Otvara se most kod Beške

Lj. PRERADOVIĆ

03. 10. 2011. u 06:55

Danas svečano otvaranje novog mosta kod BeŠke, kojim se završava izgradnja autoputa. Most na severnom delu Koridora 10 prvi ekološki objekat te vrste izgrađen u Srbiji

VELIKI i zahtevan neimarski poduhvat - izgradnja novog mosta preko Dunava kod Beške, završen je, i danas će biti pušten u saobraćaj. Novi most na severnom kraku Koridora 10 dugačak je 2,2 kilometra i najduži je most preko Dunava u Evropi, a po izgledu se ne razlikuje od susednog, na manje od pet metara udaljenog, starog mosta. Puštanjem u saobraćaj ovog mosta definitivno će biti završen autoput od mađarske granice do Beograda u ukupnoj dužini od 200 kilometara.

Novi most, nazvan „Blizanac“, danas će obići predsednik Srbije Boris Tadić i ministar za infrastrukturu i energetiku Milutin Mrkonjić. Most kod Beške prvi je ekološki most izgrađen u Srbiji, što znači da se pored mosta gradi i specijalni bazen gde će se prečišćavati zagađena voda koja se sliva sa asfalta i pristupnih puteva.

BROJKE 2.205 metara ukupna je dužina mosta, u koji je ugrađeno 60.000 kubnih metara betona, 10.000 tona armature, 14.000 metara šipova i 50 kilometara raznih kablova.

Prethodno je most položio i probni test. Uspešno je, na najkritičnijoj, središnjoj tački, izdržao opterećenje od 360 tona tereta raspoređenog u 12 kamiona. Prvi rezultati merenja koje je obavio Saobraćajni institut CIP bili su bolji od očekivanih. Svetski standardi ispoštovani su u svakom segmentu, od mehanizacije, preko tehnologije, pa do ugradnje najkvalitetnijih materijala, jer projektovani vek novog mosta, teškog 172.000 tona, iznosi - 125 godina. Poslednju reč tehnike u mostogradnji gradilo je preduzeće „Alpina“, a o kakvom projektu je reč, najbolje govore podaci da je u njega ugrađeno 60.000 kubika betona, 50 kilometara kablova za prednaprezanje, 10.000 tona armature, 14.000 metara šipova najkvalitetnije dilatacije iz Švajcarske i drugi materijali, a centralni raspon nad rekom dugačak je 210 metara.

Iako je tender za izgradnju novog mosta preko Dunava raspisan 2004. godine, prvi radovi na samom mostu su počeli tek četiri godine kasnije. Mostograditelji su radili na minus 20 i na plus 40 stepeni.

Ugovorna vrednost radova za izgradnju novog mosta je 33,9 miliona evra, što finansira Evropska banka za obnovu i razvoj, ali će zbog naknadnih radova konačna cena tek biti poznata.

U „Alpini“ kažu da je izgradnja novog mosta bila veoma složena, jer je tako veliki most izgrađen na malom rastojanju od postojećeg, a moralo se sanirati i klizište na desnoj obali, gde je, neplanirano, do dubine od 30 metara moralo da bude pobodeno čak 60 šipova.

PREKO “ARKANjA“

ISTOVREMENO će u saobraćaj biti pušten i most preko kanala „Arkanj“. Ovaj most dug je 100 metara, a gradili su ga radnici „Alpine“. Ima dve saobraćajne trake i jednu zaustavnu. Njegova širina je 14,8 metara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

Pepe Alejandro

03.10.2011. 07:48

Uspešno je, na najkritičnijoj, središnjoj tački, izdržao opterećenje od 360 tona tereta raspoređenog u 12 kamiona. Ovo sto ste napisali je glupost.

goran.s

03.10.2011. 21:08

@Pepe Alejandro - Da je samo to-Pustanjem u rad mosta definitivno ce biti zavrsen koridor 10 do Beograda.Kakva je to recenica?Pa naravno da ce biti zavrsen -ali nije,fali petlja kod Novog Sada gde jos ima posla za 6 meseci.Nasa posla ... i izbori!

Jovan

03.10.2011. 09:26

Kad kazu da je upotrebljena najnovija tehnologija i da moze da izdrzi toliko i toliko od svega toga mene zanima ko se koliko ugradio i da li ce most izdrzati bar pet godina a da se nista ne popravlja na njemu!!!

kiki

03.10.2011. 16:28

@Jovan - Za sigurnost,srecom,ne snose odgovornost politicari, nego ozbiljni ljudi. Ovaj ceo most je 1,5% godisnjeg obrta ALPINE.Ti tipovi nece dozvoliti da im se srusi renome za tu sitnicu. Mnogo je zanimljivije zasto je ovaj most, koji je jako visok i dugacak, kosta dvadesetak puta manje nego most preko Ade? Hajde da pogadjamo. Most na Beski se finansira iz svetskih i evropskih kredita,i o njemu takodje vode racuna ozbiljni ljudi.A most preko Ade finansiramo mi i o tome vode racuna domaci politicari.

Lemi

03.10.2011. 09:31

Ajmo vlastodrsci na jos jedan foto sesn! Niste odavno imali prilike za nove fotke...

putar-mostovdzija

03.10.2011. 10:24

Ispravka prvi ekolo[ki most ,sa kontrolisanim odvodnjavanjem i preciscavanjem vode sa kolovoza je most u Ovcar Banji koji je radjen u sastavu obilaznice zajedno sa tunelom.

pera borin

03.10.2011. 11:07

Kao prvo:SRECNO!Srecan put svima,i koji dolaze i koji odlaze!Veliki je to poduhvat,a ostali smo mali.Sicusni na nekim prostorima,koji su drugima toliko vazni,tako da su i prinudjeni da to i izfinansiraju!?Pa kad je cak i tako,zasto mu se ne radujemo?Ako nista drugo,onda bar u ime svih onih koji su na"Starom putu"ostavili svoje zivote,nepotrebno zureci u susret svojim dragima,ili pak odlazeci od njih.Nebrojene su zrtve,pa kazem bar njima u secanje.Ne razumem samo,zasto samo mi to"pustamo u rad"?

pera borin

03.10.2011. 11:19

Hteo bih da dovrsim postavljeno pitanje:Zasto samo mi to"pustamo u rad-saobracaj"?Ili nas mozda mrzi da zapisemo da cetom"pustanju"prisustvovati i neki predstavnik i tih koji su to i platili?Koliko je to logicno,toliko je i lepo.nema tu niceg loseg?U svakom slucaju ja se i mostu,i mostovima i celom tom"severnom kraku",radujem!Nebrojeno puta sam vozio"Starim putem",i nagledao se tuge i uzasa!Licno mislim da kada svi"krakovi"prorade da cemo od toga imati i veliku korist?U svakom pogledu.

goran

04.10.2011. 00:29

@pera borin - U vezi "starog puta": on se ne popravlja, jer bi se smanjio broj auta na autoputu. Država opet demonstrira silu, ovog puta nečinjenjem. Održavanje puteva je već naplaćeno kroz cenu goriva, a putarina je dodatna pljačka.Zašto plaćati tri evra od NS do Bg i nazad za 70 km? Vinjeta u Austriji košta 7€ za 10 dana (!!!) a u Nemačkoj je ni nema.

milka

05.10.2011. 22:10

Tece li Dunav jos nekuda osim u Evropi?! Posto pise: "najduži je most preko Dunava u Evropi"...