JAT niko neće

T. SPALEVIĆ

08. 09. 2011. u 20:58

Nema zainteresovanih za partnerstvo u srpskoj avio-kompaniji ni mesec dana od objavljivanja tendera . Nadležni bez rezervnog plana za reorganizaciju

DA bi se oslobodila tereta zvanog „Jat ervejz“ država je sve nade polagala u izbor strateškog partnera. Ali, izgleda da je opet izabrala pogrešan trenutak za raspisivanje tendera. Potencijalnim partnerima rok za prijavljivanje ističe 30. septembra, a, kako nezvanično saznajemo, u proteklih mesec i po dana niko nije otkupio tendersku dokumentaciju.

Mala je, dakle, verovatnoća da će se ozbiljan partner uopšte pojaviti, pošto su ostale samo tri nedelje za otkup dokumentacije, pripremu i dostavljanje ponude. U ovom poslu profitiraće jedino konsultantska kuća „Dilojt“, koja je angažovana da oceni stanje u „Jatu“ pripremi tender i odradi formiranje nove nacionalne avio-kompanije. Inače, to je čak treći konsultant, koji se plaća za rešavanje sudbine „Jata“.

NOVA KOMPANIJA
Vlada Srbije je još u aprilu prošle godine donela zaključak kojim je predvidela osnivanje nove nacionalne avio-kompanije. A, tek 1. avgusta ove godine raspisan je tender za izbor strateškog partnera. Konsultant je kao optimalno rešenje formiranja nove nacionalne avio-kompanije predvideo da „Jat ervejz“ osnuje zavisno društvo. Nakon sprovedenog postupka prenosa imovine, vlasnički udeo „Jata“ preneo bi se na državu, a strateški partner bi kroz dokapitalizaciju preuzeo vlasništvo nad delom kompanije, inicijalno ne na više od 49 odsto.

Iako se država obavezala na transparentnost u procesu izbora strateškog partnera, u Ministasrtvu infrastrukture vlada „zakon ćutanja“. Informacija o „Jatu“ i potencijalnim partnerima nema, uz obrazloženje da je tender u toku. Ipak, pravi razlog ćutanja nadležnih leži u tome što država nema rezervni plan ako tender propadne. Ništa se, što se tiče „Jata“, neće promeniti do sledećih izbora. A, onda će nova Vlada Srbije rešavati pitanje opstanka nacionalne avio-kompanije, ali joj to sigurno neće biti prioritet.

Od prodaje avio-karata živi oko 2.500 radnika i to ne samo nacionalne avio-kompanije, već i „Jat tehnike“, „Jat keteringa“... Za flotu od 13 aviona previše. Inače, ove godine nacionalna avio-kompanija zahvaljujući promotivnim akcijama ima 18 odsto više putnika nego prethodne. Za poslednjih mesec dana prodato je 33.000 karata po promotivnim cenama. Trenutno, „Jat“ saobraća sa 12 aviona i to devet „boinga“ i tri ATR dok će i četvrti ATR biti u saobraćaju do kraja meseca.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (39)

Simic Dragan

08.09.2011. 22:12

zao m je reci ali nasa avio kompanijaje josuvek preskupa jer recimo da low cost milano -minhen i itd .moze se na zapo 9 eura u pravcu sto znaci da milamo beograda povratna kosta u akciji 99 eura je preskupo !!!!!!a specijalno za nase ljude koji rade u Srbiji !!!!!!!!!!!!!!

dno

08.09.2011. 22:24

Svako pametan bi posle neuspelog tenedera za prodaju Telekoma, a po svemu sudeci i JAT-a, stavio prsta na celo i razmislio .... ali od nasih politicara se to ipak ne moze, na zalost, ocekivati

Joca Duh

08.09.2011. 22:25

JAT niko nece jer su avioni jedino pogodni da se u njima prevoze samo vampiri i duhovi. Avioni su previse dotrajali pa nisu za prevoz ljudi. Clanovi menadzmenta kompanije su ogrezli kriminalci - vecinom iz Crne Gore, koji nisu za upotrebu u daljem opstanku kompanije pa zato kompaniju niko nece.Zatvorite je i bankrotirajte je jer danas je najveci gubitnik koje placaju poreski obveznici.

Josko

09.09.2011. 13:28

@Joca Duh - Zasto ne trazite pomoc od druga Milorada Dodiga? On je uspjesno razvio avionski prijevoz U Banja Luki i Trebinju.

Petko

08.09.2011. 22:33

Ja sam leteo pre neki dan JockeingAboutTime i mogu vam reci da su dotakli dno. BOlje da se preusmere na fazon low cost nego da glume da su neko i nesto.

Bob

08.09.2011. 22:52

kome treba kompanija sa tolikim negativnim finansiskim saldom, doduše možda bih i dobro poslovao kada bi se neko domaćinski odnosio prema kompaniji ali dok JAT-om upravljaju partiski ljudi to je nemoguće

dedin unuk

09.09.2011. 00:01

"JAT NIKO NECE" Podseti me ovaj naslov na mog pokojnog dedu koji je skoro godinu dana prodavao kucu, ali se zalio kako da "niko nece da je kupi". Medjutim, ispostavilo se da je deda trazio previse jer je u poredjenju sa slicnim kucama on trazio skoro duplo vise. Prema tome, ja ono 'niko nece JAT' prevodim kao: "Niko nece da plati onoliko mi trazimo bilo po samoj ceni, bilo po ostalim uslovima prodaje"

Bojan

09.09.2011. 00:54

Dajte meni da osposobim JAT i da dam otkaze ovima iz G17 i DS. Pa ćete videti kako će se oporaviti nacionalni prevoznik. Smanjiti plate lopinama i obnoviti flotu. Ne znaju šta će da rade. Ma idi begaj. Pa šta onda tu tražite. Važno da sebi i folirantima iz Delojta gurate pare u džepove.

deki

09.09.2011. 04:12

leteo sam jatom par puta.. ni malo dobro iskustvo, osecaj kao kada se uporedi onaj seoski autobus sa busevima na medjunarodnim linijama.. a sto je najgore u pitanju su bili internacionalni letovi..npr. do Frankfurta.. za letove ovde po balkanu to je i prihvatljivo.. ali za letove do tako velikih zemalja,sa stranim putnicima,to je zaista ispod svih proseka..ako bi se barem ulozilo nesto novca da se "vizuelno" doteraju avioni..a ne da su iscepana sedista,i crni trag od vatre na krilima i sl...

Jatovac

09.09.2011. 04:47

Koliko puta sam komentarisao i u startu rekao da je sve to losa rabota i pogresan trenutak objavljivanja i pripreme tendera.profitiraju samo revizorske kuce a Jat tone sve dublje zbog ne zaineresovanosti domacina tj.Vlade. Nije to nemoguca misija kada ima oziljnih namera da se resi,samo nazalost te namere niti su bile niti ce biti prioritet bilo koga:Shatam ogorcenje pojedinih sa komentarima na temu Jat-a.Moram da im kazem kao vise deceniski radnik te kompanije da moze to da bude ozbiljna kompa

FR

09.09.2011. 11:24

@Zeka - @ Zeka @ jeftino??! Preskup je!!! Nije tolko krs,ali je preskup...Odavde iz Pariza, ljudi putuju po celoj evropi za neuporedivo manje para.Pa cak kad kupite kartu u AIR FR.cesto zna biti jeftinija nego li kod jata.2500 radnika za 13 aiona?! Pa jel to nije previse? Verov.ih je vise od pola po kancelarijama...JAT je nas jedini avioprevoznik;nemoguce da tako"puca" Ili ga pogresni ljudi vode,na pogresan nacin,ili se to radi svesno da bi se sto vise ocrnio,i pre prodao iz ko zna kog razloga

Josko

09.09.2011. 05:47

Jat bi bio vrlo uspjesan i profitabilan ako uspostavi liniju s svim 'svetim srpskim manastirima' na Kosovu. Ako ne vjerujete samo pitajte vodje SPC!

savremeni janjicar

09.09.2011. 08:25

...kada operu avione iznutra, posalju u penziju ili na biro stjuardese koje su bakinog godista, izbace legendarne JAT-ove (SDO) sendvice, obnove flotu onda ce se neko i javiti...ovako samo da sacekamo dok sami popadaju...

John

09.09.2011. 09:30

JAT je brend koji se koristi za pranje drzavnih para i podmirivanje gramzivih partiskih cinovnika i tri tacke. Izdvajanje svih kompanija iz JAT-a je bio pocetak kraja nacionalnog avioprevoznika ( Kostunicina vlada je dezintegrisala kompaniju) a otvaranje neba za upliv stranih aviokompanija pre resavanja statusa odnosno privatizacije JAT-a je glogov kolac u bivseg Yugoslovenskog avioprevoznika. Sa gasenjem JAT-a ugasice se i Tehnika, vlasti je samo bitno zemljiste koje ona poseduje.

kerber52

09.09.2011. 10:13

necemo ga ni mi, daleko mu lepa kuca, zadnji put kad sam usao kod njih da kupim avio kartu do turske da odem na letovanje ucenjivali me da moram da kupim i njihov turisticki aranzman, eeeeeej avio kompanija nece da da kartu za let bez kompletnog letovanja, zamislite da ocete da kupitebateriju za mobilni a prodavac vas ucenjuje da nece da vam da bateriju ako ne kupite ceo mobilni...

Dragan Rakic

09.09.2011. 10:25

Nije pravi momenat da JAT trazi strane partnere, jer je situacija u civilnoj avijaciji losa u svetu zbog ove ekonomske krize. Najjaca alijansa Skyteam koju cine kao glavni Air France i KLM treba da po novom planu ustedi 1.1 milijardu evra iduce godine , sto znaci da ce biti smanjen broj letova ali i zaposlenih. To je drugi talas ovakvih mera.Ne postoje mogucnosti da se JAT poveze sa nekom od svetskih alijansi, ali postoji mogucnost da se vrate klijenti ako se znatno popravi kvalitet usluga.

STOJAN

09.09.2011. 10:38

Bas mi je drago sto ga niko nece!Kad je Aeroflot hteo da ga kupi svojevremeno i to za stotinak miliona evra ,Dinkic i kompanija nisu dali.E,neka se sada cesu,mada je njih bas briga za Jat.

putnik

09.09.2011. 12:57

B-737-300 ATR-72-200 su avioni koji su manje više na kraju svog veka, i jednostavno više nisu isplativi za letenje.ideja o kupovini novih aviona je dobra ali nažalost džava nema para za to, a novi vlasnik, pa njemu se i ne isplati da JAT postoji, on bi ga ugasio, uzeo slotove nabio cene karata i ćao. JAT bi sad izvuko jedino veći broj polovnih aviona starih oko 10 godina kao što su B-717 i B-757.Ako nastave da sanjaju 737-NG ili A-320 onda im nema spasa.

dule

09.09.2011. 13:18

Samo jedno pitanje molim.Interesuje me dali u te 2500 radnika ubrajaju cistacice,aviomehanicare,pomocne radnike za prtljag,radnike na pisti,ili samo one sto sa strazjicom vec sve fotelje pocepase?

Nebojša Novi Sad

09.09.2011. 13:46

Da, a kada su Rusi davali 200 miliona EUR tada su Dinkić i društvo digli halabuku protiv Rusa. A sada niko naravno ne snosi odgovornost.

vlado

09.09.2011. 14:15

evo hocu ja da mi daju za dzaba i da mi se drzava ne mesa u posao sledeci milion godina

Petrovic

09.09.2011. 14:32

Ne razumem ove komentare; Vec vise godina pratim Jat i donekle poznajem situaciju oko naseg jedinog avioprevoznika. Na zalost Jat je upropasen sa sankcijama gde je izgubio veliki deo trzista i sa bahatim ponasanjem drzave od oktobra 2000e do danas; Drzava nije nista ucinila da jat-u pomogne sto jeste posao drzave; da se kreditima obnovi flota, da se uspostave letovi za SAD; Umesto toga u upravni odbor jat-a drzava Srbija je slala razne partijase koji sa avio saobracajem nisu imali veze ..

mp

09.09.2011. 14:34

pored parazita u upravnom odboru jata, tu su dolazili stalno novi zaposleni preko veze koji su dodatni teret za jat a da nista nisu mogli da privrede i ucine boljim u poslovanju. Smesno je da drzava gazi tradiciju jata i da hoce "novu kompaniju" a to cini da bi verovatno zataskala neka stara dugovanja ...onda zasto savetnik Deloitte? Pa sta oni znaju o avio saobracaju; Drzava je glavni krivac sto danas jat ima neizvestan polozaj i nejasnu poslovnu politiku; I stoga je tesko da se i pojavi neko

Srdjan

09.09.2011. 18:18

@mp - Uh, bre! Sve stoji, ali ovo za Dilojt je tesko neznanje.Privatizacija JATa je trebala da bude obavljena tako sto bi se iz njega preneli najdraviji delovi u novu kompaniju, a u starom JATu bi ostao visak zaposlenih, dugovi,... (koje bi naravno pokrila drzava, ali tako mora, nazalost)Upravo tu dolazi revizorska kompanija poput Dilojta. Mozda ne znaju da pilotiraju avionom, ali znaju svoj posao, a to je u transformaciji kompanije veoma bitno.Inace, od kad je DInkic poterao Aeroflot, mrka kapa

mp

10.09.2011. 15:06

@mp - @Srdjan, Vi verovatno radite za Deloitte; zasto je tesko "neznanje" sto je bilo cisto bacanje para angazovati vas; JAT ima dovoljno strucnjaka da proceni sta im treba da bi nastavili rast i razvoj za to im nije trebao Deloitte; Mozda je trebao drzavi koja je Vas klijent; Drzava prvo dovode jat do ivice propasti a onda angazuje Deloitte da im kaze gde su sve pogresili svasta. Koliko je kostalo savetovanje Deloitte-a ko je platio racun?

mp

09.09.2011. 16:29

MIslim da je vazno da mi koji zivimo u rasejanju podrzimo opstanak jat-a; Istina je da je i avio saobracaj zaista ozbiljno u krizi kao i kompletne privrede, zemlje i sistemi; Ipak mora se ici napred; Srbija ima veoma povoljnu lokaciju na Balkanu sto joj daje mogucnost da razvija saobracaj, da bude tehnicki i letacki centar za Balkan, da moze uspesno da prevozi u ovaj deo Evrope; Opstankom jata stitimo radna mesta,, snizavamo cenu avio prevoza i cuvamo ttradiciju amanet ranijih generacija

Smaranje

09.09.2011. 20:09

Nravno da nema,kad hoce privatizaciju,umosto da država doda novac i napravi od JAT-a veoma profitabilno preduzece,koje ce da puni budžet

зоркакм

09.09.2011. 22:05

Па кад су ЈАТ разбуцали ко ће сад таквог да га и купи требало би се запитати!!!!

borko

10.09.2011. 10:47

Ja sam bugarin iz Sofije i ozenjen sa srpkinjom. Zivim v Pariz. Kad je moja drzava prodala Balkan za dzabe placao sam kartu iz Pariza Air Franceu i po 500 Eur a pre toga sa Balkan po 250. Pa nek i ovi vasi lopovi prodaju JAT, oni inace i ne lete Jatom.

Jezebel

10.09.2011. 13:19

Ma da li je moguce? Da li je Jat-u potrebno toliko radnika? Posebno onih koji ne poseduju ni adekvatno obrazovanje kao ni odgovarajuci nivo istog. Primera radi ljudi sa visom poslovnom rade u kontroli leta to samo ovde moze.. O tome koliko su cene korektne nemam reci, a tek usluznost osoblja na letovima, ma divota samo da ne pozelis vise da sednes u avion ("uradjeni" stjuarti, nadmene i bezobrazne baba stjuardese itd i sl) Da li nam u opste treba takva nacionalna kompanija?! Pitam se pitam...

mp

10.09.2011. 15:13

@Jezebel - kontrola letenje nije jat? da li je to aerodrom Beograd? sta vam to znaci "uradjen" stjuard? "babe stjuardese"? Ruzno. vi mora da niste leteli Lufthansom da vidite sta su starije stjuardese a Lufthansina arogancija posebno na letovima za Beograd je vrlo upadljiva; imam jedan obican zahtev kada letim kuci iz belog sveta hocu da me vozi jat; kao sto francuzi idu za Air Francom, Rusi sa Aeroflotom tako i mi sa jatom ...ako izgubimo jat letovi ce biti skuplji; Molim Vas malo postovanja prema svima

Jezebel

10.09.2011. 17:51

@Jezebel - Postovani ili postovana, s obzirom na prirodu moga posla ja maltene zivim u avionu i da letim iskljucivo Lufthansom i iskreno da vam kazem prezadovoljna sam i znatno manje me kosta. Nisam imala nikakva neprijatna iskustva na letovima do Beograda kao ni na mnogo duzim relacijama (USA). A pridevi kojima sam okarakterisala osoblje ne verujem da vam je nepoznato mozda je bolje da kazem "high"? Sigurno da ne zelim da letim u avionu u kome osoblje pusi sto je inace kaznjivo i izricito zabranjeno

mp

10.09.2011. 20:03

@Jezebel - pridevi koje koristite su uvredljivi; vas je izbor da letite sa kim vam odgovara ali se mozete suzdrzati uvreda ; eto vi birate Lufthansu a kako vam je to povoljnije? U ekonomiji postoji pojam ekonomski patriotizam koji je nuzan i potreban Srbiji danas da bi sacuvali ovo malo privrrede, radna mesta jer svi od toga na ovaj ili onaj nacin zavisimo; Ja sam kao putnik prezadovoljna jatovim osobljem i imam vrlo visoko misljenje.

iz Njujorka

12.09.2011. 14:38

gospodine Spalevic, kazete u tesktu da drzava ne zuri da resi probleme jat-a; zasto je to? po meni sva dosadasnja odlaganja i nedomacinski odnos drzave su im vec doneli more problema ...znaci drzava ne radi u interesu ni preduzeca ni zaposlenih, a ni putnika? Mi koji zivimo u SAD vec duze vremena trazimo da jat osposobi linije prema SAD jer su to profitabilne linije za jat a nasa putovanja kuci bi bila daleko laksa i jeftinija i do danas nista? mozete li da istrazite?

Jetfreak

14.09.2011. 16:54

Jat Tehnika zivi iskljucivo od svog rada na avionima JatAirways-a i avionima vise stranih kompanija, a ne od prodaje JatAw-ovih karata!