Ko sve vara potrošače

D. MARINKOVIĆ

14. 11. 2011. u 21:14

Svojim trikovima uvoznici, proizvođači i trgovci svakodnevno varaju potrošače. Prekucavanje roka trajanja, zakidanje na gramima i sastojcima, samo su neke od prevara

SVOJIM trikovima uvoznici, proizvođači i trgovci svakodnevno varaju potrošače. Težak mesni papir, „natopljene“ pršute, salame, dodatno uvećavaju težinu prerađevina, prekucavanje roka trajanja, zakidanje na gramima i sastojcima, samo su neke od prevara.

Posebne glavobolje građanima zadaju i sitna slova na deklaracijama i ambalaži pojedinih uvoznih artikala, pa ne mogu da pročitaju sastav, način primene i druga svojstva. To je čest slučaj kod uvozne kozmetike, kućne hemije, sredstava protiv insekata, nekih sitnih aparata...

U većini pekara zakidaju na težini osnovne kategorije hleba, tako je vekna „lakša“ za 30 do 70 grama nego što je propisano, a prodaje se pri tom po punoj ceni, kao da se radi o standardnoj polukilogramskoj vekni.

- U tim slučajevima radi se o povredi više zakona, pre svega Zakona o oglašavanju, Zakona o zaštiti potrošača, kao i Zakona o bezbednosti hrane - ističe Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. - Problem je što je naša zakonska regulativa samo formalno usklađena sa evropskom, a zakon se ne primenjuje, jer nema načine da kazni prekršioce, pa je sav teret na kupcima.

Bogosavljević napominje da je sistem sitnih prevara rasprostranjen i u svetu, a ne samo kod nas. Pritisnuti krizom i domaći proizvođači su poslednjih godina uzeli „recept“ od evropskih kolega. Tako su plastične čaše od 200 mililitara preko noći prećutno smanjene na 180, ali cena pavlake, jogurta, kiselog mleka ili drugih proizvoda je ostala ista, što je čista obmana kupaca. I čokolade su sa standardnih 100 grama „oslabile“ na 80 grama, ali na prvi pogled izgledaju isto kao i pre „mršavljenja“. Isto je i sa pastama za zube, dezodoransima, šamponima...

UZ RIZIK “NA MERU“

POSEBNO je opasna prodaja „na meru“ raznih biskvita, bombona, keksa, čokolada, praškastih proizvoda, jer se sumnja da im je često prošao rok trajanja. Česti su i prepakovani uvozni proizvodi u manjim radnjama u unutrašnjosti. Uvezeni original dobije novu, srpsku nalepnicu sitno odštampane deklaracije, koja uglavnom ne odgovara stvarnom stanju u zapakovanom proizvodu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (8)

Gavrilo Princip

15.11.2011. 05:24

Pa hapsite bre sta cekate. I oglasavajte koji su to koji kradu. Javno u novinama da ih citamo i da ih izbegavamo. Sljam na videlo.

kicholino

15.11.2011. 19:04

@Gavrilo Princip - pa onda bi novine bile kao podebele knjige....ovde je 99% takvih sljam....

vb

15.11.2011. 09:49

primer je i trajno mleko ako pogledate sa donje strane tetrebapa na nekim postoje boje tj crtice a negde crtice i brojevi , Broj koji fali ili crtica oznacava da li je i koliko je to mleko vec prepakovano i pasterizovano puta. Dozvoljava se do sest puta. Cena mu ostaje ista kao da je sveze tj tek jednom pasterizovano. Tako je i za lekove i za jos mnoge proizovode. A o gramazama i ostalim stvarima da i ne pricam.

stankp54

15.11.2011. 11:41

Gradjane vara i laze prvenstveno vlada pa svi redom racunajuci u njih i ovog sto je napisao ovaj tekst.Da nije tako za pocetak bi bilo dovoljno da imamo imena i prezimena ili naziv firme.Onako i vi ucestvujete u prevarama i zamajavanju gradjana neobjavljivanjem imena.