Preduzetnici troše vreme u redovima

S. BULATOVIĆ

19. 01. 2012. u 20:55

Privreda u Srbiji godišnje potroši blizu 1,35 milijardi evra na različite administrativne procedure. Poreske prijave, čekanje u banci i pošti godišnje odnese i 60 radnih dana

Godišnje samo u redu u Poreskoj upravi prođe najmanje 12 dana. Još po koji dan pred šalterom pošte, banke, PIO fonda Republičkog fonda za zadravstveno osiguranje... Administrativne procedure preduzetniku, koji za to ne plati knjigovođu ili službenika, svakog meseca odnesu i do 40 sati. Ima preduzeća koja godišnje na administraciju zato potroše i 60 radnih dana.

Na nivou čitave privrede, samo administriranje košta oko četiri odsto bruto domaćeg proizvoda, što je blizu 1,35 milijardi evra. Ove podatke otkriva nedavno istraživanje Američke agencije za međunarodni razvoj USAID. S druge strane, nekoliko godina napora da se „saseku“ nepotrebni propisi preduzećima su uštedeli 120 miliona evra godišnje. I da su sve preporuke zaživele, a nisu, firmama bi sa „grbače“ palo još oko 30 miliona evra godišnje.

PROTIV POŽARA SVAKI prodajni objekat mora da ima i analizu protivpožarne zaštite. Mali trgovce, sa lokalima manjim od 100 kvadrata, i svega dvoje vrata, smatraju da im takvi dokumenti nisu neophodni, pošto nema mnogo neizvesnosti oko toga kuda se možete evakuisati u slučaju požara. Cena ove studije za prostor od 100 kvadrata košta od 10.000 do 90.000 dinara.

- Do 5. u svakom mesecu moram da predam poresku prijavu za zarade za sve zaposlene - kaže vlasnica jedne beogradske firme. - U redu nekad provedem sate. Rok za predaju prijava za porez na dodatu vrednost je 10. u mesecu. Ja ga predajem na tri meseca, ali firme koje to rade svakog meseca imaju još jedan dan čekanja. A kakva je tek procedura za promenu adrese. Ja sam nedavno sedište firme preselila iz jedne u drugu beogradsku opštinu. Očekivala sam da je Poreska uprava umrežena i da jedna filijala može moje podatke da prosledi drugoj. Procedura je, međutim, zahtevnija nego kad sam osnivala preduzeće. Morala sam da im dostavim sve moguće potvrde, od prijave radnika, do finansijskih izveštaja. Nisu mogli da preuzmu u elektronskoj formi, nego sam morala da platim štampanje. Oni, kažu, nemaju papira.

Istraživanja Unije poslodavaca došla su do računice da preduzeće sa 20 zaposlenih mesečno na administraciju potroši skoro 80 sati. Najviše vremena, 27 sati, tada je odlazilo na uplatu pazara, koja je bila dnevna. Sada se uplaćuje nedeljno. Na slanje pisama, pošto se sa većinom institucija ne može komunicirati elektronski, odlazilo je oko 23 sata.

- Dosta posla imaju agencije za hemikalije, jer svakog meseca moraju da podnose detaljan izveštaj o svojim kupcima - kažu u Uniji poslodavaca.

- Potrebno je da jedan zaposleni svake nedelje dva dana radi samo to. HASAP takođe zahteva dosta posla. Postoji i takozvani „higijenski minimum“ koji prolaze trgovci i konobari. Svake četiri godine ga polažu, a košta 6.500 dinara. Skupa je i procena rizika radnog mesta za svaku poslovnu jedinicu, a cena je 8.000 dinara po radnom mestu.

SKUPE ANALIZE

POSLODAVCI upozoravaju i na činjenicu da se kod provere ispravnosti namirnica još ne poštuje zakon.

- Po zakonu, trgovac plaća analizu ukoliko se utvrdi da proizvod nije ispravan - kažu u Uniji poslodavaca. - Ako je ispravan, pošto analizu plaća avansno, država treba da mu vrati te troškove.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

basketin

19.01.2012. 21:27

Kada u vlasti isplivaju oni koji do pre koju godinu nisu mogli da budu ni u "šestom" ešalonu - kao kadrovi ili i patriote za razvoj privrede i države, vredne poštovanja, ali i respekta, sada nije čudo što se tzv.privrednici guše u administraciji, redovima, troškovima, osiromašuju neznanjem vlasti, jer oni tamo, jedino sebe vide kao uspešne, a gradjani su tu da glasaju i slušaju, ali i budu u službi njihovog bogaćenja. Njihov vidik doseže do isteka mandata, ili još i ponovo -

Marko

19.01.2012. 22:39

Nemojte da ste tako nepravedni prema vlasti, mozda ovim samo zeli da zaposli jos omladinaca koji ce cekati u redovima... Samo jos da uvede uredbu da penzioneri na to nemaju pravo, njih se plasim kao najzilavije konkurencije...

goran

20.01.2012. 10:23

Mi smo svi zrtve birokratije. Da vidite koliko je meni trebalo vremena da dobijem od Poreske uprave uverenje da nisam duznik za porez, tj. moja mala firma. Problem je bio u tome sto sam preplatio nekih 1100 din jos pre dve godine. To jest moj knjigovodja je jednu uplatu polovine mesecnih doprinosa za zdravstvo za jednog zaposlenog platio duplo greskom. I sad zamislite, platio porez, cak plati i vise, a oni kazu, ne nije vam stanje nula, ne mozete da dobijete potvrdu. Strasno!