi Srbiji da budu poslednje upozorenje da hitno reši pitanje svoje nacionalne aviokompanije. „Jat“ više nema vremena za neuspele strategije, pregovore, tendere. Narasla dugovanja duplo više vrede od imovine. A, uz sve priče o patriotizmu sigurno je da ni domaćim privrednicima, sa kojima država sada pregovara, nije potrebna „vreća bez dna“.

Još krajem devedestih godina prošlog veka jedna američka studija predvidela je da će u Evropi posle 2010. godine ostati samo četiri-pet velikih avioprevoznika, a ostali će obavljati regionalni saobraćaj i to u funkciji megakerijera. Udruženi danas opstaju „Britiš ervejz“ i „Iberija“, KLM i „Er Frans“, „Lufthansa“ sa „Ostrijanom“ i „Svisom“ i još samostalni „Aeroflot“. Ko se prilagodio novom načinu poslovanja opstaje, ko se oslanjao na pomoć države - propada.

Analitičari upozoravaju da će mnogi prevoznici biti prinuđeni da razmatraju mogućnost daljeg udruživanja ili će rizikovati da propadnu.

CVETKOVIĆ: MODEL JOŠ TRAŽIMO NE postoji definitivno prihvaćen model daljeg funkcionisanja domaće aviokompanije „Jat ervejz“, rekao je u nedelju premijer Srbije Mirko Cvetković.
- Ni sa jednim privrednikom konkretno nije razgovarano o daljoj sudbini srpskog avioprevoznika - rekao je Cvetković.
- Odluke nisu donete i priče da će neko nešto dati su samo spekulacije. Hteli smo da prodamo „Jat“ sa njegovim obavezama, tržište je reklo - ne želimo da kupimo. Jedina moguća poslednja odstupnica je da se ukine obaveza da „Jat“ bude prodat strateškom partneru, već da to bude samo finansijski investitor. (S. B.)

Državni investitori u kompaniji SAS u Stokholmu, u irskom „Er Lingusu“, portugalskom TAP-u i nacionalnim prevoznicima Poljske, Mađarske i Češke najavili su smanjivanje direktne podrške i traže nove ulagače.

Posle 66 godina rada stao je i mađarski „Malev“, jer su poslovni partneri počeli da traže da im se usluge plate unapred zbog izgubljenog poverenja. U međuvremenu su zbog dugova zaplenjena dva aviona „Maleva“, u Izraelu i Irskoj, što je samo ubrzalo krah. Generalni direktor „Maleva“ Lorant Limburger je izjavio da je rukovodstvo učinilo sve da spase preduzeće, ali da više nije mogao da se pokrije ogroman odliv novca.

- Brisel je jasan i države ne smeju da pomažu svojim aviokompanijama, jer time ugrožavaju slobodno tržište - kaže za „Novosti“ Predrag Vujović, bivši generalni direktor „Jata“. - Kompanije koje se nisu prilagodile novom načinu poslovanja ne mogu da opstanu na tržištu. Srbija je odavno trebalo da pripremi „Jat“ za prodaju, ali to nije uradila. I danas čujemo samo floskule da nam treba nacionalna aviokompanija i da zbog bruke nijedno javno preduzeće ne može u stečaj. A, država i dalje ne zna šta tačno hoće niti šta konkretno nudi potencijalnim partnerima. To da će domaći privrednici da uđu u „bunar bez dna“ teško je poverovati. Takođe, ni kompanijama iz bivše SFRJ, poput „Adrije“, „Kroacije“, „Montenegra“ ne cvetaju ruže, sve su u minusu i pitanje je kada će i njima države da „zavrnu slavine“.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (23)

OLIVIJA

05.02.2012. 15:41

"Cvetković je podsetio da država pokušava za "Jat" pronađe vlasnika već nekoliko godina da, prvo na tenderu, a zatim i traženjem strateškog partnera.""Ubiste" se od posla,mora se priznati.

dragaana

05.02.2012. 16:19

ma da vi ste toliko posteni da necete nikoga da pritiskate da ulozi u jat.Vi ste sramota bre za ovu vladu.

Грчански Деспот

05.02.2012. 16:21

Ovo je nemoc drzave.Do juce smo se pitali da li tajkuni placaju ekstra profit a sad ce tako lako legalizovati svoj novac i jos ispadaju dobrocinitelji.Razmislite da li mozda gresimo sto sve ovo radimo?

Jasmina

05.02.2012. 17:56

@Грчански Деспот - Iz ovoga se vidi da će i buduća vlada morati da saradjuje sa tajkunima, tako da, ostajem pri tome da moj glas niko dobiti neće.

Predrag Lazic

05.02.2012. 18:05

@Грчански Деспот - Gresimo sigurno. Srbija nije jos do kraja ispitala od kud tim ljudima toliki novci a naravno svi dobro znamo odakle, Sada zele Srbiju da ostave bez nacionalne avio kompanije .

Enciklopedija

05.02.2012. 17:33

Napolju je zima i beli sneg kada izlaze iz jazbina beli medvedi po svoj plen

Teodora

05.02.2012. 17:41

Nema nam druge nego da shvatimo vec jednom,da ce tajkuni uspeti da preuzmu sve grane privrede u Srbiji,sva rudna i ostala bogatstva su na redu!

Djura

05.02.2012. 17:44

Ne mogu da se otmem utisku,da ce i u ovom slucaju vlast uspeti da se dobro okoristi!

Predrag Lazic - Laza

05.02.2012. 18:12

Jedno logicno pitanje zasto ako je gubitas direktor jata ima preko 200.000 paltu???Jos jedno logicno - ako je gubitas zasto se stranke bore ko ce biti direktor JAT-aovo jos jednog malog pitanjceta ako je jat gubitas zasto ce Miskovic i kompanija da ulazu svoj novac u tako nesiguran projekat!!!!!!

zoranSan

05.02.2012. 20:13

Da niste prisiljavali,ali kako baš da se javi bivši omladinac SPS poznati Perčević.Pa još i Kostić koji je dobio na poklon šećerane i Geneksove Hotele na Kopaoniku.O Miškoviću već sve znamo.

195 / 95

05.02.2012. 21:02

Jedna mala ispravka novinaru ovog clanka. U Irskoj na aerodrumu u Dablinu se nalaze dva aviona kompanije Malev a na aerodrumu Senon se nalaze 14 (cetrnaest) aviona kompanije Malev i oni su bili iznajmljeni za potrebe iste . Samo ona dva aviona u Dablinu su "blokirana" vozilima za snabdevanje i opsluzivanje,a ovi na aerodrumu u Senonu su slobodni i ceka se neka druga kompanija koja ce ih iznajmiti .Njverovatnije ce to biti Irska kompanija Ryanair

Beli

05.02.2012. 23:24

Najveci gubitak je u tome sto nedonosi vise toliki novac za necije dzepove ili pak dosta smo uradili aj da sakrijemo sve to i prodamo je. Nasa politika vlade!

kurjak

06.02.2012. 11:17

E jel "strunnjak" to jest strucnjaci... ?Pitanje ....?odgovor ..Jeste gospodo doteraste cara do duvara...

Pelikan

06.02.2012. 14:12

A to novo jato su nasi stari,domaci tajkuni,koji kako mozemo da cujemo iz medija zele iz patriockih razloga da kupe JAT,verovatno isto tako kako i godinama kupuju sve po Srbiji...

m

06.02.2012. 17:36

Ima ovde vise problema. redom: Jat je u teskom stanju vec 20 god, a od 2001 e drzava nije ucinila nista da im pomogne da obnove flotu i da se reorganizuju, a nisu ostavili ni jatu da imaju samostalnost u upravi. Brisel je jasan? pa mi jos nismo EU zasto je onda vazno sta kaze Brisel? Treba braniti radna mesta i avio saobracaj ? Sto se tice Brisla jat ne treba Srbiji i istina je propadaju mnogo bolji od jata, pitanje za Vujovica nije da li da se jat zatvori nego kako da jat opstane.

m

06.02.2012. 17:43

Ne samo sto drzava u poslednjih pet godina ne moze da sa savetnicima uradi plan reorganizacije i opstanka jata nego sada u igru dovodi i domace tajkune (koji su omrazeni u javnosti) time se svima salje veoma losa poruka; Ako drzava treba nesto da naplati od njih to je nezavisno od jata. Da li Novosti mogu da otvore jedan forum za opstanak jat-a, gde su sanse i prednosti? . ko su danas najveci strucnjaci za avio saobracaj i poslovanje u Srbiji? gde ima sanse za razvoj? najlakse je zatvoriti .

John

07.02.2012. 09:05

Okasnio Marko....... U EU se ne moze vecinskim drzavnim novcima finansirati avio prevoznik, to i vrapci znaju. Koncept vecinskog drzavnog udela u vlasnickoj strukturi avio prevoznika je napusten jos sredinom osamdesetih godina proslog veka. Sad u zadnji cas, pred status kao resavaju nesto sto nisu mogli, odnosno hteli vec 12 god, a puna im bejahu usta evrope...medjutim bice da ce od toga ostati samo lepa prica i pusta zelja do sledece prilike.