Skuplja polisa rizičnim vozačima

D. I. KRASIĆ

20. 08. 2011. u 20:58

Novi način obračuna obaveznog osiguranja od 1. septembra poskupljuje polisu rizičnim vozačima. Nagrađuju se vozači koji nemaju učinjenu štetu, a skupljom registracijom kažnjavaju se nesavesni

OD ukupno 1,8 miliona vozača, koliko ih ima u Srbiji, oko 70.000 uskoro će plaćati skuplje obavezno osiguranje vozila prilikom registracije. Naime, od 1. septembra počinje da se primenjuje novi način obračuna premije osiguranja motornih vozila od odgovornosti za štetu pričinjenu trećim licima. Tako će oni koji imaju učinjenu štetu između dve registracije, ovu premiju, po novom, plaćati čak 50 odsto više.

Takozvani bonus-malus sistem podrazumeva da pažljivi vozači plaćaju nižu premiju osiguranja, dok oni rizični, sa jednom učinjenom štetom između dve registracije, moraju da plate 50 odsto skuplju polisu. U slučaju da učine tri štete u jednoj godini platiće čak 2,5 puta veću cenu.

Prosečna premija osiguranja od autoodgovornosti lane je bila oko 8.300 dinara. Tako će dobri vozači prve godine bez učinjene štete, polisu platiti pet odsto manje, odnosno 7.885 dinara. Naredne godine bez učinjene štete cena se umanjuje za još pet odsto, što je sada 7.491 dinar, i nakon treće godine bez štete na ime obaveznog osiguranja plaća se 7.117 dinara. To je, ujedno, i maksimalni bonus.

Rizičnim vozačima, pak, obračunava se malus, odnosno kazna. Tako će vozač koji ima učinjenu štetu, platiti na ime premije 50 odsto veću cenu, odnosno 12.450 dinara. Međutim, ako u toku te iste godine napravi dve štete, platiće 17.430 dinara, dok će onaj sa tri štete morati da izdvoji celih 20.750 dinara.

Vraćanje „unazad“ nije baš tako jednostavno, i ide daleko sporije. Da bi se vozač koji je došao do ovde izračunatih maksimalnih 20.750 dinara, vratio na cenu polise od 8.300, treba da protekne tačno osam godina i to bez ijedne jedine učinjene štete. U Narodnoj banci Srbije, koja nadzire rad osiguravajućih kuća, ističu da je smisao tog zakonom utvrđenog sistema, da preventivno deluje na smanjenje šteta, pošto se cena osiguranja utvrđuje prema rizičnosti vozača.

- Važno je da se sa primenom bonus-malus sistema u obaveznom osiguranju krene što opreznije, kako bi se očuvali fondovi za izmirenje šteta - rečeno je „Novostima“ u NBS. - Ovaj postepen postupak je neophodan kako bi se očuvala stabilnost sistema obaveznog osiguranja od autoodgovornosti, koje ima za cilj da se izmire štete oštećenim licima.

Važan preduslov dobrog funkcionisanja novog bonus-malus sistema obračuna premije obaveznog osiguranja je formiranje jedinstvene i pouzdane baze podataka, kako bi se sistem primenjivao na sve osiguranike, pod jednakim uslovima.

ŠTETE SVE ISTE

PRI obračunu malusa uopšte nije bitno koliko je novčano „teška“ učinjena šteta. Zakonodavac po ovom pitanju ne pravi razliku između slomljenog fara prilikom parkiranja i težeg saobraćajnog prekršaja. Broji se svaka učinjena šteta.

KO VOZI

BONUS ili malus računa se po vlasniku vozila, odnosno po broju šasije. Tako će, bez obzira na to ko je vozio automobil kada je učinjena šteta, skuplju polisu obaveznog osiguranja od autoodgovornosti platiti vlasnik automobila prilikom registracije.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

ostap bedner

20.08.2011. 22:48

Pozdravljam ovu odluku i dodajem da bi trebalo uzimati u obzir i mladost, odnosno iskustvo vozača,dužina vozačkog staža, češću upotrebu vozila, da li auto vozi jedan ilki više vozača. Tada bi više pazili i bilo bi znatno manje nesreća. Tako je u civilizovanomsvetu, pa zašto ne i kod nas! Dakle, početenik vozač, skuplje osiguranje, itd.

rebro

22.08.2011. 00:34

@ostap bedner - @ostap bedner, a taj "civilizovani svet" jel ima neko ime ili si tako lupio da ispadnes pametan? Evo ja imam 37 godina, vozim kola 5 godina, svaki dan ih vozim a zivim u Ceskoj i zamisli ovde nema tih tvojih nebuloza. Ima skupljeg osiguranja ako si skrivio saobracajku ali ne podizu cenu istog ako si mlad, ako imas malo godina staza i slicno. E sad jecino ne znam da li Ceska spada u taj "civilizovani svet".

Silvester

20.08.2011. 23:48

Pozdravljam odluku,ali nazalost,ova odluka ce se primenjivati samo na obicnom gradjaninu,jer u Srbiji se po takvom i udara.Bas da vidim da li ce ovo pravilo vaziti za mamine i tatine sinove,koji su zasticeni kao beli medvedi.O tajkunima i da ne komentarisem...

Srbin_CG

21.08.2011. 06:59

Kad ce vec biti rizicnim vozacima 50% skuplje osiguranje, zasto onda ne bi bilo odgovornim vozacima 50% manje a ne samo po 5%, 7,5%.....

MarkoSi

21.08.2011. 09:07

U Srbiji je osiguranje potpuno obesmišljeno pošto niko u obzir ne uzima rizik kao jedan od osnovnih elemenata osiguranja. Tako pušači i narkomani plaćaju identičan iznos za zdravstveno osiguranje kao i besporočni ljudi, tako manijaci za volanom, plaćaju kao i savesni vozači... To je samo jedna od nenormalnih pojava u srpskom društvu i drago mi je da je konačno neko rešio to da preseče.

Gavrilo Petric

21.08.2011. 10:54

Ako vec primenjujete evropske zakone o saobracaju, a vidim dasu skoro identicni po nemackom zakonu . Zasto onda i neprepisete Nemacki zakon o osiguranju motornih vozila.

Perica

21.08.2011. 15:45

A sta je sa onima,kojima su oduzeti poeni.Ko vozi brzo,pod uticajem alkohola,nepropisna voznja i td.Njima isto treba podici osiguranje.Pa nek se chesu.Onda kad se ti prekrsaji desavaju vise puta,niko nece ni da ih osigura,jer su rizichni vozachi

zeks

21.08.2011. 21:59

Uuuu,pretrgli ste se za nagradni bonus,kazna 8000 a nagrada 800 dinara. Svaka cast

Miša

22.08.2011. 08:04

Kako vidim najbolje je da se ukine osiguranje! Kao vozač pitam se zašto plaćam navodno osiguranje, ako ne pokriva odgovornost za štetu, jer ako nedaj bože napravim štetu moraću da platim naknadno iznos oko 100 evra, idu na to da svaku štetu pored polise sami plaćamo, da nam ne uvećaju cenu??? Ovo može samo u našoj državi???

SMOKI

25.08.2011. 18:41

Moram najpre da se zahvalim redakciji sto nam omogucava da se bar na ovaj nacin malo ispraznimo. Ovaj zakon je toliko kretenski da mi nije jasno kako ih nije sramota. Kojim pravom osiguravajuce kuce dobijaju mogucnost da se bave represalijama. Ja ako sam napravio nekome stetu za to sam kaznjen sudskim putem i snosim odgovornost.Ovim zakonom se samo omogucava PLJACKA i onako ponizenih srpskih vozaca. Ko nema stete treba da bude reciprocno nagradjen prilikom osiguravanja vozila. To je posteno.